eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

– 6 –

Przewidziany w projekcie rozporządzenia obowiązek dołączania do wniosku
zatwierdzonej przez właściwy organ samorządu województwa listy operacji lub pozytywnej
opinii tego organu o przyznaniu pomocy w przypadku lokalnych grup działania ma na celu
zapewnienie, że wnioskodawcy, którzy ubiegają się o udzielenie pożyczek mają realną
możliwość uzyskania pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
na lata 2014–2020. Dodatkowo dopuszcza się możliwość składania wraz z wnioskiem
o udzielenie pożyczki nie tylko zatwierdzonej przez właściwy organ samorządu województwa
listy operacji albo pozytywnej opinii właściwego organu samorządu województwa, ale także
alternatywnie umowy o przyznaniu pomocy na realizację operacji z udziałem środków
EFRROW zawartej przez beneficjenta z samorządem województwa.
Zgodnie z § 3 projektu rozporządzenia umowę pożyczki Bank Gospodarstwa
Krajowego będzie zawierał z wnioskodawcą nie później niż w terminie jednego miesiąca od
dnia złożenia kompletnego wniosku o udzielenie tej pożyczki. Umowa pożyczki zawierana
będzie na formularzu zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych. Proponowane rozwiązanie ma na względzie możliwie sprawne i przejrzyste
przekazywanie środków publicznych.
Uruchomienie środków w ramach pożyczki następować będzie po przedłożeniu
harmonogramu przekazywania transz pożyczki, opracowanego przez pożyczkobiorcę, oraz
zawarciu umowy o przyznaniu pomocy pomiędzy pożyczkobiorcą, a właściwym organem
samorządu województwa, tj. zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596, z późn. zm.) – zarządem województwa.
Obowiązek dołączenia umowy o przyznaniu pomocy gwarantuje, że wniosek
o przyznanie pomocy został oceniony pozytywnie przez właściwy organ i operacja, na
sfinansowanie, której pożyczkobiorca ubiega się o środki kwalifikuje się do wsparcia
w ramach PROW 2014–2020, a przewidywane do poniesienia koszty są kwalifikowalne.
Ostateczna decyzja odnośnie kwalifikowalności poniesionego wydatku będzie dokonywana
na etapie wniosku o płatność, składanego przez pożyczkobiorcę zgodnie z akredytowanymi
procedurami po zrealizowaniu operacji. Otrzymanie refundacji z agencji płatniczej oznaczać
będzie, że poniesione wydatki zostały uznane za kwalifikowalne. Ze środków finansowych
uzyskanych z agencji płatniczej będzie następować zwrot udzielonej pożyczki.
Środki finansowe z tytułu udzielonej pożyczki będą przekazywane przez Bank
Gospodarstwa Krajowego na rachunek bankowy pożyczkobiorcy otwarty do tego celu
w Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie harmonogramu uruchamiania transz
pożyczki. Przed dokonaniem płatności Bank Gospodarstwa Krajowego będzie weryfikował
– 7 –

dyspozycje płatności pod względem zgodności z realizacją operacji, których dotyczy
pożyczka. Odrębny rachunek bankowy do obsługi pożyczki będzie otwierany w Banku
Gospodarstwa Krajowego na wniosek pożyczkobiorcy.
Koszty oprocentowania i prowizji związanych z udzielaną pożyczką, pokrywa
pożyczkobiorca. Ma to zapewnić prawidłowe wydatkowanie środków z budżetu państwa.
Jednocześnie zaproponowana w projektowanym rozporządzeniu wysokość oprocentowania
dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w danym kwartale kalendarzowym wynosząca
0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim
przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym, ten kwartał oraz prowizja, która
wynosić będzie 0,1% kwoty udzielonej pożyczki, w porównaniu do braku możliwości
uzyskania pożyczki z innych instytucji finansowych na takich warunkach, są korzystne dla
potencjalnych pożyczkobiorców.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia … o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
pożyczkobiorca jest zobowiązany do spłaty pożyczki ze środków otrzymanych z agencji
płatniczej po zrealizowaniu operacji, w terminie 10 dni od dnia otrzymania środków z agencji
płatniczej. W przypadku nieotrzymania środków z agencji płatniczej w całości lub w części
z powodu niespełnienia wymogu do otrzymania refundacji, tj. w szczególności gdy
poniesione wydatki nie mogły być uznane za kwalifikowalne, pożyczkobiorca spłacać będzie
pożyczkę z wraz z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych, w terminie 60 dni
od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy. Również
w przypadku wykorzystania pożyczki niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania jej nienależnie
lub w nadmiernej wysokości, pożyczkobiorca zwraca pożyczkę, w części wykorzystanej
niezgodnie z przeznaczeniem, pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości wraz
z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania do ich zwrotu.
W § 6 projektu rozporządzenia przewidziano, że zwrot odsetek naliczonych od kwoty
uruchomionej pożyczki będzie następować w okresach miesięcznych w terminach
wskazanych w umowie pożyczki. Beneficjent będzie zwracał pożyczkę wraz z odsetkami na
rachunek bankowy wskazany w umowie pożyczki.
Rozliczenia pożyczki będzie dokonywał Bank Gospodarstwa Krajowego w terminie
miesiąca od dnia spłaty wraz z odsetkami lub zwrotu niewykorzystanej części pożyczki.
O rozliczeniu pożyczki Bank Gospodarstwa Krajowego poinformuje ministra właściwego do
spraw finansów publicznych w terminie 10 dni po miesiącu, w którym pożyczka została
rozliczona, a także pożyczkobiorcę.
– 8 –

Pożyczka zostanie uznana za rozliczoną, jeżeli zostanie spłacona w całości wraz
z odsetkami lub zostanie spłacona jej wykorzystana część wraz odsetkami i zwrócona
zostanie jej niewykorzystana część. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie informował
pożyczkobiorcę o dokonanym rozliczeniu, zgodnie z warunkami określonymi w umowie
pożyczki.
Poza regulacjami zawartymi w ustawie z dnia … o finansowaniu wspólnej polityki
rolnej, projektowanym rozporządzeniu i innych przepisach, szczegółowe obowiązki
pożyczkobiorcy będzie regulowała umowa pożyczki zawierana między pożyczkobiorcą,
a Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady
Ministrów na okres lipiec–grudzień 2015 r.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju
Wsi i Rządowego Centrum Legislacji.



– 9 –

Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pożyczek z budżetu państwa na 17.03.2015 r.
wyprzedzające finansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów
Wiejskich na lata 2014–2020.
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
prawo UE.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Nr w wykazie prac:
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Kazimierz Plocke
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Aleksandra Szelągowska, Dyrektor Departamentu Finansów,
tel. +48 22 623 20 21, e-mail: aleksandra.szelagowska@minrol.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Umożliwienie wypłaty wyprzedzającego finansowania z budżetu państwa beneficjentom działań Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich 2014–2020, w formie pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego, wymienionych w art. 13 ust. 1
ustawy z dnia … o finansowaniu wspólnej polityki rolnej, a mianowicie:
a) transfer wiedzy i działalność informacyjna,
b) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zastępstw,
c) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
d) współpraca,
e) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie poddziałania wsparcie na wdrożenie operacji
w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
– w przypadku pożyczek udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego,
f) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER – w przypadku pożyczek udzielanych lokalnym grupom
działania.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W celu umożliwienia rozpoczęcia realizacji operacji bez konieczności oczekiwania na zwrot środków proponuje się
mechanizm wyprzedzającego finansowania.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Opracowywanie wewnętrznych rozwiązań dotyczących uruchamiania środków z budżetu państwa trwają równoległe
w poszczególnych państwach członkowskich UE. Na tym etapie brak jest informacji o rozwiązaniach przyjętych w innych
państwach członkowskich.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Jednostki samorządu
wszyscy, którzy
PROW 2014–2020
Wyprzedzające
terytorialnego w ramach
wystąpią do BGK
finansowanie kosztów
działań: transfer wiedzy
o wyprzedzające
kwalifikowalnych
i działalność informacyjna, finansowanie
w wysokości do 63,63%
usługi doradcze, usługi
kosztów
kwoty przyznanej pomocy
z zakresu zarządzania
kwalifikowalnych
gospodarstwem rolnymi
spełnią wymagane
usługi z zastępstw,
warunki i podpisana
podstawowe usługi
zostanie umowa
i odnowa na obszarach
o pożyczkę
wiejskich, współpraca,
LEADER w zakresie
poddziałania wsparcie na
wdrożenie operacji
w ramach strategii rozwoju
lokalnego kierowanego
przez społeczność
– 10 –

Lokalne grupy działania
wszyscy, którzy
PROW 2014–2020
Wyprzedzające
realizujące operacje,
wystąpią do BGK
finansowanie pomocy
o których mowa w art. 14
o wyprzedzające
w wysokości do 63,63%
ust. 5 ustawy z dnia
finansowanie
kwoty przyznanej pomocy
20 lutego 2015 r.
kosztów
o rozwoju lokalnym
kwalifikowalnych
z udziałem lokalnej
spełnią wymagane
społeczności (Dz. U.
warunki i podpisana
poz. 378) w ramach
zostanie umowa
działania wsparcie dla
o pożyczkę
rozwoju lokalnego
w ramach inicjatywy
LEADER
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji publicznych i uzgodnień z członkami Rady Ministrów.
W szczególności został przekazany do: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Sekretariatu Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Związku
Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacji Związków
Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Związku Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników,
Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowej Izby Gospodarczej:
Komitet Rolnictwa i Obrotu Rolnego, Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich,
Krajowej Rady Spółdzielczej, Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”, Związku Zawodowego
Pracowników Rolnictwa w RP, Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Konfederacji
Lewiatan, Związku Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych, Związku Zawodowego
Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „REGIONY”, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Związku Zawodowego Wsi
i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Krajowego Związku Grup Producentów Rolnych, Rady Działalności Pożytku
Publicznego.
Ponadto projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania do: Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Banku Gospodarstwa Krajowego.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
0
33
120
131
250
250
206
206
206
247
0 1 649
budżet środków
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 0
europejskich
budżet państwa
0
33
120
131
250
250
206
206
206
247
0 1 649
JST











pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Wydatki ogółem
11
178
224
206
206
206
206
206
206
0
0 1 649
budżet środków
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 0
europejskich
budżet państwa
11
178
224
206
206
206
206
206
206
0
0 1 649
JST











pozostałe jednostki











(oddzielnie)
Saldo ogółem
-11
-145
-104
-75
44
44
0
0
0
247
0 0
(dochody – wydatki)
budżet środków
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 0
europejskich
budżet państwa
-11
-145
-104
-75
44
44
0
0
0
247
0 0
JST











strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: