Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
dosyć swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach
komunikacyjnych, w zakresie tematów ogólnych i zawodowych. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w
odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
odpowiednie struktury gramatyczne wymienione w Li cie zagadnień gramatycznych dla
poziomu B2.
Zdający potrafią w sposób naturalny rozpocząć, podtrzymać i zakończyć rozmowę dotyczącą
znanych im tematów. Umieją prowadzić swobodnie dialog z pojedynczą osobą, a także brać
udział w rozmowie wielu rodzimych użytkowników języka, formułując istotne wyjaśnienia,
argumenty i komentarze. Uczestniczą w dyskusji - również w sytuacji oficjalnej. Zabieranie
głosu i włączanie się do dyskusji nie sprawia im trudności.
Zdający umieją wypowiadać się na znane im tematy ogólne i zawodowe, relacjonować
zdarzenia, opisywać przeżycia i doświadczenia związane z własnymi zainteresowaniami.
Tworzą logiczne i uporządkowane wypowiedzi, przedstawiając własne stanowisko i stosując
przekonującą argumentację. Potrafią streścić i skomentować obejrzany film, przeczytaną
książkę lub artykuł prasowy, a także przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do
niej.
Zdający potrafią wygłosić z właściwą intonacją, po przygotowaniu, krótki referat na temat
ogólny oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących swojej wypowiedzi.
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, stosować strategie korygujące oraz
ułatwiające im wypowiedź i jej rozumienie, takie jak zastępowanie nieznanych słów
wyrażeniami opisowymi, upewnianie się co do właściwego rozumienia i poprawności użycia
słów, form i struktur, parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie
się. Zdający umieją również prosić o dodatkowe wyjaśnienia.
W swoich wypowiedziach zdający właściwie stosują wyrażenia o charakterze
frazeologicznym, idiomatycznym, reguły konwersacyjne, rządzące komunikacją mówioną w
języku polskim oraz posługują się oficjalnym i nieoficjalnym rejestrem języka odpowiednio
do sytuacji.
Braki zdających w zakresie słownictwa, wymowy i intonacji oraz poprawności gramatycznej
nie powinny wpływać na skuteczność komunikacji.
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
wypowiedź na zadany temat (np. prezentacja własnych zainteresowań, historia własnej
rodziny itp.);
opinia na określony temat z uzasadnieniem;
streszczenie i komentarz do filmu, książki, artykułu prasowego;
relacja z wydarzenia, opowiadanie;
opis;
charakterystyka;
dialog tematyczny (zob. Katalog B);
dyskusja.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny, przewodnik;
uczący, uczący się (uczeń);
- 89 -
pracodawca, pracownik;
przełożony, podwładny;
klient, konsument;
petent;
kupujący, sprzedający;
właściciel, wynajmujący;
lekarz, pacjent;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
kierowca, właściciel pojazdu;
świadek zdarzenia;
uczestnik dyskusji;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu B2
Funkcje
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
przedstawianie siebie lub innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnania (stereotypowe formuły pożegnalne);
składanie życzeń, gratulacji;
wyrażanie uznania, komplementowanie;
dziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie.
2. Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości;
wyrażanie przypuszczenia;
wyrażanie konieczności, potrzeby.
3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
rozpoczynanie rozmowy;
publiczne zwracanie się do rozmówcy;
włączanie się do rozmowy;
nawiązywanie do wypowiedzi przedmówcy;
podtrzymywanie rozmowy;
kontrolowanie przebiegu rozmowy;
kończenie rozmowy.
4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
identyfikowanie, definiowanie;
uzasadnianie;
określanie celu, przeznaczenia;
relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.
5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
- 90 -
przytakiwanie, aprobata;
negacja, dezaprobata.
6. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
wyrażanie upodobania;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
wyrażanie obojętności, dystansu;
wyrażanie rozczarowania;
wyrażanie gniewu, oburzenia;
wyrażanie zmartwienia (pocieszanie);
wyrażanie obawy, strachu, lęku.
7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
prośba o przyzwolenie - przyzwalanie i odmowa;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
obiecywanie, zapewnianie;
oferowanie zrobienia czegoś;
doradzanie i odradzanie;
zabranianie;
polecanie, nakazywanie i zakazywanie;
ostrzeganie, wyrażanie groźby;
wybaczanie i odmowa wybaczenia.
Pojęcia ogólne:
wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
wyrażanie posiadania, przynależności;
wyrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
wyrażanie relacji czasowych;
wyrażanie sposobu;
wyrażanie możliwości, zdolności;
wyrażanie konieczności;
wyrażanie warunku i konsekwencji;
wyrażanie opinii, przekonania;
wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
perswazja i argumentacja;
porównywanie.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu B2
1. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
wykształcenie;
- 91 -
zawód, zajęcie;
wygląd, ubranie, moda;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
relacje rodzinne;
historia rodziny, pochodzenie;
konflikty, problemy rodzinne, międzyludzkie i międzypokoleniowe;
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
położenie mieszkania/domu;
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
koszty mieszkania (czynsz, opłaty);
wynajmowanie mieszkania/domu;
naprawy, remont;
rynek mieszkaniowy w Polsce.
3. Życie codzienne:
plan dnia;
przedmioty codziennego użytku;
relacje czasowe i przestrzenne.
4. Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
kino, teatr, koncerty;
wydarzenia kulturalne;
prasa, radio i telewizja;
wystawy i muzea;
hobby i zainteresowania;
uprawianie sportu;
dyscypliny sportowe, zawody sportowe;
relaks (np. aerobik, joga, wspinaczka, żeglowanie itp.).
5. Podróże:
środki komunikacji publicznej;
środki transportu;
rodzaje bagażu;
dworzec autobusowy;
dworzec kolejowy;
lotnisko;
podróże krajowe i zagraniczne;
biura podróży;
wycieczki grupowe i indywidualne;
wczasy;
baza noclegowa: hotel, kemping, pensjonat, kwatery prywatne, pokoje gościnne;
agroturystyka.
- 92 -
6. Stosunki społeczne:
organizacja państwa;
prawo i porządek;
wojna i pokój;
problemy społeczne;
przestępczość;
organy ścigania;
wymiar sprawiedliwości.
7. Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
stan zdrowia;
choroby;
wizyta u lekarza/lekarza specjalisty;
apteka, lekarstwa;
diagnostyka (badania, analizy);
uzależnienia.
8. Edukacja:
przedmioty nauczania;
przybory szkolne;
oceny szkolne;
typy szkół;
kierunki studiów;
stopnie naukowe i funkcje administracyjne;
egzaminy, testy.
9. Praca:
nazwy zawodów;
stanowiska;
rodzaje pracy;
czas pracy, urlop;
płace i zarobki;
rynek pracy;
kwalifikacje, wymagania;
renty, emerytury, zasiłki;
bezrobocie.
10. Zakupy:
sklepy/sklepy internetowe;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
towary przemysłowe;
miary, wagi, ilości;
pieniądze;
informacja, promocja, reklama;
formy płatności (np. gotówka, karta kredytowa);
aukcje internetowe;
- 93 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik