eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Rządowy projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2015-03-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1688

3244-cz-1


wprowadzonych do obrotu najpóźniej w dniu
1) do dnia 13 sierpnia 2005 r. – obowiązek, o którym mowa
13 sierpnia 2005 r. („odpady historyczne”) ponoszona
w ust. 1, dotyczy wprowadzającego sprzęt w stosunku
jest w ramach jednego lub większej liczby systemów,
do sprzętu należącego do tej samej grupy sprzętu, co sprzęt
do których wszyscy producenci obecni na rynku
przez niego wprowadzony do obrotu, proporcjonalnie
w chwili wystąpienia wła ciwych kosztów wnoszą
do jego udziału w masie wprowadzonego do obrotu
proporcjonalny wkład, tzn. proporcjonalnie do ich
sprzętu należącego do tej grupy
udziału w rynku wła ciwego dla danego typu sprzętu.






art. 12 ust. 5 Państwa członkowskie podejmują niezbędne kroki
Taki instrument finansowy miałby zastosowanie w celu

celem zagwarantowania opracowania odpowiednich
uniknięcia podwójnego obciążania wprowadzających sprzęt
mechanizmów lub procedur dotyczących zwrotu
opłatami przy sprzedaży sprzętu poza granice Polski.
producentom wniesionych wkładów, w przypadkach
Jednakże w polskim prawodawstwie przepisy wskazują,
gdy EEE jest przemieszczany w celu wprowadzania
iż wprowadzenie do obrotu może nastąpić tylko raz i oznacza
go do obrotu poza terytorium danego państwa
to udostępnienie sprzętu po raz pierwszy na terytorium Polski.
członkowskiego. Takie mechanizmy lub procedury
Należy zatem przyjąć, iż w przypadku wywiezienia
mogą zostać opracowane przez producentów
przez podmiot sprzętu poza terytorium kraju, wprowadzenie
lub przez osoby trzecie działające w ich imieniu.
do obrotu nastąpi na terytorium innego państwa i tylko
w tym państwie zobowiązany on będzie ponie ć opłatę
rejestrową. W wietle powyższego wskazać należy,
iż przedmiotowy przepis nie będzie miał zastosowania
w polskich przepisach prawa.





art. 12 ust. 6 Komisja proszona jest o złożenie do dnia 14 sierpnia
Nie wymaga transpozycji.

2015 r. sprawozdania w sprawie możliwo ci

opracowania
kryteriów
do
uwzględnienia
66

rzeczywistych kosztów związanych z zakończeniem
użytkowania produktu w finansowaniu WEEE
przez producentów, a także w razie potrzeby
o przedstawienie
wniosku
ustawodawczego
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.





Finansowa-
Państwa członkowskie zapewniają, aby finansowanie
art. 19
1. Wprowadzający sprzęt, który wprowadza do obrotu sprzęt
nie w
kosztów
zbierania,
przetwarzania,
odzysku
ust. 1, 2,
inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych jest
odniesieniu
i przyjaznego dla
rodowiska unieszkodliwiania
3 i 4
obowiązany do zorganizowania i sfinansowania zbierania
do WEEE
WEEE pochodzącego od użytkowników innych
oraz przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego
pochodz -
niż gospodarstwa domowe, powstałego z produktów
od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe
cego od
wprowadzonych do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.,
powstałego ze sprzętu, który został przez niego
innych
zapewnili producenci.
wprowadzony do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.
u ytkownik-
2. Wprowadzający sprzęt, który wprowadza do obrotu sprzęt
ów ni
W odniesieniu do odpadów historycznych,
inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych jest
gospodar-
zastępowanych
przez
nowe
odpowiadające
także obowiązany do zorganizowania i sfinansowania
stwa
im produkty lub przez nowe produkty spełniające
zbierania
oraz
przetwarzania
zużytego
sprzętu
domowe
te same funkcje, finansowanie kosztów zapewnione
pochodzącego od użytkowników innych niż gospodarstwa

jest przez producentów tych produktów przy ich
domowe, który został przez niego wprowadzony do obrotu
art. 13 ust. 1 dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą
do dnia 13 sierpnia 2005 r., jeżeli sprzęt ten jest

ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe
zastępowany przez niego sprzętem tego samego rodzaju

również odpowiadają za finansowanie tego WEEE,
lub spełniającym te same funkcje.
w cało ci lub w czę ci.
3. Finansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu,

o którym mowa w ust. 2, może być również ponoszone
W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych
przez użytkownika sprzętu innego niż przeznaczonego
finansowanie kosztów zapewniają użytkownicy inni
dla gospodarstw domowych, z którego powstał ten zużyty
67

niż gospodarstwa domowe.
sprzęt w zakresie okre lonym w umowie zawartej między

wprowadzającym sprzęt i użytkownikiem tego sprzętu.


4. Finansowanie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu
art. 13 ust. 2 Bez uszczerbku dla niniejszej dyrektywy, producenci
innego niż wskazany w ust. 2, który został wprowadzony

i użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe mogą
do obrotu do dnia 13 sierpnia 2005 r., jest ponoszone

zawierać umowy przewidujące inne metody
przez użytkownika sprzętu innego niż przeznaczonego
finansowania.
dla gospodarstw domowych, z którego powstał ten zużyty
sprzęt.




Informacje
Państwa członkowskie mogą wymagać, by producenci
art. 16
1. Z chwilą sprzedaży sprzętu przedstawia się nabywcom
dla
informowali kupujących, w chwili sprzedaży nowych
ust. 1, 2,
sprzętu koszty gospodarowania odpadami, obejmujące
u ytkowni- produktów, o kosztach zbierania, przetwarzania
3, 4
koszty zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu, jeżeli
ków
i przyjaznego dla
rodowiska unieszkodliwiania.
wprowadzający sprzęt przekazał dystrybutorom informację

Wspomniane koszty nie mogą przekraczać
o wysoko ci kosztów gospodarowania odpadami.
art. 14 ust. 1 jak najdokładniej
oszacowanych
faktycznie
2. Dystrybutor jest obowiązany do informowania, w sposób

poniesionych kosztów.
okre lony w ust. 3, nabywców sprzętu o wysoko ci


kosztów gospodarowania odpadami, jeżeli taką informację
uzyskał od wprowadzającego sprzęt.
3. Informowanie nabywców sprzętu o wysoko ci kosztów
gospodarowania odpadami następuje przez wyróżnienie
w cenie sprzętu kosztów gospodarowania odpadami
przypadających na jednostkę sprzętu.
4. Koszty gospodarowania odpadami nie mogą przekraczać
kosztów faktycznie poniesionych na ten cel.




art. 14 ust. 2 Państwa członkowskie zapewniają, aby użytkownicy
art. 13
1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany dołączyć do sprzętu

EEE
w
gospodarstwach
domowych
otrzymali
ust. 1 i 2
przeznaczonego dla gospodarstw domowych informację oŚ
68


niezbędne informacje dotycząceŚ
1) zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi
a) wymogu zaniechania pozbywania się WEEE jako
odpadami, wraz z wyja nieniem znaczenia oznakowania,
nieposortowanych
odpadów
komunalnych
o którym mowa w art. 14 ust. 1ś
oraz wymogu selektywnej zbiórki takiego WEEEś
2) potencjalnych skutkach dla rodowiska i zdrowia ludzi
b) udostępnionych im systemów zwrotu i zbierania
wynikających z obecno ci w sprzęcie niebezpiecznychŚ
zachęcających do koordynowania systemów
substancji, mieszanin oraz czę ci składowych.
informacji dotyczących dostępnych punktów
2. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do informowania
zbierania, niezależnie od producentów lub innych
o:
podmiotów, którzy je założyliś
1) systemie zbierania, w tym zwrotu, zużytego sprzętuś
c) ich roli w przyczynianiu się do ponownego użycia,
2) roli,
jaką
gospodarstwo
domowe
spełnia
recyklingu i innych form odzysku WEEE;
w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku,
d) potencjalnych skutków dla rodowiska i zdrowia
w tym recyklingu, zużytego sprzętu.
ludzkiego, wynikających z obecno ci substancji
niebezpiecznych w EEE;
e) znaczenia symbolu podanego w załączniku IX.




art. 14 ust. 3 Państwa członkowskie przyjmują wła ciwe rodki,
art. 36
Posiadacz zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw

aby konsumenci uczestniczyli w zbieraniu WEEE
domowych jest obowiązany do przekazania go zbierającemu

oraz aby zachęcić ich do ułatwiania procesu
zużyty sprzęt lub podmiotowi uprawnionemu do zbierania
ponownego użycia, przetwarzania i odzysku.
zużytego sprzętu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.




art. 14 ust. 4 W celu zminimalizowania pozbywania się WEEE
art. 14
1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do oznakowania

jako nieposortowanych
odpadów
komunalnych
ust. 1 i 2
sprzętu symbolem selektywnego zbierania, którego wzór

oraz ułatwienia jego selektywnej zbiórki państwa

jest okre lony w załączniku nr 2 do ustawy. Oznakowanie
członkowskie zapewniają, by producenci oznaczali

oznacza jednocze nie, że sprzęt został wprowadzony
wła ciwie – a najlepiej zgodnie z europejską normą

do obrotu po dniu 13 sierpnia 2005 r.
69

EN 50419 ( 1 ) – EEE wprowadzony do obrotu

2. Oznakowanie, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się
symbolem podanym w załączniku IX. W przypadkach

na sprzęcie w sposób wyraźny, czytelny i trwały,
wyjątkowych, tam gdzie jest to niezbędne z uwagi

a jeżeli jest to uzasadnione wielko cią lub funkcją sprzętu
na wielko ć lub funkcję produktu, nadruk symbolu

– na opakowaniu i dokumentach dołączonych do sprzętu.
należy umie cić na opakowaniu, na instrukcji użycia

oraz na gwarancji EEE.




art. 14 ust. 5 Państwa
członkowskie
mogą
wymagać,
art. 39
Dystrybutor jest obowiązany doŚ

aby producenci lub dystrybutorzy umieszczali niektóre

1) udostępniania na rynku wyłącznie sprzętuŚ

lub wszystkie informacje, o których mowa w ust. 2, 3
a) wprowadzonego do obrotu przez wprowadzającego
i 4, na przykład w instrukcjach użycia, w punkcie
sprzęt wpisanego do rejestru lub pochodzącego
sprzedaży lub w ramach kampanii edukacyjnych.
od producenta,
który wyznaczył autoryzowanego
przedstawiciela wpisanego do rejestru,
b) oznakowanego zgodnie z art. 14 ust. 1;
2) umieszczenia w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży
informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu,
a w przypadku udostępniania na rynku sprzętu za pomocą
rodków porozumiewania się na odległo ć –
do przekazania tych informacji w sposób umożliwiający
zapoznanie się z nimi, w szczególno ci na witrynie
internetowej lub w formie komunikatu;
3) udostępniania na rynku sprzętu wraz z dołączoną do niego
informacją, o której mowa w art. 13 ust. 1, w przypadku
sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.




Informacje
W celu ułatwienia przygotowania do ponownego
art. 17
1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do opracowania
dla
użycia i wła ciwego oraz przyjaznego dla rodowiska
ust. 1, 2,
informacji dotyczącej ponownego użycia i przetwarzania
70

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: