eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy zmieniającej ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy zmieniającej ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wyeliminowania wątpliwości co do zakresu i zasad dokonywania przekształceń lokali mieszkalnych w zasobach towarzystw budownictwa społecznego oraz spółdzielni mieszkaniowych, wybudowanych przy wykorzystaniu kredytu hipotecznego udzielonego tym podmiotom przez Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie wniosków złożonych do dnia 30 września 2009 r., czyli z wykorzystaniem środków z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3091
  • Data wpłynięcia: 2014-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa zmieniająca ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1169

3091


– 3 –
Kategorię mieszkań wybudowanych przy wykorzystaniu kredytu BGK „na podstawie
wniosków złożonych do dnia 30 września 2009 r.” wprowadziła nowelizacja ufpbm z 2009 r.
(art. 17). Przepisy nowelizacji zlikwidowały Krajowy Funduszu Mieszkaniowy, jako zasilane
coroczną dotacją budżetową źródło środków, z których BGK, w ramach zarządzanego,
odrębnego od kapitałów własnych Banku funduszu, udzielał kredytów dla towarzystw
budownictwa społecznego i spółdzielni mieszkaniowych.
Po likwidacji Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, wraz z włączeniem aktywów
funduszu do kapitałów własnych na BGK zostały nałożone w tym zakresie dwa
zobowiązania:
- kontynuacji, na dotychczasowych zasadach akcji kredytowej związanej z obsługą
wniosków złożonych do BGK w dotychczasowych edycjach programu,
- przeprowadzenia w całości nowej, ostatniej edycji przyjmowania wniosków we
wrześniu 2009 roku, pomimo likwidacji KFM.
Zmiany wprowadzone nowelizacją z 2011 r., otwierającą możliwość przekształceń praw
do lokali mieszkalnych, wybudowanych ze środków preferencyjnego kredytu BGK, otwierały
wyłącznie możliwości przekształceń praw do takich lokali mieszkalnych, które zostały
wybudowane ze środków preferencyjnego kredytu udzielonego przez BGK od początku
programu do dnia 30 września 2009 r.
Wprowadzony nowelizacją ufpbm z 2009 r. rozdział 2a (art. 15a – 15e) określa nową
formułę preferencyjnego kredytowania przedsięwzięć związanych z budową mieszkań
w zasobach TBS i spółdzielni mieszkaniowych. Mieszkania wybudowane w nowej formule
nie były jeszcze przedmiotem finansowania, z uwagi na brak rozporządzeń wydanych
w oparciu o delegację ustawową zawartą w art. 15b.
Te dwa programy wsparcia budownictwa mieszkaniowego są ze sobą mylone,
co dodatkowo stwarza problemy interpretacyjne.

2. Przedmiot i istota proponowanych zmian
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że postulowane w petycji uchylenie
art. 15e ust. 2 ufpbm jest bezzasadne. Jak to wskazano powyżej, przepisy rozdziału 2a ufpbm
są przedmiotem błędnej wykładni oraz stosowania, natomiast nie stoją w kolizji z innymi

– 4 –
regulacjami dotyczącymi możliwości przekształceń lokali wybudowanych z udziałem kredytu
udzielonego przez BGK ze środków KFM.
Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz
niektórych innych ustaw wskazuje jasno cel wprowadzenia rozdziału 2a do ustawy
o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (druk sejmowy VI kadencja
nr 1638, str. 4–7), jakim jest zastąpienie dotychczasowego programu wspierania
budownictwa mieszkaniowego (KFM) nowymi programami rządowymi.
Biorąc to pod uwagę, zaproponowana w art. 1 pkt 1 projektu ustawy zmiana art. 15e
ust. 2 ufpbm, poprzez ograniczenie jego treści, jest jedynie konsekwencją zmiany przepisów
ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które od 31 lipca 2007 r. nie przewidują już
ustanawiania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
W celu osiągnięcia założonego celu projektu ustawy, proponuje się zmianę brzmienia
art. 17 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz
niektórych innych ustaw poprzez ograniczenie jego treści do zakazu wyodrębniania na
własność lokali mieszkalnych wybudowanych przy wykorzystaniu kredytu udzielonego
towarzystwu budownictwa społecznego na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające
na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, na podstawie wniosków złożonych
w Banku Gospodarstwa Krajowego do dnia 30 września 2009 r. (art. 2 projektu ustawy).
W pozostałym zakresie przepis jest zbędny, bowiem wobec wszystkich lokali jakie
zostały wybudowane przez spółdzielnie mieszkaniowe na wynajem lub w celu ustanowienia
spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, przy wykorzystaniu kredytu
udzielonego przez BGK, na podstawie wniosków złożonych do dnia 30 września 2009 r.
dopuszczono przekształcanie ich na własność.
Zakresem proponowanego brzmienia art. 17 ust. 3 będą objęte tylko te lokale w TBS,
w których wynajmujący nie jest partycypantem, czyli nie ponosi kosztów budowy lokalu.
Proponuje się w związku z tym doprecyzowanie ust. 1 w art. 33e ufpbm poprzez wyraźne
wskazanie, że wyodrębnianie na własność lokali w TBS odbywać się może tylko na zasadach
określonych w rozdziale 4b ufpbm.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Zdaniem projektodawcy
zaproponowany standardowy okres vacatio legis jest wystarczający z punktu widzenia zasady

– 5 –
demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji, zasada zapewnienia odpowiedniego
okresu dostosowawczego).

3. Skutki proponowanej ustawy
Projekt ustawy nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani jednostek
samorządu terytorialnego.


4. Konsultacje
Projekt ustawy (druk senacki nr 705) został przesłany do zaopiniowania następującym
podmiotom: Bankowi Gospodarstwa Krajowego, Krajowej Radzie Komorniczej, Krajowej
Radzie Notarialnej, Krajowej Radzie Radców Prawnych, Krajowej Radzie Sądownictwa,
Ministrowi Finansów, Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Infrastruktury i Rozwoju,
Ministrowi Sprawiedliwości, Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Najwyższej Izbie
Kontroli, Sądowi Najwyższemu, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich JUSTITIA,
Stowarzyszeniu Sędziów Themis, Związkowi Banków Polskich, Krajowemu Związkowi
Rewizyjnemu Spółdzielni Mieszkaniowych w Polsce, Związkowi Rewizyjnemu Spółdzielni
Mieszkaniowych RP, Krajowej Radzie Spółdzielczej, Polskiemu Stowarzyszeniu Lokatorów
TBS, Unii Spółdzielców Mieszkaniowych.
Projekt obejmował propozycję uchylenia art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz
niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych
ustaw.
Spośród podmiotów poproszonych o zaopiniowanie projektu Sąd Najwyższy nie uznał
za celowe wyrażenie opinii o projekcie ustawy a Krajowa Rada Sądownictwa nie zgłosiła
uwag.
Bank Gospodarstwa Krajowego, Krajowa Rada Komornicza, Minister Sprawiedliwości
oraz Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP pozytywnie ustosunkowały się do
zaproponowanej zmiany.

– 6 –
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pozytywnie oceniło inicjatywę legislacyjną
w zakresie uchylenia art. 17 ust. 3 z tym, że wyraziło wątpliwość, czy w związku z wadliwą
interpretacją art. 15e ust. 2 ufpbm, taka zmiana przyniesie zamierzony skutek.
Opiniując przedstawiony projekt, Ministerstwo Finansów wypowiedziało się, że nie
widzi konieczności uchylania art. 17 ust. 3 z uwagi na fakt, że przepis ten regulował stan
faktyczny istniejący w przeszłości i utracił moc obowiązującą wobec faktu, że ziściły się
wszystkie przypadki, które przepis ten regulował.
Zdaniem Prezesa Najwyższej Izby Kontroli uchylenie art. 17 ust. 3 nie wywoła
istotnych skutków prawnych, ale nie jest wykluczone, że usunięcie go z systemu prawa ułatwi
spółdzielniom mieszkaniowym przenoszenie na swoich członków własności lokali
wybudowanych z udziałem kredytu z BGK z udziałem środków z KFM.
Krajowa Rada Notarialna zgłosiła uwagi do projektu ustawy i zaproponowała poprawki
polegające na ograniczeniu treści art. 15e ust. 2 ufpbm oraz art. 17 ust. 3 nowelizacji ufpbm
z 2009 r., które zostały uwzględnione w art. 1 pkt 1 oraz art. 2 projektu ustawy.
Projekt ustawy po pierwszym czytaniu (druk senacki nr 705 S) został ponownie
przedstawiony do zaopiniowania podmiotom wymienionym wyżej. Spośród podmiotów
poproszonych o opinię tylko pięć udzieliło odpowiedzi.
Krajowa Rada Sądownictwa, Minister Sprawiedliwości i Prokuratoria Generalna Skarbu
Państwa nie zgłosili uwag do ustawy. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pozytywnie
odniosło się do zmian zaproponowanych w pierwszym czytaniu, niemniej jednak wyraziło
pogląd, że intencje leżące u podstaw rozważanej inicjatywy mogą zostać zrealizowane
poprzez uchylenie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy
o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne,
ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw obok zmian
zaproponowanych w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa
mieszkaniowego.
Zdaniem Ministerstwa pozostawienie w projekcie zmiany art. 17 ust. 3 powinno wiązać
się z objęciem jego treścią mieszkań budowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe na
zasadach analogicznych do mieszkań w TBS.

– 7 –
Bank Gospodarstwa Krajowego w swojej opinii poparł inicjatywę zmian
zaproponowanych w senackim projekcie ustawy i przedstawił propozycje poprawek
w zakresie rozszerzenia treści projektu ustawy, które nie uzyskały poparcia.
Propozycje te zmierzają do rozszerzenia projektu ustawy o zmianę art. 15a ust. 1 ustawy
o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i określenia w nim,
że przepisy rozdziału 2a tej ustawy odnoszą się do programów rządowych popierania
budownictwa mieszkaniowego powstałych po 30 września 2009 r. oraz uzupełnienia treści
art. 2 projektu ustawy poprzez odesłanie do przepisów rozdziału 4b ustawy o niektórych
formach popierania budownictwa mieszkaniowego w celu zwiększenia ich czytelności.

5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej ustawy pozostaje poza obszarem regulacji prawa Unii
Europejskiej.



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: