Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
wystawy i muzea;
hobby i zainteresowania;
uprawianie sportu.
5. Podróże:
środki komunikacji publicznej;
środki transportu;
rodzaje bagażu;
dworzec autobusowy;
dworzec kolejowy;
lotnisko;
wakacje i wypoczynek – zakwaterowanie.
6. Stosunki społeczne:
organizacja państwa;
prawo i porządek;
wojna i pokój;
problemy społeczne.
7. Zdrowie i higiena osobista:
części ciała;
higiena osobista;
samopoczucie;
choroby;
wizyta u lekarza;
apteka.
8. Edukacja:
przedmioty nauczania;
przybory szkolne;
oceny szkolne;
typy szkół.
9. Praca:
nazwy zawodów;
rodzaje pracy;
czas pracy, urlop;
płace i zarobki.
10. Zakupy:
sklepy;
artykuły spożywcze;
artykuły kosmetyczne;
towary przemysłowe;
podstawowe miary, wagi, ilości;
pieniądze.
11. Żywność i napoje:
dania, potrawy;
- 79 -
napoje;
przybory kuchenne;
nakrycia stołowe;
lokale gastronomiczne.
12. Usługi:
bank, poczta;
biblioteka;
punkty usługowe (np. pralnia, zakład fotograficzny, fryzjer, stacja benzynowa itp.);
warsztaty (np. samochodowy).
13. Miejsca:
rodzaj, położenie i wielkość miejscowości;
instytucje i miejsca użyteczności publicznej;
zabytki;
atrakcje turystyczne.
14. rodowisko naturalne:
rośliny;
zwierzęta domowe;
elementy krajobrazu;
pogoda;
pory roku;
klimat.
15. Tradycje, zwyczaje, święta:
uroczystości rodzinne;
święta religijne (np. Wielkanoc, Boże Narodzenie), państwowe (np. 3 Maja, 11 Listopada)
i okolicznościowe (np. sylwester, Nowy Rok);
zwyczaje ogólnopolskie.
16. Tematy ogólne:
warunki życia, poziom życia, styl życia;
środki masowego przekazu, aktualne informacje;
życie kulturalne;
wydarzenia polityczno-społeczne.
12. OPIS KOMPźTźNCJI W J ZYKU POLSKIM JAKO OBCYM NA POZIOMIź
RźŹNIM OżÓLNYM - B2
A. ROZUMIźNIź Zź SŁUCHU
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 rozumieją treść i intencje większości mówionych wypowiedzi
różnego typu, które mają miejsce w sytuacjach określonych przez inwentarz intencjonalno-
pojęciowy i tematyczny (zob. Katalogi A i B), jeśli nie są nacechowane stylistycznie (nie
zawierają zbyt dużo wyrażeń potocznych i/lub wyrażeń frazeologicznych, idiomów). Potrafią
wyłowić główną myśl tekstu (rozumienie globalne), a także konkretne informacje zawarte w
wypowiedzi o dosyć skomplikowanej strukturze (rozumienie szczegółowe), mówionej w
- 80 -
naturalnym tempie (także allegro), w dobrych warunkach akustycznych, z niewielkimi
zakłóceniami (szumami).
Nagrania do zadań na tym poziomie znajomości języka są przeważnie autentyczne (pochodzą
z radia lub telewizji).
Rodzaje tekstów:
wypowiedzi w ramach dialogów i polilogów intencjonalnych oraz tematycznych (np.
dłuższe rozmowy telefoniczne, wywiady radiowe i telewizyjne, fragmenty seriali
telewizyjnych i programów typu talk show);
krótsze wypowiedzi ciągłe (np. instrukcje, komunikaty, zapowiedzi, reklamy, informacje);
dłuższe wypowiedzi ciągłe (np. wiadomości, wywiady, komentarze oraz reportaże
radiowe i telewizyjne, fragmenty filmów dokumentalnych i fabularnych, fragmenty
sprawozdań i dyskusji).
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny, przewodnik;
uczący, uczący się (uczeń);
pracodawca, pracownik;
przełożony, podwładny;
petent;
klient, konsument;
kupujący, sprzedający;
właściciel, wynajmujący;
lekarz, pacjent;
uprawiający sport;
widz, czytelnik, słuchacz, kibic sportowy;
kierowca, właściciel pojazdu;
świadek zdarzenia;
uczestnik dyskusji;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
B. POPRAWNO Ć żRAMATYCZNA Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B2 rozpoznają, stosują i tworzą poprawne gramatycznie formy
językowe, pozwalające na wyrażanie intencji komunikacyjnych w zakresie określonym w
katalogu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A), w odniesieniu do tematów zawartych w
katalogu tematycznym (zob. Katalog B). Zakres zagadnień gramatycznych, które zdający
powinni znać, prezentuje zamieszczona poniżej lista. Obejmuje ona wszystkie zagadnienia,
występujące na poziomach A1, A2 i B1, poszerzone o ich nowe funkcje syntaktyczne, a także
formy nowe, rzadziej występujące w tekstach, ale pozwalające na ich zróżnicowanie
stylistyczne.
Mając do wyboru kilka sposobów syntaktycznego wyrażenia tej samej informacji, zdający
potrafią wybrać jeden z nich w zależności od typu tworzonego tekstu (mówiony -pisany,
nieoficjalny - oficjalny, prywatny - urzędowy - medialny) i jego stylu.
Na tym poziomie poprawność gramatyczna stanowi osobną część egzaminu certyfikatowego.
- 81 -
Lista zagadnień gramatycznych dla poziomu B2
I. FLEKSJA
Deklinacja
1. Odmiana rzeczowników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego, np.: orzeł, osioł, go ć, li ć, mieć, gołąbś
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -o, np.: dziadzio, Kazio;
odmiana rzeczowników własnych rodzaju męskiego, np.: Ostrów, Zamo ćś
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego uważanych za trudne, np.: pieniądz, przyjaciel,
ksiądz, rząd/rzędy/rządyś
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego, zakończonych na -a, np.: palarnia, Anglia,
nadzieja, aleja;
odmiana rzeczowników rodzaju żeńskiego uważnych za trudne, np.: mierć, krew, myszś
odmiana rzeczowników własnych rodzaju żeńskiego, np.: Bydgoszcz;
odmiana rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na -anin, -an, np.: kielczanin,
dominikanin; Hiszpan;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -o, np.: wiatło, gniazdoś
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych na -ę, np.: ramię, plemię,
zwierzęś
odmiana rzeczowników własnych rodzaju nijakiego, np.: Krosno, Lesko;
odmiana rzeczowników rodzaju nijakiego uważanych za trudne, np.: (to) oko/(te) oka, (to)
ucho/(te) ucha.
2. Odmiana przymiotników (liczba pojedyncza i mnoga):
odmiana rodzaju męskiego, np.: cichy, obcy, elegancki, wesołyś
odmiana rodzaju żeńskiego, np.: literacka, głupia, drewnianaś
odmiana rodzaju nijakiego, np.: chorowite, ruchliwe, bezmy lne.
3. Odmiana zaimków:
odmiana zaimków osobowych, dzierżawczych, wskazujących, pytających;
odmiana zaimka zwrotnego sięś
odmiana zaimków nieokreślonych, np.: jaki , który , ktokolwiek, cokolwiekś
odmiana zaimków liczebnych nieokreślonych , np.: ile, tyle;
odmiana zaimków upowszechniających, np.: każdy, wszyscy, żaden.
4. Odmiana liczebników:
odmiana liczebników głównych (prostych i złożonych); odmiana liczebników w datach;
odmiana liczebników głównych z rzeczownikami męskoosobowymi , np.: dwaj, czterej,
o miu, dwustu;
odmiana liczebników porządkowych, np.: drudzy;
odmiana liczebników nieokreślonych, np.: kilka/kilku, kilkana cie/kilkunastu,
kilkadziesiąt/kilkudziesięciu, kilkaset/kilkuset, wiele/wielu, parę/paru.
Koniugacja
Odmiana czasowników nieregularnych, np.: wieźć, znaleźć, sią ć, piec, móc, biec.
Tryby
1. Tryb oznajmujący:
czas teraźniejszy, np.: wiezie, niosę, pieką, biegniemy, płacześ
czas przeszły czasowników niedokonanych i dokonanych, np.: zaczęły, ciął, urósłś
- 82 -
czas przyszły prosty i złożony (forma bezokolicznikowa i rodzajowa), np.: zawiozę,
polecimy, będziemy piec/będziecie piekły, uro nie.
2. Tryb rozkazując y, np.: weź! włóż! pracujcie! wynie my! niech upiecze!
3. Tryb przypuszczający, np.: przyniósłbym, zaczęliby my, wzięłabym, mógłby .
Aspekt
1. Aspekt czasowników dokonanych i niedokonanych.
2. Tworzenie form aspektu dokonanego od form aspektu niedokonanego.
3. Znaczenie i użycie składniowe aspektu niedokonanego i dokonanego.
Strony
1. Strona czynna, np.: Matka myje dziecko. Paweł uporządkuje pokój. Jadę pociągiem.
2. Strona zwrotna, np.: Matka myje się. Jutro uporządkuje się pokój.
3. Strona bierna (w ograniczonym zakresie), np.: Dziecko jest myte przez matkę. Pokój
zostanie uporządkowany przez Pawła.
Imiesłowy przymiotnikowe
1. Tworzenie i odmiana imiesłowów czynnych, np.: słuchający, czytające.
2. Tworzenie i odmiana imiesłowów biernych, np.: pracowici, zmęczony, wypoczęte.
Imiesłowy przysłówkowe (w ograniczonym zakresie)
1. Tworzenie i użycie imiesłowów współczesnych, np.: słuchając, pisząc.
2. Rozpoznawanie imiesłowów uprzednich, np.: wysłuchawszy, zjadłszy.
Formy bezosobowe (w ograniczonym zakresie)
1. Formy bezosobowe z zaimkiem zwrotnym się, np.: czyta się, robiło się, nudziło się, będzie
się mówiło.
2. Formy bezosobowe zakończone na -no, -to, -ono, -ano, np.: jedzono, otwarto, otworzono,
czytano.
II. SŁOWOTWÓRSTWO
Stopniowanie
1. Stopniowanie przymiotników:
proste:
- regularnych, np.: biały - bielszy, lekki - lżejszyś
- supletywnych, np.: zły - gorszy, duży - większy.
opisowe, np.: bardziej gorzki, bardziej liski.
2. Stopniowanie przysłówków:
proste:
- regularnych, np.: biało - bielej;
- supletywnych, np.: źle - gorzej, dużo - więcej.
opisowe, np.: bardziej niebiesko, bardziej po ludzku.
Derywacja :
rzeczowników odczasownikowych, np.: pisać - pisanie, rozumieć - rozumienie, liczyć -
liczenie, szyć - szycie;
nazw wykonawców czynności, np.: leczyć - lekarzś handlować - handlowiec;
form żeńskich od rzeczowników rodzaju męskiego, np.: lekarz - lekarka, gospodarz -
gospodyni, król - królowaś
- 83 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik