eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

Art. 17 ust. 1 1. Wsparcie w ramach tego działania obejmuje
T/N
Art. 11
Art. 11. 1. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje z Przepis
rozp. nr
materialne lub niematerialne inwestycje, które:
zakresu pomocy technicznej objętej PROW 2014
uzupełniający –
–2020, mogą otrzymywać
1305/2013
a) poprawiają ogólną wydajność i zrównoważenie
umożliwiający
środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów uzyskanie
gospodarstwa rolnego;
środków
z
b) dotyczą przetwarzania, wprowadzania do obrotu lub
kwalifikowanych ponoszonych na realizację tych operacji.
budżetu państwa
rozwoju produktów rolnych objętych załącznikiem I do
2. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje w ramach na
Traktatu lub bawełny, z wyjątkiem produktów
wyprzedzające
rybołówstwa. Produktem procesu produkcyjnego może
poddziałania wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i finansowanie
być produkt nieobjęty tym załącznikiem;
dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa objętego PROW 2014–2020, mogą kosztów
c) dotyczą infrastruktury związanej z rozwojem,
otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kwalifikowalnych
modernizacją lub dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa,
jednostkom
w tym dostępu do gruntów rolnych i leśnych, scalania i
kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji oraz na samorządu
poprawy gruntów oraz dostaw i oszczędzania energii i
terytorialnego na
sfinansowanie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej niezbędnej
wody; lub
realizację
d) są inwestycjami nieprodukcyjnymi związanymi z
do realizacji operacji w ramach tego poddziałania.
operacji pomocy
osiąganiem celów rolno-środowiskowo -klimatycznych
3. Środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów technicznej i
realizowanych na mocy niniejszego rozporządzenia, w
podziałania
tym dotyczących stanu ochrony różnorodności
kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji, o których mowa w wsparcie na
biologicznej
gatunków
i
siedlisk,
a
także
ust. 1 i 2, są przekazywane przez właściwego dysponenta w formie dotacji inwestycje
podwyższającymi użyteczność publiczną
związane
z
obszaru Natura
2000 lub innych systemów o wysokiej wartości
celowej, o której mowa w art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o rozwojem,
przyrodniczej, które zostaną określone w programie.
modernizacją

finansach publicznych:
i dostosowaniem
Art. 59 rozp. nr 1. Z inicjatywy państwa członkowskiego z EFSI mogą
T/N
Art. 11
1)
ust. 1 pkt 1 lit. a – do wysokości udziału refundowanego rolnictwa i
1303/2013
być wspierane przedsięwzięcia w zakresie
przygotowania, zarządzania, monitorowania, ewaluacji,
ze środków EFRROW;
leśnictwa
w

ramach PROW
informacji i komunikacji, tworzenia sieci, rozpatrywania
2)
ust. 2 pkt 2 i 5 – do wysokości udziału krajowych 2014-2020 oraz
skarg oraz kontroli i audytu. EFSI mogą być
wykorzystane przez państwo członkowskie do wspierania
środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków określający
sposób
przedsięwzięć na rzecz zmniejszenia obciążenia
realizowanych z udziałem środków EFRROW oraz przeznaczonych na postępowania ze
administracyjnego dla beneficjentów, w tym
środkami
finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej.
przedsięwzięć takich jak systemy elektronicznej
otrzymanymi z
wymiany danych, oraz działań mających na celu
4. Środki w formie dotacji celowej, o której mowa w ust. 3, są agencji
wzmocnienie potencjału instytucji państwa
płatniczej.
przek
członkowskiego i beneficjentów w zakresie zarządzania i
azywane jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i Przepis ma na
wykorzystania tych funduszy. EFSI mogą być również
2, na podstawie przekazanych właściwemu dysponentowi harmonogramów celu
wykorzystywane do wspierania przedsięwzięć mających
na celu wzmocnienie potencjału właściwych partnerów
płatności wynikających z zawartych umów lub wydanych decyzji o usprawnienie
wdrażania
zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. e) oraz wymiany dobrych
przyznaniu pomocy, lub zatwierdzonych przez właściwy podmiot PROW 20014-
praktyk między nimi. Przedsięwzięcia, o których mowa
2020.
wniosków o przyznanie pomocy.
w niniejszym ustępie mogą dotyczyć poprzednich oraz
kolejnych okresów programowania.
5. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2,
2. Przepisy dotyczące poszczególnych funduszy mogą
zwraca środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz z pomocy technicznej,
dodawać lub wyłączać przedsięwzięcia, które mogą być
finansowane w ramach pomocy technicznej każdego
10

EFSI.
w wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW, na rachunek
dochodów właściwego dysponenta, ze środków otrzymanych z agencji
płatniczej tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze środków
EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.
6. Właściwy dysponent przekazuje środki, o których mowa w ust. 5,
na dochody budżetu państwa w terminie 5 dni od dnia otrzymania tych
środków od jednostki samorządu terytorialnego.
7. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1
i 2, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 5, z przyczyn leżących po
stronie tej jednostki, zwraca środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, w
wysokości niezrefundowanej, wraz z odsetkami liczonymi od dnia
przekazania środków, w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o
odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy. Przepis ust. 6 stosuje się
odpowiednio.
8. Środki w formie dotacji celowej, o których mowa w ust. 3,
związane z realizacją operacji z zakresu pomocy technicznej, mogą zostać
przekazane przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy na podstawie
porozumienia zawartego z właściwym wojewodą, na wniosek jednostki
samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1.
9. Porozumienie, o którym mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:
1)
opis operacji, na jakie przyznano środki z budżetu
państwa, i termin ich realizacji;
2)
harmonogram dokonywania wydatków w ramach
operacji;
3)
wysokość przyznanych środków i tryb ich
przekazywania;
4)
zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli
realizacji operacji;
5)
termin i sposób rozliczania przyznanych środków;
6)
warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z
11

przeznaczaniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Art. 58 ust. 1 i 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,
T
Art. 12
Art. 12. 1. Jeżeli środki, o których mowa w art. 11 ust. 1–3, zostaną Przepisy
2
rozp. nr
wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 11 ust. 1 i sankcyjne i
1306/2013
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
dyscyplinujące,
niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony interesów
2:
mające na celu
finansowych Unii, w szczególności w celu:
ochronę
1)
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
interesów

2)
pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
budżetu państwa
finansowanych przez fundusze;
i interesów
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
– jednostka ta zwraca środki, wraz z odsetkami liczonymi od dnia budżetu UE.
finansowym, w szczególności w obszarach o
ich przekazania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
zwrotu.
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w

przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
tym celu postępowań sądowych.
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne systemy
zarządzania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z
prawodawstwem regulującym unijne systemy wsparcia,
zmierzające do zminimalizowania ryzyka strat
finansowych dla Unii.

Art. 65 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie przepisy T
Art. 12
rozp. nr
ustawowe, wykonawcze i administracyjne zgodnie z art.
1305/2013
58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu
zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych
Unii.
Art. 14 ust. 2 Wsparcia w ramach tego działania udziela się na rzecz T/N
Art. 13 Art. 13. 1. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje w
Przepis
rozp. nr
osób działających w sektorach rolnym, spożywczym i
ramach działań:
uzupełniający –
1305/2013
leśnym, gospodarujący gruntami i innych podmiotów
umożliwiający
gospodarczych
będących
MŚP
prowadzącymi
1)
transfer wiedzy i działalność informacyjna,
uzyskanie
działalność na obszarach wiejskich.
2)
usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem
środków
z
Beneficjentem wsparcia zostaje dostawca usług
rolnym i usługi z zakresu zastępstw,
budżetu państwa
szkoleniowych lub innych usług transferu wiedzy i
3)
podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
na
działalności informacyjnej.
wyprzedzające
4)
współpraca,
Art. 15 ust. 2 Beneficjentem wsparcia przewidzianego w ust. 1 lit. a) i T/N
Art. 13
finansowanie
12

rozp. nr
c), jest dostawca usług doradczych lub szkolenia.
5)
wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w kosztów
1305/2013
Wsparcia przewidzianego w ust. 1 lit. b) udziela się
zakresie poddziałania wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii
kwalifikowalnych
organowi lub podmiotowi wybranemu w celu
rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
jednostkom
świadczenia usług z zakresu zarządzania gospodarstwem,


objętych PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z
samorządu
zastępstw i doradztwa w tym zakresie lub usług
budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów
terytorialnego na
doradczych w zakresie leśnictwa.
kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.
realizację
Art. 20 ust. 1 1. Wsparcie w ramach tego działania obejmuje w
T/N
Art. 13 2. Lokalne grupy działania, realizujące operacje, o których mowa w art. 14 operacji w
rozp. nr
ramach
szczególności:
ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem
1305/2013
a) sporządzanie i aktualizowanie planów rozwoju gmin i
lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378) w ramach działania wsparcie dla
wymienionych w
wsi na obszarach wiejskich i ich podstawowych usług
rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego PROW 2014
przepisie działań

oraz planów ochrony obszarów Natura 2000 i innych
2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające
PROW 2014-
2020. Przepis ma
obszarów o wysokiej wartości przyrodniczej i planów
finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych
na
celu
zarządzania nimi;
operacji.
usprawnienie
b) inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub
3. Środki z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być
wdrażania
rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w
przekazane beneficjentowi, na jego wniosek, do wysokości wkładu
PROW
20014-
tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie
EFRROW, w formie oprocentowanej pożyczki udzielonej przez Bank
2020
energii;
Gospodarstwa Krajowego.
c) infrastrukturę szerokopasmową, w tym w jej

tworzenie, ulepszanie i rozbudowę, pasywną
infrastrukturę szerokopasmową oraz zapewnianie
dostępu do łączności szerokopasmowej i rozwiązań z
zakresu publicznej e-administracji;
d) inwestycje w tworzenie, ulepszanie lub rozwijanie
podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w
tym rekreacji i kultury, oraz powiązanej infrastruktury;
e) inwestycje w infrastrukturę rekreacyjną, informację
turystyczną i infrastrukturę turystyczną o małej skali
służącą publicznemu korzystaniu z tych usług;
f) badania i inwestycje związane z utrzymaniem,
odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego i
przyrodniczego wsi, krajobrazu wiejskiego i miejsc o
wysokiej wartości przyrodniczej, w tym dotyczące
powiązanych aspektów społeczno-gospodarczych oraz
środków w zakresie świadomości środowiskowej;
g) inwestycje ukierunkowane na przeniesienie
działalności i przebudowę budynków lub innych
obiektów położonych w osadach wiejskich lub w ich
pobliżu, mające na celu poprawę jakości życia lub
poprawę wyników osady w zakresie oddziaływania na
środowisko.

Art. 35 ust. 1 Wsparcie w ramach tego działania przyznaje się w celu
T/N
Art. 13
rozp. nr
wspierania form współpracy z udziałem co najmniej
13

1305/2013
dwóch podmiotów, a w szczególności:
a) metod współpracy między różnymi podmiotami w
unijnym sektorze rolnictwa, sektorze leśnictwa i
łańcuchu żywnościowym, oraz innymi podmiotami, które
przyczyniają się do realizacji celów i priorytetów polityki
rozwoju obszarów wiejskich, w tym grup producentów,
spółdzielni i organizacji międzybranżowych;
b) tworzenia klastrów i sieci;
c) ustanawiania i funkcjonowania grup operacyjnych EPI
na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, o
których mowa w art. 56.
Art. 35 ust. 1 Wsparcie z właściwych EFSI rozwoju lokalnego


rozp. nr
kierowanego przez społeczność obejmuje:
1303/2013
a) koszty wsparcia przygotowawczego obejmującego
budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci
kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia strategii
rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
Takie koszty mogą obejmować co najmniej jeden z
następujących elementów:
(i) działania szkoleniowe dla lokalnych zainteresowanych
podmiotów;
(ii) badania nad danymi obszarami;
(iii) koszty związane z opracowywaniem strategii
rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w
tym koszty konsultacji i przedsięwzięć związanych z
konsultacjami zainteresowanych podmiotów w celu
przygotowania strategii;
(iv) koszty administracyjne (operacyjne i koszty
personelu) organizacji wnioskującej o udzielenie
wsparcia przygotowawczego na etapie przygotowania;
(v) pomoc dla małych projektów pilotażowych.
Takie wsparcie przygotowawcze jest kwalifikowalne
niezależnie od tego, czy strategia rozwoju lokalnego
kierowanego przez społeczność zaprojektowana przez
lokalną grupę działania korzystającą ze wsparcia zostanie
wybrana do finansowania przez komisję wybierającą
ustanowioną na podstawie art. 33 ust. 3.
b) wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju
lokalnego kierowanego przez społeczność;
c) przygotowanie i realizację przedsięwzięć lokalnej
grupy działania w zakresie współpracy;
d) koszty bieżące związane z zarządzaniem wdrażania
14

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: