eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.

projekt dotyczy określenia podstawowych zasad funkcjonowania 3NSB na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3159
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
  • data uchwalenia: 2015-03-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 685

3159


Druk nr 3159


Warszawa, 6 lutego 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-2-15


Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym
Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie
(SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu

prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności
NATO (3NSB), elementu podporząd-
kowanego Grupie Systemów Łączności
i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowa-
nego w Rzeczypospolitej Polskiej,

podpisanej w SHAPE dnia 17 września
2014 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Obrony
Narodowej i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym
Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu
prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu
podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG)
dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE
dnia 17 września 2014 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem
Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego
i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie
Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej
Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Wyjaśnienie potrzeby i celu związania Rzeczypospolitej Polskiej umową
międzynarodową
Celem niniejszej Umowy jest określenie podstawowych zasad funkcjonowania 3NSB
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W wyniku ustaleń przyjętych w dniach 11–12 czerwca 2009 r. na posiedzeniu szefów
resortów obrony Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) w Brukseli,
Rzeczypospolitej Polskiej powierzono sformowanie 3NSB (ang. 3rd NATO Signal
Battalion) w Bydgoszczy. Powyższe wynikało z zamiaru zwiększenia zdolności NATO
w obszarze łączności mobilnej.
3NSB jest jednym z trzech batalionów łączności wchodzących w skład struktury
dowodzenia NATO. Bataliony mają
identyczną strukturę organizacyjną
i podporządkowane są dowódcy Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO (ang.
NATO CIS Group). W skład 3NSB wchodzi dowództwo (ang. Headquarters – HQ),
kompania zabezpieczenia i wsparcia (ang. Maintenance and Support Company
M&SCoy) oraz 6 Mobilnych Modułów Łączności (ang. Deployable Communications
and Information Systems Module – DCM). W Bydgoszczy znajduje się dowództwo
batalionu, kompania zabezpieczenia i wsparcia oraz mobilny moduł łączności
(DCM A). Pozostałe mobilne moduły łączności rozlokowane są w Republice Czeskiej
(DCM B), Republice Słowackiej (DCM C), Republice Litewskiej (DCM D),
na Węgrzech (DCM E) oraz w Republice Turcji (DCM F). Wsparcie logistyczne dla
3NSB zapewnia Wysunięty Punkt Wsparcia Logistycznego Wschód (ang. Forward
Support Point East – FSPE).
Kompania zabezpieczenia i wsparcia 3NSB odpowiada za utrzymanie pojazdów oraz
sprzętu łączności i informatyki, w tym za jego obsługiwanie oraz przeglądy okresowe.
Odpowiada również za utrzymanie stacjonarnych systemów teleinformatycznych
eksploatowanych w 3NSB. W skład kompanii wchodzą specjaliści odpowiadający za
każdy rodzaj sprzętu eksploatowanego przez pododdziały 3NSB, począwszy od
mechaników samochodowych, poprzez techników odpowiadających za naprawę
i przeprowadzanie obsługi klimatyzacji, agregatów prądotwórczych, urządzeń
satelitarnych, środków łączności radiowej, jak również informatyków odpowiadających
za sprzęt IT. Dodatkowo kompania odpowiada za zaopatrywanie 3NSB w niezbędne
materiały i sprzęt, począwszy od materiałów biurowych, poprzez części zamienne do
pojazdów, a skończywszy na sprzęcie IT.
Mobilny moduł łączności (DCM) odpowiada za rozwinięcie systemów łączności
i informatyki w rejonie operacji i ćwiczeń, a także zapewnienie niezawodnej łączności
dla dowództw i sztabów w rejonie prowadzonych działań, umożliwiającej osiągnięcie
celu tych działań. DCM dysponuje sprzętem najnowszej generacji umożliwiającym
przygotowanie stanowisk pracy dla dowództw i sztabów w dowolnym miejscu na
świecie i w możliwie najkrótszym czasie.
Lokalizacja 3NSB na terytorium Polski umożliwia polskim żołnierzom służącym
w 3NSB dostęp do najnowszych technologii teleinformatycznych, stwarza ponadto
warunki do przygotowania specjalistów w zakresie łączności, informatyki, logistyki
oraz planowania.
Potrzeba związania Polski umową międzynarodową wynika z konieczności stworzenia
niezbędnej podstawy prawnej dla funkcjonowania 3NSB na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Polska jest jednym z nowych państw NATO, na którego
terytorium mieści się tak ważny element wsparcia dowodzenia Sojuszu
Północnoatlantyckiego.
Obowiązujące umowy sojusznicze, a mianowicie Umowa między Państwami –
Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotycząca statusu ich sił zbrojnych,
sporządzona w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz
z 2008 r. Nr 170, poz. 1052), zwana dalej „NATO SOFA”, oraz odwołujący się do niej
Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych
na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzony w Paryżu dnia 28 sierpnia
1952 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 746), zwany dalej „Protokołem Paryskim”,
stanowią jedynie podstawy i ogólne ramy dla funkcjonowania jednostek na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku podjęcia stosownej decyzji przez Radę
Północnoatlantycką.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 Protokołu Paryskiego „W celu ułatwienia
ustanowienia, budowy, utrzymania i działania Dowództwa Sojuszniczego Dowództwo
takie w interesie wspólnej obrony oraz dla jego oficjalnej i wyłącznej korzyści będzie
zwolnione, tak dalece, jak to jest możliwe, z opłat celnych i podatków mających wpływ
2
na jego wydatki. Każda Strona niniejszego protokołu przystąpi do negocjacji z każdym
Dowództwem Sojuszniczym działającym na jej terytorium, w celu zawarcia
porozumienia wprowadzającego w życie niniejsze postanowienia.”. Dlatego też
szczegółowa umowa pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a SHAPE stanowi
niezbędny warunek dla określenia statusu prawnego i zakresu wsparcia dla 3NSB
dyslokowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dodać należy, że reforma struktur NATO spowodowała konieczność zmiany strony
Umowy dotyczącej 3NSB z Agencji NATO do Spraw Eksploatacji Systemów
Łączności i Informatyki (NCSA) – po jej rozformowaniu – na Naczelne Dowództwo
Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE – Supreme Headquarters Allied Powers Europe).
Obecnie 3NSB wchodzi w skład Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO,
która jest podporządkowana SHAPE.
Proponowana Umowa dotycząca 3NSB jest standardową umową w stosunkach
międzynarodowych, ponieważ każde z państw NATO, na którego terytorium utworzone
zostało sojusznicze dowództwo, przed podjęciem działań organizacyjnych zawarło taką
umowę z dowództwem NATO na szczeblu rządowym. Jako przykład tego typu umowy
wskazać można m.in. Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT)
dotyczącą ustanowienia i wsparcia Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisaną dnia 13 kwietnia 2005 r. w Brukseli
(Dz. U. Nr 227, poz. 1945), zwaną dalej „Umową ws. JFTC”, na podstawie której
powołane zostało Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO w Bydgoszczy na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto w nowej Dyrektywie Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO (NATO
CIS Group Directive 015-001) z dnia 18 lipca 2012 r. w rozdziale 5 ust. 9 lit. a
wyraźnie podkreślono, że dla każdego podmiotu NCISG stacjonującego na terytorium
Państwa Gospodarza (w tym batalionów łączności) przygotowany będzie odrębny
projekt umowy międzynarodowej określającej jego status prawny.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że w opinii resortu obrony narodowej, 3NSB jest
wyrazem wspólnych działań obronnych (ang. common defence effort) stron Traktatu
Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r. (Dz. U.
z 2000 r. Nr 87, poz. 970), o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia
3
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: