Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
projekt dotyczy ograniczenia liczby gospodarstw spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji (biobezpieczeństwa) w celu zapobiegnięcia szerzenia się chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na zwierzęta z gatunków wrażliwych przebywające w gospodarstwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3148
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 470
3148
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rekompensat za
nieprzerwane nieutrzymywanie zwierząt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 57g ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539 oraz z 2015 r. poz. ...).
Głównym celem ww. projektu rozporządzenia jest określenie przez Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi zryczałtowanej stawki za świnię oraz sposobu i częstotliwości
wypłaty rekompensat. Ujednolicona stawka przysługująca za świnię posłuży kierownikom
biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do ustalenia wysokości
rekompensat.
Konieczność opracowania ww. projektu rozporządzenia wynika z wejścia w życie
ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt (Dz. U. poz. ...) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia ... w sprawie wprowadzenia programu bioasekuracji w odniesieniu do afrykańskiego
pomoru świń na lata 2015–2018 (Dz. U. poz. ...). Zgodnie z ww. przepisami prawnymi
posiadaczowi zwierząt z gatunków wrażliwych na afrykański pomór świń, który złożył
w określonym w programie bioasekuracji czasie oświadczenie, że gospodarstwo, w którym
przebywają te zwierzęta nie spełni wymagań wskazanych w tym programie, przysługuje
rekompensata. Rekompensata będzie przyznawana przez kierownika biura powiatowego
ARiMR w drodze decyzji, na wniosek posiadacza, w stosunku do którego została wydana
i wykonana decyzja powiatowego lekarza weterynarii, nakazująca zabicie utrzymywanych
w gospodarstwie świń lub poddanie ich ubojowi oraz zakazująca wprowadzania do
gospodarstwa i utrzymywania w nim takich zwierząt przez okres określony w programie
bioasekuracji. Rekompensata będzie przysługiwać za nieprzerwane nieutrzymywanie świń
w takim gospodarstwie.
W związku z powyższym zaistniała konieczność określenia stawki za świnię oraz
szczegółowych warunków i sposobu wypłaty takich rekompensat.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym jego projekt
nie będzie podlegał notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
i aktów normatywnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ww.
– 4 –
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w wykazie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
– 5 –
Data sporządzenia
Nazwa projektu:
30.01.2015 r.
rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rekompensat za
nieprzerwane nieutrzymywanie zwierząt.
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
–
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Nr w wykazie prac:
Podsekretarza Stanu
Tadeusz Nalewajk – Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Anita Błońska-Wlazłowska – główny specjalista
="mailto:anita.blonska@minrol.gov.pl"tel. 22 623 10 70
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Głównym celem ww. projektu rozporządzenia jest określenie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
zryczałtowanej stawki za świnię oraz sposobu i częstotliwości wypłaty rekompensat. Ujednolicona stawka
przysługująca za świnię posłuży kierownikom biur powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do
ustalenia wysokości rekompensat.
Konieczność opracowania ww. projektu rozporządzenia wynika z wejścia w życie ustawy z dnia ... o zmianie
ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. poz. ...) oraz rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia ... w sprawie wprowadzenia programu bioasekuracji w odniesieniu do
afrykańskiego pomoru świń na lata 2015–2018 (Dz. U. poz. ...). Zgodnie z ww. przepisami prawnymi posiadaczowi
zwierząt z gatunków wrażliwych na afrykański pomór świń, który złożył w określonym w programie bioasekuracji
czasie oświadczenie, że nie spełni wymagań wskazanych w tym programie, będzie przysługiwać przyznawana na jego
wniosek rekompensata.
W związku z powyższym zaistniała konieczność określenia stawki za świnię oraz szczegółowych warunków i sposobu
wypłaty rekompensat.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Proponuje się, aby wysokość rekompensaty była wyliczana na podstawie iloczynu średniej rocznej liczby
zwierząt z gatunków wrażliwych, utrzymywanych w gospodarstwie w roku kalendarzowym poprzedzającym rok
wejścia w życie programu bioasekuracji i stawki za zwierzę określonej dla danego gatunku zwierząt.
Średnia roczna liczba zwierząt będzie ustalana jako iloraz sumy liczby zwierząt z gatunków wrażliwych,
przebywających w gospodarstwie w ostatnim dniu każdego miesiąca roku kalendarzowego poprzedzającego rok
wejścia w życie programu bioasekuracji i liczby 12.
Średnia roczna liczba zwierząt będzie ustalana na podstawie danych zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich
oznakowanych, o którym mowa w przepisach o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. W przypadku posiadacza
zwierzęcia utrzymującego nie więcej niż jedną świnię, z przeznaczeniem na własne potrzeby, średnia roczna liczba
zwierząt będzie wynosić 1. Rekompensaty będą przyznawane na wniosek posiadacza świń, który złożył oświadczenie,
o którym mowa w art. 57e ust. 5 pkt 1 lit. a powyższej ustawy, oraz w stosunku do którego została wydana decyzja
powiatowego lekarza weterynarii przewidziana w art. 57e ust. 4 ww. ustawy. Rekompensata będzie przysługiwać za
nieprzerwane nieutrzymywanie w gospodarstwie świń, których dotyczą zakazy wynikające z przedmiotowej decyzji.
Rekompensata będzie wypłacana raz w roku zgodnie z wyborem podmiotu, któremu przysługuje, w gotówce lub
przelewem na wskazany przez ten podmiot rachunek bankowy. Stawka za świnię została skalkulowana na 100 PLN.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty utrzymujące
Liczba świń w gospodarstwach
Dane IW
zwierzęta gospodarskie na obszarach objętych
w gospodarstwach nie
w Rzeczypospolitej Polskiej
spełniających wymagań nakazami, zakazami lub
bioasekuracji.
ograniczeniami w związku ze
– 6 –
zwalczaniem afrykańskiego
pomoru świń:
1 świnia – 227 szt.,
2–10 świń – 5 980 szt.,
11–50 świń – 10 393 szt.,
51–200 świń – 7 820 szt.,
201–500 świń – 3 155 szt.,
powyżej 500 – 9 010 szt.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu ustawy równolegle z uzgodnieniami
międzyresortowymi.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
Wydatki ogółem
0
2 050 300
3 658 500
3 658 500
3 658 500
0
0
0
0
0
0
13 025 800
budżet państwa
0
2 050 300
3 658 500
3 658 500
3 658 500
0
0
0
0
0
0
13 025 800
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
Saldo ogółem
0
2 050 300
3 658 500
3 658 500
3 658 500
0
0
0
0
0
0
13 025 800
budżet państwa
0
2 050 300
3 658 500
3 658 500
3 658 500
0
0
0
0
0
0
13 025 800
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nie dotyczy
Środki na rekompensaty zostaną pokryte ze środków zaprojektowanych w ustawie budżetowej,
w części, której dysponentem jest minister właściwy ds. rolnictwa.
Na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w budżecie państwa na 2015 r. zostały ujęte
środki:
– w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w wysokości
Źródła finansowania 2000 tys. zł na wypłatę rekompensat.
W związku z tym, że szacunkowe koszty rekompensat na 2015 r. wyniosą 2 051 tys. zł
planuje się, że kwota 51 tys. zł pochodzić będzie ze środków będących w dyspozycji Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przewidzianych w ustawie budżetowej na 2015 r.
z dnia 15 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 153).
Wejście w życie przepisów ustawy nie będzie mieć wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Dodatkowe
Wysokość rekompensaty jest wyliczana na podstawie iloczynu średniej rocznej liczby zwierząt
informacje, w tym
z gatunków wrażliwych utrzymywanych w gospodarstwie w roku kalendarzowym
wskazanie źródeł
poprzedzającym rok wejścia w życie programu bioasekuracji i stawki za zwierzę określonej dla
danych i przyjętych danego gatunku zwierząt. Wysokość zryczałtowanej stawki dla świń wynosi 100 zł.
do obliczeń założeń Do wyliczeń kosztów dla budżetu państwa przyjęto następujące założenia:
liczba świń, znajdujących się w gospodarstwach znajdujących się w strefie II określonej
w decyzji KE 2014/709/UE – 36 585 szt.;
struktura gospodarstw:
– w gospodarstwach powyżej 100 szt. – 16 082 szt.,
– 7 –
– w gospodarstwach od 5 do 100 szt. – 16 872 szt.,
– w gospodarstwach poniżej 5 szt. – 3 631 szt.;
w zakresie rekompensat do wyliczeń przyjęto następujące założenia:
– cykl prowadzenia hodowli – półroczny,
– przyjmuje się, że stawka za świnię, biorąc pod uwagę między innymi średnią cenę skupu
świń notowaną przez GUS w 2013 r., obliczona została na 50 zł/szt. w cyklu produkcyjnym;
zatem koszt wypłaty rekompensat będzie kształtował się na poziomie:
min. – 20 503 x 50 zł/szt. x 2 = 2 050 300 zł,
max. – 36 585 x 50 zł/szt. x 2 = 3 658 500 zł.
Szacunkowa kwota rekompensat wyniesie:
– w pierwszym roku realizacji – 2 050 300 zł,
– w drugim roku realizacji – 3 658 500 zł,
– w trzecim roku realizacji – 3 658 500 zł,
– w czwartym roku realizacji – 3 658 500 zł.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie
zmian
(0-10)
W ujęciu
duże
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
0
0
0
0
0
0
0
ceny stałe
małych i średnich
z ... r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Nie dotyczy.
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Nie dotyczy.
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Nie dotyczy.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
Nie dotyczy.
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3148
› Pobierz plik