Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3077
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605
3077
depozytu pieniężnego złożonych przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed
Art. 7. W przypadku kaucji gwarancyjnych w formie, dniem1 kwietnia 2015 r.) oprocentowanie w wysokości 30% stopy depozytowej
o której mowa w art. 105b ust. 3 pkt 1 ustawy Narodowego Banku Polskiego będzie naliczane od dnia wejścia w życie niniejszej
wymienionej w art. 1, złożonych przed dniem 1 ustawy (tj. od dnia1 kwietnia 2015 r.).
art. 7 projektu
kwietnia 2015 r., odsetki, o których mowa w art. 105b Oznacza to, że za okres przed wejściem w życie przepisu ustalającego
ust. 9c ustawy wymienionej w art. 1, nalicza się od dnia oprocentowanie we wskazanej wysokości będą stosowane zasady dotychczas
1 kwietnia 2015 r.
obowiązujące (tj. odsetki będą zależne od umów zawartych z bankami przez
naczelników urzędów skarbowych).
Art. 8. 1. Przepisy art. 105b ust. 3b-3g ustawy
wymienionej w art. 1 mają zastosowanie do kaucji Przepis przejściowy w celu zapewnienia pewności prawa:
gwarancyjnych, o których mowa w art. 105b ust. 3 pkt 2
i 3 ustawy wymienionej w art. 1, złożonych przed dniem - wskazuje w jakich przypadkach nowe wymogi dotyczące kaucji gwarancyjnej
składanej w formie gwarancji czy upoważnienia będą mieć zastosowanie również
1 kwietnia 2015 r., w przypadku gdy od tego dnia:
do kaucji złożonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy (tj. przed
1) złożono wniosek w sprawie:
dniem 1 kwietnia 2015 r.);
a) przedłużenia terminu ważności przyjętej kaucji
gwarancyjnej lub
b)
podwyższenia wysokości złożonej kaucji
gwarancyjnej, lub
c) zmiany formy kaucji gwarancyjnej, o której mowa w
art. 105b ust. 3a ustawy wymienionej w art. 1, jeżeli
art. 8 projektu
w ramach dokonywanej zmiany wystąpi co najmniej
jedna z form kaucji gwarancyjnej, o których mowa w
art. 105b ust. 3 pkt 2 lub pkt 3 ustawy wymienionej w
art. 1, lub
2) nastąpiła zmiana właściwości naczelnika urzędu
skarbowego na podstawie art. 105d ustawy wymienionej
w art. 1.
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
podmiot, który złożył kaucję gwarancyjną nie dostosuje - określa termin, w jakim podmioty, u których nastąpiła zmiana właściwości
kaucji gwarancyjnej w terminie 3 miesięcy licząc od naczelnika urzędu skarbowego mają czas na dostosowanie się do nowych
dnia, w którym miała miejsce zmiana właściwości wymogów dotyczących kaucji gwarancyjnych składanych w formie gwarancji czy
upoważnienia, pod rygorem usunięcia z wykazu (art. 8 ust. 2 projektu)
naczelnika urzędu skarbowego, do wymogów, o których
mowa w art. 105b ust. 3b-3g ustawy wymienionej
11
w art. 1, właściwy naczelnik urzędu skarbowego usuwa
pierwszego dnia roboczego miesiąca następującego po
upływie tego terminu podmiot z wykazu, o którym
mowa w art. 105c ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1.
Art. 9. Przepis art. 105b ust. 4 ustawy wymienionej W celu zapewnienia pewności prawa (w związku z korektą liczenia minimalnego
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie ma terminu kaucji z określonym terminem ważności) wprowadzono przepis
zastosowania do kaucji gwarancyjnych z określonym przejściowy, że nowe zasady nie będą mieć zastosowania do kaucji gwarancyjnych
art. 9 projektu
terminem ważności, złożonych przed dniem 1 kwietnia z określonym terminem ważności, złożonych przed dniem wejścia w życie
2015 r., z wyjątkiem przypadków gdy od tego dnia projektowanej ustawy (tj. przed dniem 1 kwietnia 2015 r.), z wyjątkiem
złożono wniosek w sprawie przedłużenia terminu przypadków gdy od tego dnia złożono wniosek o przedłużenie terminu ważności
ważności kaucji gwarancyjnej.
kaucji gwarancyjnej.
Art. 10. 1. Podmioty, które przed dniem 1 kwietnia
2015 r. złożyły kaucję gwarancyjną, o której mowa
w art. 105b ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym i kaucja ta została
przyjęta przed tym dniem, dokonujące od dnia
1 kwietnia 2015 r. dostawy towarów, o których mowa
w poz. 10 i 11 załącznika nr 13 do ustawy wymienionej
w art. 1, są obowiązane do dnia 30 czerwca 2015 r.
podwyższyć kaucję gwarancyjną do wysokości
wynikającej z art. 105b ust. 2 pkt 2 ustawy wymienionej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Wprowadzenie przepisu przejściowego zapewni podmiotom dokonującym dostawy
art. 10
2. Do dnia podwyższenia kaucji gwarancyjnej, nie towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, niezbędny czas na
projektu
dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r., dostosowanie wysokości kaucji do nowych wymogów.
w przypadkach, o których mowa w ust. 1, stosuje się
przepisy art. 105a ust. 3 pkt 3 lit. b, art. 105b ust. 2
i ust. 5 pkt 3, art. 105c ust. 5 pkt 2, ust. 6 i ust. 9 pkt 2
ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym.
3. W okresie do dnia podwyższenia kaucji gwarancyjnej
do wysokości 10 000 000 zł, nie później jednak niż do
dnia 30 czerwca 2015 r., w przypadku gdy podmioty,
które przed dniem 1 kwietnia 2015 r. wniosły kaucję
gwarancyjną, o której mowa w art. 105b ust. 1 ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
12
w wysokości 3 000 000 zł i kaucja ta została przyjęta
przed dniem 1 kwietnia 2015 r., dokonują od tego dnia
dostawy towarów, o których mowa w poz. 10 i 11
załącznika nr 13 do ustawy wymienionej w art. 1,
stosuje się art. 105a ust. 3 pkt 3 i art. 105c ust. 5 i ust. 6
ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym.
Art. 11. 1. W przypadku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego na podstawie
ustawy wymienionej w art. 2, wszczętego przed dniem
1 kwietnia 2015 r., którego przedmiot objęty jest
zakresem niniejszej ustawy, zamawiający wzywa
wykonawców, którzy złożyli oferty do przedstawienia
informacji dotyczącej kwoty podatku od towarów Dodanie przepisu przejściowego (art. 11 projektu), ma na celu zapobiegać sytuacji,
w której oferty złożone na „starych” zasadach uwzględniałyby VAT, ale
i usług doliczonej do ceny złożonej oferty, jeżeli ta
informacja nie wynika z treści oferty, oraz informacji w związku z zawarciem umowy po dniu wejścia w życie projektowanych
dotyczącej możliwości powstania u zamawiającego przepisów obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstałby na
obowiązku podatkowego na podstawie ustawy „nowych” zasadach, obciążając nabywcę. Doszłoby wówczas do sytuacji, w której
zamawiający zostałby z jednej strony zobowiązany do zapłaty kontrahentowi
wymienionej w art. 1, wraz ze wskazaniem nazwy
(rodzaju) towaru lub usługi, których dost
umówionej ceny w kwocie brutto („z VAT” którego oferent nie byłby już
awa lub obowiązany rozliczyć z uwagi na przeniesienie obowiązku podatkowego na
art. 11
świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz nabywcę) i jednocześnie zostałby zobowiązany do rozliczenia podatku od tejże
projektu
ich wartości bez kwoty podatku, a następnie poprawia transakcji. Zamawiający zostałby tym samym w sensie ekonomicznym dwukrotnie
oferty w zakresie ceny przez pomniejszenie tej ceny „obciążony” podatkiem, raz w związku z koniecznością zapłaty umówionej ceny,
o podatek od towarów i usług w zakresie w jakim a drugi raz w związku z koniecznością rozliczenia podatku od tej operacji
u zamawiającego powstaje obowiązek rozliczenia
podatku od towarów i usług. Oferta, której wybór gospodarczej.
powodowałby powstanie obowiązku podatkowego Regulacja ta ma na celu zapewnienie porównywalności ofert złożonych przez
oferentów przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy i po tym dniu, oraz
u zamawiającego jest oceniana z uwzględnieniem art. 91 zapewnienie równego traktowania tych podmiotów.
ust. 3a ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
2. W przypadku umów w sprawach zamówień
publicznych zawartych przed dniem 1 kwietnia 2015 r.,
zamawiający jest uprawniony do wystąpienia o zmianę
umowy w zakresie
obniżenia
wynagrodzenia
wykonawcy o kwotę podatku od towarów i usług, którą
13
obowiązany jest rozliczyć zamiast wykonawcy na
podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W zakresie
przedstawienia informacji dotyczącej kwoty podatku od
towarów i usług stosuje się odpowiednio ust. 1. Brak
zgody wykonawcy na zmianę umowy uprawnia
zamawiającego do jej wypowiedzenia.
Przepis określa termin wejścia w życie ustawy z dniem 1 kwietnia 2015 r., za
wyjątkiem regulacji dotyczących określania proporcji, które wejdą w życie z dniem
1 stycznia 2016 r. Mając na uwadze uchwałę nr 20 Rady Ministrów z dnia
18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie
niektórych aktów normatywnych (M. P. poz. 205), należy wskazać, że biorąc pod
uwagę charakter części wprowadzanych zmian (walka z nadużyciami
i wyłudzaniem podatku VAT) zasadne jest jak najszybsze wejście tych zmian
w życie. Zważywszy na zasady rozliczania się podatników na gruncie podatku
VAT (rozliczenia miesięczne i kwartalne), zasadne jest wejście w życie przepisów
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia ustawy w tej części z dniem 1 kwietnia 2015 r. (tj. od początku drugiego kwartału
art. 12
2015 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, 3, 6, 7 i 15 oraz art. 5, 2015 r.).
projektu
które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Natomiast wyznaczenie na dzień 1 stycznia 2016 r. terminu wejścia w życie
regulacji dotyczących określania proporcji (art. 1 pkt 2, 3, 6, 7 i 15 oraz art. 5
projektowanej ustawy) podyktowane zostało znacznym skomplikowaniem
kalkulacji proporcji w przypadku wejścia w życie nowych zasad w trakcie roku
oraz koniecznością wydłużenia vacatio legis dla tych przepisów. Jednocześnie
wprowadzenie wydłużonego vacatio legis pozwoli podatnikom na odpowiednie
przygotowanie administracyjno-techniczne do wdrożenia zmian (zmiany
wewnętrznych zasad kwalifikacji zakupów, zamiany wewnętrznych regulaminów,
modyfikacje systemów finansowo-księgowych).
14
Projekt
R O Z P O R Z Ź Z ź N I ź
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie wzoru informacji podsumowuj cej w obrocie krajowym
Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Źz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pó n. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzory:
1) informacji podsumowującej w obrocie krajowym, stanowiący załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2) korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 2. Wzór informacji podsumowującej oraz korekty informacji podsumowującej
w obrocie krajowym, określony w załącznikach nr 1–2 do rozporządzenia, stosuje się
począwszy od rozliczenia za okresy rozliczeniowe następujące po pierwszym kwartale 2015 r.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r.
MINISTźR FINANSÓW
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Źz. U. Nr 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2012 r. poz. 1342, 1448, 1529
i 1530, z 2013 r. poz. 35, 1027 i 1608 oraz z 2014 r. poz. 312, 1171 i ….
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3077
› Pobierz plik