eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

 jako orzecznik, np.: Moja znajoma została zwyciężczynią konkursu Miss Polonia.
 jako określenie rzeczownika, np.: Ramiona okryła chustą z frędzlami.
 jako określenie czasownika:
- bez przyimka, np.: Wyschniętym korytem rzeki płynął niewielki strumień.
- z przyimkiem, np.: Nie znęcaj się nad tym żółwiem.
6. Miejscownik
 jako określenie rzeczownika, np.: To spotkanie w getcie z dziewczyną żydowską odmieniło
na zawsze jago życie.
 jako określenie czasownika:
- z przyimkiem, np.: Po dymisji pani minister zaszyła się w domu na prowincji.
7. Wołacz
 jako wyraz poza zdaniem, kierujący wypowiedź do konkretnej osoby, np.: Szanowne
Panie Posłanki i Szanowni Panowie Posłowie! Dzisiejsze spotkanie zaczniemy od...
 jako wyraz poza tekstem, kierujący wypowiedź do konkretnej osoby, np.: Szanowna
Pani Profesor! Dziękuję bardzo za pomoc przy redagowaniu artykułu... Drogi Dziadku!
Spotkanie z Tobą było niezapomnianym przeżyciem...

Zdania pojedyncze
l. Rozwijanie i skracanie zdań pojedynczych.
2. Zamiana zdań pojedynczych na złożone, np.: Ciągle rzesze tropicieli przeszukują gęstwiny.
Nadal nie odnaleziono zaginionego malca. Mimo ciągłego przeszukiwania gęstwiny przez
rzesze tropicieli, nadal nie odnaleziono zaginionego malca.
3. Równoważniki zdań.

Zdania złożone

1. Współrzędnie i podrzędnie (wszystkie rodzaje).
2. Zamiana zdań złożonych na pojedyncze, np.: Gdy dotarł na skraj wsi, ujrzał
rozpo cierające się łany zbóż. Po dotarciu na skraj wsi ujrzał rozpo cierające się łany zbóż.
3. Okresy warunkowe:
 rzeczywiste, np.: Jeżeli dobrze się wsłuchać, to widać, że pochodzi z Kaszub.
 możliwe, np.: Gdyby zauważył nieprawidłowo ci, natychmiast powiadom
kierownictwo.
 nierzeczywiste, np.: Gdybym był kobietą, zagrałbym tę rolę.
4. Zdania wielokrotnie złożone, np.: Strudzeni wędrowcy, dotarłszy na skraj puszczy, ujrzeli
migocące w oddali wiatełka i nadzieja, że wkrótce znajdą schronienie, którego tak długo
szukali, na nowo odżyła w ich sercach.
5. Mowa niezależna i mowa zależna:
 wykładniki formalne mowy niezależnej i zależnej;
 zamiana mowy niezależnej na mowę zależną, np.: Generał wydał rozkaz żołnierzomŚ -
Powstańcie i minutą ciszy uczcijcie pamięć poległych. / Generał wydał rozkaz
żołnierzom, by powstali i minutą ciszy uczcili pamięć poległych.
6.
Synonimia syntaktyczna, np.: Ostatniej paraolimpiadzie patronowali premierostwo. /
Premierostwo objęli patronat nad ostatnią paraolimpiadą. / Premierostwo sprawowali
patronat nad ostatnią paraolimpiadą.

IV. STYLISTYKA
1. Rodzaje stylu:
 styl formalny;
 styl nieformalny;
 styl potoczny;
- 114 -
 styl urzędowy;
 styl naukowy;
 styl publicystyczny;
 styl artystyczny.
2. rodki stylistyczne:
 elipsy, np.: Oto moi wybawcy;
 antonimy, np.: hojno ć - skąpstwoś
 homonimy, np.: japonki - Japonki;
 synonimy, np.: płótno - obraz;
 archaizmy, np.: podczaszy;
 dialektyzmy, np.: dutki;
 skrótowce, np.: PCK;
 deminutiva (zdrobnienia), np.: ziółkoś
 augmentativa (zgrubienia), np.: palcisko;
 hipocoristica (spieszczenia), np.: żabciaś
 composita (neutralne i nacechowane), np.: drobnomieszczanin, groszoróbś
 epitety, np.: zagorzały zwolennikś
 porównania, np.: szary jak popiółś
 przenośnie, np.: złote serceś
 onomatopeje, np.: kle-kle, szczebiot;
 pytania retoryczne, np.: I po co to wszystko?;
 animizacje, np.: wiatr wyje;
 personifikacje, np.: los się u miechaś
 peryfrazy, np.: autor „Pana Tadeusza"ś
 metonimie, np.: czytam Słowackiegoś
 hiperbole, np.: powtarzać tysiąc razyś
 synekdochy, np.: żołnierz ginął na frontachś
 eufemizmy, np.: ustronne miejsce;
 kolokwializmy, np.: fuszerka;
 wulgaryzmy, np.: gównoś
 profesjonalizm, np.: szafarz;
 kancelaryzm, np.: akt notarialny;
 neologizmy literackie, np.: zjesieniało ć (B. Leśmian).
3. Umiejętność tworzenia tekstów pochodnych (derywowanych) z tekstów własnych lub
cudzych;
4. Umiejętność przekształcania wskazanych elementów struktury tekstowej;
5. Umiejętność przekształcania tekstu oficjalnego na nieoficjalny;
6. Umiejętność przekształcania tekstu o charakterze stylistycznym, (np. zmiana relacji
subiektywnej na obiektywną).

C. ROZUMIźNIź TźKSTÓW PISANYCH

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie C2 rozumieją globalnie i szczegółowo wszystkie rodzaje tekstów
(z wyłączeniem tekstów wysoko specjalistycznych) z zakresu określonego w katalogu
intencjonalno-pojęciowym i tematycznym (zob. Katalogi A i 6).
Zdający rozumieją treść i intencje wypowiedzi, także wyrażane w sposób pośredni, aluzyjny
i ironiczny. Rozumieją znaczenie i funkcje wyrażeń nacechowanych, idiomatycznych,
- 115 -
potocznych i regionalnych, znajdujących się w tekstach. Potrafią również krytycznie
interpretować treści zawarte w czytanych tekstach.
Zdający potrafią biegle stosować strategie ułatwiające rozumienie tekstów, takie jak
rozumienie kontekstowe, czytanie pobieżne, szybkie wyszukiwanie ważnej informacji oraz
dostosowywać tempo czytania do postawionych przed nimi zadań.

Rodzaje tekstów:
 pojedyncze napisy intencjonalne i tematyczne (np. informacje, nakazy i zakazy,
ostrzeżenia, szyldy, ogłoszenia, reklamy itp.);
 oryginalne teksty lub fragmenty tekstów na tematy związane z prywatną, publiczną,
zawodową oraz edukacyjną sferą życia.

Rejestr tekstów:
 użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (ogłoszenia drobne, reklamyś
obwieszczenia); informacje (np. opisy właściwości produktów
spożywczych, farmaceutycznych, kosmetycznych itp.; instrukcje obsługi);
formularze (np. z danymi osobowymi),
notatki, wiadomo ci, komentarze prasoweś
artykuły, wywiady prasoweś
recenzje;
polemiki;
przemówienia okoliczno cioweś wykłady popularno-naukowe;
(2) prywatny:
listy, e-maile, kartki pocztowe, blogi, pamiętniki,
wspomnienia itp.

literacki
(1) epicki:
fragmenty opowiadań, nowel, powie ciś

(2) liryczny
poezja

(3) mieszany:
reportaże, felietony, eseje.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący, uczący się (uczeń);
 kupujący, sprzedający;
 właściciel, wynajmujący;
 pracownik, pracodawca;
 przełożony, podwładny;
 klient, konsument;
 lekarz, pacjent;
 urzędnik, petent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uczestnik, świadek zdarzenia;
 kierowca, właściciel pojazdu;
 poszkodowany;
 ofiara przestępstwa.
- 116 -

D. PISANIE

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie C2 umieją poprawnie planować, komponować i redagować wypowiedzi
przewidziane dla tego poziomu (zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej), stosując
technikę pisania samodzielnego. Potrafią wypowiadać się na tematy zamieszczone w katalogu
tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać funkcje komunikacyjne objęte katalogiem
intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
Zdający wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej
tematu oraz posługują się formami stylu oficjalnego i nieoficjalnego odpowiednio do sytuacji.
Mają opanowane wszystkie zasady pisowni i interpunkcji oraz potrafią stosować reguły
gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu C2.
Zdający znają i stosują wszystkie konwencje socjokulturowe, a także wykonują działania
mediacyjne (np. tłumaczenie wewnątrzjęzykowe) oraz interakcyjne (np. pisanie listów
urzędowych).
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.

Rodzaje tekstów:
list prywatny formalny*

list prywatny nieformalny

opis osoby**
opis przedmiotu**
opis miejsca**
opis sytuacji**
opowiadanie
sprawozdanie
recenzja
esej
reklama**
charakterystyka***
list urzędowy****
rozprawka (tekst argumentacyjny)
opis krajobrazu

przemówienie

*Formy te stanowić mogą część składową innych form, np. opowiadania.
**Formy te mogą stanowić część składową innego tekstu, np. relacji, opowiadania,
charakterystyki.
***Chodzi zarówno o charakterystykę osoby, jak i środowiska (np. młodzieży) lub
elementów rzeczywistości.
****Chodzi o listy oficjalne do osoby i/lub instytucji.

Role
komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący, uczący się (uczeń);
 pracodawca, pracownik;
117
 klient, konsument;
 kupujący, sprzedający;
 urzędnik, petent;
 wynajmujący (np. samochód, lokal, mieszkanie);
 lekarz, pacjent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uprawiający sport, kibic sportowy;
 kierowca, właściciel pojazdu;
 uczestnik wypadku drogowego, kolizji;
 świadek zdarzenia;
 ofiara przestępstwa.

ź. MÓWIźNIź

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie C2 posługują się językiem polskim w sposób płynny i spontaniczny,
pozwalający na całkowicie swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we
wszystkich sytuacjach komunikacyjnych, w szerokim zakresie tematów ogólnych,
zawodowych i akademickich. Umieją wyrażać funkcje komunikacyjne przewidziane
w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w odniesieniu do tematów
określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog 6), stosując odpowiednie struktury
gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu C2.
Zdający potrafią swobodnie i właściwie rozpocząć, prowadzić, zakończyć oraz podsumować
rozmowę (także oficjalną), dotyczącą złożonych tematów ogólnych i abstrakcyjnych. Umieją
prowadzić całkowicie swobodną rozmowę z jedną osobą, a także brać pełny udział
w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka (również w sytuacji oficjalnej). Potrafią
bez najmniejszego problemu i w każdej sytuacji włączyć się do dyskusji i zabrać głos,
zajmując odpowiednie stanowisko, przedstawiając przekonujące argumenty, rozwijając różne
wątki i tezy.
Zdający wypowiadają się obszernie i precyzyjnie na wszystkie, nawet nieznane im tematy,
dotyczące różnych dziedzin życia. Tworzą klarowne, dobrze skonstruowane, płynne
wypowiedzi o przejrzystej strukturze, przedstawiając uporządkowaną argumentację,
rozwijając poszczególne wątki tematyczne i podsumowując je. Potrafią szczegółowo
i precyzyjnie relacjonować zdarzenia i tworzyć opisy, a także ciekawie streścić
i skomentować obejrzany film, przeczytaną książkę lub skomplikowany tekst prasowy.
Umieją przytoczyć czyjąś wypowiedź, skomentować ją i ustosunkować się do niej.
Zdający umieją wygłosić z właściwą intonacją referat i przemówienie okolicznościowe oraz
odpowiedzieć na pytania, także tzw. „trudne" i prowokacyjne, dotyczące swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią biegle stosować strategie korygujące i ułatwiające wypowiedź. Jeśli
zachodzi taka potrzeba, umieją wycofać się ze swojej wypowiedzi, przeformułować jej trudne
partie w sposób niezauważalny dla rozmówcy.
W swoich wypowiedziach zdający posługują się bogatym strukturalnie i leksykalnie
językiem, stosując niuanse znaczeniowe, wyrażenia potoczne, frazeologiczne i idiomatyczne,
emocjonalne, aluzyjne, ironiczne i żartobliwe. Znają i stosują reguły konwersacyjne, rządzące
komunikacją mówioną w języku polskim, a także używają adekwatnego do sytuacji rejestru
języka.
Braki zdających w zakresie słownictwa i poprawności gramatycznej powinny pojawiać się
jedynie sporadycznie i marginalnie. Wymowa i intonacja zdających może zdradzać ich język
rodzimy jedynie jako informację o ich pochodzeniu, nie może jednak osłabiać płynności
i swobody komunikacji.

- 118 -
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: