Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
projekt dotyczy ograniczenia liczby gospodarstw spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji (biobezpieczeństwa) w celu zapobiegnięcia szerzenia się chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na zwierzęta z gatunków wrażliwych przebywające w gospodarstwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3148
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 470
3148
Saldo ogółem
0
13080914 12310616 3658500 3658500 0
0 0 0 0
0
32708530
budżet państwa
0
13080914 12310616 3658500 3658500 0
0 0 0 0
0
32708530
JST
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
(oddzielnie)
Wejście w życie projektowanej regulacji będzie miało wpływ na sektor finansów publicznych.
Zadania realizowane przez Inspekcję Weterynaryjną wynikające z projektowanej ustawy, w tym
realizacja programu bioasekuracji w zakresie nadzoru nad gospodarstwami objętymi
projektowanym programem, będą finansowane w ramach środków zaplanowanych w ustawie
budżetowej na rok 2015 z dnia 15 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 153) na zwalczanie chorób
zakaźnych zwierząt oraz realizację zadań Inspekcji Weterynaryjnej. Z tych środków wypłacone
zostaną projektowane odszkodowania za zabite lub poddane ubojowi zwierzęta utrzymywane
w gospodarstwach, które nie spełniają wymogów programu bioasekuracji. Środki na rekompensaty
zostaną pokryte ze środków zaprojektowanych w ustawie budżetowej, w części, której
dysponentem jest minister właściwy do spraw rolnictwa.
Na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w budżecie państwa na 2015 r. zostały ujęte środki:
– w części 83, w rezerwie celowej poz. 12 – Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt (w tym
finansowanie programów zwalczania), badania monitoringowe pozostałości chemicznych
i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach,
finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji
zadań Inspekcji Weterynaryjnej – w wysokości 11 031 tys. zł na wypłatę odszkodowań za zabite
lub poddane ubojowi zwierzęta gospodarskie,
Źródła finansowania – w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w wysokości
2 000 tys. zł na wypłatę rekompensat.
W związku z tym, że szacunkowe koszty rekompensat na 2015 r. wyniosą 2 051 tys. zł, planuje się,
że kwota 51 tys. zł pochodzić będzie ze środków będących w dyspozycji Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa przewidzianych w ustawie budżetowej na 2015 r.
Wejście w życie przepisów ustawy nie będzie mieć wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Dodatkowo w projekcie ustawy wskazany został maksymalny limit wydatków z budżetu państwa
będących skutkiem finansowym projektowanej ustawy (art. 2 ust. 1). W celu monitorowania
wydatków z budżetu państwa wprowadzono mechanizm korygujący, zgodnie, z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa monitoruje przekroczenie limitu wydatków, o których mowa w art. 2
ust. 1 projektowanej ustawy oraz w razie potrzeby wdraża mechanizm korygujący, który
w odniesieniu do rekompensat polega na proporcjonalnym, w zależności od liczby zwierząt
z gatunków wrażliwych na daną chorobę, za które będą przyznane rekompensaty, zmniejszeniu
stawki za zwierzę, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 57g ust. 11 ustawy (art. 2
ust. 2 i 3 projektowanej ustawy). Mechanizm korygujący w odniesieniu do odszkodowań polega na
uzależnieniu wydania, przez powiatowego lekarza weterynarii, decyzji, o których mowa w art. 57e
ust. 4 projektu ustawy, od uzyskania od właściwego miejscowo wojewody informacji, że wydanie
decyzji nie spowoduje przekroczenia kwoty przeznaczonej na wypłatę odszkodowań w danym roku
(art. 57e ust. 5 pkt 2 oraz ust. 7 i 9 projektu ustawy).
Dodatkowe
Do wyliczeń kosztów dla budżetu państwa przyjęto następujące założenia:
informacje, w tym
Liczba świń znajdujących się w gospodarstwach położonych w strefie II określonej w decyzji
wskazanie źródeł
Komisji Europejskiej 2014/709/UE – 36 585 szt.
danych i przyjętych
Struktura gospodarstw:
do obliczeń założeń
– w gospodarstwach powyżej 100 szt. – 16 082 szt.,
– w gospodarstwach od 5 do 100 szt. – 16 872 szt.,
– w gospodarstwach poniżej 5 szt. – 3631 szt.
Szacuje się, że należne odszkodowanie za ubój lub zabicie 1 szt. wyniesie średnio 538 zł (średnia
cena skupu notowana przez Główny Urząd Statystyczny w 2013 r. wynosiła 5,38 zł/kg).
W związku z tym, mając na uwadze fakt, że większość gospodarstw dużych utrzymujących powyżej
100 szt. zwierząt będzie spełniała lub dążyła do spełnienia wymogów programu bioasekuracji,
ewentualny ubój lub zabicie dotyczył będzie tylko tych sztuk, które są utrzymywane
w gospodarstwach poniżej 100 szt.
Przyjmując takie założenia, minimalna kwota odszkodowań za wydanie decyzji nakazującej
9
poddanie ubojowi lub zabicie świń w związku z niespełnieniem wymagań programu bioasekuracji
wyniesie:
20 503 x 538 = 11 030 614 zł,
zaś maksymalna kwota odszkodowań wyniesie:
36 585 x 538 = 19 682 730 zł.
W zakresie rekompensat do wyliczeń przyjęto następujące założenia:
– cykl prowadzenia hodowli – półroczny,
– stawka za świnię, biorąc pod uwagę między innymi średnią cenę skupu świń notowaną przez GUS
w 2013 r., obliczona została na 50 zł/szt. w cyklu produkcyjnym.
Zatem koszt wypłaty rekompensat będzie kształtował się na poziomie:
min. – 20 503 x 50 zł/szt. x 2 = 2 050 300 zł,
max – 36 585 x 50 zł/szt. x 2 = 3 658 500 zł.
Zakłada się, że szacunkowa kwota odszkodowań wyniesie:
– w pierwszym roku realizacji – 11 030 614 zł,
– w drugim roku realizacji – 8 652 116 zł.
Szacunkowa kwota rekompensat wyniesie:
– w pierwszym roku realizacji – 2 050 300 zł,
– w drugim roku realizacji – 3 658 500 zł,
– w trzecim roku realizacji – 3 658 500 zł,
– w czwartym roku realizacji – 3 658 500 zł.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-
zmian
10)
W ujęciu
duże
0
4226355
0
0
0
4226355
pieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
0
(w mln zł,
małych i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
0
z …… r.)
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
Zabezpieczenie przed wniknięciem wirusa ASF i innych chorób zakaźnych zwierząt
niepieniężnym przedsiębiorstwa
do wielkotowarowych gospodarstw.
Wraz z odzyskaniem statusu kraju wolnego od choroby zakaźnej zwierząt,
przywrócenie możliwości eksportu polskich produktów pochodzenia zwierzęcego na
rynki, które warunkują swoje otwarcie statusem kraju eksportującego – wolny od
określonej choroby zakaźnej zwierząt.
Zniesienie dodatkowych wymogów weterynaryjnych w związku ze zwalczeniem
choroby zakaźnej zwierząt.
sektor mikro-,
Jw.
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Gospodarstwa
Celem wprowadzenia projektowanych przepisów jest poprawa warunków
zajmujące się
bioasekuracji gospodarstw znajdujących się w strefie objętej ograniczeniami
hodowlą świń
ustanowionej w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt. Wysokie
warunki bioasekuracji mają wpływ na status zdrowotny zwierząt i zabezpieczają
przed wnikaniem patogenów, których rezerwuarami są w szczególności dzikie
zwierzęta. Docelowo zabezpieczy to gospodarstwa prowadzące hodowlę w strefie
objętej ograniczeniami w związku ze zwalczaniem choroby zakaźnej zwierząt przed
wniknięciem potencjalnego czynnika zakaźnego do gospodarstwa. Docelowo
zakłada się, że ustanowienie takiego programu zabezpieczy pozostałe terytorium RP
(w przypadku ASF) przed wybuchem tej choroby u zwierząt gospodarskich.
10
Dodatkowe
Do wyliczenia kosztów dla posiadaczy gospodarstw utrzymujących trzodę chlewną przyjęto
informacje, w tym
następujące założenia:
wskazanie źródeł
1) za koszty dostosowania do projektowanej regulacji przyjęto koszty:
danych i przyjętych
a) wykonania ogrodzenia gospodarstwa – 120 zł netto za metr bieżący,
do obliczeń założeń
b) wyposażenia tego ogrodzenia w bramę i furtkę – odpowiednio 2987 i 890 zł netto,
c) wyposażenia gospodarstwa w maty do dezynfekcji – 1500 zł netto,
2) posiadacze gospodarstw, w których jest utrzymywana trzoda chlewna w liczbie do
50 sztuk, nie dostosują gospodarstw do wymagań bioasekuracji, z uwagi na
nieopłacalność ekonomiczną związaną z dużymi kosztami dostosowania oraz niewielką
dochodowością gospodarstw,
3) koszt wzmocnienia bioasekuracji średnio w gospodarstwie, w którym jest
utrzymywana trzoda chlewna w liczbie:
a) od 51 do 200 sztuk wyniesie łącznie 33 263 zł brutto,
b) od 201 do 500 sztuk wyniesie łącznie 37 288 zł brutto,
c) powyżej 501 sztuk wyniesie łącznie 47 714 zł brutto,
4) na obszarze objętym nakazami, zakazami lub ograniczeniami w związku ze
zwalczaniem ASF funkcjonuje:
a) 105 gospodarstw, w których utrzymuje się od 51 do 200 sztuk trzody chlewnej,
b) 12 gospodarstw, w których utrzymuje się od 201 do 500 sztuk trzody chlewnej,
c) 13 gospodarstw, w których utrzymuje się powyżej 500 sztuk trzody chlewnej,
5) posiadacze większości największych gospodarstw, w których utrzymuje się powyżej
500 sztuk trzody chlewnej, już teraz spełniają wymagania bioasekuracji, które zostaną
wprowadzone na mocy projektowanych przepisów. W związku z powyższym, z tej
grupy tylko 6 gospodarstw poniesie koszty dostosowania.
Źródłem wymienionych wyliczeń był dokument pt. „Orientacyjna analiza ekonomiczna
skutków dostosowania gospodarstw prowadzących produkcje trzody chlewnej dotyczących
bioasekuracji w strefie buforowej w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń
według zaleceń przygotowanych przez Państwowy Instytut Weterynaryjny – PIB”,
przygotowany w marcu 2014 r. przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: rolnictwo
11
Wprowadzenie programów bioasekuracji pozwoli na zmniejszenie liczby gospodarstw
Omówienie wpływu spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji, zazwyczaj niewielkich. Pozwoli to na
ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych zwierząt oraz będzie stanowiło
wsparcie przy zwalczaniu takich chorób.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się zawarcie w projektowanej ustawie upoważnienia, zgodnie z którym minister właściwy do spraw
rolnictwa, w drodze rozporządzenia, będzie mógł w razie potrzeby wprowadzać do realizacji programy bioasekuracji.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Miernikiem, względem, którego nastąpi ocena wdrożenia projektowanych środków, będzie liczba ognisk choroby
zakaźnej w okresie 1 roku od zastosowania środków.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
12
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia
w sprawie wprowadzenia programu
bioasekuracji w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń na lata 2015–2018
Na podstawie art. 57e ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia
zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539 oraz
z 2015 r. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Na obszarze województwa podlaskiego w gminach:
1) Giby i Sejny, z miastem Sejny w powiecie sejneńskim,
2) Lipsk i Płaska w powiecie augustowskim,
3) Czarna Białostocka, Gródek, Supraśl, Wasilków i Michałowo w powiecie białostockim,
4) Dąbrowa Białostocka, Janów, Krynki, Kuźnica, Nowy Dwór, Sidra, Sokółka
i Szudziałowo w powiecie sokólskim
– wprowadza się program bioasekuracji na lata 2015–2018, który jest określony w
załączniku do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3148
› Pobierz plik