eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych

Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych

projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3076
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3076

podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod
warunkiem że:
1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,
2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego
zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później
niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku gdy rolnik zawarł
umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin
płatności,
3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne
zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych
produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane
identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
Należnościami za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu są również
potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielonych rolnikowi ryczałtowemu
dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty,
pod warunkiem że:
1) zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na
fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne
dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty,
2) raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.
Powyższe uregulowania nie gwarantują jednak uzyskania zapłaty przez producentów
rolnych za sprzedane produkty rolne w sytuacji trudności finansowych odbiorców i ich
niewypłacalności. Odzyskanie należności za sprzedane produkty rolne nie zawsze jest
także możliwe w wyniku postępowania upadłościowego na podstawie ustawy z dnia
28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112,
z późn. zm.), mimo iż w świetle tych przepisów należności rolników z tytułu umów
o dostarczenie produktów z własnego gospodarstwa rolnego należą do drugiej kategorii
należności podlegających zaspokojeniu z funduszów masy upadłościowej.
Zatem zachodzi potrzeba wprowadzenia rozwiązań systemowych umożliwiających
producentom rolnym uzyskanie w sytuacjach kryzysowych, przed wystąpieniem
których nie mogą wykupić polisy ubezpieczeniowej, rekompensat do 70% utraconych
4
dochodów w celu kontynuowania przez nich produkcji rolnej, spłaty ciążących na nich
zobowiązań lub kredytów oraz na zaspokojenie bieżących potrzeb życiowych rodziny.
Fundusz będzie wyodrębnionym rachunkiem bankowym administrowanym przez
Agencję Rynku Rolnego (ARR), przy czym środki zgromadzone na rachunku nie będą
środkami publicznymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Do dysponowania środkami Funduszu będzie ustawowo upoważniony Prezes ARR na
podstawie uchwał komisji zarządzającej. Prezes ARR będzie również zapewniał
obsługę prawną oraz techniczno-biurową Funduszu i komisji zarządzającej, sporządzał
projekt planu finansowego Funduszu oraz sprawozdanie z działalności Funduszu,
a także będzie podawał do publicznej wiadomości wysokość stawki procentowej
rekompensaty. Koszty związane z realizacją zadań przez ARR będą pokrywane ze
środków Funduszu.
Do wpłat na Fundusz w wysokości 0,2% wartości netto nabywanych produktów rolnych
obowiązane będą podmioty skupujące produkty rolne w celu ich przetworzenia lub
odsprzedaży, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju
zwierząt gospodarskich, podmioty prowadzące działalność w zakresie połowu ryb
w wodach śródlądowych lub morskich oraz podmioty prowadzące działalność
w zakresie chowu lub hodowli ryb. Podmioty te będą dokonywały wpłat na Fundusz
wyliczonych na podstawie faktur nie później niż do 14. dnia miesiąca następującego po
kwartale, w którym wystawiona została faktura. Jednakże w przypadku gdy wysokość
kwoty należnej z tytułu naliczenia wpłat na Fundusz za dany kwartał nie przekroczy
pięciokrotnej wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym
w administracji, tj. kwoty 58 zł, wówczas kwota ta zostanie przekazana łącznie
z kolejną wpłatą. Podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu, uboju oraz
przetwórstwa produktów rolnych, podmioty prowadzące działalność w zakresie połowu
ryb w wodach śródlądowych lub morskich oraz podmioty prowadzące działalność
w zakresie chowu lub hodowli ryb po dokonaniu na rzecz Funduszu wpłaty środków
będą przekazywać ARR pisemne kwartalne deklaracje zawierające informację
o wysokości dokonanych wpłat zawierające w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres
podmiotu naliczającego, pobierającego i przekazującego wpłaty na Fundusz,
5
2) numer rejestracyjny w centralnym rejestrze przedsiębiorców, o którym mowa
w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego
i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 633, z późn. zm.),
3) określenie wartości i rodzaju produktu rolnego, od którego naliczono, pobrano lub
przekazano wpłaty,
4) kwotę wpłaty przekazaną na rzecz Funduszu.
Podmioty prowadzące działalność w zakresie skupu, uboju, przetwórstwa produktów
rolnych, połowu oraz chowu lub hodowli ryb deklaracje będą składać do 20. dnia
miesiąca po upływie danego kwartału. Zgodnie z Ordynacją podatkową, jeżeli podmiot
sam określa wysokość zobowiązania, to powinien wykazać te dane w deklaracji.
Podmiot, składając deklarację, jest na podstawie danych zawartych w deklaracji
rejestrowany w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez ARR. Po dokonaniu
rejestracji przedsiębiorcy automatycznie w systemie księgowym tworzone jest jego
konto rozliczeniowe. A zatem dane pochodzące z deklaracji i wpłat na rachunek będą
podstawą do prowadzenia rozliczeń podmiotu, w tym określania zaległości podmiotu
względem Funduszu. Złożona deklaracja w przypadku niedokonania wpłaty na Fundusz
będzie podstawą do wszczęcia procedury windykacyjnej wobec podmiotu
prowadzącego działalność w zakresie skupu, uboju oraz przetwórstwa produktów
rolnych, prowadzącego działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub
morskich oraz podmiotu prowadzącego działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
O rekompensatę ze środków Funduszu producent rolny będzie mógł się ubiegać w razie
niemożności zaspokojenia należności za zbyte produkty rolne przez podmiot, który jest
niewypłacalny, tj. gdy:
1) sąd upadłościowy na podstawie przepisów prawa upadłościowego i naprawczego
wyda postanowienie o:
a) ogłoszeniu upadłości podmiotu obejmującej likwidację majątku dłużnika,
b) ogłoszeniu upadłości podmiotu z możliwością zawarcia układu,
c) zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu
na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku
dłużnika,
d) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości podmiotu, jeżeli jego majątek nie
wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
6
e) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości w razie stwierdzenia, że majątek
dłużnika jest obciążony hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym lub
zastawem skarbowym w takim stopniu, że pozostały jego majątek nie
wystarczy na zaspokojenie kosztów postępowania,
f) umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku
upadłego, jeżeli:
– majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych
dłużnika obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym lub
zastawem skarbowym
nie wystarczy na zaspokojenie kosztów
postępowania,
– wierzyciele nie złożyli w wyznaczonym terminie zaliczki na koszty
postępowania,
g) wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego,
2) organ sądowy lub każdy inny właściwy organ państwa członkowskiego Unii
Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wyda
orzeczenie, zgodnie z którym nie zostaje wszczęte postępowanie upadłościowe
z uwagi na niewystarczalność aktywów na zaspokojenie kosztów tego
postępowania albo z powodu stwierdzenia definitywnego zamknięcia podmiotu
z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, który utworzył na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oddział lub przedstawicielstwo, o którym mowa
w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej,
3) sąd upadłościowy, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego i naprawczego
dotyczącymi międzynarodowego postępowania upadłościowego, wyda
postanowienie o uznaniu głównego zagranicznego postępowania upadłościowego,
wszczętego wobec podmiotu zagranicznego z Danii lub państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, który jest niewypłacalny,
4) organ sądowy lub każdy inny właściwy organ państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, z wyłączeniem Danii, uprawniony do wszczęcia postępowania
upadłościowego wyda, zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE)
7
nr 1346/2000 z dnia 29 maja 2000 r. w sprawie postępowania upadłościowego
(Dz. Urz. WE L 160 z 30.06.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 19, t. 1, str. 191, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1346/2000”, orzeczenie o wszczęciu wobec podmiotu lub podmiotu
zagranicznego postępowania upadłościowego, o którym mowa w art. 2 lit. a lub c
rozporządzenia nr 1346/2000, oraz powoła zarządcę,
5) sąd upadłościowy wyda, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 4 rozporządzenia nr 1346/2000,
orzeczenie o ogłoszeniu upadłości podmiotu zagranicznego mające skutki
ograniczone do majątku dłużnika znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej,
6) w postępowaniu krajowym:
a) minister właściwy do spraw gospodarki wyda, na podstawie przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej, decyzję o zakazie wykonywania
działalności gospodarczej przez podmiot zagraniczny, który stał się
niewypłacalny, w ramach utworzonego oddziału lub przedstawicielstwa
z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b) organ ewidencyjny zgodnie z przepisami o swobodzie działalności
gospodarczej wykreśli podmiot będący osobą fizyczną z Centralnej Ewidencji
i Informacji
Działalności Gospodarczej w wyniku zawiadomienia
o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej lub stwierdzenia
trwałego zaprzestania wykonywania przez podmiot działalności gospodarczej,
c) organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wyda decyzję o zakazie
wykonywania przez podmiot działalności objętej wpisem do rejestru.
Producentowi rolnemu zostanie wypłacona rekompensata stanowiąca nie więcej niż
70% kwoty obniżenia dochodu lub należności netto za zbyte produkty rolne,
wynikająca z załączonych faktur, rachunków wystawionych zgodnie z odrębnymi
przepisami lub innych dowodów potwierdzających zbycie, która nie została
uregulowana przez podmiot, który jest niewypłacalny, przy czym stawka rekompensaty
zostanie ustalona przez komisję zarządzającą Funduszem w zależności od dostępnych
środków w planie finansowym Funduszu. Obniżenie dochodu wynikać będzie
z prowadzonej ewidencji przychodów i rozchodów w gospodarstwie rolnym lub pełnej
rachunkowości. Przy ustalaniu dochodu uwzględniane będą otrzymane rekompensaty
i odszkodowania.
8
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: