eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

Zdający na poziomie B2 posługują się językiem polskim w sposób płynny, pozwalający na
dosyć swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach
komunikacyjnych, w zakresie tematów ogólnych i zawodowych. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w
odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu B2.
Zdający potrafią w sposób naturalny rozpocząć, podtrzymać i zakończyć rozmowę dotyczącą
znanych im tematów. Umieją prowadzić swobodnie dialog z pojedynczą osobą, a także brać
udział w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka, formułując istotne wyjaśnienia,
argumenty i komentarze. Uczestniczą w dyskusji - również w sytuacji oficjalnej. Zabieranie
głosu i włączanie się do dyskusji nie sprawia im trudności.
Zdający umieją wypowiadać się na znane im tematy ogólne i zawodowe, relacjonować
zdarzenia, opisywać przeżycia i doświadczenia związane z własnymi zainteresowaniami.
Tworzą logiczne i uporządkowane wypowiedzi, przedstawiając własne stanowisko i stosując
przekonującą argumentację. Potrafią streścić i skomentować obejrzany film, przeczytaną
książkę lub artykuł prasowy, a także przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do
niej.
Zdający potrafią wygłosić z właściwą intonacją, po przygotowaniu, krótki referat na temat
ogólny oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, stosować strategie korygujące oraz
ułatwiające im wypowiedź i jej rozumienie, takie jak zastępowanie nieznanych słów
wyrażeniami opisowymi, upewnianie się co do właściwego rozumienia i poprawności użycia
słów, form i struktur, parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie
się. Zdający umieją również prosić o dodatkowe wyjaśnienia.
W swoich wypowiedziach zdający właściwie stosują wyrażenia o charakterze
frazeologicznym, idiomatycznym, reguły konwersacyjne, rządzące komunikacją mówioną w
języku polskim oraz posługują się oficjalnym i nieoficjalnym rejestrem języka odpowiednio
do sytuacji.
Braki zdających w zakresie słownictwa, wymowy i intonacji oraz poprawności gramatycznej
nie powinny wpływać na skuteczność komunikacji.

Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
 wypowiedź na zadany temat (np. prezentacja własnych zainteresowań, historia własnej
rodziny itp.);
 opinia na określony temat z uzasadnieniem;
 streszczenie i komentarz do filmu, książki, artykułu prasowego;
 relacja z wydarzenia, opowiadanie;
 opis;
 charakterystyka;
 dialog tematyczny (zob. Katalog B);
 dyskusja.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny, przewodnik;
 uczący, uczący się (uczeń);
- 89 -
 pracodawca, pracownik;
 przełożony, podwładny;
 klient, konsument;
 petent;
 kupujący, sprzedający;
 właściciel, wynajmujący;
 lekarz, pacjent;
 uprawiający sport;
 widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
 kierowca, właściciel pojazdu;
 świadek zdarzenia;
 uczestnik dyskusji;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B2

Funkcje
1.
Konwencje grzecznościowe:
 zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania (stereotypowe formuły powitalne);
 pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
 składanie życzeń, gratulacji;
 wyrażanie uznania, komplementowanie;
 dziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie.

2. Funkcje modalne:
 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości;
 wyrażanie przypuszczenia;
 wyrażanie konieczności, potrzeby.
3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
 rozpoczynanie rozmowy;
 publiczne zwracanie się do rozmówcy;
 włączanie się do rozmowy;
 nawiązywanie do wypowiedzi przedmówcy;
 podtrzymywanie rozmowy;
 kontrolowanie przebiegu rozmowy;
 kończenie rozmowy.

4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
 identyfikowanie, definiowanie;
 uzasadnianie;
 określanie celu, przeznaczenia;
 relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.

5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
- 90 -
 przytakiwanie, aprobata;
 negacja, dezaprobata.

6. Wyrażanie uczuć:
 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
 wyrażanie życzenia;
 wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
 wyrażanie upodobania;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
 wyrażanie obojętności, dystansu;
 wyrażanie rozczarowania;
 wyrażanie gniewu, oburzenia;
 wyrażanie zmartwienia (pocieszanie);
 wyrażanie obawy, strachu, lęku.

7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
 pytanie, wzywanie do mówienia;
 prośba, wzywanie do działania;
 prośba o przyzwolenie - przyzwalanie i odmowa;
 proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
 obiecywanie, zapewnianie;
 oferowanie zrobienia czegoś;
 doradzanie i odradzanie;
 zabranianie;
 polecanie, nakazywanie i zakazywanie;
 ostrzeganie, wyrażanie groźby;
 wybaczanie i odmowa wybaczenia.

Pojęcia ogólne:
 wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
 wyrażanie posiadania, przynależności;
 wyrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
 wyrażanie relacji czasowych;
 wyrażanie sposobu;
 wyrażanie możliwości, zdolności;
 wyrażanie konieczności;
 wyrażanie warunku i konsekwencji;
 wyrażanie opinii, przekonania;
 wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
 perswazja i argumentacja;
 porównywanie.

KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu B2

1. Człowiek:
 imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
 przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
 wykształcenie;
- 91 -
 zawód, zajęcie;
 wygląd, ubranie, moda;
 cechy charakteru;
 rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
 relacje rodzinne;
 historia rodziny, pochodzenie;
 konflikty, problemy rodzinne, międzyludzkie i międzypokoleniowe;
 relacje międzyludzkie;
 utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).

2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
 rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
 położenie mieszkania/domu;
 rodzaje pomieszczeń;
 urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
 koszty mieszkania (czynsz, opłaty);
 wynajmowanie mieszkania/domu;
 naprawy, remont;
 rynek mieszkaniowy w Polsce.

3. Życie codzienne:
 plan dnia;
 przedmioty codziennego użytku;
 relacje czasowe i przestrzenne.

4. Czas wolny, rozrywka:
 sposoby spędzania wolnego czasu;
 kino, teatr, koncerty;
 wydarzenia kulturalne;
 prasa, radio i telewizja;
 wystawy i muzea;
 hobby i zainteresowania;
 uprawianie sportu;
 dyscypliny sportowe, zawody sportowe;
 relaks (np. aerobik, joga, wspinaczka, żeglowanie itp.).

5. Podróże:
 środki komunikacji publicznej;
 środki transportu;
 rodzaje bagażu;
 dworzec autobusowy;
 dworzec kolejowy;
 lotnisko;
 podróże krajowe i zagraniczne;
 biura podróży;
 wycieczki grupowe i indywidualne;
 wczasy;
 baza noclegowa: hotel, kemping, pensjonat, kwatery prywatne, pokoje gościnne;
 agroturystyka.

- 92 -
6. Stosunki społeczne:
 organizacja państwa;
 prawo i porządek;
 wojna i pokój;
 problemy społeczne;
 przestępczość;
 organy ścigania;
 wymiar sprawiedliwości.

7. Zdrowie i higiena osobista:
 części ciała;
 higiena osobista;
 samopoczucie;
 stan zdrowia;
 choroby;
 wizyta u lekarza/lekarza specjalisty;
 apteka, lekarstwa;
 diagnostyka (badania, analizy);
 uzależnienia.

8. Edukacja:
 przedmioty nauczania;
 przybory szkolne;
 oceny szkolne;
 typy szkół;
 kierunki studiów;
 stopnie naukowe i funkcje administracyjne;
 egzaminy, testy.

9. Praca:
 nazwy zawodów;
 stanowiska;
 rodzaje pracy;
 czas pracy, urlop;
 płace i zarobki;
 rynek pracy;
 kwalifikacje, wymagania;
 renty, emerytury, zasiłki;
 bezrobocie.

10. Zakupy:
 sklepy/sklepy internetowe;
 artykuły spożywcze;
 artykuły kosmetyczne;
 towary przemysłowe;
 miary, wagi, ilości;
 pieniądze;
 informacja, promocja, reklama;
 formy płatności (np. gotówka, karta kredytowa);
 aukcje internetowe;
- 93 -
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: