eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

projekt dotyczy możliwości uzyskania przez cudzoziemca albo obywatela polski na stałe zamieszkałego za granicą urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego po zdaniu egzaminu z języka polskiego; wprowadzenia poświadczenia znajomości języka na wszystkich poziomach biegłości językowej, zgodnie z poziomami określonymi przez Radę Europy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3324
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1132

3324

 krótkie, częściowo opracowane teksty na tematy związane z prywatną, publiczną,
zawodową oraz edukacyjną sferą życia;
 krótkie, proste oryginalne teksty użytkowe: - informacyjne;
 reklamowe;
urzędowe (proste formularze);
 prasowe.
 krótkie, proste oryginalne teksty literackie.

Rejestr tekstów:

 użytkowy (1) instytucjonalny: ogłoszenia (np. ogłoszenia drobne, np., SZUKAM
PRACY, WYNAJEM; reklamy, np. przedmiotów codziennego użytku, wycieczek);
informacje (np. menu, rozkłady jazdy; plakaty informacyjne);
formularze (np. z danymi osobowymi); notatki prasoweś wiadomo ci prasoweś artykuły,
wywiady prasowe;
(2) prywatny: listy, e-maile, kartki pocztowe, pamiętniki, wspomnienia itp.;
 literacki (1) epicki:
fragmenty opowiadań, nowel, powie ci.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 kupujący, sprzedający;
 klient, konsument;
 pracownik;
 pacjent;
 wynajmujący, właściciel;
 petent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uczestnik, świadek zdarzenia;

D. PISANIE

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B1 potrafią pisać teksty przewidziane dla tego poziomu (zob. Formy
wypowiedzi
zamieszczone poniżej), stosując technikę pisania kontrolowanego
(w ograniczonym zakresie w porównaniu z poziomem A2) i sterowanego. Umieją
wypowiadać się na tematy zamieszczone w katalogu tematycznym (zob. Katalog B) i wyrażać
funkcje komunikacyjne objęte katalogiem intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A).
Zdający wykazują się znajomością słownictwa stosownego dla danej formy wypowiedzi i jej
tematu, rozróżniają styl oficjalny i nieoficjalny oraz znają struktury gramatyczne wymienione
w Li cie zagadnień gramatycznych dla poziomu B1.
Zdający znają i stosują właściwe konwencje socjokulturowe, a także wykonują niektóre
działania mediacyjne (np. umiejętność streszczania tekstów) oraz interakcyjne (np. pisanie
listów prywatnych).
Zdający wykazują się znajomością następujących zagadnień z zakresu ortografii
i interpunkcji:
 polski alfabet i poprawny zapis liter;
- 74 -
 podstawowe zasady pisowni spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;
 podstawowe zasady pisowni spółgłosek twardych i miękkich;
 podstawowe zasady pisowni wyrazów dużymi i małymi literami;
 podstawy interpunkcji.
Pismo zdających powinno być czytelne i odpowiadać polskim normom.

 opis osoby

 opis przedmiotu
Formy wypowiedzi:
 opis miejsca
 życzenia
 opis sytuacji
 pozdrowienia
 charakterystyka osoby
 zaproszenie
 opowiadanie
 zawiadomienie
 sprawozdanie*
 ogłoszenie
 recenzja**
 list prywatny formalny
 esej
 list prywatny nieformalny

Chodzi o zrelacjonowanie przebiegu np. podróży, wakacji itp.
Chodzi o wyrażenie opinii o filmie, książce itp., a nie o recenzję jako gatunek dziennikarski.
Mowa o „eseju szkolnym", czyli formie, w której piszący przedstawia swoje poglądy,
rozważania lub refleksje na dany temat.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 pracownik;
 klient, konsument;
 pacjent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 świadek zdarzenia.

ź. MÓWIźNIź

Ogólny opis umiejętności

Zdający na poziomie B1 posługują się językiem polskim w typowych sytuacjach
komunikacyjnych w sposób płynny, nieutrudniający komunikacji. Umieją wyrażać funkcje
komunikacyjne przewidziane w inwentarzu intencjonalno-pojęciowym (zob. Katalog A)
w odniesieniu do tematów określonych inwentarzem tematycznym (zob. Katalog B), stosując
przy tym odpowiednie struktury gramatyczne, wymienione w Li cie zagadnień
gramatycznych dla poziomu B1.
Zdający potrafią rozpoczynać i kończyć rozmowę, a także włączać się do rozmowy osób
trzecich i brać w niej udział, wyrażając własne opinie i wymieniając informacje, gdy dotyczy
ona tematów znanych im lub związanych z ich zainteresowaniami. Umieją stosować
podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych.
Zdający umieją tworzyć proste, spójne wypowiedzi na temat własnych zainteresowań,
doświadczeń, marzeń i planów, wyrażać i uzasadniać własne poglądy, a także opisywać
i relacjonować zdarzenia oraz streścić w prosty sposób przeczytany tekst.
- 75 -
Zdający potrafią kontrolować przebieg rozmowy, prosząc, gdy zachodzi potrzeba,
o powtórzenie, wyjaśnienie, przeliterowanie itp. oraz upewnić się, czy są właściwie
rozumiani i czy używają odpowiednich słów i form.
Zdający potrafią operować formami rejestru oficjalnego i nieoficjalnego, odpowiednio do
sytuacji. Stosują zasady wymowy i intonacji pozwalające na właściwe zrozumienie
wyrażanych intencji oraz treści wypowiedzi. Wpływ zasad wymowy języka rodzimego może
być odczuwalny, ale nie powinien zakłócać zrozumienia wypowiedzi.

Rodzaje tekstów (wypowiedzi):
1.
Wypowiedzi monologowe:
 wypowiedź na temat własnych zainteresowań, doświadczeń, planów, marzeń (zob.
Katalog B);
 streszczenie książki, filmu, artykułu prasowego z krótkim komentarzem;
 relacja z wydarzenia, proste opowiadanie;
 opis;
 charakterystyka;
 opinia na określony temat z krótkim uzasadnieniem (zob. Katalog B).

2.
Wypowiedzi dialogowe:
 prosta rozmowa telefoniczna;
 dialog intencjonalny (zob. Katalog A);
 dialog tematyczny (zob. Katalog B);
 krótka, prosta dyskusja.

Role komunikacyjne:
 nieznajomy, znajomy;
 kolega, przyjaciel;
 członek rodziny;
 gość;
 podróżny;
 uczący się (uczeń);
 pracownik;
 petent;
 właściciel, wynajmujący;
 kupujący, sprzedający;
 klient, konsument;
 kierujący pojazdem;
 pacjent;
 widz, czytelnik, słuchacz;
 uczestnik zdarzenia;
 uczestnik rozmowy telefonicznej.

KATALOG A

Katalog intencjonalno-pojęciowy dla poziomu Bń

Funkcje
1.
Konwencje grzecznościowe:
 zwracanie czyjejś uwagi, nawiązywanie kontaktu;
- 76 -
 przedstawianie siebie lub innych;
 powitania (stereotypowe formuły powitalne);
 pożegnanie (stereotypowe formuły pożegnalne);
 składanie życzeń;
 wyrażanie uznania, komplementowanie;
 dziękowanie;
 przepraszanie;
 zapraszanie.

2. Funkcje modalne:
 wyrażanie pewności/niepewności;
 wyrażanie możliwości/niemożliwości;
 wyrażanie przypuszczenia;
 wyrażanie konieczności, potrzeby.

3. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu językowego:
 rozpoczynanie rozmowy;
 włączanie się do rozmowy;
 podtrzymywanie rozmowy;
 kontrolowanie przebiegu rozmowy;
 kończenie rozmowy.

4. Informowanie - pytanie o informacje, udzielanie i przekazywanie informacji:
 identyfikowanie;
 definiowanie;
 uzasadnianie;
 określanie celu, przeznaczenia;
 relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich.

5. Potwierdzanie i zaprzeczanie:
 przytakiwanie, aprobata;
 negacja, dezaprobata.

6. Wyrażanie uczuć:
 wyrażanie sympatii i antypatii;
 wyrażanie nadziei, troski i zmartwienia;
 wyrażanie życzenia;
 wyrażanie radości, żalu, smutku i współczucia;
 wyrażanie upodobania;
 wyrażanie zadowolenia i niezadowolenia;
 wyrażanie obojętności, dystansu;
 wyrażanie rozczarowania.

7. Źziałanie lub zaniechanie działania:
 pytanie, wzywanie do mówienia;
 prośba, wzywanie do działania;
 prośba o przyzwolenie - przyzwalanie i odmawianie;
 proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji;
 obiecywanie, zapewnianie;
- 77 -
 oferowanie zrobienia czegoś;
 doradzanie i odradzanie;
 zabranianie.

Pojęcia ogólne :
 wyrażanie cechy, właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób;
 wyrażanie posiadania, przynależności;
 wyrażanie relacji w przestrzeni (miejsce i kierunek);
 wyrażanie relacji czasowych;
 wyrażanie sposobu;
 wyrażanie możliwości, zdolności;
 wyrażanie konieczności;
 wyrażanie warunku i konsekwencji;
 wyrażanie opinii, przekonania;
 wyrażanie ważności sprawy, opinii, problemu (podkreślanie);
 porównywanie.

KATALOG B

Katalog tematyczny dla poziomu B1

1. Człowiek:
 imię i nazwisko, adres, płeć, stan cywilny, wiek, data i miejsce urodzenia;
 przynależność narodowa/państwowa, znajomość języków;
 wykształcenie;
 zawód, zajęcie;
 wygląd, ubranie, moda;
 cechy charakteru;
 rodzina, członkowie rodziny (krewni i powinowaci);
 relacje rodzinne;
 relacje międzyludzkie;
 utrzymywanie kontaktu (korespondowanie, spotkania).

2. Dom, mieszkanie, otoczenie:
 rodzaj i wielkość mieszkania/domu;
 położenie mieszkania/domu;
 rodzaje pomieszczeń;
 urządzenie i wyposażenie mieszkania/domu - meble i inne sprzęty;
 wynajmowanie mieszkania/domu;
 koszty utrzymania mieszkania (czynsz, opłaty).

3. Życie codzienne:
 typowe zajęcia/czynności dnia codziennego;
 przedmioty codziennego użytku;
 określenia czasu (np. pory roku, miesiące, dni tygodnia, pory dnia, godziny itp.).

4. Czas wolny, rozrywka:
 sposoby spędzania wolnego czasu;
 kino, teatr, koncerty;
- 78 -
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: