Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3077
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605
3077
podatku od transakcji. Jeżeli zatem po dokonaniu dostawy telefonów komórkowych,
komputerów przenośnych czy też konsol do gier wideo, do której opodatkowania
w związku z przekroczeniem ustawowego limitu obowiązany będzie nabywca, zostanie
obniżona wartość transakcji (np. rabat udzielony ex post do wszystkich transakcji,
odstąpienie od umowy w części złożonych zamówień) poniżej ustawowego limitu, brak
będzie podstaw do zmiany podatnika zobowiązanego do opodatkowania tej dostawy.
Dodatkowo dodawany w art. 17 ustawy o VAT ust. 1f reguluje sytuację, kiedy
pomiędzy uiszczeniem całości lub części zapłaty a dostawą zmianie ulega podmiot
zobowiązany do rozliczenia podatku z tego tytułu (np. zmienia się wstępnie zamówiona
wartość towarów w przypadku sprzętu elektronicznego lub zmienia się w międzyczasie
status podatkowy nabywcy – ze zwolnionego na podatnika VAT czynnego lub na
odwrót). Celem przepisu jest wyeliminowanie wątpliwości, że konieczne jest dokonanie
korekty obejmującej wcześniej rozliczoną zaliczkę i wskazanie, że nastąpi to na
bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.
Przepisy przejściowe
W art. 3 projektu wprowadza się przepisy przejściowe, uzupełniające ogólną regułę
wprowadzaną w art. 17 ust. 1f ustawy o VAT, regulujące kwestię rozliczeń
dokonywanych w okolicach dnia wejścia w życie niniejszej ustawy w związku
z wprowadzeniem nowego zakresu mechanizmu odwróconego obciążenia.
W przypadku zatem uiszczenia przed dniem 1 kwietnia 2015 r. całości lub części
zapłaty na poczet dostawy towarów, która od dnia 1 kwietnia 2015 r.:
− nie byłaby objęta już tym mechanizmem (sprzedaż na rzecz podatnika zwolnionego
z VAT) – dostawa towarów dokonana po dniu 31 marca 2015 r., podobnie jak
wniesiona zaliczka – objęta będzie mechanizmem odwróconego obciążenia,
− będzie objęta tym mechanizmem (dodatkowe towary ze stali, złoto w postaci
surowca lub półproduktu, dostawy powyżej limitów kwotowych telefonów
komórkowych, komputerów przenośnych oraz konsol do gier) – zasadne będzie
dokonanie „na bieżąco” korekty opodatkowania tej zaliczki i objęcie jej
mechanizmem odwróconego obciążenia.
Mając na uwadze to, że ostateczna realizacja dostawy towaru jest zasadniczo
warunkiem koniecznym opodatkowania czynności zapłaty całości lub części ceny –
skorzystania z prawa do odliczenia przez nabywcę towaru – (vide: wyrok TSUE
12
w sprawie C-107/13), a co za tym idzie występuje ścisły związek między zapłatą ceny
a realizowaną dostawą (opodatkowanie zapłaty ceny ma niejako charakter warunkowy),
zasadne jest określenie zasad rozliczeń całej transakcji (na którą składają się oba te
zdarzenia), w sytuacji gdy zapłata oraz dostawa realizowane są odpowiednio przed i po
wejściu w życie wskazanych regulacji, w sytuacji gdy przepisy te różnie określają
podmiot zobowiązany do rozliczania podatku z tego tytułu). Zgodnie bowiem
z dyrektywą 2006/112/WE do rozliczenia podatku z tytułu jednej dostawy może być
zobowiązany tylko jeden podatnik.
Dodatkowo – celem uproszczenia tych rozliczeń – wprowadza się w ust. 2 art. 3
projektu przepis stanowiący o tym, że korekty dokonanego wcześniej rozliczenia
dokonuje się na bieżąco, tj. w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym
nastąpiła dostawa towarów.
Zauważyć należy, że wprowadzane przepisy przejściowe niewątpliwie ułatwią
podatnikom rozliczanie ww. transakcji, przez jednoznaczne wskazanie sposobu
dokonania rozliczenia podatku. Korekty dokonane przez sprzedawcę i nabywcę będą
odbywały się na bieżąco, zatem nie będą wiązały się z żadnymi konsekwencjami
podatkowymi dla tych podmiotów. Jednocześnie zagwarantują przedsiębiorcom
pewność prawną, niezbędną do bieżącego prowadzenia działalności gospodarczej.
Podkreślenia wymaga, że analogiczne zasady rozliczania podatku od transakcji
mających miejsce w okresie, w którym następuje zmiana sposobu ich opodatkowania
przez objęcie mechanizmem reverse charge, stosowane były w przypadku
wcześniejszych zmian legislacyjnych w tym zakresie, np. w odniesieniu do transakcji,
które zostały objęte tym mechanizmem od dnia 1 października 2013 r. [na podstawie
przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1027)].
III. Zmiany w zakresie informacji podsumowujących
Celem uszczelnienia systemu odwróconego obciążenia oraz realizacji warunku
wprowadzenia tego systemu w odniesieniu do niektórych towarów (art. 199a ust. 1b
dyrektywy 2006/112/WE) konieczne jest wprowadzenie w zakresie dostaw objętych
tym systemem obowiązku składania krajowych informacji podsumowujących – art. 1
pkt 9 i 10 projektu. Pozwoli to w większym stopniu objąć kontrolą te transakcje, co
przyczyni się do skuteczniejszego ograniczenia nadużyć. Proponuje się, aby sprzedawcy
składali naczelnikowi urzędu skarbowego w obrocie krajowym informacje
13
podsumowujące, zawierające zbiorcze informacje o dokonanych przez nich
transakcjach objętych odwrotnym obciążeniem, z tytułu których podatek powinien
rozliczyć nabywca (proponowany art. 100a ust. 1 ustawy o VAT). Na podstawie danych
z tych informacji będzie możliwe sprawdzenie, czy nabywcy wywiązali się
z obowiązku rozliczenia podatku. W projektowanych przepisach (ust. 2 i 3 art. 100a
ustawy o VAT) uregulowane zostaną zasady i termin składania informacji
podsumowujących. Proponuje się, aby informacje te były składane za okresy
rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy, w terminach przewidzianych
dla złożenia przez podatnika deklaracji podatkowych, o których mowa odpowiednio
w art. 99 ust. 1–3 ustawy o VAT.
Przedmiotowa informacja powinna zawierać następujące dane:
1) nazwę lub imię i nazwisko podatnika składającego informację podsumowującą
w obrocie krajowym oraz jego NIP;
2) nazwę lub imię i nazwisko oraz NIP podatnika nabywającego towary lub usługi;
3) łączną wartość dostaw towarów oraz świadczonych usług, dla których podatnikiem
jest nabywca – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.
W przypadku stwierdzenia błędów w danych zawartych w złożonej informacji
podsumowującej w obrocie krajowym, podatnik byłby obowiązany złożyć niezwłocznie
korektę tej informacji (ust. 4 art. 100a ustawy o VAT). W sytuacji natomiast zmiany
wartości dostaw towarów lub świadczonych usług, objętych odwróconym obciążeniem,
podatnik jest obowiązany skorygować łączną wartość w rozliczeniu za okres
rozliczeniowy, za który dokonuje się korekty podstawy opodatkowania w deklaracji
podatkowej. Jeżeli zatem korekta dotyczy okresu, za który została już złożona
informacja podsumowująca, korekty powinien dokonać niezwłocznie (proponowany
ust. 5 art. 100a ustawy o VAT). Dodatkowo w art. 102 ustawy o VAT proponuje się
dodanie ust. 3, na podstawie którego minister do spraw finansów publicznych otrzyma
upoważnienie do ustalenia wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym
wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz
wzoru korekty tej informacji wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, przy
uwzględnieniu specyfiki transakcji objętych odwróconym obciążeniem.
Ponadto proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowego (art. 6 projektu),
zgodnie z którym informacje podsumowujące będą składane za okresy rozliczeniowe,
które przypadają od dnia wejścia w życie ustawy.
14
Informacje podsumowujące w obrocie krajowym, analogicznie jak deklaracje dla
podatku od towarów i usług, będą mogły być składane za pomocą środków komunikacji
elektronicznej.
IV. Zmiany w zakresie odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do
zakupionych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
(podlegających i niepodlegających systemowi VAT)
Projektowane regulacje wprowadzają zmiany w przepisach ustawy o VAT mające na
celu pełniejsze dostosowanie przepisów o podatku VAT do prawa unijnego
wynikającego z wyroków TSUE. Dotyczy to w szczególności dostosowania przepisów
do wyroku TSUE w sprawie C-511/10 w powiązaniu z wyrokiem w sprawie C-437/06
w zakresie zaproponowania przykładowych metod służących odliczaniu VAT
w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
(podlegających i niepodlegających systemowi VAT).
W przypadku gdy podatnik wykonuje równocześnie działalność podlegającą
opodatkowaniu VAT, tzn. opodatkowaną lub zwolnioną z podatku, i działalność
niepodlegającą takiemu opodatkowaniu, tzn. nienależącą do zakresu stosowania
dyrektywy 2006/112/WE, odliczenie podatku naliczonego od wydatków poniesionych
przez podatnika jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można
przyporządkować działalności podlegającej VAT w rozumieniu dyrektywy
2006/112/WE (vide: przykładowo pkt 30–31 wyroku TSUE w sprawie C-437/06, pkt 39
wyroku TSUE w sprawie C-515/07).
W polskich przepisach powyższe realizuje przede wszystkim art. 86 ust. 1, wzmocniony
ust. 7b ustawy o VAT.
Przepisy dyrektywy nie obejmują jednak regulacji, których przedmiotem są sposoby lub
kryteria – jakie państwa członkowskie są zobowiązane stosować, gdy przyjmują
przepisy pozwalające na podział kwot podatku naliczonego – według których
odpowiednie wydatki mają związek z działalnością gospodarczą lub działalnością
niemającą charakteru gospodarczego. W tych okolicznościach, aby podatnicy mogli
dokonywać koniecznych obliczeń, do państw członkowskich należy ustalenie sposobów
i kryteriów właściwych do tego celu, z poszanowaniem zasad, które stanowią podstawę
wspólnego systemu VAT. Zatem państwa członkowskie powinny korzystać
z przysługującego im swobodnego uznania w taki sposób, aby zapewnić, że odliczenie
będzie dokonywane wyłącznie w odniesieniu do tej części podatku VAT, która jest
15
proporcjonalna do kwoty przypadającej na czynności uprawniające do odliczenia.
Powinny więc dołożyć starań, aby obliczenie proporcji między działalnością
gospodarczą a działalnością niemającą charakteru gospodarczego obiektywnie
odzwierciedlało część wydatków faktycznie przypadającą odpowiednio na każdy z tych
rodzajów działalności. W ramach korzystania z tego uprawnienia państwa członkowskie
są upoważnione do stosowania w danym przypadku klucza inwestycyjnego bądź klucza
transakcyjnego, bądź też jeszcze innego właściwego klucza, nie będąc przy tym
zobowiązane do ograniczania się do jednego z tych sposobów (vide: przykładowo
pkt 33–38 wyroku TSUE w sprawie C-437/06), celem zapewnienia, aby ustalanie
proporcjonalnej części naliczonego podatku VAT podlegającej odliczeniu było jak
najdokładniejsze. Brak jednak skorzystania przez państwo członkowskie z tego
uprawnienia nie upoważnia do odliczenia w odniesieniu do czynności pozostających
poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Wykluczone jest bowiem
„niesymetryczne” powoływanie się na przepisy dyrektywy 2006/112/WE, w celu
domagania się prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy nie płaci się równocześnie
podatku należnego (vide: pkt 45 wyroku TSUE w sprawie C-319/12). W konsekwencji
możliwe jest zastosowanie jakiegokolwiek sposobu rozdziału dokonanych zakupów
towarów i usług pod warunkiem jednak, że gwarantuje on najdokładniejsze ustalenie
kwoty podatku naliczonego do odliczenia (vide: przykładowo pkt 23 i 24 wyroku TSUE
w sprawie C-511/10).
Polskie przepisy o VAT – podobnie zresztą jak i np. regulacje niemieckie czy irlandzkie
– nie narzuciły (w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jak i – od stycznia 2011 r.
– ust. 7b) dotychczas żadnych sposobów i kryteriów służących ustaleniu
proporcjonalnej części podatku naliczonego do odliczenia we wskazanych wyżej
przypadkach, pozostawiając w tym zakresie wybór podatnikowi. Biorąc pod uwagę
różnorodność życia gospodarczego niemożliwe jest stworzenie zamkniętej listy
sposobów i kryteriów, lista ta może być jedynie przykładowa. Narzucenie bowiem
jednego lub nawet dwóch sposobów prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności
przez uniemożliwienie zastosowania takiego sposobu, który u danego podatnika
pozwoliłby na dokładniejsze ustalenie proporcji odliczenia podatku naliczonego.
W konsekwencji w polskich realiach podatnik jest obowiązany do ustalenia sposobu
określenia proporcji (zarówno w przypadku nabycia nieruchomości, jak i nabycia
pozostałych towarów i usług), przy czym z przepisów nie wynika wprost, aby sposób
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3077
› Pobierz plik