eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3365
  • Data wpłynięcia: 2015-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1130

3365

strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez
społeczność obejmujące koszty operacyjne, koszty
personelu, koszty szkoleń, koszty związane z public
relations, koszty finansowe, a także koszty związane z
monitorowaniem i ewaluacją tej strategii, o których
mowa w art. 34 ust. 3 lit. g);
e) animowanie realizacji strategii kierowanej przez
społeczność w celu ułatwienia wymiany między
zainteresowanymi
podmiotami,
aby
zapewniać
informacje i propagować strategię oraz aby wspierać
potencjalnych beneficjentów w celu opracowywania
operacji i przygotowywania wniosków.

Art. 58 ust. 1 i 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,
T
Art.
Art. 14. 1. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 Przepisy
2
rozp. nr
wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
14,
ust. 1, albo lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, spłaca sankcyjne i
1306/2013
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
Art. 15 pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, ze środków otrzymanych z dyscyplinujące,
niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony interesów
i Art. agencji płatniczej tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze mające na celu
finansowych Unii, w szczególności w celu:
16
środków EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.
ochronę
a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
2. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, interesów
albo lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, nie otrzyma budżetu państwa
finansowanych przez fundusze;
refundacji, o której mowa w ust. 1, z przyczyn leżących po jej stronie, i interesów
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
jednostka samorządu terytorialnego albo lokalna grupa działania spłaca budżetu UE.
finansowym, w szczególności w obszarach o
pożyczkę w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
wypłaty środków z tytułu tej pomocy.
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jednostka samorządu
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
terytorialnego albo lokalna grupa działania spłaca pożyczkę, o której mowa
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
w art. 13 ust. 3, wraz z odsetkami od tej części pożyczki, której wysokość
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
odpowiada wysokości nieotrzymanych środków z tytułu refundacji, o której
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
mowa w ust. 1, liczonymi od dnia przekazania środków.
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w
Art. 15. 1. Pożyczka, o której mowa w art. 13 ust. 3:
przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
1)
wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
2)
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;

podlega zwrotowi wraz z odsetkami liczonymi od dnia
e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
ich zwrotu.
tym celu postępowań sądowych.
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne systemy
środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo
zarządzania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jednostce samorządu
prawodawstwem regulującym unijne systemy wsparcia,
zmierzające do zminimalizowania ryzyka strat
terytorialnego albo lokalnej grupie działania nie przysługuje prawo do
otrzymania wyprzedzającego finansowania na działania realizowane z
finansowych dla Unii.
udziałem środków EFRROW przez okres 3 lat, licząc od dnia stwierdzenia

wykorzystania pożyczki, o której mowa w art. 13 ust. 3, niezgodnie z
Art. 65 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie przepisy T
Art.
przeznaczeniem, pobrania pożyczki nienależnie lub w nadmiernej
rozp. nr
ustawowe, wykonawcze i administracyjne zgodnie z art.
14,
wysokości.
1305/2013
58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu
Art. 15
15

zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych
i Art. 4.Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki,
Unii.
16
tryb i terminy udzielania z budżetu państwa pożyczek na wyprzedzające
finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację działań,
o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2, rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek,
uwzględniając zakres działań, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2.
Art. 16. Wysokość odsetek, o których mowa w art. 11 ust. 7, art. 12 ust. 1,
art. 14 ust. 3 i art. 15 ust. 1, jest określona jak dla zaległości podatkowych.


Art. 27 ust. 1 Wsparcia w ramach tego działania udziela się w celu
T/N
Art. 17 Art. 17. 1. Beneficjenci PROW 2014–2020, realizujący operacje w ramach Przepis
rozp. nr
ułatwienia tworzenia grup i organizacji producentów w
działania tworzenie grup producentów i organizacji producentów objętego uzupełniający
13005/2013
sektorach rolnictwa i leśnictwa do celów:
PROW 2014–2020, w pierwszym roku działalności mogą otrzymać, na umożliwiający
wniosek, z agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW środki uzyskanie
a) dostosowania do wymogów rynkowych procesu
produkcyjnego i produktów producentów, którzy są
przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tego środków
z
członkami takich grup lub organizac
działania.
budżetu państwa
ji;
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentowi:
na
b) wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym
1)
na podstawie zawartej z nim umowy;
wyprzedzające
przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i
2)
we wnioskowanej wysokości, nie wyższej od wysokości udziału finansowanie
dostawy do odbiorców hurtowych;
krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa pomocy
c) ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji
przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z beneficjentom
o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i
EFRROW, określonego na podstawie planowanej wielkości i wartości działania
dostępności; oraz
przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na tworzenie grup
d) innych zadań, które mogą być prowadzane przez
które grupa producentów rolnych została utworzona, wytworzonych w producentów
i
gospodarstwach członków tej grupy w pierwszym roku działalności, nie
grupy i organizacje producentów, takich jak rozwijanie
organizacji
umiejętności biznesowych i marketingowych oraz
wyższej jednak niż 50 000 zł.
producentów.
organizowanie i ułatwianie procesów wprowadzania
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w oddziale regionalnym Przepis ma na
agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW, na formularzu
innowacji.
celu
umieszczonym na stronie internetowej tej agencji, w terminie 30 dni od usprawnienie
dnia, w którym decyzja administracyjna, na której podstawie pomoc została wdrażania
przyznana, stała się ostateczna.
PROW 2014-
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
2020
1)
nazwę i siedzibę grupy lub organizacji producentów;
2)
dane osób upoważnionych do reprezentowania grupy lub
organizacji producentów – zgodnie z jej aktem założycielskim;
3)
datę i numer decyzji administracyjnej o przyznaniu pomocy;
4)
oświadczenie o planowanej wielkości i wartości przychodów ze
sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub
organizacja producentów została utworzona, wytworzonych w
gospodarstwach członków tej grupy lub organizacji w pierwszym roku
działalności;
5)
wysokość wnioskowanych środków na wyprzedzające
finansowanie.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie został złożony w terminie,
agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, pozostawia wniosek
bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia
wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi
16

do sądu administracyjnego.
6. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia innych wymogów
formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca płatności z
EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od
dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych
braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez
rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
7. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, bez
rozpatrzenia albo odmowy udzielenia środków na wyprzedzające
finansowanie, o którym mowa w ust. 1, beneficjentowi służy skarga do sądu
administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub
czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z
2012 r. poz. 270, z późn. zm.)).
8. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje
beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia
wniosku, o którym mowa w ust. 1, o terminie zawarcia umowy albo o
przyczynach odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie,
o którym mowa w ust. 1.
9. Umowa, o której mowa w ust. 2 pkt 1, zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie przedmiotu i stron umowy;
2)
określenie:
a)
wysokości środków, o których mowa w ust. 1,
b)
warunków i terminów wypłaty oraz rozliczenia środków, o
których mowa w ust. 1,
c)
warunków i trybu zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, w
przypadku gdy środki te zostały wykorzystane niezgodnie z
przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
d)
warunków rozwiązania umowy.
10. W kolejnych latach działalności beneficjenta środki, o których mowa w
ust. 1, zalicza się na poczet przyznawanych beneficjentowi z tytułu pomocy
krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa
przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z
EFRROW.

Art. 35 ust. 1 Wsparcie z właściwych EFSI rozwoju lokalnego
T/N
Art. 18 Art. 18. 1. Beneficjenci PROW 2014–2020, realizujący operacje w ramach Przepis
rozp. nr
kierowanego przez społeczność obejmuje:
działania wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
uzupełniający –
1303/2013
a) koszty wsparcia przygotowawczego obejmującego
objętego PROW 2014–2020, mogą otrzymać z agencji płatniczej
umożliwiający
budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci
realizującej płatności z EFRROW środki przeznaczone na wyprzedzające
uzyskanie
kontaktów w celu przygotowania i wdroż
środków
z
enia strategii
finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych
rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
budżetu państwa

operacji.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentom, o których na

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2012 r. poz. 1101 i 1529 oraz z 2014 r. poz. 183 i 543.
17

Takie koszty mogą obejmować co najmniej jeden z
mowa w ust. 1:
wyprzedzające
następujących elementów:
1)
jeżeli pomoc nie jest wypłacana w formie, o której mowa w art. 67 finansowanie
(i) działania szkoleniowe dla lokalnych zainteresowanych
ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013;
pomocy
podmiotów;
beneficjentom
2)
jeżeli beneficjent wnioskował o ich wypłatę we wniosku o
działania
(ii) badania nad danymi obszarami;
przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 tworzenie grup
(iii) koszty związane z opracowywaniem strategii
r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków
rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w
producentów
i
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w
tym koszty konsultacji i przedsięwzięć związanych z
organizacji
ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz.
producentów.
konsultacjami zainteresowanych podmiotów w celu
U. poz. 349), zwanej dalej „ustawą PROW 2014–2020”;
Przepis ma na
przygotowania strategii;
3)
na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w art.
celu
(iv) koszty administracyjne (operacyjne i koszty
34 ust. 1 ustawy PROW 2014–2020, zwanej dalej „umową o przyznaniu
usprawnienie
personelu) organizacji wnioskującej o udzielenie
pomocy”;
wdrażania
wsparcia przygotowawczego na etapie przygotowania;
4)
we wnioskowanej wysokości, nie wyższej jednak od wysokości
PROW 2014–
(v) pomoc dla małych projektów pilotażowych.
udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa 2020
Takie wsparcie przygotowawcze jest kwalifikowalne
przeznaczonych na współfinansowanie kosztów realizowanych z
niezależnie od tego, czy strategia rozwoju lokalnego
EFRROW.
kierowanego przez społeczność zaprojektowana przez

lokalną grupę działania korzystającą ze wsparcia zostanie
wybrana do finansowania przez komisję wybierającą
ustanowioną na podstawie art. 33 ust. 3.
b) wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju
lokalnego kierowanego przez społeczność;
c) przygotowanie i realizację przedsięwzięć lokalnej
grupy działania w zakresie współpracy;
d) koszty bieżące związane z zarządzaniem wdrażania
strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez
społeczność obejmujące koszty operacyjne, koszty
personelu, koszty szkoleń, koszty związane z public
relations, koszty finansowe, a także koszty związane z
monitorowaniem i ewaluacją tej strategii, o których
mowa w art. 34 ust. 3 lit. g);
e) animowanie realizacji strategii kierowanej przez
społeczność w celu ułatwienia wymiany między
zainteresowanymi
podmiotami,
aby
zapewniać
informacje i propagować strategię oraz aby wspierać
potencjalnych beneficjentów w celu opracowywania
operacji i przygotowywania wniosków.

Art. 58 ust. 1 i 1. Państwa członkowskie przyjmują, w ramach WPR,
T
Art. 19 Art. 19. 1. Środki, o których mowa w art. 18 ust. 1:
Przepisy
2
rozp.
nr wszystkie przepisy ustawowe, wykonawcze i
1)
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
sankcyjne i
1306/2013
administracyjne, a także podejmują wszelkie inne środki
2)
pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
dyscyplinujące,
niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony interesów

podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w mające na celu
finansowych Unii, w szczególności w celu:
wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia ochronę
18

a) kontroli zgodności z prawem i prawidłowości operacji
przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do interesów
finansowanych przez fundusze;
ich zwrotu.
budżetu państwa
b) zapewnienia skutecznego zapobiegania nadużyciom
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część i interesów
finansowym, w szczególności w obszarach o
środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo budżetu UE.
zwiększonym poziomie ryzyka, które będzie miało
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
charakter odstraszający, z uwzględnieniem kosztów i
3. Do środków podlegających zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się
korzyści, jak również proporcjonalności takich środków;
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji
c) zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1438 oraz
z 2015 r. poz. 308 i 349) dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych
finansowym, ich wykrywania i usuwania;
krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie
d) nakładania skutecznych, odstraszających oraz
wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały
proporcjonalnych kar zgodnie z prawem unijnym, a w
przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na
przypadku braku stosownych przepisów – zgodnie z
podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej
prawem krajowym oraz, w razie konieczności,
polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.
wszczynania w tym celu postępowań sądowych;

e) odzyskiwania nienależnych płatności wraz z
odsetkami oraz, w razie konieczności, wszczynania w
tym celu postępowań sądowych.
2. Państwa członkowskie ustanawiają skuteczne systemy
zarządzania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z
prawodawstwem regulującym unijne systemy wsparcia,
zmierzające do zminimalizowania ryzyka strat
finansowych dla Unii.

Art. 65 ust. 1 1. Państwa członkowskie przyjmują wszystkie przepisy T
Art. 19
rozp. nr
ustawowe, wykonawcze i administracyjne zgodnie z art.
1305/2013
58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu
zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych
Unii.
Art. 42 ust. 2 Lokalne grupy działania mogą zwracać się do właściwej T
Art. 20 Art. 20. 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na

rozp. nr
agencji płatniczej o wypłatę zaliczki, jeśli taka
realizację operacji w ramach działań:
1305/2013
możliwość jest przewidziana w programie rozwoju
obszarów wiejskich. Kwota zaliczki nie może
1)
inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
przekraczać 50 % wsparcia publicznego związanego z
a)
wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
kosztami bieżącymi i kosztami aktywizacji.
b)
wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót
Art. 45 ust. 4
T
Art. 20 nimi lub ich rozwój,
Beneficjenci wsparcia inwestycyjnego mogą zwracać się

rozp. nr
do właściwych agencji płatniczych o wypłatę zaliczki w
2)
przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku
1305/2013
wysokości do 50 % pomocy publicznej związanej z daną
klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków
inwestycją, jeżeli taką możliwość przewiduje program
zapobiegawczych,
rozwoju obszarów wiejskich.
3)
współpraca,
5.
4)
rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie
Art. 63 rozp. nr 1. Wypłacenie zaliczki podlega ustanowieniu gwarancji T
Art. 20 poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności

1305/2013
bankowej lub równoważnej gwarancji odpowiadającej
pozarolniczej,
100 % kwoty zaliczki. W przypadku beneficjentów
5)
wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z
publicznych zaliczki wypłaca się gminom, władzom
wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1
19

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: