Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3324
- Data wpłynięcia: 2015-04-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132
3324
zawodową oraz edukacyjną sferą życia;
krótkie, proste oryginalne teksty użytkowe: - informacyjne;
reklamowe;
urzędowe (proste formularze);
prasowe.
krótkie, proste oryginalne teksty literackie.
Rejestr tekstów:
użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (np. ogłoszenia drobne, np., SZUKAM
PRACY, WYNAJEM; reklamy, np. przedmiotów codziennego użytku, wycieczek);
informacje (np. menu, rozkłady jazdy; plakaty informacyjne);
formularze (np. z danymi osobowymi); notatki prasoweś wiadomo ci prasoweś artykuły,
wywiady prasowe;
(2) prywatny: listy, e-maile, kartki pocztowe, pamiętniki, wspomnienia itp.;
literacki (1) epicki:
fragmenty opowiadań, nowel, powie ci.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
kupujący, sprzedający;
klient, konsument;
pracownik;
pacjent;
wynajmujący, właściciel;
petent;
widz, czytelnik, słuchacz;
uczestnik, świadek zdarzenia;
D. PISANIE
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B1 potrafią pisać teksty przewidziane dla tego poziomu (zob. Formy
wypowiedzi
zamieszczone poniżej), stosując technikę pisania kontrolowanego
(w ograniczonym zakresie w porównaniu z poziomem A2) i sterowanego. Umieją
wypowiadać się na tematy zamieszczone w katalogu tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać
funkcje komunikacyjne objęte katalogiem intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
Zdający wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej
tematu, rozróżniają styl oficjalny i nieoficjalny oraz znają struktury gramatyczne wymienione
w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu B1.
Zdający znają i stosują właściwe konwencje socjokulturowe, a także wykonują niektóre
działania mediacyjne (np. umiejętność streszczania tekstów) oraz interakcyjne (np. pisanie
listów prywatnych).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii
i interpunkcji:
polski alfabet i poprawny zapis liter;
- 74 -
podstawowe zasady pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
podstawowe zasady pisowni spółgłosek twardych i miękkich;
podstawowe zasady pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;
podstawy interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.
opis osoby
opis przedmiotu
Formy wypowiedzi:
opis miejsca
życzenia
opis sytuacji
pozdrowienia
charakterystyka osoby
zaproszenie
opowiadanie
zawiadomienie
sprawozdanie*
ogłoszenie
recenzja**
list prywatny formalny
esej
list prywatny nieformalny
Chodzi o zrelacjonowanie przebiegu np. podróży, wakacji itp.
Chodzi o wyrażenie opinii o filmie, książce itp., a nie o recenzję jako gatunek dziennikarski.
Mowa o „eseju szkolnym", czyli formie, w której piszący przedstawia swoje poglądy,
rozważania lub refleksje na dany temat.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
pracownik;
klient, konsument;
pacjent;
widz, czytelnik, słuchacz;
świadek zdarzenia.
ź. MÓWIźNIź
Ogólny opis umiejętności
Zdający na poziomie B1 posługują się językiem polskim w typowych sytuacjach
komunikacyjnych w sposób płynny, nieutrudniający komunikacji. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A)
w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
przy tym odpowiednie struktury gramatyczne, wymienione w Li cie zagadnień
gramatycznych dla poziomu B1.
Zdający potrafią rozpoczynać i kończyć rozmowę, a także włączać się do rozmowy osób
trzecich i brać w niej udział, wyrażając własne opinie i wymieniając informacje, gdy dotyczy
ona tematów znanych im lub związanych z ich zainteresowaniami. Umieją stosować
podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
Zdający umieją tworzyć proste, spójne wypowiedzi na temat własnych zainteresowań,
doświadczeń, marzeń i planów, wyrażać i uzasadniać własne poglądy, a także opisywać
i relacjonować zdarzenia oraz streścić w prosty sposób przeczytany tekst.
- 75 -
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, prosząc, gdy zachodzi potrzeba,
o powtórzenie, wyjaśnienie, przeliterowanie itp. oraz upewnić się, czy są właściwie
rozumiani i czy używają odpowiednich słów i form.
Zdający potrafią operować formami rejestru oficjalnego i nieoficjalnego, odpowiednio do
sytuacji. Stosują zasady wymowy i intonacji pozwalające na właściwe zrozumienie
wyrażanych intencji oraz treści wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może
być odczuwalny, ale nie powinien zakłócać zrozumienia wypowiedzi.
Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
1. Wypowiedzi monologowe:
wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów, marzeń (zob.
Katalog B);
streszczenie książki, filmu, artykułu prasowego z krótkim komentarzem;
relacja z wydarzenia, proste opowiadanie;
opis;
charakterystyka;
opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).
2. Wypowiedzi dialogowe:
prosta rozmowa telefoniczna;
dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
dialog tematyczny (zob. Katalog B);
krótka, prosta dyskusja.
Role komunikacyjne:
nieznajomy, znajomy;
kolega, przyjaciel;
członek rodziny;
gość;
podróżny;
uczący się (uczeń);
pracownik;
petent;
właściciel, wynajmujący;
kupujący, sprzedający;
klient, konsument;
kierujący pojazdem;
pacjent;
widz, czytelnik, słuchacz;
uczestnik zdarzenia;
uczestnik rozmowy telefonicznej.
KATALOG A
Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu Bń
Funkcje
1. Konwencje grzecznościowe:
zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
- 76 -
przedstawianie siebie lub innych;
powitania (stereotypowe formuły powitalne);
pożegnanie (stereotypowe formuły pożegnalne);
składanie życzeń;
wyrażanie uznania, komplementowanie;
dziękowanie;
przepraszanie;
zapraszanie.
2. Funkcje modalne:
wyrażanie pewności/niepewności;
wyrażanie możliwości/niemożliwości;
wyrażanie przypuszczenia;
wyrażanie konieczności, potrzeby.
3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
rozpoczynanie rozmowy;
włączanie się do rozmowy;
podtrzymywanie rozmowy;
kontrolowanie przebiegu rozmowy;
kończenie rozmowy.
4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
identyfikowanie;
definiowanie;
uzasadnianie;
określanie celu, przeznaczenia;
relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.
5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
przytakiwanie, aprobata;
negacja, dezaprobata.
6. Wyrażanie uczuć:
wyrażanie sympatii i antypatii;
wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
wyrażanie życzenia;
wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
wyrażanie upodobania;
wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
wyrażanie obojętności, dystansu;
wyrażanie rozczarowania.
7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
pytanie, wzywanie do mówienia;
prośba, wzywanie do działania;
prośba o przyzwolenie - przyzwalanie i odmawianie;
proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
obiecywanie, zapewnianie;
- 77 -
oferowanie zrobienia czegoś;
doradzanie i odradzanie;
zabranianie.
Pojęcia ogólne :
wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
wyrażanie posiadania, przynależności;
wyrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
wyrażanie relacji czasowych;
wyrażanie sposobu;
wyrażanie możliwości, zdolności;
wyrażanie konieczności;
wyrażanie warunku i konsekwencji;
wyrażanie opinii, przekonania;
wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
porównywanie.
KATALOG B
Katalog tematyczny dla poziomu B1
1. Człowiek:
imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
wykształcenie;
zawód, zajęcie;
wygląd, ubranie, moda;
cechy charakteru;
rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
relacje rodzinne;
relacje międzyludzkie;
utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).
2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
położenie mieszkania/domu;
rodzaje pomieszczeń;
urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
wynajmowanie mieszkania/domu;
koszty utrzymania mieszkania (czynsz, opłaty).
3. Życie codzienne:
typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
przedmioty codziennego użytku;
określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).
4. Czas wolny, rozrywka:
sposoby spędzania wolnego czasu;
kino, teatr, koncerty;
- 78 -
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3324
› Pobierz plik