Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
jako określenie rzeczownika:
- bez przyimka, np.: Brat Ewy jest nauczycielem. Kupił kilogram ryżu.
- z przyimkiem, np.: Nie ma pasty do zębów. Mamy egzamin z języka polskiego.
jako określenie czasownika:
- zaprzeczonego, np.: Nie kupiły tego soku.
- z rekcją dopełniaczową, np.: Słucha muzyki.
- wyrażające różne okoliczności, np.: Idę do domu. Byli my u lekarza. Wracają z Warszawy.
jako podmiot, np.: Koleżanki nie było w szkole.
3. Biernik
jako określenie czasownika:
- bez przyimka, np.: Napisali list.
- z przyimkiem, np.: Pyta o godzinę. Prosiła o rachunek. Czekają na autobus.
wyrażający różne stosunki znaczeniowe, np.: Idę na pocztę. Oni pojadą w góry, a my nad
morze. To było w sobotę w południe.
4. Narzędnik
jako orzecznik, np.: Paweł jest dobrym studentem. Ona była aktorką.
jako określenie czasownika:
- bez przyimka, np.: Interesuję się sportem. Piotr kieruje fabryką. Jechał pociągiem.
- z przyimkiem, np.: Były my nad morzem. Parking jest za sklepem. Spotkamy się przed
teatrem.
5. Miejscownik
jako określenie czasownika:
- z przyimkiem, np.: Mieszkam w Polsce. O której godzinie będzie obiad? Byli my na
spotkaniu. Czy lubicie spacerować po parku?
Zdania pojedyncze
1. Oznajmujące, np.: W maju Anna uczyła się języka polskiego w Warszawie. Czuję się dobrze.
Teraz uczymy się języka polskiego. Jest godzina ósma.
2. Pytające:
rozstrzygające, np.: Czy Anna uczyła się języka polskiego w Warszawie?
uzupełniające, np.: Kto uczył się języka polskiego? Czego uczyła się Anna? Gdzie Anna uczyła
się języka polskiego? Kiedy Anna uczyła się języka polskiego w Warszawie? Jak się czujesz?
Co teraz robicie? Która jest godzina?
3.
Zaprzeczone,
np.:
Siostry
nie
ma
w
domu.
Nie widziałem tej gazety.
Zdania złożone
1. Współrzędnie ze spójnikami: i, a, lub, więc, ale.
2. Podrzędnie ze spójnikami: że, bo, dlatego że, kiedy.
III. STYLISTYKA
1. Rodzaje stylu:
styl formalny;
styl nieformalny.
2.
rodki stylistyczne (w ograniczonym zakresie i bez znajomości terminów):
elipsy, np.: Warszawa to stolica Polski;
- 54 -
antonimy, np.: chudy - gruby, wysoki - niski;
epitety, np.: ciężka walizka, dobra zupa.
C. ROZUMIźNIź TźKSTÓW PISANYCH Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A1 rozumieją pojedyncze napisy, fragmenty tekstów (jednozdaniowe) oraz
bardzo krótkie teksty zawierające słownictwo z zakresu podanego w słowniku minimum (jest to
przedział 1500 - 2000 wyrazów związanych z katalogiem tematycznym dla poziomu A1. Zakres
tematyczno-pojęciowy tekstów określają katalogi: tematyczny oraz intencjonalno-pojęciowy
(zob. Katalogi A i B).
Zdający rozumieją główną myśl oraz intencję komunikacyjną krótkiego tekstu napisanego
prostym językiem (rozumienie globalne). Potrafią także wydobyć konkretne informacje
szczegółowe z tekstów informacyjnych lub prostych, często używanych instrukcji (rozumienie
selektywne oraz szczegółowe).
Zdający potrafią stosować strategie ułatwiające rozumienie tekstów, takie jak czytanie pobieżne
w celu wyszukania informacji (np. w menu, w krótkim ogłoszeniu w gazecie) oraz dostosowywać
tempo czytania do postawionych przed nimi zadań.
Rodzaje tekstów:
pojedyncze napisy i ogłoszenia intencjonalne (np. Zakaz palenia, Pchać, Ciągnąć, Nie
otwierać)ś
pojedyncze napisy i ogłoszenia tematyczne (np. Sklep czynny..., Rozkład jazdy)ś
krótkie, specjalnie opracowane teksty z zakresu określonego w katalogu
tematycznym;
fragmenty bardzo prostych leksykalnie i strukturalnie oryginalnych tekstów, którym
towarzyszą materiały wizualne.
Rejestr tekstów:
użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (np. ogłoszenia drobne, np. kupię, sprzedam);
informacje (np. menu, rozkłady jazdy, plakaty, bilety); formularze (np. z danymi osobowymi);
(2) prywatny: listy, e-maile, kartki pocztowe.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
podróżny;
uczący się (uczeń);
klient;
pacjent.
D. PISANIE
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A1 umieją pisać bardzo krótkie i proste teksty przewidziane dla tego
poziomu (zob. Formy wypowiedzi zamieszczone poniżej), stosując technikę pisania
kontrolowanego i, w bardzo ograniczonym zakresie, sterowanego. Potrafią wypowiadać się na
tematy zamieszczone w katalogu tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać funkcje
komunikacyjne objęte katalogiem intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
- 55 -
Zdający wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej
tematu, rozróżniają styl oficjalny i nieoficjalny oraz znają struktury gramatyczne wymienione w
Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu A1.
Zdający znają i stosują niektóre konwencje socjokulturowe oraz wykonują najprostsze działania
interakcyjne (np. pisanie pozdrowień).
Zdający wykazują się znajomością poprawnego zapisu liter, podstaw zasad pisowni wyrazów
dużymi i małymi literami oraz podstaw interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.
Rodzaje tekstów:
pozdrowienia;
życzenia;
list prywatny nieformalny;
sms;
opis osoby;
opis miejsca;
opis przedmiotu;
wypracowanie (np. wypracowanie na temat Mój dzień). Zdający potrafią poprawnie
wypełniać formularze (np. w hotelu).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
podróżny;
uczący się (uczeń).
E. MÓWIźNIź
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie A1 posługują się językiem polskim w bardzo prostych, typowych
sytuacjach komunikacyjnych, związanych z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
Potrafią wyrażać funkcje komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym
(zob. Katalog A) w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob.
Katalog B), stosując odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień
gramatycznych dla poziomu A1.
Zdający potrafią uczestniczyć w bardzo prostych sytuacjach komunikacyjnych, gdy rozmówcy
wypowiadają się dość wolno, powtarzają i parafrazują swoje wypowiedzi. Umieją odpowiadać na
proste pytania i zadawać je. Potrafią prosić inne osoby o konkretne przedmioty, formułować
proste stwierdzenia dotyczące najważniejszych potrzeb życia codziennego.
Zdający potrafią tworzyć bardzo krótkie, głównie przygotowane wcześniej, wypowiedzi
monologowe. Umieją mówić o sobie, opisać, czym się zajmują i gdzie mieszkają, tworzą
pojedyncze zdania na temat ludzi i miejsc.
Jeśli zachodzi taka potrzeba, umieją poprosić o powtórzenie i wyjaśnienie niezrozumiałych
wyrazów czy zwrotów.
Zdający potrafią porozumiewać się, używając pojedynczych wyrazów i zwrotów oraz niektórych
bardzo prostych struktur gramatycznych związanych z konkretnymi sytuacjami. Stosują zasady
- 56 -
wymowy i intonacji wyuczonych słów i wyrażeń, pozwalające odbiorcy, przy pewnym wysiłku,
na właściwe zrozumienie intencji oraz treści wypowiedzi.
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
1. Wypowiedzi monologowe:
wypowiedź na temat własnej osoby, zainteresowań, doświadczeń, planów (zob. Katalog B);
opis ludzi, miejsc, przedmiotów i czynności.
2. Wypowiedzi dialogowe:
dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
dialog tematyczny (zob. Katalog B).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
klient, konsument;
pacjent.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu Ań
Funkcje
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi - nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania;
pożegnania;
podziękowania;
przepraszanie;
składanie życzeń.
2. Informowanie i pytanie:
prośba o informacje;
udzielanie informacji;
pytanie;
nazywanie.
3. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie;
negowanie;
wyrażanie zgody.
- 57 -
4. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie upodobania;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia.
5. Źziałanie:
prośba - wzywanie do działania;
zakaz - wzywanie do zaniechania działania.
Pojęcia ogólne :
funkcje i cechy osób, przedmiotów, miejsc;
wyrażanie posiadania;
wyrażanie relacji przestrzennych;
wyrażanie relacji czasowych.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu A1
ń. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
wygląd i podstawowe cechy charakteru;
najczęstsze zawody;
rodzina, członkowie rodziny.
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania - meble i inne sprzęty.
3. Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
przedmioty codziennego użytku;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny
itp.).
4. Czas wolny, rozrywka:
sposób spędzania wolnego czasu;
hobby;
uprawianie sportu.
5. Podróże:
środki komunikacji publicznej;
dworzec autobusowy;
dworzec kolejowy;
lotnisko.
6. Stosunki międzyludzkie:
zapoznawanie się (nawiązywanie kontaktów oficjalnych i nieoficjalnych);
- 58 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik