eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

projekt dotyczy ograniczenia liczby gospodarstw spełniających niskie standardy w zakresie bioasekuracji (biobezpieczeństwa) w celu zapobiegnięcia szerzenia się chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na zwierzęta z gatunków wrażliwych przebywające w gospodarstwach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3148
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 470

3148

Posiadaczowi zwierząt, który wykonał wyżej wymienioną decyzję, będzie przysługiwać
ze środków budżetu państwa:
1) odszkodowanie za zwierzęta zabite lub poddane ubojowi z nakazu organów
Inspekcji Weterynaryjnej na zasadach określonych w art. 49 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
oraz
2) rekompensata za nieprzerwane nieutrzymywanie w gospodarstwie zwierząt, których
dotyczył zakaz.
Po upływie terminów na złożenie wyżej wymienionego oświadczenia i spełnienie
wymagań bioasekuracji określonych w programie, w gospodarstwie, które nie spełnia
wymagań określonych w programie bioasekuracji, powiatowy lekarz weterynarii wyda
z urzędu decyzję nakazującą zabicie zwierząt z gatunków wrażliwych na daną chorobę
zakaźną zwierząt lub poddanie ich ubojowi oraz zakazującą wprowadzania do
gospodarstwa takich zwierząt. W takim przypadku posiadaczowi zwierząt będzie
przysługiwać ze środków budżetu państwa odszkodowanie, nie będzie natomiast
przysługiwała rekompensata.
Rekompensata będzie przyznawana na wniosek posiadacza zwierząt.
Wysokość rekompensaty będzie stanowić iloczyn średniej rocznej liczby zwierząt
z gatunków wrażliwych utrzymywanych w gospodarstwie w roku kalendarzowym
poprzedzającym rok wejścia w życie programu bioasekuracji i stawki za zwierzę
określonej dla danego gatunku zwierząt.
W rozporządzeniu wydanym na podstawie projektowanego art. 57g ust. 11 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt będą określone warunki i częstotliwość wypłaty rekompensat oraz stawka za
zwierzę, odrębnie dla każdego gatunku zwierząt wrażliwych, przy uwzględnieniu
przewidywanego okresu obowiązywania zakazów, długości cyklu produkcyjnego
i średniej ceny rynkowej zwierząt danego gatunku. Kalkulacja wysokości stawki za
zwierzę danego gatunku będzie dokonywana przy uwzględnieniu faktu, że wysokość
rekompensaty nie może przewyższać rzeczywistych szkód poniesionych przez podmiot,
któremu przyznano rekompensatę.
Przyznawanie i wypłacanie rekompensat będzie należeć do zadań Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Przyznanie rekompensaty oraz ustalenie jej
4
wysokości będzie następować w drodze decyzji administracyjnej kierownika biura
powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze
względu na miejsce położenia gospodarstwa, w którym są utrzymywane zwierzęta
objęte zakazami.
Ponadto w projekcie ustawy został wskazany maksymalny limit wydatków z budżetu
państwa będących skutkiem finansowym projektowanej ustawy (art. 2 ust. 1). W celu
monitorowania wydatków z budżetu państwa wprowadzono mechanizm korygujący,
zgodnie z którym minister właściwy do spraw rolnictwa monitoruje przekroczenie
limitu wydatków, o których mowa w art. 2 ust. 1 projektowanej ustawy, oraz – w razie
potrzeby – wdraża mechanizm korygujący, który w odniesieniu do rekompensat polega
na proporcjonalnym, w zależności od liczby zwierząt z gatunków wrażliwych, za które
będą przyznane rekompensaty, zmniejszeniu stawki za zwierzę określonej w przepisach
wydanych na podstawie art. 57g ust. 11 (art. 2 ust. 2 i 3 projektowanej ustawy).
Mechanizm korygujący w odniesieniu do odszkodowań polega na uzależnieniu
wydania przez powiatowego lekarza weterynarii decyzji, o których mowa w art. 57e
ust. 4 projektu ustawy, od uzyskania od właściwego miejscowo wojewody informacji,
że wydanie decyzji nie spowoduje przekroczenia kwoty przeznaczonej na wypłatę
odszkodowań w danym roku (art. 57e ust. 5 pkt 2 projektu ustawy).
Zgodnie z art. 57e ust. 9 projektu ustawy planuje się, że wojewódzki lekarz weterynarii
będzie zbierał i analizował dane dotyczące wydawanych decyzji, o których mowa
w ust. 4, i decyzji w sprawie odszkodowań oraz przekazywał właściwemu miejscowo
wojewodzie informacje w tym zakresie.
W projekcie ustawy proponowane są również rozwiązania pozwalające na pozyskanie
przez organy Inspekcji Weterynaryjnej dokładnych informacji o miejscach przebywania
zwierząt gospodarskich z gatunków wrażliwych, w przypadku zagrożenia wystąpienia
lub wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
W tym celu proponuje się przyznanie powiatowemu lekarzowi weterynarii kompetencji
do nakazywania, w drodze rozporządzenia – aktu prawa miejscowego, posiadaczom
zwierząt zgłaszania miejsc, w których przebywają zwierzęta z gatunków wrażliwych,
powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na miejsce przebywania
tych zwierząt.
5
Analogiczne kompetencje proponuje się przyznać wojewodzie, który w drodze
rozporządzenia – aktu prawa miejscowego, wydanego na wniosek wojewódzkiego
lekarza weterynarii będzie mógł nakazać zgłaszanie posiadaczom zwierząt miejsc,
w których przebywają zwierzęta z gatunków wrażliwych, powiatowemu lekarzowi
weterynarii właściwemu ze względu na miejsce przebywania tych zwierząt.
Takie rozwiązanie spowoduje, że powiatowy lekarz weterynarii w sytuacji zagrożenia
wystąpienia lub wystąpienia danej choroby zakaźnej zwierząt będzie posiadał aktualne
informacje na temat miejsc lub gospodarstw, w których przebywają dane zwierzęta, co
usprawni sprawowanie nad nimi nadzoru oraz ułatwi zwalczanie danej choroby oraz
zapobieganie jej rozprzestrzenianiu się.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie podlega
notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi oraz Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy został wpisany do Wykazu prac Rady Ministrów pod numerem UC137.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

6
Data sporządzenia
Nazwa projektu
30.01.2015 r.
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt


Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:

-
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Podsekretarza Stanu

Nr w wykazie prac
Tadeusz Nalewajk – Podsekretarz Stanu
UC137
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu

Anita Błońska-Wlazłowska – główny specjalista

anita.blonska@minrol.gov.pl
tel. 22 623 10 70
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Głównym celem projektowanej ustawy jest ograniczenie liczby gospodarstw spełniających niskie standardy
w zakresie bioasekuracji, co przyczyni się do zapobieżenia szerzeniu się chorób zakaźnych zwierząt podlegających
obowiązkowi zwalczania. Bezpośrednim powodem podjęcia prac legislacyjnych było zagrożenie rozprzestrzeniania
się afrykańskiego pomoru świń z dzików wolno żyjących na świnie utrzymywane w gospodarstwach. Zmniejszenie
liczby gospodarstw spełniających niskie standardy, zazwyczaj niewielkich, pozwoli na ograniczenie ryzyka
rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych zwierząt oraz będzie stanowiło wsparcie przy zwalczaniu takich chorób.
Ponadto w projekcie proponowane są rozwiązania mające na celu uzyskanie przez organy Inspekcji Weterynaryjnej
dokładnych informacji o miejscach utrzymywania zwierząt z gatunków wrażliwych na daną chorobę zakaźną na
obszarach objętych nakazami, zakazami lub ograniczeniami w związku ze zwalczaniem tej choroby.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Proponuje się wprowadzenie nowej instytucji prawnej w postaci programów bioasekuracji, wprowadzanych w drodze
rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa. W programach takich zostaną określone wymagania dla
gospodarstw. Szczególne znaczenie programów będzie na obszarach objętych nakazami, zakazami lub ograniczeniami
w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt. Programy przewidywałyby, że w gospodarstwach
niespełniających wymagań bioasekuracji powiatowy lekarz weterynarii nakazuje ubój lub zabicie zwierząt z gatunków
wrażliwych oraz zakazuje wprowadzania do gospodarstwa takich zwierząt. Posiadaczowi zwierząt objętych
wymienionymi nakazami i zakazami przysługiwałoby odszkodowanie za zabite lub poddane ubojowi zwierzęta oraz
rekompensata za okres, w którym nie mogli utrzymywać zwierząt z gatunków wrażliwych w gospodarstwie.
W celu uzyskania przez organy Inspekcji Weterynaryjnej szybszych i dokładnych informacji o miejscach
utrzymywania zwierząt gospodarskich z gatunków wrażliwych na obszarach objętych nakazami, zakazami lub
ograniczeniami w związku ze zwalczaniem tej choroby, upoważnienia do wydawania aktów prawa miejscowego
zawarte w art. 45 ust. 1 i art. 46 ust. 3 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
zostały rozszerzone o możliwość nakładania na posiadaczy zwierząt obowiązku przekazywania powiatowym lekarzom
weterynarii informacji w tym zakresie.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Dotychczas afrykański pomór świń został stwierdzony na terytorium czterech państw członkowskich UE, tj. Litwie,
Łotwie, Estonii i Polsce. W każdym z tych państw ASF wystąpił zarówno u wolno żyjących dzików, jak i w populacji
świń utrzymywanych w gospodarstwach.
Na terytoriach dotkniętych ASF zostały wyznaczone obszary, na których wprowadzone zostały środki zwalczania tej
choroby.
7
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty utrzymujące Liczba świń w gospodarstwach
Dane IW
Projektowana regulacja
zwierzęta gospodarskie na obszarach objętych
zapewni lepsze
w gospodarstwach
w Rzeczypospolitej Polskiej
zabezpieczenie przed
niespełniających
nakazami, zakazami lub
wniknięciem wirusa ASF
wymagań bioasekuracji ograniczeniami w związku ze
i innych chorób
zwalczaniem afrykańskiego
zakaźnych zwierząt do
pomoru świń:
wielkotowarowych
gospodarstw.
1 świnia – 227 szt.
2–10 świń – 5980 szt.
Spowoduje ona
możliwość szybszego
11–50 świń – 10 393 szt.
51–200 świń – 7820 szt.
odzyskania statusu kraju
201–500 świń – 3155 szt.
wolnego od choroby
Powyżej 500 szt. 9
zakaźnej, wcześniej
010 szt.
nastąpi przywrócenie

możliwości eksportu
polskich produktów
pochodzenia
zwierzęcego na rynki,
które warunkują swoje
otwarcie statusem kraju
eksportującego: „wolny
od określonej choroby
zakaźnej zwierząt”.
Korzyści przyniosłoby
także szybsze zniesienie
dodatkowych wymogów
weterynaryjnych
w związku ze
zwalczeniem choroby
zakaźnej w Polsce.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu ustawy równolegle z uzgodnieniami
międzyresortowymi.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2013 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [zł]
0
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0
13080914 12310616 3658500 3658500 0
0 0 0 0
0
32708530
budżet państwa
0
13080914 12310616 3658500 3658500 0
0 0 0 0
0
32708530
JST
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
pozostałe jednostki
0
0
0
0
0
0
0 0 0 0
0
0
8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: