Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które w 2010 r. były przedmiotem obrotu handlowego w sklepach z tzw. dopalaczami, a w ostatnim czasie również przedmiotem obrotu w sklepach internetowych oraz dostosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii do ustawy o działalności leczniczej, a także utworzenia przy ministrze właściwym do spraw zdrowia Zespołu do spraw oceny ryzyka zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3107
- Data wpłynięcia: 2015-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 875
3107
Nazwa projektu:
Data sporządzenia
rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie współpracy podmiotów 10.11.2014 r.
leczniczych prowadzących leczenie lub rehabilitację osób używających
środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków Źródło:
zastępczych z Krajowym Biurem do Spraw Przeciwdziałania art. 24b ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
Narkomanii.
o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U.
z 2012 r. poz. 124)
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Zdrowia
Nr w wykazie prac
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Igor Radziewicz-Winnicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie
Zdrowia
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Umińska
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Zmiana upoważnienia wynika z dostosowania przepisu art. 24b do przepisów ustawy o działalności leczniczej oraz
z uwzględnienia w zakresie współpracy podmiotów leczniczych prowadzących leczenie lub rehabilitację osób
uzależnionych z KBPN osób leczonych z powodu używania środków zastępczych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozszerzenie upoważnienia ustawowego o środki zastępcze. Zmiana ta ma także charakter nomenklaturowy
i dostosowujący obecne regulacje do ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia został przesłany do:
1) Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
2) Fundacji Batorego,
3) Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
4) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka,
5) Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,
6) Konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii,
7) Naczelnej Rady Lekarskiej,
8) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
9) Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii,
10) Sekretariatu Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
11) Stowarzyszenia Monar,
12) Towarzystwa „Powrót z U”.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
14
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
informacje, w tym
poz. 885, z późn. zm.) należy podnieść, że projektodawca nie przewiduje, aby projektowane
wskazanie źródeł
przepisy miały wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na zwiększenie wydatków lub
danych i przyjętych do zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł, ceny i średnich
stałe z … r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Dodatkowe
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
informacje, w tym
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
15
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 2. miesięcy od dnia ogłoszenia, co spowodowane jest
koniecznością zapewnienia podmiotom leczniczym możliwości organizacyjnego i kadrowego przygotowania do
spełnienia wymogów nałożonych rozporządzeniem.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
20/11/EP
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A
z dnia
w sprawie leczenia substytucyjnego
Na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. z 2012 r. poz. 124 oraz z …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb postępowania przy leczeniu substytucyjnym;
2) szczegółowe warunki, jakie powinien spełniać podmiot leczniczy prowadzący leczenie
substytucyjne, zwany dalej „podmiotem leczniczym”;
3) szczegółowy sposób gromadzenia, przechowywania i przekazywania informacji
o zakwalifikowaniu, wyłączeniu lub zakończeniu udziału pacjenta w programie leczenia
substytucyjnego.
§ 2. Leczenie substytucyjne prowadzi się w ramach programu leczenia substytucyjnego,
zwanego dalej „programem”, poprzez stosowanie produktów leczniczych lub środków
odurzających o działaniu agonistycznym na receptor opioidowy, zwanych dalej „środkami
substytucyjnymi”, w celu:
1) poprawy stanu somatycznego i psychicznego oraz reintegracji społecznej pacjentów;
2) ograniczenia rozprzestrzeniania zakażeń, w tym w szczególności: HIV, HCV, HBV oraz
gruźlicy.
§ 3. 1. Do udziału w programie kwalifikuje pacjenta kierownik programu lub
upoważniony przez niego lekarz wykonujący zadania w programie, jeżeli pacjent spełnia
łącznie następujące warunki:
1) jest uzależniony od opioidów;
2) ukończył 18 lat;
3) wyraził zgodę na podjęcie leczenia w ramach programu i przestrzeganie jego wymagań.
2. Kierownik programu lub upoważniony przez niego lekarz wykonujący zadania
w programie może zakwalifikować do programu pacjenta niespełniającego warunku,
o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli przemawiają za tym ważne względy zdrowotne.
W takim przypadku zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może wyrazić przedstawiciel
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
2
ustawowy pacjenta na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r.
o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2012 r. poz. 159 i 742).
3. Kierownik programu lub upoważniony przez niego lekarz wykonujący zadania
w programie może wyłączyć z programu pacjenta, w szczególności gdy:
1) trzykrotne kolejne, wykonane w odstępach minimum 6-dniowych, badania płynów
ustrojowych, w szczególności moczu, potwierdzają przyjmowanie innych niż stosowane
w leczeniu środków odurzających lub substancji psychotropowych;
2) pięciokrotne, wykonane w ciągu 6. miesięcy, w odstępach minimum 6-dniowych, badania
płynów ustrojowych, w szczególności moczu, potwierdzają przyjmowanie innych niż
stosowane w leczeniu środków odurzających lub substancji psychotropowych;
3) pacjent odmawia poddania się badaniu, o którym mowa w § 7;
4) pacjent stosuje przemoc psychiczną lub fizyczną wobec innych pacjentów lub personelu;
5) pacjent przekazuje środek substytucyjny innym osobom.
§ 4. Kierownik programu lub upoważniony przez niego lekarz wykonujący zadania
w programie, przed zakwalifikowaniem pacjenta do programu, informuje pacjenta lub jego
przedstawiciela ustawowego o:
1) działaniach niepożądanych środka substytucyjnego;
2) zagrożeniach
wynikających z równoległego przyjmowania innych środków
psychoaktywnych niezleconych przez lekarza;
3) zagrożeniu w przypadku zażycia środka substytucyjnego przez inne osoby,
w szczególności dzieci;
4) wpływie środka substytucyjnego na zdolność prowadzenia pojazdów i obsługi maszyn.
§ 5. 1. Centralny Wykaz Osób Objętych Leczeniem Substytucyjnym, zwany dalej
„Centralnym Wykazem”, jest prowadzony w sposób umożliwiający przetwarzanie danych
przez podmiot leczniczy w zakresie danych gromadzonych przez ten podmiot na potrzeby
Centralnego Wykazu, poprzez wybór jednego lub kilku z następujących kryteriów wyboru
informacji:
1) imię i nazwisko pacjenta;
2) data urodzenia pacjenta;
3) unikatowy kod pacjenta.
2. Kierownik programu lub upoważniony przez niego pracownik wykonujący zadania
w programie, powiadamia Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, zwane
dalej „Biurem”, o rozpoczęciu, wyłączeniu lub zakończeniu udziału pacjenta w programie
w tym samym dniu, w którym nastąpiło rozpoczęcie, wyłączenie lub zakończenie udziału
pacjenta w programie, albo w dniu następnym.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3107
› Pobierz plik