Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
projekt dotyczy określenia podstawowych zasad funkcjonowania 3NSB na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3159
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 685
3159
zgodnie z wyliczeniami przedstawionymi przez stronę natowską, od dnia 19 kwietnia
2010 r. do kwietnia 2014 r., zapłacony podatek wyniósł około 176.000 EUR.
Zaznaczyć należy, że Minister Finansów w piśmie z dnia 6 kwietnia 2012 r.
(PK1/065/19/IRR/2012/783) zaakceptował zaproponowaną w art. 12 ust. 5 Umowy
klauzulę w sprawie obowiązywania zwolnień podatkowych (w tym zwrotu podatku od
towarów i usług) z mocą wsteczną – od dnia 19 kwietnia 2010 r., tj. od momentu
aktywowania 3NSB na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając na uwadze wydatki, które poniesie strona polska, należy pamiętać o korzyściach
związanych z udziałem polskich żołnierzy w szkoleniach finansowanych ze środków
NATO na licznych kursach specjalistycznych prowadzonych przez NATO w tak
szczególnych specjalnościach jak łączność, informatyka, logistyka oraz planowanie.
Lokalizacja w naszym kraju jednostki Mobilnej Struktury Łączności NATO
wspierającej dowodzenie na poziomie operacyjnym ma znaczący wymiar polityczny
i operacyjny oraz wpływa w istotny sposób na podniesienie poziomu bezpieczeństwa
Polski. Decyzja Rady Północnoatlantyckiej (NAC) z 2010 r. w sprawie utworzenia na
terytorium Polski 3NSB była wynikiem rocznych zabiegów dyplomatycznych na forum
NATO oraz efektem rozmów dwustronnych. W końcowej fazie starań Polska
rywalizowała z Republiką Turcji, a korzystną dla strony polskiej decyzję Rady
Północnoatlantyckiej uzyskano w okresie wdrażania nowej struktury dowodzenia
NATO.
Funkcjonowanie w Bydgoszczy sojuszniczych struktur, tj. Centrum Szkolenia Sił
Połączonych NATO, 3. Batalionu Łączności NATO oraz Centrum Doskonalenia Policji
Wojskowych NATO, przyczynia się nie tylko do zwiększenia roli Polski w strukturze
obronnej NATO, ale jest także szansą dla dalszego rozwoju Bydgoszczy. Zacieśnienie
współpracy w ramach NATO wpłynie na pozycję Polski w NATO i będzie znaczącym
skutkiem o charakterze politycznym wejścia niniejszej Umowy w życie.
Skutkiem prawnym wejścia w życie Umowy będzie konieczność zawarcia
Porozumienia między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej
a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w sprawie wsparcia
bazy 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB) zlokalizowanej w garnizonie Bydgoszcz na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie w resorcie obrony narodowej trwają
prace nad przedmiotowym dokumentem. Dodatkowe skutki prawne wiązać się będą
9
z koniecznością nowelizacji krajowych przepisów, które umożliwią personelowi 3NSB
korzystanie z przywilejów podatkowych. Będą one polegały na zmianie m.in.
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków
i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom
i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2012 r. poz. 32) oraz
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od
podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 212).
IV. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową
Związanie Polski postanowieniami niniejszej Umowy nastąpi w drodze ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w formie ustawy, tj. w trybie określonym w art. 89 ust. 1
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r.
o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.). Wybór
powyższego trybu wynika z zawartych w Umowie postanowień, które dotyczą spraw
uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy, np. kwestii
zwolnień podatkowych, co wynika wprost z art. 217 Konstytucji RP. Ponadto
dotychczasowa praktyka wskazuje, że właściwym trybem związania Polski umowami
międzynarodowymi o utworzeniu jednostek wojskowych, w których znajdują się
postanowienia dotyczące statusu dowództw tych jednostek oraz ich personelu, jest tryb
tzw. dużej ratyfikacji. Tryb ten zastosowano wcześniej w przypadku takich umów
międzynarodowych jak Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem
Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotycząca Wielonarodowego
Korpusu Północno-Wschodniego, sporządzona w Szczecinie dnia 5 września 1998 r.
(Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 259) czy Umowa ws. JFTC.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie przedmiotowej Umowy w drodze
uchwały nr 163/2014 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 2014 r. w sprawie udzielenia
zgody na podpisanie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym
Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu
prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu
podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG)
dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.
10
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem
Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotycząca stacjonowania, statusu prawnego
i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego
Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego
w Rzeczypospolitej Polskiej podpisana została w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
Umowę podpisali:
− w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej – Szef Zarządu Planowania Logistyki –
P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Pełnomocnik Ministra Obrony
Narodowej do Spraw HNS – gen. bryg. Dariusz ŁUKOWSKI i
− w imieniu Naczelnego Dowództwa Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) –
Naczelny Dowódca Sojuszniczych Sił w Europie (SACEUR) – gen. Philip
M. Breedlove.
11
2010 r. do kwietnia 2014 r., zapłacony podatek wyniósł około 176.000 EUR.
Zaznaczyć należy, że Minister Finansów w piśmie z dnia 6 kwietnia 2012 r.
(PK1/065/19/IRR/2012/783) zaakceptował zaproponowaną w art. 12 ust. 5 Umowy
klauzulę w sprawie obowiązywania zwolnień podatkowych (w tym zwrotu podatku od
towarów i usług) z mocą wsteczną – od dnia 19 kwietnia 2010 r., tj. od momentu
aktywowania 3NSB na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając na uwadze wydatki, które poniesie strona polska, należy pamiętać o korzyściach
związanych z udziałem polskich żołnierzy w szkoleniach finansowanych ze środków
NATO na licznych kursach specjalistycznych prowadzonych przez NATO w tak
szczególnych specjalnościach jak łączność, informatyka, logistyka oraz planowanie.
Lokalizacja w naszym kraju jednostki Mobilnej Struktury Łączności NATO
wspierającej dowodzenie na poziomie operacyjnym ma znaczący wymiar polityczny
i operacyjny oraz wpływa w istotny sposób na podniesienie poziomu bezpieczeństwa
Polski. Decyzja Rady Północnoatlantyckiej (NAC) z 2010 r. w sprawie utworzenia na
terytorium Polski 3NSB była wynikiem rocznych zabiegów dyplomatycznych na forum
NATO oraz efektem rozmów dwustronnych. W końcowej fazie starań Polska
rywalizowała z Republiką Turcji, a korzystną dla strony polskiej decyzję Rady
Północnoatlantyckiej uzyskano w okresie wdrażania nowej struktury dowodzenia
NATO.
Funkcjonowanie w Bydgoszczy sojuszniczych struktur, tj. Centrum Szkolenia Sił
Połączonych NATO, 3. Batalionu Łączności NATO oraz Centrum Doskonalenia Policji
Wojskowych NATO, przyczynia się nie tylko do zwiększenia roli Polski w strukturze
obronnej NATO, ale jest także szansą dla dalszego rozwoju Bydgoszczy. Zacieśnienie
współpracy w ramach NATO wpłynie na pozycję Polski w NATO i będzie znaczącym
skutkiem o charakterze politycznym wejścia niniejszej Umowy w życie.
Skutkiem prawnym wejścia w życie Umowy będzie konieczność zawarcia
Porozumienia między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej
a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w sprawie wsparcia
bazy 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB) zlokalizowanej w garnizonie Bydgoszcz na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie w resorcie obrony narodowej trwają
prace nad przedmiotowym dokumentem. Dodatkowe skutki prawne wiązać się będą
9
z koniecznością nowelizacji krajowych przepisów, które umożliwią personelowi 3NSB
korzystanie z przywilejów podatkowych. Będą one polegały na zmianie m.in.
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków
i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom
i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2012 r. poz. 32) oraz
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od
podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 212).
IV. Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej umową międzynarodową
Związanie Polski postanowieniami niniejszej Umowy nastąpi w drodze ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w formie ustawy, tj. w trybie określonym w art. 89 ust. 1
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r.
o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.). Wybór
powyższego trybu wynika z zawartych w Umowie postanowień, które dotyczą spraw
uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy, np. kwestii
zwolnień podatkowych, co wynika wprost z art. 217 Konstytucji RP. Ponadto
dotychczasowa praktyka wskazuje, że właściwym trybem związania Polski umowami
międzynarodowymi o utworzeniu jednostek wojskowych, w których znajdują się
postanowienia dotyczące statusu dowództw tych jednostek oraz ich personelu, jest tryb
tzw. dużej ratyfikacji. Tryb ten zastosowano wcześniej w przypadku takich umów
międzynarodowych jak Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem
Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotycząca Wielonarodowego
Korpusu Północno-Wschodniego, sporządzona w Szczecinie dnia 5 września 1998 r.
(Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 259) czy Umowa ws. JFTC.
Rada Ministrów wyraziła zgodę na podpisanie przedmiotowej Umowy w drodze
uchwały nr 163/2014 Rady Ministrów z dnia 12 sierpnia 2014 r. w sprawie udzielenia
zgody na podpisanie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym
Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotyczącej stacjonowania, statusu
prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu
podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG)
dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.
10
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem
Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotycząca stacjonowania, statusu prawnego
i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego
Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego
w Rzeczypospolitej Polskiej podpisana została w SHAPE dnia 17 września 2014 r.
Umowę podpisali:
− w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej – Szef Zarządu Planowania Logistyki –
P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Pełnomocnik Ministra Obrony
Narodowej do Spraw HNS – gen. bryg. Dariusz ŁUKOWSKI i
− w imieniu Naczelnego Dowództwa Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) –
Naczelny Dowódca Sojuszniczych Sił w Europie (SACEUR) – gen. Philip
M. Breedlove.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3159
› Pobierz plik