Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3076
- Data wpłynięcia: 2015-01-14
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3076
Wiejskich „REGIONY”, Business Centre Club, Forum Związków Zawodowych, Związku Rzemiosła Polskiego,
Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Konfederacji Lewiatan, Rady Gospodarki Żywnościowej, Związku
Zawodowego Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”, Niezależnego Samorządowego Związku Zawodowego
„Solidarność”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Regionów i Komisji Zakładowych Solidarność '80, Krajowej Federacji Producentów Zbóż, PROM
– Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych oraz Polskiej Izby Technologii i Wyrobów Naturalnych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki Agencja
Rynku Rolnego
Źródła finansowania
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z 2014 r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
producenci rolni oraz
zbywający ryby z tytułu
dokonanych wpłat na
rzecz Fundusz
producenci rolni – jako
beneficjenci pomocy
z Funduszu
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
- 12 -
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
gospodarstwa rolne
i działy specjalne
produkcji rolnej
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne: rolnictwo
Omówienie
wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Nie dotyczy.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.
01/04rch
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie rodzajów kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku
Rolnego zadań pokrywanych ze środków Funduszu Wzajemnej Pomocy
w Stabilizacji Dochodów Rolniczych oraz sposobu i warunków
przekazywania i rozliczania tych środków
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia ... Funduszu Wzajemnej Pomocy
w Stabilizacji Dochodów Rolniczych (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego, zwaną dalej
„Agencją” zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia … o Funduszu
Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych;
2) sposób i warunki przekazywania i rozliczania środków Funduszu Wzajemnej Pomocy
w Stabilizacji Dochodów Rolniczych, zwanego dalej „Funduszem”.
§ 2. 1. Za koszty związane z realizacją przez Agencję zadań określonych w § 1 pkt 1
uznaje się:
1) wynagrodzenia osobowe pracowników;
2) dodatkowe wynagrodzenie roczne;
3) wynagrodzenia bezosobowe;
4) składki na ubezpieczenia społeczne;
5) składki na Fundusz Pracy;
6) składki na ubezpieczenie zdrowotne;
7) koszty podróży służbowych;
8) koszty zakupu materiałów i wyposażenia;
9) koszty zakupu pomocy naukowych, dydaktycznych i książek;
10) koszty zakupu materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń
kserograficznych;
11) koszty zakupu akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji;
12) koszty zakupu energii;
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
– 2 –
13) koszty zakupu usług remontowych;
14) koszty zakupu usług zdrowotnych;
15) koszty zakupu usług dostępu do sieci Internet;
16) koszty zakupu usług innych niż określone w pkt 13–15, w szczególności usług
pocztowych oraz usług rozprowadzania pism;
17) opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii komórkowej;
18) opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej;
19) opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe.
2. Za koszty związane z realizacją przez Agencję obsługi prawnej Funduszu uznaje się
również koszty postępowania sądowego i egzekucyjnego oraz opłatę skarbową.
§ 3. 1. Środki na pokrycie kosztów, o których mowa w § 2, są przekazywane z rachunku
na którym gromadzone są środki finansowe Funduszu na właściwy rachunek bankowy
Agencji, w wysokości nieprzekraczającej 2% kwartalnych wpływów na rzecz Funduszu,
w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu każdego kwartału.
2. W przypadku gdy wysokość przekazanych środków, o których mowa w ust. 1, jest
wyższa od kosztów poniesionych przez Agencję w danym roku finansowym, środki te są
zwracane na rachunek bankowy, na którym gromadzone są środki finansowe funduszu,
w terminie 30. dni od dnia sporządzenia sprawozdania z wykonania planu finansowego.
3. Środki, o których mowa w ust. 2, mogą być wykorzystane na pokrycie kosztów,
o których mowa w § 2, w latach następnych.
§ 4. W sprawozdaniu z wykonania planu finansowego zamieszcza się informację
o wysokości:
1) środków przekazanych z rachunku bankowego, na którym gromadzone są środki
finansowe Funduszu na rachunek bankowy Agencji na podstawie § 3 ust. 1;
2) wydatków poniesionych na pokrycie kosztów, z podziałem na rodzaje kosztów
określone w § 2;
3) środków zwróconych na rachunek bankowy, na którym gromadzone są środki
finansowe Funduszu na podstawie § 3 ust. 2.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
– 3 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rodzajów
kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego zadań pokrywanych ze
środków Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych oraz sposobu
i warunków przekazywania i rozliczania tych środków stanowi wykonanie upoważnienia
zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia … o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji
Dochodów Rolniczych (Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw rozwoju wsi ma określić,
w drodze rozporządzenia, rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku
Rolnego, zwaną dalej „Agencją”, zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, pokrywanych
ze środków Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych, zwanego
dalej „Funduszem”, oraz sposób i warunki przekazywania i rozliczania tych środków, mając
na względzie zapewnienie prawidłowej obsługi Funduszu oraz zasady gospodarki finansowej
Agencji.
Wyszczególnienie w projektowanym rozporządzeniu rodzajów kosztów, ponoszonych
przez Agencję na realizację zadań związanych z obsługą Funduszu, pozwoli na optymalny
sposób dysponowania nimi. Zaproponowane rodzaje kosztów zapewnią racjonalne
wydatkowanie środków na działania związane z gromadzeniem, administrowaniem
i dystrybucją środków finansowych Funduszu.
Koszty określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia związane z wykonywaniem przez
pracowników Agencji obowiązków w zakresie obsługi techniczno-biurowej Funduszu można
podzielić na koszty związane bezpośrednio z zatrudnieniem, np. wynagrodzenia osobowe
pracowników, składki na ubezpieczenia społeczne, czy składki na ubezpieczenia zdrowotne
oraz koszty dodatkowe związane z realizacją tego zadania, np. opłaty z tytułu zakupu usług
telekomunikacyjnych, czy zakupu usług dostępu do sieci Internet, których poniesienie jest
niezbędne do zapewnienia sprawnej wymiany informacji z podmiotami zobowiązanymi do
wpłat na Fundusz oraz członkami komisji zarządzającej Funduszem.
Koszty obsługi prawnej Funduszu określone w § 2 ust. 2 rozporządzenia, tj. koszty
postępowania sądowego i egzekucyjnego oraz opłata skarbowa, jakie będzie ponosiła z tego
tytułu Agencja, są niezbędne w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi Funduszu
w przypadku postępowań sądowych, które mogą być prowadzone w sprawach związanych
z funkcjonowaniem Funduszu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3076
› Pobierz plik