eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych

projekt dotyczy zmian w przepisach ustawy o VAT mających na celu dostosowanie przepisów o podatku od towarów i usług do prawa unijnego wynikającego z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w szczególności metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3077
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 605

3077


UZASADNIENIE

Rozporządzenie wydaje się na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (Źz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pó n. zm.), w związku ze
zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia ... o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
oraz ustawy Prawo zamówień publicznych (Źz. U. poz. ...) m.in. w zakresie rozszerzenia
i doprecyzowania przepisów dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia dla
niektórych towarów. W celu zapewnienia większej skuteczności tego instrumentu ww. ustawa
wprowadza obowiązek uzyskiwanie od sprzedawców informacji o dokonanych przez nich
transakcjach, co pozwoli na sprawdzenie czy nabywcy wywiązują się z nałożonego na nich
obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, zachodzi konieczność określenia wzoru informacji
podsumowującej w obrocie krajowym oraz korekty tej informacji składanej przez ww.
sprzedawców (art. 100a ustawy o podatku od towarów i usług).
Wzór informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) zawiera dane nt.:
1) podatnika składającego informację podsumowującą w obrocie krajowym (dane
identyfikacyjne);
2) dokonanych transakcji (tj. nazwę lub nazwiska i imię, identyfikator podatkowy NIP
nabywcy oraz kwotę transakcji w zł, która obejmuje łączną wartość dostaw towarów oraz
świadczonych usług, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7
i 8.
Wzór korekty informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach w obrocie krajowym
(VAT-27K) zawiera jednakowe pozycje jak wzór informacji VAT-27. Korektę informacji
podatnicy mają obowiązek złożyć jeżeli dane zawarte we wcześniej złożonej informacji
podsumowującej VAT-27 wymagają korekty.
We wzorze również zawarto informację o wersji elektronicznej wzoru. Zakres projektu
rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Wejście w życie projektu rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia
w życie ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo
zamówień publicznych (Źz. U. poz. ...) tj. na 1 kwietnia 2015 r. Proponowany termin wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia nie narusza zasady demokratycznego państwa prawnego,
ponieważ nie powoduje negatywnych skutków dla podatników.
2


Projekt nie zawiera przepisów technicznych. Projekt nie podlega obowiązkowi notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz § 52 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979), projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji na stronie podmiotowej Rządowego Centrum
Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.

3



Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru informacji
2014-12-01
podsumowującej o dokonanych transakcjach w

obrocie krajowym
ródło:
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo Finansów


Nr w wykazie prac legislacyjnych
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
dot. projektów rozporz dzeń Ministra
lub Podsekretarza Stanu
Finansów:
Pan Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Iwona Niska, tel. (022) 694-36-46; iwona.niska@mf.gov.pl
OCENA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Projektowane rozporządzenie określa wzór informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) oraz wzór
korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27K). Powyższe stanowi wykonanie delegacji zawartej
w art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Źz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054,
z pó n. zm.) wprowadzonej ustawą z dnia ... o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. ...).
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Określenie wzoru informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) oraz wzoru korekty tej informacji
(VAT-27K). Jednolity wzór projektowanej informacji ułatwi podatnikom podatku od towarów i usług wykonywanie
obowiązku informacyjnego.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak informacji
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Podatnicy podatku od
Ok. 41 tys. podatników
Dane za rok 2013. Hurtownia
Ułatwienie w powiadamianiu
towarów i usług
podatku od towarów
danych SPR/VAT wg stanu na
urzędu skarbowego
i usług
dzień 08.07.2014 r. Źo
szacunku przyjęto podatników,
którzy wykazali jako
podstawowy rodzaj
działalności: podklasę PKŹ
z 2004 r. 51.84Z, 51.90Z,
52.48A, 50.50Z, 51.51Z,
51.52Z, 51.56 Z oraz podklasę
PKD z 2007 r. 46.51Z, 46.52Z,
46.90Z, 47.41Z, 47.42Z,
47.30Z, 46.71Z, 46.72Z,
46.76Z.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom publicznym równolegle z uzgodnieniami zewnętrznymi. Projekt
zostanie przekazany do 14 partnerów społecznych, tj. Business Centre Club, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce,
Naczelnej Rady Adwokackiej, Fundacji Rozwoju Rachunkowości, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, Naczelnej Rady
Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowej Rady Źoradców Podatkowych, Krajowej Izby Gospodarczej, Pracodawców
Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LźWIATAN, Krajowej Rady Radców
Prawnych, Polskiej Rady Biznesu, Polskiej Izby Handlu oraz Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Do ww. projektu uwagi wniosły: Business Centre Club, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej i Federacja Związków
Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”, które zostały omówione w Raporcie z konsultacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
4


0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












ródła finansowania

Dodatkowe informacje,
Z uwagi na charakter projektowanych zmian, wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało
w tym wskazanie
wpływu na finanse publiczne, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
ródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z … r.)
rodzina, obywatele oraz







gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
Z uwagi na charakter projektowanych przepisów rozporządzenia, nie przewiduje się wpływu
w tym wskazanie
projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
ródeł danych
przedsiębiorców.
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obci żeń regulacyjnych (w tym obowi zków informacyjnych) wynikaj cych z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
5


zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz



9. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy z uwagi na charakter zmian zaproponowanych
w rozporządzeniu.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na pozostałe obszary z uwagi na
charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu.
Omówienie wpływu



11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia zostało określone zgodnie z terminem wejścia w życie ustawy z dnia ... o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. ...), tj. na 1 kwietnia 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nast pi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane?
Wzór informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) oraz wzór korekty informacji podsumowującej w obrocie
krajowym (VAT-27K) podatnicy podatku od towarów i usług będą mogli stosować od rozliczenia za okresy rozliczeniowe
następujące po pierwszym kwartale 2015 r. Wykorzystanie ww. wzoru będzie można ustalić na podstawie złożonych
informacji w urzędzie skarbowym za poszczególne okresy rozliczeniowe (miesiąc, kwartał).
13. Zał czniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak













59-12-dg
6

strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: