Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3033
- Data wpłynięcia: 2014-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933
3033
odpowiedzialności również osoba fizyczna, która działała za niego, bo sama nie jest
wprowadzającym pojazdy albo prowadzącym demontaż pojazdów, czego wymaga opis
czynu zabronionego.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy
o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 145), która dokonała
zmiany nazw zezwoleń w zakresie gospodarowania odpadami, zaproponowano zmianę
nomenklatury słownej w tym zakresie również w ustawie o recyklingu pojazdów.
Zaproponowanie przepisu art. 28a ustawy o recyklingu pojazdów dotyczącego opłaty za
nieosiągnięcie wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wprowadziło konieczność
dokonania zmian w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych, aby poniesione opłaty mogły stanowić koszt uzyskania przychodów. Nie
stanowi kosztu uzyskania przychodu jedynie połowa kwoty opłaty naliczanej zgodnie
z art. 28a ust. 4 ustawy o recyklingu pojazdów, a zatem opłaty zwiększonej ze względu
na niewywiązywanie się z obowiązku uzyskania wymaganych poziomów odzysku
i recyklingu w ciągu dwóch kolejnych lat (odpowiednio art. 2 oraz art. 3 projektu
ustawy).
W związku z uchyleniem art. 12 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji wprowadzono również zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (art. 4 projektu ustawy) w zakresie uchylenia przepisu art. 72
ust. 1 pkt 9, stanowiącego o konieczności przedkładania wraz z wnioskiem o rejestrację
pojazdu dowodu wpłaty w wysokości 500 zł lub oświadczenia o zapewnieniu sieci
zbierania pojazdów oraz powiązanego z nim art. 72 ust. 2 pkt 6. W ustawie z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, w art. 400k ust. 2 pkt 3 zmieniono
zakres kwartalnych informacji przekazywanych przez Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska –
usunięto informacje o opłatach, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu
pojazdów. Wprowadzono też warunek, że informacja o podmiotach uiszczających
opłaty ma zawierać datę dokonania zapłaty. Informacja ta jest potrzebna Głównemu
Inspektorowi Ochrony Środowiska do oceny, czy podmiot wywiązał się w terminie
z obowiązku dokonania zapłaty. Zmieniono również art. 400k ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska dotyczący sporządzania
12
i przekazywania ministrowi właściwemu do spraw środowiska przez Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zbiorczej informacji o pojazdach
wycofanych z eksploatacji. W związku z planowanym zniesieniem dopłat do demontażu
pojazdów nie będą już przekazywane informacje o stacjach demontażu, które otrzymały
finansowanie. Odpowiedni przepis przejściowy zawiera art. 10 projektu ustawy.
W art. 401 ust. 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
wskazano, że przychodami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej są również wpływy z opłaty za nieosiągnięcie wymaganych poziomów odzysku
i recyklingu, a wykreślono wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art. 53a
ustawy o recyklingu pojazdów. Ponadto do celów tzw. zobowiązania wieloletniego
odpadowego wskazanych w art. 401c w ust. 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska dodano wspieranie działań mających na celu
przeciwdziałanie nielegalnej działalności w zakresie przetwarzania pojazdów
wycofanych z eksploatacji, uchylono natomiast pkt 2 dotyczący finansowania dopłat do
demontażu. W związku z proponowanym zniesieniem dopłat do demontażu pozostaje
uchylenie w art. 410a ust. 1–3c, określających warunki przyznawania dopłat oraz
art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. d ww. ustawy. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej udziela na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych związanych
z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji pomocy finansowej w formie
bardzo nisko oprocentowanej pożyczki (oprocentowanie 1% w skali roku), do 75%
kosztów kwalifikowanych zadania (koszty kwalifikowane są w bardzo szerokim
zakresie), umarzanej do 30% (maksymalna wysokość umorzenia jest zależna jedynie od
dopuszczalnej pomocy publicznej). Minimalny koszt zadania wynosi 100 tys. zł,
a nabór wniosków o dofinansowanie następuje w sposób ciągły.
Wprowadzono również zmiany w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (art. 6
projektu ustawy). W art. 52 ww. ustawy rozszerzono zakres informacji, zawartych
w rejestrze, odnoszących się do wprowadzającego pojazdy (art. 52 ust. 1 pkt 5 lit. a)
o podanie daty, od której dana stacja demontażu funkcjonuje w sieci wprowadzającego.
Natomiast w art. 53 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach dodano, iż
w przypadku wprowadzających pojazdy, do wniosku o wpis do rejestru dołączają oni
uwierzytelnione kopie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.
Proponuje się, aby kopie ww. umów nie były publicznie dostępne przez zmianę art. 49
ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zaproponowanie przepisu art. 28a
13
ustawy o recyklingu pojazdów, dotyczącego opłaty za nieosiągnięcie wymaganych
poziomów odzysku i recyklingu wprowadziło konieczność dokonania zmian również
w art. 75 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, dotyczącym rocznego
sprawozdania o odpadach i gospodarowaniu odpadami. W art. 75 ust. 2 pkt 4 ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach dodano przepis dotyczący uwzględnienia w ww.
sprawozdaniu informacji o wysokości należnej opłaty za nieosiągnięcie wymaganego
poziomu odzysku i recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych
z eksploatacji, a w związku ze zmianą częstotliwości przeprowadzania próby strzępienia
również w art. 75 w ust. 2 pkt 5 lit. a ww. ustawy doprecyzowano, że w sprawozdaniu
przekazuje się informacje o wynikach próby strzępienia, jeśli w poprzednim roku
przeprowadzono próbę strzępienia (art. 6 pkt 4 projektu ustawy). W związku ze
zmianami proponowanymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska dokonano odpowiednich zmian w art. 207 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach, zmieniającym ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska, zmieniając art. 207 ust. 14, uchylając w art. 207 w pkt 18 lit. a–d oraz
zmieniając pkt 3 w art. 253.
Projekt ustawy zawiera przepisy przejściowe odnoszące się do:
− umów zawartych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy między
wprowadzającym pojazdy a stacją demontażu, które nie spełniają warunków
określonych w dodawanym art. 11a ust. 3 ustawy o recyklingu pojazdów; umowy te
zachowują ważność w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 7
projektu ustawy); umowy zawarte przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy, które spełniają warunki określone w dodawanym art. 11a ust. 2 ustawy
o recyklingu pojazdów nie muszą być zmieniane i zachowują ważność,
− trybu zwrotu nadpłaconych wpłat opłaty dokonywanych na podstawie art. 12 ust. 2
ustawy o recyklingu pojazdów nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
dokonanych przed dniem wejścia w życie ustawy (art. 8 projektu ustawy); w takim
przypadku prawo żądania zwrotu nadpłaty wygasa, jeżeli wniosek o zwrot
nadpłaconej kwoty opłaty nie został złożony w terminie 3 lat od dnia wejścia
w życie projektowanej ustawy,
− udzielania i finansowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej dopłat do demontażu pojazdów po raz ostatni za rok 2015
(art. 10 projektu ustawy),
14
− sporządzania i przekazywania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej rocznej informacji o pojazdach wycofanych z eksploatacji,
obejmującej informację o wpływach z opłat, o których mowa w art. 12 ustawy
o recyklingu pojazdów, oraz o stacjach demontażu, które uzyskały dofinansowanie,
po raz ostatni za rok 2015 (art. 11 projektu ustawy),
− sposobu naliczania opłat za brak sieci w roku 2016 i wcześniejszych (art. 12
projektu ustawy),
− dołączania uwierzytelnionych kopii umów do zawiadomień, jakie wprowadzający
pojazdy składa Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska na podstawie art. 234
ust. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (art. 13 projektu ustawy) wraz
z przepisem karnym (art. 14 projektu ustawy),
− próby strzępienia, o której mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów;
projektowana ustawa wskazuje obowiązek wykonania próby strzępienia w terminie
30 dni od dnia jej wejścia w życie, jednak podmioty, które wykonały próbę
strzępienia nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem jej wejścia w życie są
zwolnione z tego obowiązku (art. 15 projektu ustawy),
− zastosowania przepisów dotychczasowych do spraw wszczętych a niezakończonych
przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, prowadzonych na podstawie
przepisów art. 39 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów,
dotyczących wydawania decyzji w zakresie gospodarki odpadami oraz
prowadzonych na podstawie art. 72 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, czyli spraw dotyczących rejestracji pojazdu (art. 16 projektu
ustawy),
− utrzymania w mocy przepisów wydanych na podstawie art. 23 ust. 8 i art. 38 ust. 4
ustawy o recyklingu pojazdów do czasu wejścia w życie nowych przepisów
wykonawczych, jednak nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy (art. 17 projektu ustawy).
Ustawa nie zwiększa poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych.
Dodatkowe obowiązki wynikające z projektowanych regulacji dla Inspekcji Ochrony
Środowiska będą realizowane w ramach środków pozostających w dyspozycji tej
jednostki bez konieczności zwiększania środków na ten cel z budżetu państwa.
W związku z rezygnacją z pobierania opłaty w wysokości 500 zł od podmiotów
niebędących przedsiębiorcami, które dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub
15
importu pojazdu, zakłada się zmniejszenie wpływów do Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o 350 mln zł rocznie. Natomiast w związku
z rezygnacją z dopłat do demontażu pojazdów zakłada się zmniejszenie wydatków
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o ok. 70–100 mln zł
rocznie.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Środowiska. Zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 ww. ustawy
zgłosiły następujące podmioty:
− Oiler Organizacja Odzysku S.A. – zgłoszenie z dnia 17 listopada 2010 r.,
− Polskie Stowarzyszenie Stacji Demontażu Pojazdów Eko-auto – zgłoszenie z dnia
14 lutego 2012 r.,
− Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów – zgłoszenie z dnia 22 lutego
2012 r.,
− Stowarzyszenie GPP Ekologia – zgłoszenie z dnia 8 sierpnia 2012 r.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3033
› Pobierz plik