eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

projekt dotyczy ograniczenia liczby gospodarstw spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji (biobezpieczeństwa) w celu zapobiegnięcia szerzenia się chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na zwierzęta z gatunków wrażliwych przebywające w gospodarstwach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3148
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 470

3148

Dodatkowe
Do wyliczeń kosztów dla budżetu państwa przyjęto następujące założenia:
informacje, w tym
liczba świń, znajdujących się w gospodarstwach znajdujących się w strefie II określonej w decyzji
wskazanie źródeł
Komisji Europejskiej 2014/709/UE – 36 585 szt.;
danych i przyjętych
struktura gospodarstw:
do obliczeń założeń
– w gospodarstwach powyżej 100 szt. – 16 082 szt.,
– w gospodarstwach od 5 do 100 szt. – 16 872 szt.,
– w gospodarstwach poniżej 5 szt. – 3 631 szt.
Szacuje się, że należne odszkodowanie za ubój lub zabicie 1 szt. wyniesie średnio 538 zł (średnia
cena skupu notowana przez Główny Urząd Statystyczny w 2013 r. wynosiła 5,38 zł/kg).
W związku z tym, mając na uwadze fakt, że większość gospodarstw dużych utrzymujących powyżej
100 szt. zwierząt będzie spełniała lub dążyła do spełnienia wymogów programu bioasekuracji,
ewentualny ubój lub zabicie dotyczył będzie tylko tych sztuk, które są utrzymywane
w gospodarstwach poniżej 100 szt.
Przyjmując takie założenia, minimalna kwota odszkodowań za wydanie decyzji nakazującej ubój
lub zabicie świń w związku z niespełnieniem wymagań programu bioasekuracji, wyniesie:
20 503 x 538 = 11 030 614 zł,
zaś maksymalna kwota odszkodowań wyniesie:
36 585 x 538 = 19 682 730 zł.
W zakresie rekompensat do wyliczeń przyjęto następujące założenia:
– cykl prowadzenia hodowli – półroczny,
– stawka za świnię, biorąc pod uwagę między innymi średnią cenę skupu świń notowaną przez GUS
w 2013 r., obliczona została na 50 zł/szt. w cyklu produkcyjnym.
Zatem koszt wypłaty rekompensat będzie kształtował się na poziomie:
min. – 20 503 x 50 zł/szt. x 2 = 2 050 300 zł,
max. – 36 585 x 50 zł/szt. x 2 = 3 658 500 zł.
Zakłada się, że szacunkowa kwota odszkodowań wyniesie:
– w pierwszym roku realizacji – 11 030 614 zł,
– w drugim roku realizacji – 8 652 116 zł.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
regulacji
(0–10)
W ujęciu
duże
0
4226355
0
0
0

4226355
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,






0
ceny stałe
małych i średnich
z ... r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele






0
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Zabezpieczenie przed wniknięciem wirusa ASF i innych chorób zakaźnych do
niepieniężnym przedsiębiorstwa
wielkotowarowych gospodarstw.
Wraz z odzyskaniem statusu kraju wolnego od choroby zakaźnej, przywrócenie
możliwości eksportu polskich produktów pochodzenia zwierzęcego na rynki, które
warunkują swoje otwarcie statusem kraju eksportującego – wolny od określonej
choroby zakaźnej zwierząt.
Zniesienie dodatkowych wymogów weterynaryjnych w związku ze zwalczeniem
choroby zakaźnej.
sektor mikro-,
Jw.
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Gospodarstwa
Celem wprowadzenia projektowanych przepisów jest poprawa warunków
zajmujące się
bioasekuracji gospodarstw znajdujących się na obszarze objętym ograniczeniami
hodowlą świń
ustanowionym w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt. Wysokie
warunki bioasekuracji mają wpływ na status zdrowotny zwierząt i zabezpieczają
przed wnikaniem patogenów, których rezerwuarami są w szczególności dzikie
zwierzęta. Docelowo zabezpieczy to gospodarstwa prowadzące chów lub hodowlę
na obszarze objętym ograniczeniami, w związku ze zwalczaniem choroby zakaźnej
12
zwierząt przed wniknięciem potencjalnego czynnika zakaźnego do gospodarstwa.
Docelowo zakłada się, że ustanowienie takiego programu zabezpieczy pozostałe
terytorium RP przed wybuchem ASF u zwierząt gospodarskich.
Dodatkowe
Do wyliczenia kosztów dla posiadaczy gospodarstw utrzymujący trzodę chlewną przyjęto
informacje, w tym
następujące założenia:
wskazanie źródeł
1) za koszty dostosowania do projektowanej regulacji przyjęto koszty:
danych i przyjętych
a) wykonania ogrodzenia gospodarstwa – 120 zł netto za metr bieżący,
do obliczeń założeń
b) wyposażenia tego ogrodzenia w bramę i furtkę – odpowiednio 2987 i 890 zł netto,
c) wyposażenia gospodarstwa w maty do dezynfekcji – 1500 zł netto,
2) posiadacze gospodarstw, w których jest utrzymywana trzoda chlewna w liczbie do
50 sztuk, nie dostosują gospodarstw do wymagań bioasekuracji, z uwagi na
nieopłacalność ekonomiczną związaną z dużymi kosztami dostosowania oraz niewielką
dochodowością gospodarstw,
3) koszt wzmocnienia bioasekuracji średnio w gospodarstwie, w którym jest utrzymywana
trzoda chlewna w liczbie:
a) od 51 do 200 sztuk wyniesie łącznie 33 263 zł brutto,
b) od 201 do 500 sztuk wyniesie łącznie 37 288 zł brutto,
c) powyżej 501 sztuk wyniesie łącznie 47 714 zł brutto,
4) na obszarze objętym nakazami, zakazami lub ograniczeniami w związku ze
zwalczaniem ASF funkcjonuje:
a) 105 gospodarstw, w których utrzymuje się od 51 do 200 sztuk trzody chlewnej,
b) 12 gospodarstw, w których utrzymuje się od 201 do 500 sztuk trzody chlewnej,
c) 13 gospodarstw, w których utrzymuje się powyżej 500 sztuk trzody chlewnej,
5) posiadacze większości największych gospodarstw, w których utrzymuje się powyżej
500 sztuk trzody chlewnej, już teraz spełniają wymagania bioasekuracji, które zostaną
wprowadzone na mocy projektowanych przepisów. W związku z powyższym, z tej
grupy tylko 6 gospodarstw poniesie koszty dostosowania.
Źródłem wymienionych wyliczeń był dokument pt. „Orientacyjna analiza ekonomiczna
skutków dostosowania gospodarstw prowadzących produkcję trzody chlewnej, dotyczących
bioasekuracji w strefie buforowej w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń,
według zaleceń przygotowanych przez Państwowy Instytut Weterynaryjny – PIB”,
przygotowany w marcu 2014 r. przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
zdrowie
regionalny
inne: rolnictwo
Omówienie
Wprowadzenie programu bioasekuracji pozwoli na zmniejszenie liczby gospodarstw
wpływu
spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji. Pozwoli to na ograniczenie ryzyka
13
rozprzestrzeniania się ASF oraz będzie stanowiło wsparcie przy zwalczaniu takiej choroby.
Jednocześnie zauważyć należy, że realizacja programu bioasekuracji przyniesie korzyści
również dużym przedsiębiorstwom, gdyż w gospodarstwach wielkotowarowych podniesiony
zostanie również poziom bioasekuracji. Dodatkowo działania przewidziane w programie
przyczynią się do przyspieszenia likwidacji ASF, co umożliwi zniesienie środków prawnych
wprowadzonych w celu zwalczenia choroby oraz spowoduje szybsze odzyskania statusu kraju
wolnego od tej choroby. Przywróci to możliwość wysyłki polskich produktów pochodzenia
zwierzęcego na rynki, które warunkują swoje otwarcie statusem kraju eksportującego – wolny od
określonej choroby zakaźnej zwierząt. Przewiduje się, że podniesie to również konkurencyjność
polskich towarów na rynku Unii Europejskiej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Realizacja programu bioasekuracji będzie finansowana przez posiadaczy zwierząt, z wyłączeniem kosztów nadzoru
sprawowanego przez organy Inspekcji Weterynaryjnej. Nadzór nad realizacją programu będzie sprawował Główny
Lekarz Weterynarii.
Planuje się, że posiadacze zwierząt z gatunków wrażliwych dostosują gospodarstwa do wymagań określonych
w programie bioasekuracji w ciągu 3. miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Miernikiem, względem którego nastąpi ocena wdrożenia projektowanych środków będzie liczba ognisk choroby
zakaźnej w okresie 1. roku od zastosowania środków.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)





















11/89rch
14
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I
z dnia
w sprawie rekompensat za nieprzerwane nieutrzymywanie zwierząt

Na podstawie art. 57g ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia
zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539 oraz
z 2015 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki i częstotliwość wypłaty rekompensat, o których mowa w art. 57g ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, za nieprzerwane nieutrzymywanie w gospodarstwie świń, zwanych dalej
„rekompensatami”;
2)
stawkę za świnię, na podstawie której oblicza się wysokość rekompensat.
§ 2. 1. Rekompensatę wypłaca się raz na rok.
2. Wypłata obejmuje rekompensatę przysługującą za dany rok.
3. W przypadku gdy okres, za który przysługuje rekompensata, jest krótszy od roku,
wypłata obejmuje rekompensatę przysługującą za ten okres.
§ 3. 1. Kwota rekompensaty przysługującej za dany rok stanowi iloczyn stawki za
świnię określonej w § 6 i średniej rocznej liczby zwierząt, o której mowa w art. 57g ust. 2
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt.
2. W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3, kwota rekompensaty stanowi iloczyn:
1)
stawki za świnię określonej w § 6;

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
– 2 –

2)
średniej rocznej liczby zwierząt, o której mowa w art. 57g ust. 2 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, oraz
3)
ilorazu liczby dni okresu, za który przysługuje rekompensata, i liczby 365.
§ 4. Wypłata rekompensaty przysługującej na dany okres następuje z góry, przed
upływem dwóch miesięcy od rozpoczęcia tego okresu.
§ 5. Wypłaty rekompensat następują, zgodnie z wyborem podmiotu, któremu
przysługują, w gotówce albo przelewem na wskazany przez ten podmiot rachunek bankowy.
§ 6. Stawka za świnię, przysługująca za okres roku, wynosi 100 zł.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.






MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI




strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: