eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

projekt dotyczy połączenia dwóch agencji wykonawczych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3342
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

3342-cz-2


– 14 –


Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie 08.04.2015 r.
opróżniania i zamiany lokali mieszkalnych będących w zasobie
Zarządu Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Źródło:
Wewnętrznych.
upoważnienie ustawowe – art. 78c ust. 7
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
(Dz. U. z 2010 r. Nr 206 poz. 1367,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
z późn. zm.)
Podsekretarz Stanu w MSW – Pan Stanisław RAKOCZY
Nr w wykazie prac
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Radca Prawny ZZM MSW – p. Zbigniew LICHOCKI

tel. 22 /
z dnia
w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Zarząd Zasobów
Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
Na podstawie art. 88 ust. 2 ustawy z dnia ... o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U.
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób i szczegółowe warunki:
a)
zasiedlania wolnych lokali mieszkalnych, będących w zasobie Zarządu Zasobów
Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
b)
wykonywania przeglądów technicznych, konserwacji i remontów lokali
mieszkalnych,
c)
napraw lokali mieszkalnych, które obciążają Zarząd Zasobów Mieszkaniowych
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
d)
ustalania zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym oraz
norm tego zużycia;
2)
wzory protokołu przekazania i przyjęcia lokalu mieszkalnego.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia ... o gospodarowaniu niektórymi
składnikami mienia Skarbu Państwa oraz gospodarce mieszkaniowej i internatowej;
2)
Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych.
§ 2. 1. Dyrektor Zarządu w miarę pozyskiwania przez Zarząd wolnych lokali
mieszkalnych, które stały się zbędne na zakwaterowanie osób, o których mowa w art. 100
ust. 1 pkt 1–3 ustawy, sporządza i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych wykazy wolnych lokali mieszkalnych, które mogą być przekazane do

1)
Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).


– 2 –
dyspozycji innych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez tego
ministra, w celu ich zasiedlenia, na zasadach określonych w przepisach:
1)
rozdziału 8 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287,
poz. 1687, z późn. zm.);
2)
rozdziału 12 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1402);
3)
rozdziału 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1340, z późn. zm.) lub
4)
rozdziału 7 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. z 2014 r.
poz. 170, z późn. zm.).
2. Z osobą, która otrzymała przydział lokalu mieszkalnego, przekazanego przez Zarząd
do dyspozycji innej jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, Dyrektor Zarządu zawiera umowę najmu tego lokalu na
zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150),
uwzględniając treść wydanej decyzji administracyjnej o przydziale lokalu mieszkalnego lub
skierowania do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego.
§ 3. 1. Przekazanie i przyjęcie lokalu mieszkalnego następuje protokołem sporządzonym
przez przedstawiciela Zarządu i osobę posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu
mieszkalnym. Wzór protokołu przekazania/przyjęcia lokalu mieszkalnego określa załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
2. Protokół przekazania/przyjęcia lokalu mieszkalnego sporządza przedstawiciel
Zarządu, w obecności osoby uprawnionej do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.
3. Za osobę uprawnioną do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może występować
współmałżonek lub inny pełnoletni członek rodziny posiadający pisemne upoważnienie do
podpisania protokołu przekazania/przyjęcia lokalu mieszkalnego.
4. Sporządzenie protokołu przekazania/przyjęcia lokalu mieszkalnego następuje
w terminie uzgodnionym przez przedstawiciela Zarządu z osobą uprawnioną, która uzyskała
tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016
i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627, 664, 908, 951 i 1529, z 2013 r. poz. 628, 675, 1351, 1635 i 1650 oraz
z 2014 r. poz. 24, 486, 502, 538, 616 i 1199.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1351 oraz
z 2014 r. poz. 502 i 616.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 502 i 616.


– 3 –
5. Protokół przekazania/przyjęcia lokalu mieszkalnego podpisuje przedstawiciel Zarządu
i osoba, w której obecności został on sporządzony. Osoba ta może wnieść pisemne
zastrzeżenia do tego protokołu.
§ 4. 1. Zarząd jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany,
z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami
technicznymi należącymi do ich wyposażenia.
2. Osoba, która uzyskała tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może
za zgodą Dyrektora Zarządu wykonać remont, o którym mowa w ust. 1, we własnym
zakresie. Koszt tego remontu, uwzględniający podatek od towarów i usług VAT, ustala
Dyrektor Zarządu w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego
sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja
2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót
budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 130,
poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu
określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac remontowych pomiędzy Dyrektorem
Zarządu, a osobą, która uzyskała tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.
3. Do kosztorysu, o którym mowa w ust. 2, przyjmuje się stosowane w kwartale
poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych
cennikach i wydawnictwach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz
koniecznych uzgodnień i pozwoleń.
4. Kontrolę prowadzonych prac remontowych może przeprowadzić wyznaczony przez
Dyrektora Zarządu przedstawiciel Zarządu posiadający uprawnienia do wykonywania
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 oraz z 2014 r. poz. 40 i 768).
5. Przed udostępnieniem lokalu mieszkalnego do remontu, o którym mowa w ust. 2,
przedstawiciel Zarządu, o którym mowa w ust. 4, w obecności osoby uprawnionej, która
uzyskał tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym sporządza protokół,
w którym określa stan techniczny lokalu oraz znajdujących się w nim urządzeń technicznych
i wyposażenia, a także odnotowuje wskazania urządzeń pomiarowych, w tym zwłaszcza
licznika energii elektrycznej, gazomierza i wodomierzy.
6. Po wykonaniu remontu osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu
mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie do Dyrektora Zarządu.


– 4 –
7. Odbioru remontu wykonanego w lokalu mieszkalnym dokonuje wyznaczony przez
Dyrektora Zarządu przedstawiciel Zarządu spełniający warunki, określone w ust. 4,
w obecności osoby uprawnionej, posiadającej tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu
mieszkalnym, w terminie obustronnie uzgodnionym, nie później niż w ciągu 5 dni roboczych
od dnia zgłoszenia wykonania remontu.
8. Jeżeli remont został wykonany z naruszeniem postanowień umowy, o której mowa
w ust. 2 lub przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, albo stwierdzono
usterki w wykonanym remoncie, Dyrektor Zarządu wyznacza termin usunięcia wad i usterek,
nie dłuższy niż 7 dni roboczych. Po tym terminie dokonuje się ponownego odbioru remontu.
9. Po dokonaniu odbioru remontu sporządza się protokół, o którym mowa w § 3 ust. 1.
§ 5. 1. Zużycie wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym lub
kwaterze internatowej, kwalifikujące je do wymiany lub naprawy, jest ustalane przez
przedstawiciela Zarządu spełniającego warunki, określone w § 4 ust. 4.
2. Normatywy zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym lub
kwaterze internatowej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Za wartość wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym,
wymienianych w wyniku zgodnego z normatywem ich zużycia, przyjmuje się – obowiązujące
w kwartale poprzedzającym dzień wymiany – średnie krajowe ceny rynkowe wyposażenia
i urządzeń technicznych, opublikowane w powszechnie stosowanych cennikach
i wydawnictwach, zawierające podatek od towarów i usług VAT, powiększone o koszt ich
wymiany, ustalony na podstawie kosztorysu inwestorskiego, o którym mowa w § 4 ust. 2.
4. Za wartość wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu mieszkalnym,
wymienianych w wyniku niezgodnego z normatywem ich zużycia, przyjmuje się cenę ich
nabycia z dnia rozliczenia określoną zgodnie z ust. 3.
5. Zgodę na wymianę oraz wartość wyposażenia i urządzeń technicznych wymienionych
w lokalu mieszkalnym wyraża i ustala Dyrektor Zarządu w formie pisemnej.
6. Zarząd dokonuje wymiany wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalu
mieszkalnym po upływie okresu trwałości użytkowej określonego w załączniku nr 2 do
rozporządzenia jedynie podczas przygotowywania lokalu mieszkalnego do ponownego
zasiedlenia.
7. Osobie uprawnionej posiadającej tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu
mieszkalnym, która dokonała wymiany zużytego wyposażenia lub urządzeń technicznych
w lokalu mieszkalnym po upływie okresu trwałości użytkowej, Zarząd zwraca koszty ich


– 5 –
wymiany po zwolnieniu i przekazaniu lokalu mieszkalnego do dyspozycji Zarządu. Koszty
wymiany oblicza się zgodnie z ust. 3 i pomniejsza procentowo o wartość wynikającą
z ustalonego ich zużycia na dzień przekazania lokalu mieszkalnego.
§ 6. 1. Zarząd wykonuje naprawy zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów
budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa,
a jeżeli zachodzi taka potrzeba, także wymiany:
1)
stolarki okiennej;
2)
stolarki drzwiowej wewnętrznej i zewnętrznej;
3)
podłóg i posadzek oraz okładzin ściennych;
4)
tynków ścian i sufitów, z malowaniem;
5)
balkonów i loggii, z malowaniem;
6)
instalacji centralnego ogrzewania;
7)
instalacji wody ciepłej i wody zimnej do zaworów lub zabezpieczeń odcinających
dopływ wody;
8)
instalacji kanalizacyjnej z wyłączeniem przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych
do pionów zbiorczych;
9)
instalacji elektrycznej wraz z osprzętem;
10) instalacji telewizyjnej i instalacji domofonowej wraz z osprzętem;
11) przyrządów pomiarowych wody i energii cieplnej.
2. Naprawy i wymiany, o których mowa w ust. 1, Zarząd wykonuje na podstawie
protokołów oceny stanu technicznego oraz w razie konieczności usunięcia skutków klęski
żywiołowej albo pogorszenia stanu technicznego elementów, o których mowa w ust. 1,
potwierdzonego wynikiem kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1.
3. Zarząd nie wykonuje w lokalach mieszkalnych konserwacji i napraw uszkodzeń
powstałych w trakcie używania lokalu mieszkalnego przez osobę posiadającą tytuł prawny do
zamieszkiwania w tym lokalu oraz wynikającej z tych uszkodzeń wymiany:
1)
podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, tynków ścian i sufitów oraz okładzin
ściennych;
2)
okien i drzwi oraz ich oszklenia, a także okuć i zamków;
3)
wbudowanych mebli oraz ich okuć i zamków;
4)
kuchni gazowych, kuchni elektrycznych, grzejników
wody przepływowej
i podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków
i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: