eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które w 2010 r. były przedmiotem obrotu handlowego w sklepach z tzw. dopalaczami, a w ostatnim czasie również przedmiotem obrotu w sklepach internetowych oraz dostosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii do ustawy o działalności leczniczej, a także utworzenia przy ministrze właściwym do spraw zdrowia Zespołu do spraw oceny ryzyka zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi związanych z używaniem nowych substancji psychoaktywnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3107
  • Data wpłynięcia: 2015-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-04-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 875

3107

8

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Data sporządzenia
Nazwa projektu:
rozporządzenie
31.03.2014 r.
Ministra Zdrowia w sprawie trybu oraz warunków
nabywania i wchodzenia w posiadanie, przechowywania oraz używania
do celów szkoleniowych środków odurzających, substancji Źródło:
art. 241 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
psychotropowych, ich preparatów, prekursorów kategorii 1 oraz
środków zastępczych
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r.
.
poz. 124)
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac
Ministerstwo Zdrowia

Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Igor Radziewicz-Winnicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie
Zdrowia

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Aleksandra Umińska

1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Potrzeba określenia warunków, formy i terminów przekazywania zawiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Zwiększenie nadzoru nad jednostkami i podmiotami, o których mowa w art. 24 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu narkomanii, w zakresie badania, stosowania i używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, ich preparatów lub prekursorów kategorii 1 – do celów szkoleniowych oraz w ramach wykonywania
badań w celu potwierdzenia popełnienia przestępstwa.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych, lecz należy stwierdzić, że tego typu problemy winny być rozwiązywane właśnie w taki sposób.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Główny Inspektor
1 podmiot.
Dane własne organu (GIF).
Normatywne, bezpośrednie.
Farmaceutyczny.
Jednostki i podmioty,
Osoby fizyczne lub
Dane własne organu (GIF).
Normatywne, bezpośrednie.
o których mowa w art. 24
jednostki
ust. 2 i 4 ustawy z dnia
organizacyjne
29 lipca 2005 r.
niebędące
o przeciwdziałaniu
przedsiębiorcami oraz
narkomanii.
przedsiębiorcy.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie przekazany do konsultacji publicznych do:
1) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa,
2) Naczelnej Izby Aptekarskiej, ul. Długa 16, 00-238 Warszawa,
3) Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, ul. Łucka 2/4/6,
00-845 Warszawa,
4) Związku Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych, ul. Pożaryskiego 6, 04-703 Warszawa.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania przez:
1) NSZZ „Solidarność”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk,
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa,
3) Forum Związków Zawodowych, Plac Teatralny 4, 85-069 Bydgoszcz,
4) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa,
5) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan, ul. Zbyszka Cybulskiego 3, 00-727 Warszawa,
6) Business Centre Club – Związek Pracodawców, Plac Żelaznej Bramy 10, 00-136 Warszawa,
7) Związek Rzemiosła Polskiego, skr. poczt. 54, 00-952 Warszawa.
9

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Źródła finansowania

Dodatkowe informacje,
Brak wpływu na sektor finansów publicznych.
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie(0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw

z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych

i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE(szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
10

zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
projekt nie nakłada nowych obowiązków na podmioty – adresatów rozporządzenia (wyszczególnionych w pkt 4 OSR)
9. Wpływ na rynek pracy
Nie dotyczy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Rozporządzenie będzie miało korzystny wpływ na ochronę zdrowia publicznego, gdyż zwiększy
Omówienie wpływu
się kontrola w zakresie badania, stosowania i używania środków odurzających, substancji

psychotropowych, ich preparatów lub prekursorów kategorii 1 – do celów szkoleniowych oraz
w ramach wykonywania badań w celu potwierdzenia popełnienia przestępstwa.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Od dnia, w którym wejdą w życie przepisy rozporządzenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Planowany efekt zostanie osiągnięty po wejściu w życiu przepisów projektu. Brak konieczności określenia mierników.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.





















35/11/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A
z dnia
w sprawie współpracy podmiotów leczniczych prowadzących leczenie lub rehabilitację
osób używających środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków
zastępczych z Krajowym Biurem do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii
Na podstawie art. 24b ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 oraz z …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb współpracy podmiotów leczniczych, prowadzących leczenie lub
rehabilitację osób używających środków odurzających, substancji psychotropowych lub
środków zastępczych, z Krajowym Biurem do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii,
zwanym dalej „Biurem”;
2)
sposób gromadzenia, przechowywania i przetwarzania informacji na temat osób,
zgłaszających się do leczenia z powodu używania środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych;
3)
tryb przekazywania informacji, o których mowa w pkt 2;
4)
wzór indywidualnego kwestionariusza sprawozdawczego osoby zgłaszającej się do
leczenia z powodu używania środków odurzających, substancji psychotropowych lub
środków zastępczych.
§ 2. 1. Kierownik podmiotu leczniczego, prowadzącego leczenie lub rehabilitację osób
używających środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych,
zwanego dalej „podmiotem leczniczym”, wyznacza osobę odpowiedzialną za bieżący kontakt
z Biurem w ramach systemu zbierania danych.
2. Kierownik podmiotu leczniczego przekazuje Biuru informację o osobie, o której
mowa w ust. 1; informacja zawiera imię i nazwisko oraz numer telefonu służbowego.
3. Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie powiadamia Biuro o zmianach
danych, o których mowa w ust. 2.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
2
§ 3. 1. Gromadzenie danych na temat osób zgłaszających się do leczenia z powodu
używania środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych,
odbywa się przez sporządzanie indywidualnego kwestionariusza sprawozdawczego osoby
zgłaszającej się do leczenia z powodu używania środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych, zwanego dalej „kwestionariuszem”.
2. Wypełnienie kwestionariusza następuje w warunkach zapewniających ochronę dóbr
osobistych osoby zgłaszającej się do leczenia.
3. Kwestionariusz wypełnia osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych, wyznaczona do
tego przez kierownika podmiotu leczniczego, na podstawie wywiadu przeprowadzanego
z pacjentem w czasie jego pierwszej wizyty w podmiocie leczniczym.
4. Osoba wypełniająca kwestionariusz ma obowiązek poinformować pacjenta
o możliwości odmowy udzielenia odpowiedzi na poszczególne pytania kwestionariusza, o ile
udzielenie odpowiedzi naruszałoby w ocenie pacjenta jego poczucie intymności lub godności.
5. Jeżeli ze względu na stan pacjenta lub potrzebę zapewnienia prawidłowego przebiegu
terapii nie jest możliwe zebranie danych w czasie pierwszej wizyty, dopuszcza się
wypełnienie kwestionariusza w trakcie nie więcej niż trzech kolejnych wizyt.
6. Jeżeli pacjent zakończy leczenie w danym podmiocie leczniczym, w tym w sposób
niezaplanowany, po czym po raz kolejny zgłasza się do tego samego podmiotu leczniczego,
to kwestionariusz należy wypełnić ponownie. W odniesieniu do podmiotów leczniczych
udzielających ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, kwestionariusz należy wypełnić
ponownie także w sytuacji, gdy pacjent zgłasza się na wizytę po co najmniej
sześciomiesięcznej nieobecności.
§ 4. 1. Kwestionariusz sporządza się w postaci papierowej lub z wykorzystaniem
aplikacji elektronicznej.
2. Wzór kwestionariusza określa załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Przechowywanie oraz przetwarzanie informacji na temat osób zgłaszających się do
leczenia z powodu używania środków odurzających, substancji psychotropowych lub
środków zastępczych, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom
nieuprawnionym.
§ 6. 1. Podmioty lecznicze przesyłają do Biura wypełnione kwestionariusze zebrane
w danym kwartale, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.
2. Podmioty lecznicze udzielające stacjonarnych i całodobowych świadczeń
zdrowotnych przesyłają do Biura, do dnia 31 stycznia każdego roku, listę identyfikatorów
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: