Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3352
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1333
3352
nieprecyzyjne brzmienie ma art. 45 ust. 1c ustawy o
rachunkowości odnoszący się do jednostkowych
sprawozdań finansowych.
27.
art. 49 ust.
Komisja
9) art. 1 pkt 20 lit. c projektu ustawy – dot. art. 49 ust. 2a
uwaga
Ust. 2a otrzyma brzmienie:
2a
Nadzoru
Dla ujednolicenia terminologii proponujemy zstąpić zwrot: uwzględniona 2a. Sprawozdanie z działalności jednostek,
„notowane są” zwrotem: „zostały dopuszczone do obrotu”.
których papiery wartościowe zostały
Finansowego
dopuszczone do obrotu na jednym z
rynków regulowanych Europejskiego
Obszaru Gospodarczego zawiera również
– jako wyodrębnioną część – oświadczenie
o stosowaniu ładu korporacyjnego,
którego zakres określają przepisy
wykonawcze wydane na podstawie art. 60
ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
ofercie
publicznej
i
warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych
do zorganizowanego systemu obrotu oraz
o spółkach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1382 ).
28.
art. 54
Komisja
21) dostosowanie art. 54 ustawy o rachunkowości do
uwaga
Uwaga wykracza poza zakres nowelizacji
Nadzoru
przepisów MSR w przypadku jednostek sporządzających nieuwzględniona wymaganej dyrektywą. Brak propozycji
Finansowego sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania
brzmienia przepisu.
finansowe zgodnie z MSR w celu zapewnienia zgodności z
regulacjami unijnymi (rozporządzeniem (WE) Nr
1126/2008 przyjmującym międzynarodowe standardy
rachunkowości, w tym MSR 10 i MSR 8, z późniejszymi
zmianami).
Uzasadnienie: występuje rozbieżność pomiędzy przepisami
ustawy o rachunkowości i MSR w zakresie terminu
będącego punktem granicznym dla konieczności
odzwierciedlenia zdarzeń w sprawozdaniach finansowych.
Zgodnie z art. 54 ustawy o rachunkowości punktem
granicznym ujęcia zdarzeń, które wystąpiły po dniu
bilansowym jest dzień zatwierdzenia sprawozdania przez
94
organ zatwierdzający. Natomiast zgodnie z MSR punktem
tym jest dzień zatwierdzenia sprawozdania finansowego do
publikacji (por. m.in. par. 3, 5 i 7 MSR 10). Szczególny
problem pojawia się np. w przypadku, gdy sprawozdanie
finansowe z różnych przyczyn nie zostaje poddane
zatwierdzeniu lub nie dochodzi do zatwierdzenia
sprawozdania przez organ zatwierdzający. Odnosi się to
także do przepisów MSR 8 w zakresie uwzględniania w
sprawozdaniach finansowym korekt z tytułu błędów
poprzednich okresów (por. definicja błędu poprzednich
okresów w par. 5 MSR 8).
29.
art. 56
Komisja
10) art. 1 pkt 24 lit. e i f projektu ustawy – dot. art. 56 ust. 4 uwaga częściowo W
związku z licznymi uwagami
ust. 4 i 5
Nadzoru
i 5
uwzględniona
dotyczącymi
definicji
jednostki
Finansowego Proponujemy utrzymanie dotychczasowej regulacji w
zainteresowania
publicznego
i
zakresie wyłączenia emitentów papierów wartościowych
niewprowadzaniem odrębnej definicji na
zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich
potrzeby ustawy o rachunkowości,
dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym z
katalog jednostek wyłączonych ze
możliwości
niesporządzania
skonsolidowanych
stosowania uproszczeń dla jednostek
sprawozdań finansowych.
małych został zamieszczony w art. 3 ust.
Uzasadnienie: W obecnie obowiązującej ustawie o
1e. Jednostki te zostały wyłączone ze
rachunkowości
z
możliwości
niesporządzania
stosowania ww. uproszczeń z uwagi na
skonsolidowanych sprawozdań finansowych na podstawie
fakt, iż spełniają wymogi art. 2 ust.1
zwolnień przewidzianych w art. 56 ust. 1 i 2 wyłączeni są,
dyrektywy. Na ten sam katalog jednostek
oprócz emitentów papierów wartościowych dopuszczonych
będzie się powoływał projektowany
do obrotu na rynku regulowanym, również emitenci
przepis art. 56 ust. 4.
zamierzający ubiegać się lub ubiegający się o to
dopuszczenie.
Do ww. katalogu zaliczają się następujące
Emitenci papierów wartościowych zamierzający ubiegać
jednostki
(zgodnie
z
brzmieniem
się lub ubiegający o ich dopuszczenie do obrotu na rynku
projektowanego art. 3 ust. 1e)
regulowanym zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy o
1. jednostki organizacyjne działające na
rachunkowości nie są obowiązani do sporządzania
podstawie
Prawa
bankowego,
skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z
przepisów o obrocie papierami
MSR. W pewnych sytuacjach, na podstawie regulacji
wartościowymi, przepisów o funduszach
wynikających
z
rozporządzenia
Nr
809/2004
inwestycyjnych,
przepisów
o
wykonującego dyrektywę 2003/71/WE w sprawie
działalności
ubezpieczeniowej
i
95
informacji zawartych w prospektach emisyjnych mogą oni
reasekuracyjnej,
przepisów
o
sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe
spółdzielczych
kasach
zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości.
oszczędnościowo-kredytowych
lub
przepisów
o
organizacji
i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
2. jednostki zamierzające ubiegać się albo
ubiegające się o zezwolenie na
wykonywanie działalności na podstawie
przepisów, o których mowa w pkt 1;
3. krajowe instytucje płatnicze;
4. instytucje pieniądza elektronicznego;
5. jednostki sektora finansów publicznych.
Natomiast utrzymanie dotychczasowej
regulacji polegającej na wyłączeniu
emitentów
papierów
wartościowych
zamierzających
ubiegać
się
lub
ubiegających się o ich dopuszczenie do
obrotu
na
rynku
regulowanym
z
możliwości
niesporządzania
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych, z uwagi na przesłanki z art.
56 ust. 2 projektu, jest niezgodne z
brzemieniem art. 23 ust. 3 dyrektywy,
zgodnie z którym państwo członkowskie
zwalnia z obowiązku sporządzania
skonsolidowanych
sprawozdań
finansowych
i
skonsolidowanych
sprawozdań z działalności dowolną
jednostkę
dominującą
podlegającą
przepisom prawa krajowego, która jest
również jednostką zależną, w tym
jednostką interesu publicznego, chyba że
ta jednostka interesu publicznego jest
objęta przepisami art. 2 pkt 1 lita a)*,
96
jeżeli jej własna jednostka dominująca
podlega przepisom prawa jednego z
państw członkowskich
*jednostki interesu publicznego, które są
regulowane
prawem
państwa
członkowskiego i których zbywalne
papiery wartościowe są dopuszczone do
obrotu
na
rynku
regulowanym
któregokolwiek państwa członkowskiego
w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14
dyrektywy
2004/39/WE
Parlamentu
Europejskiego i rady z dnia 21 kwietnia
2004
r
w
sprawie
instrumentów
finansowych (Dz. U.L.145 z 30.04.2004,
s.1).
30.
Rozdział 6a żłówny Urząd 2) w art. 1 pkt 27 (projektowany rozdział 6a) - proponuje
uwaga
Odwołanie do rozporządzenia (WE)
Statystyczny się sformułowania w przepisach dostosować do warunków
uwzględniona nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego
polskich, np.
i Rady
z dnia
20 grudnia
2006 r.
- w Polsce obowiązuje Polska Klasyfikacja Działalności
w sprawie
statystycznej
klasyfikacji
PKD 2007 (a nie NACE Rev. 2, chociaż jest z nią spójna),
działalności gospodarczej NACE Rev.
2(19) zostanie zastąpione odwołaniem do
rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2007 r.
Rady Ministrów w sprawie Polskiej
Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U.
Nr 251, poz. 1885) – Załącznik Polska
Klasyfikacja Działalności (PKD) Część II
– Schemat klasyfikacji.
W związku z powyższą zmianą nastąpi
zmiana następujących przepisów projektu,
art. 63e pkt 1 i 2 otrzymają brzmienie:
1) jednostce działającej w przemyśle
wydobywczym – rozumie się przez to
jednostkę
prowadzącą
działalność
polegającą na eksploracji, poszukiwaniu,
97
odkrywaniu, eksploatacji i wydobyciu złóż
minerałów, ropy, gazu ziemnego lub
innych materiałów, w ramach rodzajów
działalności gospodarczej wymienionych
w sekcji B działy 05 08 załącznika Polska
Klasyfikacja Działalności (PKD) Część II
– Schemat klasyfikacji do rozporządzenia
z dnia 24 grudnia 2007 r. Rady Ministrów
w
sprawie
Polskiej
Klasyfikacji
Działalności (PKD);
2) jednostce zajmującej się wyrębem
lasów pierwotnych – rozumie się przez to
jednostkę prowadzącą działalność, o
której mowa w sekcji A dział 02, grupa
02.2 załącznika Polska Klasyfikacja
Działalności (PKD) Część II – Schemat
klasyfikacji do rozporządzenia z dnia 24
grudnia 2007 r. Rady Ministrów w
sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności
(PKD), na obszarach lasów pierwotnych;
lasem pierwotnym jest las z gatunkami
rodzimymi, gdzie nie istnieją wyraźnie
widoczne ślady działalności człowieka, a
procesy ekologiczne nie zostały w istotny
sposób zaburzone;
31.
żłówny Urząd - często używa się zwrotu „danego kraju", należałoby
uwaga
Zwrot „danego kraju” został użyty w
Statystyczny rozważyć np. „Rzeczpospolita Polska" jak to jest w innych nieuwzględniona art. 63f ust. 2 pkt 1 i 2, ponieważ w
częściach projektu ustawy;
sprawozdaniu z płatności jednostka
wykazywać będzie płatności dokonane na
rzecz administracji publicznych różnych
państw, nie tylko na rzecz Rzeczpospolitej
Polskiej.
32.
art. 63e
Najwyższa Najwyższa Izba Kontroli popiera każdą inicjatywę
uwaga
Pojęcie „administracji rządowej” zostanie
pkt 3
Izba Kontroli zmierzającą
do poprawy warunków wykonywania uwzględniona zastąpione
pojęciem
„administracja
działalności gospodarczej poprzez ograniczenie lub
publiczna”, która zostanie zdefiniowana
98
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3352
› Pobierz plik