eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3077
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605

3077

– 15 –
podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi
przepisami. Wykonawca wraz z ofertą informuje zamawiającego, czy wybór oferty
będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do
jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku.”;
2)
w art. 93 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
„1c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jeżeli złożono ofertę, której
wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie
z przepisami o podatku od towarów i usług do ceny najkorzystniejszej oferty lub oferty
z najniższą ceną dolicza się podatek od towarów i usług, który zamawiający miałby
obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami.”.
Art. 3. 1. W przypadku uiszczenia przed dniem 1 kwietnia 2015 r. całości lub części
zapłaty na poczet dokonanej od tego dnia dostawy towarów, dla której podatnikiem od dnia
1 kwietnia 2015 r. przestał być nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wymienionej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do tej dostawy stosuje się przepis art. 17
ust. 1 pkt 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
2. W przypadku uiszczenia przed dniem 1 kwietnia 2015 r. całości lub części zapłaty na
poczet dokonanej od tego dnia dostawy towarów, dla której podatnikiem od dnia 1 kwietnia
2015 r. stał się nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, korekty rozliczenia tej zapłaty dokonuje się
w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.
Art. 4. Przepisy art. 89a i art. 89b ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, mogą mieć zastosowanie do wierzytelności powstałych przed dniem
1 kwietnia 2015 r., których nieściągalność zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy wymienionej
w art. 1 została uprawdopodobniona po dniu 31 grudnia 2012 r.
Art. 5. 1. Przepis art. 90c ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, ma zastosowanie do towarów i usług nabytych od dnia 1 stycznia 2016 r.
2. W przypadku nakładów poniesionych przed dniem 1 stycznia 2016 r. na nabycie,
w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości,
stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, do których miał zastosowanie
art. 90a ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, korekty kwoty podatku
– 16 –
naliczonego w pozostałym jej okresie dokonuje się na zasadach określonych w art. 90c
ustawy wymienionej w art. 1.
Art. 6. Informacje podsumowujące w obrocie krajowym, o których mowa w art. 100a
ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, składa się za okresy rozliczeniowe, które przypadają od
dnia 1 kwietnia 2015 r.
Art. 7. W przypadku kaucji gwarancyjnych w formie, o której mowa w art. 105b ust. 3
pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, złożonych przed dniem 1 kwietnia 2015 r., odsetki,
o których mowa w art. 105b ust. 9c ustawy wymienionej w art. 1, nalicza się od dnia
1 kwietnia 2015 r.
Art. 8. 1. Przepisy art. 105b ust. 3b–3g ustawy wymienionej w art. 1 mają zastosowanie
do kaucji gwarancyjnych, o których mowa w art. 105b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy wymienionej
w art. 1, złożonych przed dniem 1 kwietnia 2015 r., w przypadku gdy od tego dnia:
1)
złożono wniosek w sprawie:
a)
przedłużenia terminu ważności przyjętej kaucji gwarancyjnej lub
b)
podwyższenia wysokości złożonej kaucji gwarancyjnej, lub
c)
zmiany formy kaucji gwarancyjnej, o której mowa w art. 105b ust. 3a ustawy
wymienionej w art. 1, jeżeli w ramach dokonywanej zmiany wystąpi co najmniej
jedna z form kaucji gwarancyjnej, o których mowa w art. 105b ust. 3 pkt 2 lub 3
ustawy wymienionej w art. 1, lub
2)
nastąpiła zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 105d
ustawy wymienionej w art. 1.
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot, który złożył kaucję
gwarancyjną, nie dostosuje kaucji gwarancyjnej w terminie 3 miesięcy, licząc od dnia,
w którym miała miejsce zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego, do wymogów,
o których mowa w art. 105b ust. 3b–3g ustawy wymienionej w art. 1, właściwy naczelnik
urzędu skarbowego usuwa pierwszego dnia roboczego miesiąca następującego po upływie
tego terminu podmiot z wykazu, o którym mowa w art. 105c ust. 1 ustawy wymienionej
w art. 1.
Art. 9. Przepis art. 105b ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie ma zastosowania do kaucji gwarancyjnych z określonym terminem
ważności, złożonych przed dniem 1 kwietnia 2015 r., z wyjątkiem przypadków gdy od tego
dnia złożono wniosek w sprawie przedłużenia terminu ważności kaucji gwarancyjnej.
– 17 –
Art. 10. 1. Podmioty, które przed dniem 1 kwietnia 2015 r. złożyły kaucję gwarancyjną,
o której mowa w art. 105b ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym, i kaucja ta została przyjęta przed tym dniem, dokonujące od dnia
1 kwietnia 2015 r. dostawy towarów, o których mowa w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do
ustawy wymienionej w art. 1, są obowiązane do dnia 30 czerwca 2015 r. podwyższyć kaucję
gwarancyjną do wysokości wynikającej z art. 105b ust. 2 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Do dnia podwyższenia kaucji gwarancyjnej, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca
2015 r., w przypadkach, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 105a ust. 3 pkt 3
lit. b, art. 105b ust. 2 i ust. 5 pkt 3, art. 105c ust. 5 pkt 2, ust. 6 i ust. 9 pkt 2 ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
3. W okresie do dnia podwyższenia kaucji gwarancyjnej do wysokości 10 000 000 zł,
nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r., w przypadku gdy podmioty, które przed
dniem 1 kwietnia 2015 r. wniosły kaucję gwarancyjną, o której mowa w art. 105b ust. 1
ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, w wysokości 3 000 000 zł
i kaucja ta została przyjęta przed dniem 1 kwietnia 2015 r., dokonują od tego dnia dostawy
towarów, o których mowa w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do ustawy wymienionej w art. 1,
stosuje się art. 105a ust. 3 pkt 3 i art. 105c ust. 5 i 6 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 11. 1. W przypadku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonego na podstawie ustawy wymienionej w art. 2, wszczętego przed dniem
1 kwietnia 2015 r., którego przedmiot objęty jest zakresem niniejszej ustawy, zamawiający
wzywa wykonawców, którzy złożyli oferty, do przedstawienia informacji dotyczącej kwoty
podatku od towarów i usług doliczonej do ceny złożonej oferty, jeżeli ta informacja nie
wynika z treści oferty, oraz informacji dotyczącej możliwości powstania u zamawiającego
obowiązku podatkowego na podstawie ustawy wymienionej w art. 1, wraz ze wskazaniem
nazwy (rodzaju) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do
jego powstania, oraz ich wartości bez kwoty podatku, a następnie poprawia oferty w zakresie
ceny przez pomniejszenie tej ceny o podatek od towarów i usług w zakresie, w jakim
u zamawiającego powstaje obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług. Oferta, której
wybór powodowałby powstanie obowiązku podatkowego u zamawiającego, jest oceniana
z uwzględnieniem art. 91 ust. 3a ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
– 18 –
2. W przypadku umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem
1 kwietnia 2015 r., zamawiający jest uprawniony do wystąpienia o zmianę umowy w zakresie
obniżenia wynagrodzenia wykonawcy o kwotę podatku od towarów i usług, którą
obowiązany jest rozliczyć zamiast wykonawcy na podstawie przepisów ustawy wymienionej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W zakresie przedstawienia informacji
dotyczącej kwoty podatku od towarów i usług stosuje się odpowiednio ust. 1. Brak zgody
wykonawcy na zmianę umowy uprawnia zamawiającego do jej wypowiedzenia.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2,
3, 6, 7 i 15 oraz art. 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
UZASADNIENIE
I. Wprowadzenie
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o VAT”, oraz w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą
o zamówieniach publicznych”.
Projektowana ustawa została opracowana na podstawie przyjętych przez Radę
Ministrów w dniu 19 sierpnia 2014 r. założeń projektu ustawy o zmianie ustawy
o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (ZD99).
Przedmiotowa regulacja zakłada wprowadzenie zmian w przepisach ustawy o VAT,
mających na celu przede wszystkim pełniejsze dostosowanie przepisów o podatku od
towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroków Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Dotyczy to w szczególności dostosowania przepisów do wyroku TSUE w sprawie
C-511/10 w powiązaniu z wyrokiem w sprawie C-437/06 w zakresie zaproponowania
przykładowych metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług
wykorzystywanych do celów mieszanych (podlegających i niepodlegających systemowi
VAT).
Ponadto niezbędne jest wprowadzenie zmian pośrednio realizujących zasady prawa
unijnego, w szczególności zasadę proporcjonalności i neutralności. Zmiany te obejmują
m.in. doprecyzowanie przepisów w zakresie tzw. ulgi na złe długi. Ulga na złe długi
umożliwia wierzycielowi obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego,
w sytuacji gdy dłużnik w określonym terminie nie zapłaci za zakupione towary i usługi.
Dłużnik jest wówczas zobowiązany do odpowiedniego zmniejszenia odliczonego
podatku naliczonego. Nie jest możliwe skorzystanie przez wierzyciela z ww. ulgi,
w przypadku gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie
likwidacji, podczas gdy dłużnik w takiej sytuacji stosowną korektę musi przeprowadzić.
Istnieje zatem uzasadniona konieczność zmniejszenia w takim przypadku asymetrii
w stosowaniu tej instytucji.
Podobnie istnieje konieczność wprowadzenia zmian w przepisach w zakresie ulgi na złe
długi dotyczących możliwości korzystania z ulgi na złe długi, w sytuacji gdy między
wierzycielem a dłużnikiem istnieją powiązania.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: