eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3138
  • Data wpłynięcia: 2015-02-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378

3138

2. Po zakończeniu terminu konkursu Rada ocenia projekty za
zgodność z LSR. Dokonana zostaje także ocena formalna
wniosku, w tym kwalifikowalność beneficjenta. Beneficjent
otrzymuje informację o decyzji Ray i możliwość odwołania.
3. LGD przekazuje samorządowi wnioski zgodnie z listą
rankingową do wysokości np. 150 % wniosków wybranych i
osiągających minimum punktowe. SW ocenia te wnioski
zgodnie z kolejnością na liście rankingowej, ale od razu do
wysokości 150%, tak by oceniony wniosek wszedł od razu na
miejsce wniosku, który odpada. Beneficjent otrzymuje
info0rmację o ocenie SW i może się od niej odwołać.
4. SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Jednak w tej propozycji LGD nie decyduje m.in. o
wysokości kwoty wsparcia.
Przyjęcie proponowanej w art. 20 i 21 procedury w istotny
sposób wydłuży proces wyboru projektów. Biorąc pod uwagę
dwukrotne krążenie wniosku między LGD a SW wraz z
procedurami odwoławczymi już z założenia da nam procedurę
trwającą min. 6-8 miesięcy i to zakładając, że obie strony, w
tym SW dotrzymują wszystkich terminów.
Zawiera też ona szereg niejasności:
 art. 20 ust. 1: kto podejmuje decyzję o zgodności z
LSR (Rada, Zarząd, Biuro) i w jakim trybie, jeśli
„niezwłocznie po przyjęciu wniosku”
 art. 20 ust. 4 pkt 1: trudno stanowić na tym etapie o
odmowie przyznania pomocy, jeśli pomoc ta jeszcze
nie została przyznana przez LGD, więc SW może
tylko poinformować Beneficjenta o niespełnieniu
przez operację warunków przyznania pomocy;
Procedura ta wydaje się, że w sposób pozorny zwiększa
kompetencje LGD dotyczące wyboru projektów (co jest
85

niezgodne z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w
art. 34 ust. 3 lit. f). To że LGD raz wybierze operację za
zgodną z LSR, a drugi raz zgodnie z kryteriami swojej karty
oceny projektów, samo w sobie nie zwiększa w żaden sposób
kompetencji LGD w tym zakresie, a jedynie niepotrzebnie
wydłuża terminy.
Z drugiej strony – jeśli umowę z beneficjentem, z wyjątkiem
„parasoli” – podpisuje SW, to nie ma żadnych podstaw, by nie
dokonywał on oceny kosztów kwalifikowalnych, czy
zgodności generalnie zasadności wsparcia zgodnie z zasadami
programu. Natomiast bezwzględnie należy wg zasad KE
unikać dublowania czynności, a więc ewentualnej podwójnej
oceny formalnej i merytorycznej projektu.
Wobec powyższego pierwsza zaproponowana formuła jest
próbą zastosowania rozwiązania, które z jednej strony nie
będzie wydłużało nadmiernie procedur oraz nie będzie
powtarzało czynności LGD i SW. Rozwiązanie to będzie
jednak wymagało współpracy partnerskiej między LGD i SW
w ocenie projektu.
Druga propozycja eliminuje koncepcję „krążenia”
wniosku między LGD a SW.
186. Art. 20
Kujawsko-Pomorska
 ust. 1 Przekazywanie wniosków po ocenie zgodności do Uwaga
uwzględniona
w
Sieć LGD
SW potem znów do LGD i wybór i potem znów do SW następujący sposób. Po przyjęciu
oznacza,
że
aplikowanie
będzie
trwało
w wniosku LGD dokonuje oceny
nieskończonośćĄĄĄ Biorąc pod uwagę, że po każdym etapie zgodności a następnie Rada
wnioskodawca winien mieć możliwość odwołania, okres dokonuje wyboru spośród operacji
na wybór operacji i zawarcie umowy z beneficjentem zgodnych. Następnie przekazuje
zostanie jeszcze bardziej wydłużony niż w obecnym wnioski na operacje zgodne wraz
okresie.
z
listą
i
dokumentami
 ust. 1 - jeśli na poziomie ustawy określa się szczegółowy potwierdzającymi wybór do
tryb oceny i wyboru operacji przez LGD, to należałoby właściwej instytucji. Właściwa
instytucji dokonuje weryfikacji
86

podać maksymalny termin na dokonanie oceny zgodności prawidłowości dokonania wyboru
operacji z LSR.
oraz weryfikuje wniosek zgodnie
 ust. 2 pkt. 1 – czy LGD o tym fakcie informuje również z zasadami dla poszczególnych
SW?
funduszy. Następnie przyznaje
 ust. 2 pkt. 2 – LGD przekazuje wnioski zgodne z LSR do pomoc do 100% limitu. Istnieje
SW, ale Beneficjentowi już informacji nie podaje, że możliwość uzupełnienia na tym
wniosek został pozytywnie oceniony?
etapie braków lub poprawienia
 ust. 3 – czy jeśli Rada LGD na podstawie odwołania oczywistych
pomyłek
bez
Beneficjenta uzna operację za zgodną z LSR, to ten możliwości istotnej modyfikacji
wniosek po ponownej ocenie przekazuje do SW? A może wniosku.
dopiero po procedurze odwoławczej przekazać już
wszystkie wnioski do SW?
 ust. 4 pkt. 1 – jak wskazano powyżej Beneficjentowi
winno zatem przysługiwać odwołanie od decyzji SW.
Pytanie w jakim trybie? Użyte w ust. 4 pkt. 1
sformułowane „SW informuje o odmowie jej przyznania”
jest mylące. Wskazuje, że to SW podejmuje decyzję o
niewybraniu operacji a to jest kompetencja RadyĄ Należy
doprecyzować że na tym etapie SW określa jedynie
kwalifikowalności operacji.
 ust. 4 pkt. 2 – SW zwraca LGD całe wnioski, kopie
dokumentów, skany czy tylko przekazuje decyzję o
spełnieniu przez Beneficjentów warunków przyznania
pomocy? A co z wnioskami, które nie spełniły warunków
– pozostają w SW?
Podsumowując należy zaznaczyć, iż cała opisana w art. 20
procedura jest bardzo skomplikowana, wydłużony zostaje
znacznie czas postępowania co niewątpliwie zniechęci
beneficjentów do sięgania po środki jak to ma miejsce
również w obecnym okresie. Z opisanego schematu wynika,
że zarówno LGD jak SW będą nieustannie przekazywać sobie
87

dokumenty (kopie lub oryginały) i podróżować z
dokumentami od swojej siedziby do siedziby SW i na odwrótĄ
Być może dobrym rozwiązaniem byłoby bazowanie na
schemacie, który mamy dzisiaj, kiedy to LGD przekazuje
całość dokumentacji do SW po zakończeniu procedury
wyboru. Oczywiście wcześniej ocena formalna wniosków
przez LGD i wezwanie wnioskodawców do uzupełnień
jeszcze przed przekazaniem dokumentacji pod obrady Rady.
Ustalając kwotę wsparcia LGD mogłoby wskazywać w
uchwale dot. wyboru, że Wnioskodawcy przysługuje kwota
wsparcia do xxx zł. zatem w przypadku, gdy na etapie oceny
kwalifikowalności przez SW pewne koszty zostałby uznane za
nieracjonalne czy też niekwalifikowane nadal spełniony
zostałby warunek ustalenia kwoty wsparcia przez LGD.
187. Art. 20
Związek Stowarzyszeń postulujemy o zaprojektowanie procesu wyboru projektów w Uwaga
uwzględniona
w
Pomorska Sieć Leader
taki sposób, aby był on krótki dla beneficjenta, tj. o następujący sposób. Po przyjęciu
wyeliminowanie ostatniego etapu wyboru operacji przez Radę wniosku LGD dokonuje oceny
LGD, na korzyść uznania za wybór operacji procedury jej zgodności a następnie Rada
oceny pod kątem zgodności z LSR. W tej sytuacji LGD dokonuje wyboru spośród operacji
pracowałaby z beneficjentami już wybranych projektów nad zgodnych. Następnie przekazuje
spełnieniem przez nich warunków przyznania pomocy, aż do wnioski na operacje zgodne wraz
uzyskania pożądanego efektu.
z
listą
i
dokumentami
potwierdzającymi
wybór
do
właściwej instytucji. Właściwa
instytucji dokonuje weryfikacji
prawidłowości dokonania wyboru
oraz weryfikuje wniosek zgodnie
z zasadami dla poszczególnych
funduszy. Następnie przyznaje
pomoc do 100% limitu. Istnieje
możliwość uzupełnienia na tym
etapie braków lub poprawienia
88

oczywistych
pomyłek
bez
możliwości istotnej modyfikacji
wniosku.
188. Art.
20 SW Mazowieckiego
Proponujemy znaczne uproszczenie obiegu wniosków o Uwaga
uwzględniona.
Po
ust. 2
przyznanie pomocy w szczególności przez rezygnację ze przyjęciu wniosku LGD dokonuje
zwrotnego przekazywania wniosków przez samorząd oceny zgodności a następnie Rada
województwa do LGD w celu dokonania wyboru tj. dokonuje wyboru spośród operacji
wykreślenie art. 20 ust. 4 pkt 2 projektu. W zamian zgodnych. Następnie przekazuje
proponujemy wprowadzenie zasady, iż LGD:
wnioski na operacje zgodne wraz
 dokonuje weryfikacji formalnej wniosków i sprawdza ich z
listą
i
dokumentami
kompletność;
potwierdzającymi
wybór
do
 dokonuje oceny zgodności z LSR;
właściwej instytucji. Właściwa
 przyznaje punkty wg kryteriów określonych w LSR i instytucji dokonuje weryfikacji
dokonuje wyboru projektów do limitu środków.
prawidłowości dokonania wyboru
Dobrym rozwiązaniem było proponowane wcześniej oraz weryfikuje wniosek zgodnie
wprowadzenie możliwości odwołania od decyzji LGD w z zasadami dla poszczególnych
sprawie wyboru operacji do marszałka województwa.
funduszy. Istnieje możliwość
Proponujemy również rozważenie przeniesienia bardziej uzupełnienia na tym etapie
szczegółowych rozwiązań na poziom aktów wykonawczych.
braków
lub
poprawienia
Uzasadnienie:
oczywistych
pomyłek
bez
Zwracanie wniosków przez samorząd województwa do LGD możliwości istotnej modyfikacji
celem dokonania wyboru niepotrzebnie przedłuży proces ich wniosku.
weryfikacji, zwłaszcza iż będzie ona obejmowała również te
wnioski, które nie mieszczą się w limicie środków.
Jednocześnie LGD nie będzie odpowiedzialna nawet za
formalną poprawność przekazywanych wniosków.
189. Art.
20 Polska Sieć LGD
Z tego wynika, ze LGD przekazuje wszystkie wnioski zgodne Uwaga
uwzględniona
w
ust. 2 pkt
z LSR – może być ich dużo więcej w stosunku do ilości, która następujący sposób. Po przyjęciu
2
może być sfinansowana – czy nie szkoda pracy. Do SW wniosku LGD dokonuje oceny
mogłyby być przekazywane tylko wnioski do wysokości zgodności a następnie Rada
limitu.
dokonuje wyboru spośród operacji
89

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: