eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

zgodności z kryteriami akredytacji, wraz z informacją na
temat działań podjętych w celu uzupełnienia
stwierdzonych braków. Właściwy organ potwierdza, czy
agencja płatnicza, za którą jest odpowiedzialny, w
dalszym ciągu spełnia kryteria akredytacji.
2. Państwa członkowskie ustanawiają system, który
zapewnia niezwłoczne przekazywanie właściwemu
organowi wszystkich informacji sugerujących, że agencja
płatnicza nie spełnia kryteriów akredytacyjnych.PL L
255/66 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 28.8.2014
Art. 7 ust. 5 W przypadku gdy akredytowana agencja płatnicza nie
T
Art. 6
Art. 6. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze
rozp. nr
spełnia lub przestaje spełniać jednego lub większej liczby
rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej, określając:
1306/2013
kryteriów akredytacji, o których mowa w ust. 2, państwo
1)
nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
członkowskie, działając z własnej inicjatywy lub na
2)
przyczyny cofnięcia akredytacji,
wniosek Komisji, cofa akredytację, chyba że agencja
3)
datę cofnięcia akredytacji
płatnicza wprowadzi niezbędne zmiany w terminie, który

mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego
należy określić w zależności od powagi problemu
wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady
cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i
rozporządzeniu nr 908/2014.
2. Jednostka organizacyjna, której została cofnięta akredytacja jako agencji
płatniczej, niezwłocznie przekazuje agencji płatniczej wskazanej przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełną dokumentację i
bazy danych w zakresie objętym cofniętą akredytacją.

Art. 7 ust. 4 W przypadku gdy akredytowano więcej niż jedną agencję T
Art. 7

rozp.
płatniczą, państwo członkowskie wyznacza instytucję

1306/2013
publiczną, („jednostkę koordynującą”), któremu
Art. 7. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi oraz minister właściwy
przydziela następujące zadania:
do spraw rynków rolnych pełnią funkcję jednostki koordynującej.
a) gromadzenie informacji przeznaczonych do dyspozycji
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przyznaje, w drodze
Komisji i przesyłanie ich Komisji;
rozporządzenia, specjalną akredytację jednostce koordynującej, mając na
b) podejmowanie lub koordynowanie, w zależności od
względzie zapewnienie terminowości i poprawności postępowania w
przypadku, działań w celu eliminowania wszelkich
gromadzeniu danych finansowych, ich przetwarzaniu i przekazywaniu
niedociągnięć natury ogólnej oraz informowanie Komisji
Komisji Europejskiej.
o wszelkich działaniach następczych;

c) propagowanie oraz, w miarę możliwości, zapewnianie
zharmonizowanego stosowania przepisów unijnych.
Państwa
członkowskie
przyznają
jednostkom
koordynującym specjalne akredytacje w zakresie
przetwarzania informacji finansowych, o których mowa
w akapicie pierwszym lit. a).
art. 2 rozp. nr 1. W przypadku gdy akredytowanych jest więcej niż
T
Art. 7

908/2014
jedna agencja płatnicza, zgodnie z art. 7 ust. 4
5

rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 dane państwo
członkowskie decyduje, w drodze aktu prawnego na
szczeblu ministerialnym, o akredytacji jednostki
koordynującej, po upewnieniu się, że jej uregulowania
administracyjne zapewniają wystarczającą gwarancję, że
jednostka ta jest zdolna do realizacji zadań, o których
mowa w tym artykule.
2. Aby uzyskać akredytację, jednostka koordynująca
musi stosować procedury gwarantujące, że:
a) deklaracje skierowane do Komisji opierają się na
informacjach z należycie sprawdzonych źródeł;
b) deklaracje skierowane do Komisji zostały należycie
sprawdzone przed ich przekazaniem;
c) istnieje stosowna ścieżka audytu pozwalająca na
wsparcie informacji przekazywanych Komisji;
d) zapis informacji otrzymanych i przekazanych jest
przechowywany w bezpieczny sposób na papierze albo w
formacie elektronicznym.
Art. 4 rozp. nr 1. Jednostka koordynująca określona w art. 7 ust. 4
T
Art. 8
Art. 8. 1. Agencje płatnicze, każda w zakresie swojej właściwości,
908/2014
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 występuje w
przesyłają jednostce koordynującej dane finansowe i informacje niezbędne
charakterze jedynego przedstawiciela państwa
do sporządzenia i przekazania Komisji Europejskiej sprawozdań w
członkowskiego przed Komisją w zakresie wszystkich
zakresie:
kwestii związanych z funduszami dotyczących:
1)
planowanych wydatków i dochodów z EFRG i EFRROW;
2)
dokonanych wydatków i zrealizowanych dochodów z EFRG i
a) rozpowszechniania informacji i wytycznych
odnoszących się do funkcji i działań agencji płatniczych
EFRROW;
wobec tych agencji płatniczych oraz organów, które są
3)
danych dotyczących wydatków i dochodów z EFRG i EFRROW.
odpowiedzialne za wdrażanie tych wytycznych, jak
2. Właściwość agencji płatniczych w zakresie realizacji płatności z EFRG i
również promowania zharmonizowanego ich stosowania;
EFRROW określają przepisy dotyczące:

1)
wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem EFRROW w
b) przekazywania Komisji informacji przewidzianych w
ramach PROW 2014–2020;
art. 7 i 102 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013;
2)
płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
c) dostępu Komisji do pełnego rejestru wszystkich
3)
Agencji Rynku Rolnego;
informacji rachunkowych wymaganych do celów
4)
organizacji niektórych rynków rolnych.
statystycznych oraz kontrolnych.PL 28.8.2014 Dziennik
3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi i minister właściwy do spraw
Urzędowy Unii Europejskiej L 255/67
rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, zakres, tryb, formę oraz
terminy przekazywania przez agencje płatnicze danych finansowych i
informacji, o których mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie ich
kompletności oraz terminy, w jakich jednostka koordynująca jest
obowiązana do ich przekazania Komisji Europejskiej zgodnie z art. 7 ust. 3
rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 3, art. 9, art. 10, art. 19–22 i art. 29
rozporządzenia nr 908/2014.

Art. 111 rozp. 1. Państwa członkowskie zapewniają coroczną publikację T
Art. 9
Art. 9. 1. Jednostka koordynująca sporządza i podaje do publicznej
nr 1306/2013
ex post wykazu beneficjentów funduszy. Publikacja
wiadomości wykaz beneficjentów, o którym mowa w art. 111
6

takiego wykazu obejmuje:
rozporządzenia nr 1306/2013.
a) bez uszczerbku dla art. 112 akapit pierwszy
2. Wykaz beneficjentów jest zamieszczany na stronie internetowej
niniejszego rozporządzenia - nazwy (nazwiska)
administrowanej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw
beneficjenta, rozumiane jako:
rozwoju wsi i ministra właściwego do spraw rynków rolnych.
(i) imię i nazwisko, jeśli beneficjentem j
3. W przypadku, o którym mowa w art. 58 rozporządzenia nr 908/2014,
est osoba
jeżeli liczba beneficjentów mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na
fizyczna;
terenie danej gminy jest mniejsza niż 10, w wykazie beneficjentów
(ii) pełna nazwa oficjalna w formie, w jakiej została
zamieszcza się nazwę powiatu, w którego skład wchodzi dana gmina.
zarejestrowana, w przypadku gdy beneficjentem jest
4. Agencje płatnicze, każda w zakresie swojej właściwości określonej w
osoba prawna posiadająca niezależną osobowość prawną
odrębnych przepisach, przekazują jednostce koordynującej:
zgodnie z prawodawstwem danego państwa
1)
informacje określone w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz
członkowskiego;
art. 57 ust. 1 rozporządzenia nr 908/2014;
(iii) pełna nazwa stowarzyszenia w formie, w jakiej
2)
informacje dotyczące beneficjentów:
została zarejestrowana lub w inny sposób urzędowo
a)
numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany lub
uznana, w przypadku gdy beneficjentem jest
b)
numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego
stowarzyszenie nieposiadające własnej osobowości
tożsamość, lub
prawnej;
c)
numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów
b) gminę, na której terenie beneficjent ma miejsce
Gospodarki Narodowej (REGON).
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi i minister właściwy do spraw
zamieszkania lub jest zarejestrowany, oraz o ile to
możliwe, kod pocztowy lub jego część pozwalającą na
rynków rolnych określą, w drodze rozporządzenia, tryb, formę i terminy
identyfikację gminy;
przekazywania przez agencje płatnicze informacji, o których mowa w ust.

4, mając na względzie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 1306/2013 i
c) kwoty płatności dla każdego środka finansowanego
rozporządzenia
przez fundusze, jakie każdy beneficjent otrzymał w
nr 908/2014 oraz prawidłową identyfikację podmiotów
danym roku budżetowym;
wskazanych w wykazie beneficjentów, o którym mowa w art. 111

rozporządzenia nr 1306/2013.
d) charakter i opis środków finansowanych przez

którykolwiek z funduszy ze wskazaniem, z którego z
funduszy przyznano płatności, o których mowa w lit. c).
Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym,
udostępnia się na jednej stronie internetowej w każdym
państwie członkowskim. Informacje te pozostają
dostępne przez okres dwóch lat od dnia ich publikacji.
2. W odniesieniu do płatności odpowiadających
działaniom finansowanym w ramach EFRROW, o
których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. c), kwoty,
które mają być opublikowane, odpowiadają całkowitym
kwotom publicznych środków finansowych,
obejmującym zarówno wkład unijny, jak i krajowy.
Art. 112 rozp. Państwa członkowskie nie publikują nazwiska lub nazwy
Art. 9

nr 1306/2013
beneficjenta, jak przewidziano w niniejszym
rozporządzeniu w art. 111 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), w
następujących sytuacjach:
a) w przypadku państw członkowskich, które ustanawiają
7

system dla małych gospodarstw przewidziany w tytule V
rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w przypadku gdy
kwota pomocy otrzymanej w ciągu jednego roku przez
beneficjenta jest równa lub niższa od kwoty ustalonej
przez dane państwo członkowskie, o której mowa w art.
63 ust. 1 akapit drugi lub art. 63 ust. 2 akapit drugi tego
rozporządzenia;
b) w przypadku państw członkowskich, które nie
ustanawiają systemu dla małych gospodarstw
przewidzianego w tytule V rozporządzenia (UE) nr
1307/2013, w przypadku gdy kwota pomocy otrzymanej
w ciągu jednego roku przez beneficjenta jest równa lub
niższa niż 1 250 EUR.
W przypadku gdy zastosowanie ma akapit pierwszy lit. a)
kwoty ustalone przez państwa członkowskie zgodnie z
art. 63 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 oraz zgłoszone
Komisji na mocy tego rozporządzenia podawane są do
publicznej wiadomości przez Komisję zgodnie z
przepisami przyjętymi na mocy art. 114.
W przypadku gdy zastosowanie ma akapit pierwszy
niniejszego artykułu, państwo członkowskie publikuje
informacje, o których mowa w art. 111 ust. 1 akapit
pierwszy lit. b), c) i d), a beneficjent jest identyfikowany
przy pomocy kodu. Państwa członkowskie określają
format tego kodu.
Art. 57 rozp. nr 1. Informacje o których mowa w art. 111 ust. 1 lit. c) i d) T
Art. 9

908/2014
rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zawierają:
a) rozbicie kwot płatności o których mowa w lit. c) tego
artykułu, w odniesieniu do każdego indywidualnego
środka wymienionego w załączniku XIII niniejszego
rozporządzenia oraz sumę tych kwot, jaką każdy
beneficjent otrzymał w danym roku budżetowym;
b) opis środków finansowanych w ramach funduszy, jak
określono w lit. d) tego artykułu, i wymienionych w
załączniku XIII do niniejszego rozporządzenia, w tym
charakter i przeznaczenie każdego środka.
2. Kwoty, o których mowa w ust. 1, wyraża się w euro w
państwach członkowskich, które przyjęły euro, i w
walucie krajowych w innych państwach członkowskich.
3. Państwa członkowskie mogą opublikować bardziej
szczegółowe informacje od przewidzianych w ust. 1 i 2,
bez uszczerbku dla koniecznej ochrony prywatności.
Art. 58 rozp. nr Jeśli informacje mające zostać opublikowane do celów T
Art. 9

8

908/2014
art. 112 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1306/2013
mogłyby, z uwagi na ograniczoną liczbę beneficjentów
mających miejsce zamieszkania lub zarejestrowanych na
terenie danej gminy, umożliwić identyfikację
pojedynczych beneficjentów, wówczas dane państwo
członkowskie publikuje dla celów art. 111 ust. 1 lit. b)
akapit pierwszy tego rozporządzenia informacje
dotyczące wyższej jednostki administracyjnej, w której
skład wchodzi dana gmina.
Art. 7 ust. 1 1. Agencje płatnicze są jednostkami lub instytucjami
T
Art.10 Art. 10. 1. Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki
Przepis
rozp. nr
państw członkowskich odpowiedzialnymi za zarządzanie
rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW są
proceduralny
1306/2013
wydatkami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, oraz
przekazywane na rachunek bankowy agencji płatniczej zgodnie z
określający, w
za ich kontrolę.
przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.
jaki sposób
Z wyjątkiem dokonywania płatności, wykonywanie tych
U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.. 2) .
agencje płatnicze
).
będą
zadań może być delegowane.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRG są
otrzymywały
Art. 65 ust. 2 Wydatki kwalifikują się do otrzymania wkładu z EFSI, T
Art. 10 przekazywane agencji płatniczej na podstawie zapotrzebowania składanego środki
na
rozp. nr
jeżeli zostały poniesione przez beneficjenta i zapłacone
przez agencję płatniczą.
płatności
na
1303/2013
między dniem przedłożenia Komisji programu lub dniem
3. Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są
rzecz
1 stycznia 2014 r., w zależności od tego, która data jest
przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw beneficjentów.
wcześniejsza, a dniem 31 grudnia 2023 r. Ponadto
rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez
wydatki kwalifikują się do otrzymania wkładu z
agencję płatniczą.
EFRROW tylko wówczas, jeżeli odpowiednia pomoc jest
4. Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w
rzeczywiście wypłacona przez agencję płatniczą
części współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w
pomiędzy dniem 1 stycznia 2014 r. a dniem 31 grudnia
2023 r.
formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub
ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie
Art. 10 rozp. nr
T
Art. 10 zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.
1306/2013

5. Środki odzyskane od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki
rolnej są przekazywane przez agencje płatnicze na rachunek do obsługi

wspólnej polityki rolnej lub pomniejszają zapotrzebowania, o których
Wydatki, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 5, mogą
mowa w ust. 2 i 3.
zostać objęte finansowaniem unijnym tylko jeżeli zostały
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w
dokonane przez akredytowane agencje płatnicze.
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem
właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia,
warunki i tryb przekazywania agencji płatniczej środków, o których mowa
w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od
beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej, mając na
względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe
gospodarowanie środkami publicznymi.

9

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: