eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3150
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1166

3150

rozporządzenia;
l) jeżeli kontrahent centralny ma więcej niż jeden
fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania,
dokonuje obliczenia określonego w art. 50a ust. 2 w
odniesieniu do każdego funduszu na wypadek
niewykonania zobowiązania oddzielnie.
Artykuł 50c
Przekazywanie informacji
1. Do celów art. 308 rozporządzenia (UE) nr 575/2013,
kontrahent centralny przekazuje tym spośród swoich
uczestników rozliczających, którzy są instytucjami,
oraz ich właściwym organom następujące informacje:

a) kapitał hipotetyczny (KCCP);
b) sumę wniesionych z góry wkładów (DFCM);
c) kwotę wniesionych z góry zasobów finansowych,
które ma on obowiązek - prawny lub wynikający z
ustaleń umownych zawartych z uczestnikami
rozliczającymi - wykorzystać na pokrycie strat
poniesionych wskutek niewykonania zobowiązania
przez uczestnika rozliczającego lub uczestników
rozliczających przed wykorzystaniem wkładów do
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania od
pozostałych uczestników rozliczających (DFCCP);
d) całkowitą liczbę swoich uczestników rozliczających
(N);
e) współczynnik koncentracji (β) określony w art. 50d;
f) sumę wszystkich wkładów wynikających z
zobowiązań umownych
Jeżeli kontrahent centralny ma więcej niż
jeden fundusz na wypadek niewykonania
zobowiązania, przekazuje informacje określone w
akapicie pierwszym w odniesieniu do każdego
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania.
2. Kontrahent centralny powiadamia tych spośród
swoich uczestników rozliczających, którzy są

787
instytucjami, co najmniej raz na kwartał lub częściej,
jeżeli wymagają tego właściwe organy tych
uczestników rozliczających.
3. EUNB opracowuje projekty wykonawczych
standardów technicznych w celu określenia
następujących elementów:

a) jednolity wzór do celów sprawozdawczych
określonych w ust.1;
b) częstotliwość i terminy składania sprawozdań
określone w ust. 2;
c) sytuacje, w których właściwe organy instytucji
pełniącej rolę uczestnika rozliczającego mogą
wymagać większej częstotliwości przekazywania
informacji niż częstotliwość określona w lit. b).
EUNB przedstawi Komisji te projekty wykonawczych
standardów technicznych do dnia 1 stycznia 2014 r.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 15
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Artykuł 50d
Obliczanie konkretnych pozycji, które ma zgłaszać
kontrahent centralny
Do celów art. 50c zastosowanie ma, co następuje:
a)

jeżeli regulamin kontrahenta centralnego
przewiduje, że kontrahent centralny wykorzystuje
część lub całość swoich zasobów finansowych
równolegle z wkładami wniesionymi z góry przez jego
uczestników rozliczających w sposób, który sprawia,
że zasoby te stają się równoważne z wkładami
wniesionymi z góry przez uczestnika rozliczającego
pod względem sposobów, w jakie pokrywają straty
poniesione przez kontrahenta centralnego w przypadku
niewykonania
zobowiązania
przez
uczestnika
rozliczającego lub większą ich liczbę lub w przypadku
ich niewypłacalności, kontrahent centralny dodaje do
DFCM odpowiednią kwotę tych zasobów;
b)

jeżeli regulamin kontrahenta centralnego

788
przewiduje, że kontrahent centralny wykorzystuje
część lub całość swoich zasobów finansowych do
pokrycia strat poniesionych wskutek niewykonania
zobowiązania przez uczestnika rozliczającego lub
większą ich liczbę po wyczerpaniu funduszu na
wypadek niewykonania zobowiązania, ale przed
wezwaniem uczestników rozliczających do wniesienia
wkładów wynikających z zobowiązań umownych,
kontrahent centralny dodaje odpowiednią kwotę takich
dodatkowych zasobów finansowych (DFaCCP) do
całkowitej kwoty wniesionych z góry wkładów (DF),
jak następuje:
DF = DFCCp + DFCM + DFaCCP.
c)
kontrahent centralny oblicza współczynnik
koncentracji (β) według następującego wzoru:

gdzie:
PCEred,i = obniżona wartość potencjalnej przyszłej
ekspozycji kredytowej z tytułu wszystkich umów i
transakcji kontrahenta centralnego z uczestnikiem
rozliczającym i;
PCEred,1 = obniżona wartość potencjalnej przyszłej
ekspozycji kredytowej z tytułu wszystkich umów i
transakcji kontrahenta centralnego z uczestnikiem
rozliczającym, który ma najwyższą wartość PCEred;
PCEred,2 = obniżona wartość potencjalnej przyszłej
ekspozycji kredytowej z tytułu wszystkich umów i
transakcji kontrahenta centralnego z uczestnikiem
rozliczającym, który ma drugą pod względem
wielkości wartość PCEred. "
2) art. 11 ust. 15 lit. b) zostaje uchylony;
3) w art. 89 dodaje się następujący ustęp:

,,5a. Do dnia, w którym upłynie 15 miesięcy od daty
wejścia w życie najnowszego z jedenastu
regulacyjnych standardów technicznych, o których

789
mowa w ust. 3 koniec akapitu pierwszego, lub do dnia
podjęcia decyzji na mocy art. 14 o udzieleniu
zezwolenia danemu kontrahentowi centralnemu, w
zależności, która z tych dat będzie wcześniejsza, ten
kontrahent centralny stosuje podejście określone w
akapicie trzecim niniejszego artykułu. Do dnia, w
którym upłynie 15 miesięcy od daty wejścia w życie
najnowszego z jedenastu regulacyjnych standardów
technicznych, o których mowa w ust. 3 koniec akapitu
drugiego, lub do dnia podjęcia decyzji na mocy art. 25
o uznaniu danego kontrahenta centralnego - w
zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza -
ten kontrahent centralny stosuje podejście określone w
akapicie trzecim niniejszego ustępu.
Jeżeli kontrahent centralny nie posiada funduszu na
wypadek niewykonania zobowiązania oraz nie
dysponuje wiążącymi uzgodnieniami ze swoimi
uczestnikami rozliczającymi, które umożliwiałoby
wykorzystanie całości lub części początkowego
depozytu zabezpieczającego otrzymanego od swoich
uczestników rozliczających, tak jak gdyby były one
wniesionym z góry wkładem, informacje, które zgłasza
zgodnie z art. 50c ust. 1 obejmują całkowitą kwotę
początkowego depozytu, jaką otrzymał od swoich
uczestników rozliczających.
Terminy określone w akapicie pierwszym i drugim
niniejszego ustępu mogą zostać wydłużone o
dodatkowe sześć miesięcy w przypadku przyjęcia
przez Komisję aktu wykonawczego, o którym mowa w
art. 497 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013"
Art. 521
Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania
N/przepi


ust. 1
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego
s
stosowan
dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym
y jest
Unii Europejskiej.
bezpośre
dnio
Art. 521
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie od dnia 1 N/przepi


ust. 2
stycznia 2014 r., z wyjątkiem:
s
stosowan
a) art. 8 ust. 3, art. 21 i art. 451 ust. 1, który ma
y jest
zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.;
bezpośre

790
b) art. 413 ust. 1, który ma zastosowanie od dnia 1
dnio
stycznia 2016 r.;
c) przepisów niniejszego rozporządzenia, które
wymagają, by Europejskie Urzędy Nadzoru
przedłożyły
Komisji
projekty
standardów
technicznych, a także przepisów niniejszego
rozporządzenia, które uprawniają Komisję do
przyjmowania aktów delegowanych lub aktów
wykonawczych, które to przepisy mają zastosowanie
od dnia 28 czerwca 2013 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest
bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 pkt Art. 1. W ustawie z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków Zmiana w słowniczku w zakresie definicji banku spółdzielczego oraz banku
2 lit. a
spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. zrzeszającego.
projektu
z 2014 r. poz. 109) wprowadza się następujące zmiany:
Zmiana definicji banku spółdzielczego polega na uwzględnieniu w tej definicji wyłączenia
ustawy
2)
w art. 2:
wobec banków spółdzielczych obowiązku wynikającego z art. 89 § 2 ustawy – Prawo
spółdzielcze, zgodnie z którym ogłaszanie przez organizacje spółdzielcze dokumentów,
a)
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
o których mowa w art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj.
„1)
banku spółdzielczym – należy przez to rozumieć bank wprowadzenia do sprawozdania finansowego stanowiącego część informacji dodatkowej,
będący
spółdzielnią,
do
którego
w zakresie bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz
nieuregulowanym w ustawie oraz w ustawie – Prawo rachunku przepływów pieniężnych za rok obrotowy, wraz z opinią biegłego rewidenta
bankowe stosuje się przepisy ustawy – Prawo oraz odpisem uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu
spółdzielcze, z wyjątkiem art. 89 § 2 tej ustawy;
sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty) następuje w "Monitorze
Spółdzielczym". Obowiązki dotyczące składania i publikowania sprawozdań finansowych
2)
banku zrzeszającym – należy przez to rozumieć bank przez banki spółdzielcze zostały określone w ustawie o rachunkowości. Zgodnie z art. 69
w formie spółki akcyjnej, utworzony przez banki
spółdzielcze, jeżeli bank ten zrzesza co najmniej jeden ust. 1 tej ustawy, banki spółdzielcze mają obowiązek złożenia we właściwym rejestrze
sądowym
bank spółdzielczy na zasadach określonych w
sprawozdania finansowego wraz z innymi wskazanymi dokumentami.
art. 16 oraz
posiada kapitał założycielski wynoszący co najmniej Natomiast zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, wpisy do
czterokrotność kwoty określonej
rejestru podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
w art. 32 ust. 1 ustawy – W związku z powyższym nieuzasadnione jest dodatkowe stosowanie wobec banków
Prawo bankowe;”,
spółdzielczych art. 89 § 2 ustawy – Prawo spółdzielcze, co wiąże się z ponoszeniem przez
banki spółdzielcze dodatkowych kosztów, do których nie są zobowiązane inne podmioty.
Proponowana zmiana definicji banku zrzeszającego polega na wykreśleniu
enumeratywnego wskazania obecnie istniejących banków zrzeszających i określeniu
warunków, jakie bank zrzeszający musi spełnić. Możliwe będzie również utworzenie

791
strony : 1 ... 120 ... 160 ... 166 . [ 167 ] . 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: