Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
Rządowy projekt ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2015-02-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 378
3138
3/ LGD przekazuje samorządowi wnioski zgodnie z listą
rankingową do wysokości np. 120 czy 150% wniosków
wybranych i osiągających minimum punktowe. SW ocenia te
wnioski zgodnie z kolejnością na liście rankingowej, ale od
razu do wysokości 120 czy 150%, tak by oceniony wniosek
„wskakiwał” od razu na miejsce wniosku, który odpada.
Beneficjent otrzymuje informację o ocenie SW i może się od
niej odwołać.
4/ SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Uzasadnienie:
Przyjęcie proponowanej w art. 20 i 21 procedury wydłuży
znacznie proces wyboru projektów. Biorąc pod uwagę
dwukrotne krążenie wniosku między LGD a SW wraz z
procedurami odwoławczymi już z założenia da procedurę
trwającą min. 6 miesięcy i to zakładając, że obie strony, w
tym SW dotrzymują wszystkich terminów.
Zawiera też ona szereg niejasności:
- art.20, pkt.1: kto podejmuje decyzję o zgodności z LSR
(Rada, Zarząd, Biuro) i w jakim trybie, jeśli „niezwłocznie po
przyjęciu wniosku”
- art. 20, pkt. 4.1: trudno mówić na tym etapie o odmowie
przyznania pomocy, jeśli pomoc ta jeszcze nie została
przyznana przez LGD, więc SW może tylko poinformować
Beneficjenta o niespełnieniu przez operację warunków
przyznania pomocy;
- art. 21, pkt. 4: opisana procedura nie zawiera procedury
odwoławczej od decyzji samorządu. A więc od decyzji LGD,
które w całej procedurze są mało znaczące Beneficjent może
odwołać się 2 razy, a od kluczowej dla sprawy oceny SW ani
razu.
Generalnie procedura ta tylko w sposób pozorny zwiększa
kompetencje LGD dotyczące wyboru projektów (a tego
80
dotyczy Rozporządzenie Ramowe 1303/2013 w art. 33, pkt.3,
lit. f). To że LGD raz wybierze operację za zgodność z LSR, a
drugi raz zgodnie z kryteriami swojej karty oceny projektów,
wcale samo w sobie nie zwiększa w żaden sposób
kompetencji LGD w tym zakresie, a jedynie niepotrzebnie
wydłuża terminy.
Generalnie istnieje poważne niebezpieczeństwo, że z
perspektywy beneficjenta zaproponowane procedury to „krok
do tyłu” jeśli chodzi o wypracowane procedury wyboru
projektów stosowane w RPO i POKL w tej perspektywie
finansowej.
I/lub:
Pytanie ile będzie trwała proponowana procedura. Czy SW
w międzyczasie będzie wzywało Beneficjentów do
uzupełnienia wniosków? Co będzie jeżeli okaże się, że
beneficjent uzupełnił wniosek w SW, SW przekaże
wniosek do wyboru przez LGD, a LGD go nie wybierze to
beneficjent się chyba wkurzy po pół roku wymiany
wniosków pomiędzy LGD i SW oraz uzupełnieniami.
183. Art. 20 i Polska Sieć LGD
Podtrzymuje się propozycję znaną MRiRW, w której Uwaga nieuwzględniona, ustawa
21
ocena formalna jest przedmiotem wspólnej pracy LGD i nie
może
regulować
SW. Model taki jest prawdopodobnie realizowany w nieformalnych kontaktów
Finlandii.
184. Art. 20 i Podlaska Sieć LGD
Treść projektu:
Uwaga
uwzględniona
w
21
Art. 20 i 21
następujący sposób. Po przyjęciu
Propozycja zmiany:
wniosku LGD dokonuje oceny
Zmiana procedury zawartej w art. 20 i 21
zgodności a następnie Rada
Proponowana procedura:
dokonuje wyboru spośród operacji
1) Fiszki projektowe będące elementem pracy Biura z zgodnych. Następnie przekazuje
Beneficjentem (obowiązkowe lub tylko mocno wnioski na operacje zgodne wraz
premiowane dodatkową ilością punktów w karcie oceny z
listą
i
dokumentami
81
projektów). Fiszki nie stają na Radę, ale jest możliwość potwierdzającymi
wybór
do
roboczej konsultacji fiszki pod kątem kosztów właściwej instytucji. Właściwa
kwalifikowanych z pracownikami SW. Praca nad instytucji dokonuje weryfikacji
fiszkami projektowymi jest elementem doradztwa prawidłowości dokonania wyboru
beneficjentom i toczy się niezależnie od terminów oraz weryfikuje wniosek zgodnie
konkursowych. Na tym etapie w drodze roboczych z zasadami dla poszczególnych
kontaktów Biuro LGD może skonsultować z SW funduszy. Następnie przyznaje
kwalifikowalność beneficjenta lub kosztów.
pomoc do 100% limitu. Istnieje
2) Po zakończeniu terminu konkursu Rada ocenia projekty możliwość uzupełnienia na tym
za zgodność z LSR. Dokonana zostaje także ocena etapie braków lub poprawienia
formalna wniosku, w tym kwalifikowalność beneficjenta. oczywistych
pomyłek
bez
Beneficjent otrzymuje informację o decyzji Rady i może możliwości istotnej modyfikacji
się od niej odwołać.
wniosku.
3) LGD przekazuje samorządowi wnioski zgodnie z listą Wyjaśnienie
odnośnie
rankingową do wysokości np. 120 czy 150% wniosków nieścisłości:
wybranych i osiągających minimum punktowe. SW Ustawa nie rozstrzyga kto
ocenia te wnioski zgodnie z kolejnością na liście
ocenia operację pod kątem
rankingowej, ale od razu do wysokości 120 czy 150%, tak
zgodności z LSR
by oceniony wniosek „wskakiwał” od razu na miejsce Uwaga niezasadna w związku
wniosku, który odpada. Beneficjent otrzymuje informację
ze zmianą zasad podziału zadań
o ocenie SW i może się od niej odwołać.
pomiędzy LGD i SW
4) SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Wyjaśnienie
–
procedura
Uzasadnienie:
odwoławcza od decyzji SW jest
Przyjęcie proponowanej w art. 20 i 21 procedury wydłuży
regulowana
zgodnie
z
znacznie proces wyboru projektów. Biorąc pod uwagę
przepisami dla poszczególnych
dwukrotne krążenie wniosku między LGD a SW wraz z
funduszy.
procedurami odwoławczymi już z założenia da procedurę
trwającą min. 6 miesięcy i to zakładając, że obie strony, w
tym SW dotrzymują wszystkich terminów.
Zawiera też ona szereg niejasności:
art.20,
pkt.1:
kto podejmuje decyzję o zgodności z LSR (Rada, Zarząd,
82
Biuro) i w jakim trybie, jeśli „niezwłocznie po przyjęciu
wniosku”
art. 20, pkt.
4.1: trudno mówić na tym etapie o odmowie przyznania
pomocy, jeśli pomoc ta jeszcze nie została przyznana przez
LGD, więc SW może tylko poinformować Beneficjenta o
niespełnieniu przez operację warunków przyznania
pomocy;
art. 21, pkt. 4:
opisana procedura nie zawiera procedury odwoławczej od
decyzji samorządu. A więc od decyzji LGD, które w całej
procedurze są mało znaczące Beneficjent może odwołać się
2 razy, a od kluczowej dla sprawy oceny SW ani razu.
Generalnie procedura ta tylko w sposób pozorny zwiększa
kompetencje LGD dotyczące wyboru projektów (a tego
dotyczy Rozporządzenie Ramowe 1303/2013 w art. 33, pkt.3,
lit. f). To że LGD raz wybierze operację za zgodność z LSR, a
drugi raz zgodnie z kryteriami swojej karty oceny projektów,
wcale samo w sobie nie zwiększa w żaden sposób
kompetencji LGD w tym zakresie, a jedynie niepotrzebnie
wydłuża terminy.
Generalnie istnieje poważne niebezpieczeństwo, że z
perspektywy beneficjenta zaproponowane procedury to
„krok do tyłu” jeśli chodzi o wypracowane procedury
wyboru projektów stosowane w RPO i POKL w tej
perspektywie finansowej.
185. Art. 20 i Krajowa
Rada
Izb Proponuje się zmianę procedury zawartej w art. 20 i 21
Uwaga
uwzględniona
w
21
Rolniczych
Wersja 1:
następujący sposób. Po przyjęciu
1. LGD sprawdza czy projekt jest zgodny ze strategią (to wniosku LGD dokonuje oceny
może być fiszka projektowa z budżetem, albo wniosek). zgodności a następnie Rada
Ocena jest oceną „miękką” np. Zarządu, Grupy Roboczej, a dokonuje wyboru spośród operacji
83
nie formalną oceną Rady.
zgodnych. Następnie przekazuje
2. LGD przekazuje SW wnioski ocenione pozytywnie. wnioski na operacje zgodne wraz
Samorząd Województwa sprawdza kwalifikowalność kosztów z
listą
i
dokumentami
(decyzja polega na stwierdzeniu: projekt jest kwalifikowalny potwierdzającymi
wybór
do
lub nie). To nie jest decyzja o przyznaniu środków, ale na tym właściwej instytucji. Właściwa
etapie pewnie trzeba wszystko dokładnie sprawdzić i to może instytucji dokonuje weryfikacji
potrwać); suma wniosków powinna móc przekraczać budżet prawidłowości dokonania wyboru
LGD,
oraz weryfikuje wniosek zgodnie
trzeba by było ustalić jakiś racjonalny pułap.
z zasadami dla poszczególnych
3. Jeśli projekt jest kwalifikowalny, wniosek wraca do LGD, funduszy. Następnie przyznaje
które rozpatruje go na Radzie i dokonuje wyboru. Na tym pomoc do 100% limitu. Istnieje
etapie LGD ustala również wysokość wsparcia, czyli możliwość uzupełnienia na tym
decyduje, które spośród kosztów projektu (już uznanych za etapie braków lub poprawienia
kwalifikowalne przez SW) będzie finansowa, a które oczywistych
pomyłek
bez
beneficjent powinien pokryć we własnym zakresie. możliwości istotnej modyfikacji
Beneficjent ma prawo odwołać się od tej decyzji.
wniosku.
4. Następnie projekt wraca do SW, ale na tym etapie jest już
sprawdzane tylko postępowanie LGD, czy wybór odbył się
zgodnie z kryteriami i procedurą. Samego wniosku już nie
trzeba analizować skoro już wiadomo że jest kwalifikowalny.
5. SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Ta procedura też wymaga „krążenia” wniosku pomiędzy LGD
a SW, ale wyraźnie określa kompetencje LGD i SW w
każdym z etapów i daje możliwość krótszych terminów
wyboru, niż ta zaproponowana w projekcie ustawy.
Wersja 2:
1. Fiszki projektowe będące elementem pracy Biura z
Beneficjentem. Istniej możliwość roboczej konsultacji fiszki
pod kątem kosztów kwalifikowalnych z pracownikami SW.
Praca nad fiszkami projektowymi jest elementem doradztwa
beneficjentom i toczy się niezależnie od terminów
konkursowych.
84
rankingową do wysokości np. 120 czy 150% wniosków
wybranych i osiągających minimum punktowe. SW ocenia te
wnioski zgodnie z kolejnością na liście rankingowej, ale od
razu do wysokości 120 czy 150%, tak by oceniony wniosek
„wskakiwał” od razu na miejsce wniosku, który odpada.
Beneficjent otrzymuje informację o ocenie SW i może się od
niej odwołać.
4/ SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Uzasadnienie:
Przyjęcie proponowanej w art. 20 i 21 procedury wydłuży
znacznie proces wyboru projektów. Biorąc pod uwagę
dwukrotne krążenie wniosku między LGD a SW wraz z
procedurami odwoławczymi już z założenia da procedurę
trwającą min. 6 miesięcy i to zakładając, że obie strony, w
tym SW dotrzymują wszystkich terminów.
Zawiera też ona szereg niejasności:
- art.20, pkt.1: kto podejmuje decyzję o zgodności z LSR
(Rada, Zarząd, Biuro) i w jakim trybie, jeśli „niezwłocznie po
przyjęciu wniosku”
- art. 20, pkt. 4.1: trudno mówić na tym etapie o odmowie
przyznania pomocy, jeśli pomoc ta jeszcze nie została
przyznana przez LGD, więc SW może tylko poinformować
Beneficjenta o niespełnieniu przez operację warunków
przyznania pomocy;
- art. 21, pkt. 4: opisana procedura nie zawiera procedury
odwoławczej od decyzji samorządu. A więc od decyzji LGD,
które w całej procedurze są mało znaczące Beneficjent może
odwołać się 2 razy, a od kluczowej dla sprawy oceny SW ani
razu.
Generalnie procedura ta tylko w sposób pozorny zwiększa
kompetencje LGD dotyczące wyboru projektów (a tego
80
dotyczy Rozporządzenie Ramowe 1303/2013 w art. 33, pkt.3,
lit. f). To że LGD raz wybierze operację za zgodność z LSR, a
drugi raz zgodnie z kryteriami swojej karty oceny projektów,
wcale samo w sobie nie zwiększa w żaden sposób
kompetencji LGD w tym zakresie, a jedynie niepotrzebnie
wydłuża terminy.
Generalnie istnieje poważne niebezpieczeństwo, że z
perspektywy beneficjenta zaproponowane procedury to „krok
do tyłu” jeśli chodzi o wypracowane procedury wyboru
projektów stosowane w RPO i POKL w tej perspektywie
finansowej.
I/lub:
Pytanie ile będzie trwała proponowana procedura. Czy SW
w międzyczasie będzie wzywało Beneficjentów do
uzupełnienia wniosków? Co będzie jeżeli okaże się, że
beneficjent uzupełnił wniosek w SW, SW przekaże
wniosek do wyboru przez LGD, a LGD go nie wybierze to
beneficjent się chyba wkurzy po pół roku wymiany
wniosków pomiędzy LGD i SW oraz uzupełnieniami.
183. Art. 20 i Polska Sieć LGD
Podtrzymuje się propozycję znaną MRiRW, w której Uwaga nieuwzględniona, ustawa
21
ocena formalna jest przedmiotem wspólnej pracy LGD i nie
może
regulować
SW. Model taki jest prawdopodobnie realizowany w nieformalnych kontaktów
Finlandii.
184. Art. 20 i Podlaska Sieć LGD
Treść projektu:
Uwaga
uwzględniona
w
21
Art. 20 i 21
następujący sposób. Po przyjęciu
Propozycja zmiany:
wniosku LGD dokonuje oceny
Zmiana procedury zawartej w art. 20 i 21
zgodności a następnie Rada
Proponowana procedura:
dokonuje wyboru spośród operacji
1) Fiszki projektowe będące elementem pracy Biura z zgodnych. Następnie przekazuje
Beneficjentem (obowiązkowe lub tylko mocno wnioski na operacje zgodne wraz
premiowane dodatkową ilością punktów w karcie oceny z
listą
i
dokumentami
81
projektów). Fiszki nie stają na Radę, ale jest możliwość potwierdzającymi
wybór
do
roboczej konsultacji fiszki pod kątem kosztów właściwej instytucji. Właściwa
kwalifikowanych z pracownikami SW. Praca nad instytucji dokonuje weryfikacji
fiszkami projektowymi jest elementem doradztwa prawidłowości dokonania wyboru
beneficjentom i toczy się niezależnie od terminów oraz weryfikuje wniosek zgodnie
konkursowych. Na tym etapie w drodze roboczych z zasadami dla poszczególnych
kontaktów Biuro LGD może skonsultować z SW funduszy. Następnie przyznaje
kwalifikowalność beneficjenta lub kosztów.
pomoc do 100% limitu. Istnieje
2) Po zakończeniu terminu konkursu Rada ocenia projekty możliwość uzupełnienia na tym
za zgodność z LSR. Dokonana zostaje także ocena etapie braków lub poprawienia
formalna wniosku, w tym kwalifikowalność beneficjenta. oczywistych
pomyłek
bez
Beneficjent otrzymuje informację o decyzji Rady i może możliwości istotnej modyfikacji
się od niej odwołać.
wniosku.
3) LGD przekazuje samorządowi wnioski zgodnie z listą Wyjaśnienie
odnośnie
rankingową do wysokości np. 120 czy 150% wniosków nieścisłości:
wybranych i osiągających minimum punktowe. SW Ustawa nie rozstrzyga kto
ocenia te wnioski zgodnie z kolejnością na liście
ocenia operację pod kątem
rankingowej, ale od razu do wysokości 120 czy 150%, tak
zgodności z LSR
by oceniony wniosek „wskakiwał” od razu na miejsce Uwaga niezasadna w związku
wniosku, który odpada. Beneficjent otrzymuje informację
ze zmianą zasad podziału zadań
o ocenie SW i może się od niej odwołać.
pomiędzy LGD i SW
4) SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Wyjaśnienie
–
procedura
Uzasadnienie:
odwoławcza od decyzji SW jest
Przyjęcie proponowanej w art. 20 i 21 procedury wydłuży
regulowana
zgodnie
z
znacznie proces wyboru projektów. Biorąc pod uwagę
przepisami dla poszczególnych
dwukrotne krążenie wniosku między LGD a SW wraz z
funduszy.
procedurami odwoławczymi już z założenia da procedurę
trwającą min. 6 miesięcy i to zakładając, że obie strony, w
tym SW dotrzymują wszystkich terminów.
Zawiera też ona szereg niejasności:
art.20,
pkt.1:
kto podejmuje decyzję o zgodności z LSR (Rada, Zarząd,
82
Biuro) i w jakim trybie, jeśli „niezwłocznie po przyjęciu
wniosku”
art. 20, pkt.
4.1: trudno mówić na tym etapie o odmowie przyznania
pomocy, jeśli pomoc ta jeszcze nie została przyznana przez
LGD, więc SW może tylko poinformować Beneficjenta o
niespełnieniu przez operację warunków przyznania
pomocy;
art. 21, pkt. 4:
opisana procedura nie zawiera procedury odwoławczej od
decyzji samorządu. A więc od decyzji LGD, które w całej
procedurze są mało znaczące Beneficjent może odwołać się
2 razy, a od kluczowej dla sprawy oceny SW ani razu.
Generalnie procedura ta tylko w sposób pozorny zwiększa
kompetencje LGD dotyczące wyboru projektów (a tego
dotyczy Rozporządzenie Ramowe 1303/2013 w art. 33, pkt.3,
lit. f). To że LGD raz wybierze operację za zgodność z LSR, a
drugi raz zgodnie z kryteriami swojej karty oceny projektów,
wcale samo w sobie nie zwiększa w żaden sposób
kompetencji LGD w tym zakresie, a jedynie niepotrzebnie
wydłuża terminy.
Generalnie istnieje poważne niebezpieczeństwo, że z
perspektywy beneficjenta zaproponowane procedury to
„krok do tyłu” jeśli chodzi o wypracowane procedury
wyboru projektów stosowane w RPO i POKL w tej
perspektywie finansowej.
185. Art. 20 i Krajowa
Rada
Izb Proponuje się zmianę procedury zawartej w art. 20 i 21
Uwaga
uwzględniona
w
21
Rolniczych
Wersja 1:
następujący sposób. Po przyjęciu
1. LGD sprawdza czy projekt jest zgodny ze strategią (to wniosku LGD dokonuje oceny
może być fiszka projektowa z budżetem, albo wniosek). zgodności a następnie Rada
Ocena jest oceną „miękką” np. Zarządu, Grupy Roboczej, a dokonuje wyboru spośród operacji
83
nie formalną oceną Rady.
zgodnych. Następnie przekazuje
2. LGD przekazuje SW wnioski ocenione pozytywnie. wnioski na operacje zgodne wraz
Samorząd Województwa sprawdza kwalifikowalność kosztów z
listą
i
dokumentami
(decyzja polega na stwierdzeniu: projekt jest kwalifikowalny potwierdzającymi
wybór
do
lub nie). To nie jest decyzja o przyznaniu środków, ale na tym właściwej instytucji. Właściwa
etapie pewnie trzeba wszystko dokładnie sprawdzić i to może instytucji dokonuje weryfikacji
potrwać); suma wniosków powinna móc przekraczać budżet prawidłowości dokonania wyboru
LGD,
oraz weryfikuje wniosek zgodnie
trzeba by było ustalić jakiś racjonalny pułap.
z zasadami dla poszczególnych
3. Jeśli projekt jest kwalifikowalny, wniosek wraca do LGD, funduszy. Następnie przyznaje
które rozpatruje go na Radzie i dokonuje wyboru. Na tym pomoc do 100% limitu. Istnieje
etapie LGD ustala również wysokość wsparcia, czyli możliwość uzupełnienia na tym
decyduje, które spośród kosztów projektu (już uznanych za etapie braków lub poprawienia
kwalifikowalne przez SW) będzie finansowa, a które oczywistych
pomyłek
bez
beneficjent powinien pokryć we własnym zakresie. możliwości istotnej modyfikacji
Beneficjent ma prawo odwołać się od tej decyzji.
wniosku.
4. Następnie projekt wraca do SW, ale na tym etapie jest już
sprawdzane tylko postępowanie LGD, czy wybór odbył się
zgodnie z kryteriami i procedurą. Samego wniosku już nie
trzeba analizować skoro już wiadomo że jest kwalifikowalny.
5. SW podpisuje umowę z beneficjentem.
Ta procedura też wymaga „krążenia” wniosku pomiędzy LGD
a SW, ale wyraźnie określa kompetencje LGD i SW w
każdym z etapów i daje możliwość krótszych terminów
wyboru, niż ta zaproponowana w projekcie ustawy.
Wersja 2:
1. Fiszki projektowe będące elementem pracy Biura z
Beneficjentem. Istniej możliwość roboczej konsultacji fiszki
pod kątem kosztów kwalifikowalnych z pracownikami SW.
Praca nad fiszkami projektowymi jest elementem doradztwa
beneficjentom i toczy się niezależnie od terminów
konkursowych.
84
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3138
› Pobierz plik