Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które w 2010 r. były przedmiotem obrotu handlowego w sklepach z tzw. dopalaczami, a w ostatnim czasie również przedmiotem obrotu w sklepach internetowych oraz dostosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii do ustawy o działalności leczniczej, a także utworzenia przy ministrze właściwym do spraw zdrowia Zespołu do spraw oceny ryzyka zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3107
- Data wpłynięcia: 2015-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 875
3107
posiadający inną specjalizację, jeżeli posiada co najmniej roczny staż pracy w podmiotach
leczniczych prowadzących leczenie osób uzależnionych.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, podmiot leczniczy jest obowiązany zatrudnić
lekarza posiadającego co najmniej pierwszy stopień specjalizacji w dziedzinie psychiatrii lub
będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii.
§ 16. 1. Podmiot leczniczy zatrudnia odpowiednią do liczby pacjentów leczonych
w programie liczbę osób wykonujących zawód medyczny, w tym specjalistę terapii
uzależnień, mając na uwadze zapewnienie odpowiedniej jakości udzielanych świadczeń
zdrowotnych.
2. Podmiot leczniczy zatrudnia pielęgniarki w wymiarze odpowiednim do potrzeb
wynikających z liczby pacjentów oraz sposobu przygotowywania środka substytucyjnego.
3. Podmiot leczniczy zaopatrujący się w środek substytucyjny w opakowaniach
zbiorczych,
nieposiadający dozownika elektronicznego, zatrudnia farmaceutę do
przygotowania indywidualnych dawek dziennych środka substytucyjnego.
4. Kierownik programu jest obowiązany przeszkolić, w zakresie realizowanego
programu, pracowników biorących w nim udział.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14. dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie leczenia substytucyjnego (Dz. U. poz. 368), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia.
9
UZASADNIENIE
Minister właściwy do spraw zdrowia na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124) w brzmieniu nadanym ustawą
z dnia … o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. …) został zobowiązany do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowego
trybu postępowania przy leczeniu substytucyjnym, szczegółowych warunków, jakie powinien
spełniać podmiot leczniczy prowadzący leczenie substytucyjne oraz szczegółowego sposobu
gromadzenia, przechowywania i przekazywania informacji o zakwalifikowaniu, wyłączeniu
lub zakończeniu udziału pacjenta w programie realizującym leczenie substytucyjnego.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian wprowadzonych w art. 28
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ustawy w celu dostosowania
ich do ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217,
z późn. zm.) i mają charakter nomenklaturowy poprzez zastąpienie określenia „zakład opieki
zdrowotnej” określeniem „podmiot leczniczy”. Identyczne zmiany należy uwzględnić,
wydając przedmiotowe rozporządzenia. Zakres merytoryczny oraz dotychczas funkcjonujące
rozwiązania merytoryczne nie ulegają zmianie.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby
projektowane przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie
wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
Regulacje zawarte w projektowanym rozporządzeniu nie stanowią przepisów technicznych
w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), zatem nie podlega ono notyfikacji.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii,
dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia projektu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 4 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulaminu pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10
Nazwa projektu:
Data sporządzenia
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie leczenia substytucyjnego.
10.11.2014 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Zdrowia
art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U.
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
z 2012 r. poz. 124)
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Igor Radziewicz-Winnicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie
Nr w wykazie prac
Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Umińska
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian wprowadzonych w art. 28 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii ustawy w celu dostosowania ich do ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności
leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.) i mają charakter nomenklaturowy poprzez zastąpienie określenia
„zakład opieki zdrowotnej” określeniem „podmiot leczniczy”. Zakres merytoryczny oraz dotychczas funkcjonujące
rozwiązania merytoryczne nie ulegają zmianie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zastąpienie określenia „zakład opieki zdrowotnej” określeniem „podmiot leczniczy”.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia został przesłany do:
1) Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
2) Fundacji Batorego,
3) Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
4) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
5) Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,
6) Konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii,
7) Naczelnej Rady Lekarskiej,
8) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
9) Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii,
10) Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
11) Stowarzyszenia Monar,
12) Towarzystwa „Powrót z U”.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
11
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
informacje, w tym
poz. 885, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby projektowane
wskazanie źródeł
przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie wydatków lub
danych i przyjętych do zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
informacje, w tym
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy.
12
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zaplanowano, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14. dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
45-11-dg
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3107
› Pobierz plik