Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3033
- Data wpłynięcia: 2014-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933
3033
w ust. 7 w pkt 5 kropkę zastępuje z prowadzącymi stacje demontażu
się średnikiem i dodaje się pkt 6
w brzmieniu:
„6) w przypadku wprowadzających
pojazdy – umowy z przedsiębiorcami
prowadzącymi
stacje
demontażu
zawarte w postaci elektronicznej
albo uwierzytelnione kopie tych umów
zawartych w postaci papierowej.”,
b)
dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Marszałek województwa zamieszcza
w rejestrze dokumenty, o których mowa
w ust. 7 pkt 6, i udostępnia je
na żądanie właściwych organów.”;
Art. 13. Do czasu utworzenia rejestru,
o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 6, do zawiadomień
składanych na podstawie art. 13 ustawy
zmienianej w art. 1 w brzmieniu
obowiązującym przed dniem wejścia
w życie ustawy zmienianej w art. 6,
wprowadzający
pojazd
dołącza
uwierzytelnione kopie umów, o których
mowa w art. 11 ust. 3 ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą.
Art. 5 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
Art. 14. 1. Wprowadzający pojazd, który Przepisy art. 14 i 17 dotyczą obowiązku
1
w celu zapewnienia, że:
10 i 11
nie
zapewnił
sieci
w
roku zapewnienia sieci wprowadzają kary za brak
— podmioty gospodarcze stworzą systemy zbierania
projektu
kalendarzowym, jest obowiązany bez sieci. Zapewnienie sieci realizuje obowiązek
wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji
ustawy -
wezwania do obliczenia i uiszczenia
zawarty w art. 5 ust. 1 dyrektywy
oraz, w stopniu technicznie możliwym, części
art. 14
opłaty za brak sieci.
2000/53/WE
dotyczący
obowiązku
zużytych usuniętych w trakcie naprawy samochodów
oraz art.
2. Wprowadzający pojazd jest zwolniony stworzenia systemu zbierania wszystkich
osobowych,
17 ust. 2
z opłaty za brak sieci, jeżeli nie zapewnił pojazdów wycofanych z eksploatacji.
— punkty zbierania będą w wystarczającym stopniu
ustawy
sieci przez okres nie dłuższy niż 21 dni
dostępne na ich terytorium.
w ciągu roku kalendarzowego.
.
3. Wysokość opłaty za brak sieci oblicza
się
według
wzorów
określonych
w załączniku do ustawy.
4. Maksymalna wysokość opłaty stałej
za brak sieci wynosi 20 000 zł.
5. Maksymalna stawka opłaty za brak
sieci wynosi 20 zł za brak jednej stacji
demontażu lub jednego punktu zbierania
pojazdów w ciągu roku kalendarzowego
za
każdy
pojazd
wprowadzony
8
na terytorium kraju w ciągu tego roku.
6. Minister właściwy do spraw
środowiska
określi,
w
drodze
rozporządzenia, wysokość opłaty stałej
za brak sieci oraz stawkę opłaty za brak
sieci, uwzględniając koszty recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji
oraz
kierując
się
koniecznością
zapewnienia, aby opłata za brak sieci
była
środkiem
ekonomicznym
zachęcającym do budowy sieci przez
wprowadzającego pojazd.”;
Art. 17 (…)
2. W przypadku niewykonania decyzji,
o której mowa w ust. 1, w terminie
14 dni od dnia, w którym decyzja stała
się ostateczna, Główny Inspektor
Ochrony Środowiska ustala, w drodze
decyzji, dodatkową opłatę za brak sieci
w wysokości odpowiadającej 20% kwoty
nieuiszczonej opłaty za brak sieci.”;
Art. 7 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki T
Art. 1 pkt
„Art. 28a. 1. Przedsiębiorca prowadzący Art. 28a ustawy wprowadza opłaty
2
w celu zapewnienia, że podmioty gospodarcze
17
stację demontażu, który w roku za nieosiągnięcie
poziomów
odzysku
osiągną następujące cele:
projektu
kalendarzowym nie wykonał obowiązku, i recyklingu pojazdów wycofanych
a) nie później niż 1 stycznia 2006 r., w odniesieniu
ustawy –
o którym mowa w art. 28 ust. 1, jest z eksploatacji. W Polsce za osiąganie
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
art. 28a
obowiązany do obliczenia i uiszczenia poziomów odzysku i recyklingu pojazdów
ponowne użycie i odzysk będą podniesione
ustawy
bez wezwania opłaty za nieosiągnięcie wycofanych z eksploatacji odpowiedzialni
co najmniej do poziomu 85% w odniesieniu
wymaganego poziomu odzysku
są przedsiębiorcy
prowadzący
stacje
do średniej masy pojazdu i roku. W tym samym
i recyklingu odpadów pochodzących demontażu. W związku z powyższym
czasie ponowne użycie i recykling będą podniesione
z pojazdów wycofanych z eksploatacji, przepisy art. 28 a służą osiąganiu celu
co najmniej do 80% w odniesieniu do średniej masy
obliczanej odrębnie w przypadku zawartego w art. 7 ust. 2 dyrektywy
pojazdu oraz roku; w odniesieniu do pojazdów
nieosiągnięcia wymaganego poziomu dotyczącego
wymaganych
poziomów
wyprodukowanych przed 1 stycznia 1980 r., Państwa
odzysku lub recyklingu.
odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych
Członkowskie mogą ustanowić niższe poziomy,
2.
Opłatę
za
nieosiągnięcie z eksploatacji.
ale nie niższe niż 75% dla ponownego użycia
wymaganego poziomu odzysku
i odzysku oraz nie niższe niż 70% dla ponownego
i recyklingu odpadów pochodzących Informacja o w wysokości należnej opłaty za
użycia i recyklingu. Państwa Członkowskie stosujące
z pojazdów wycofanych z eksploatacji nieosiągnięcie
wymaganego
poziomu
niniejszy akapit poinformują Komisję i inne Państwa
oblicza się jako iloczyn stawki opłaty odzysku i recyklingu odpadów
Członkowskie o przyczynach takiej decyzji;
i brakującej masy odpadów niezbędnej pochodzących z pojazdów wycofanych
b) nie później niż 1 stycznia 2015 r. w odniesieniu
do osiągnięcia wymaganego poziomu z eksploatacji będzie elementem rocznego
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
odzysku lub recyklingu odpadów sprawozdania o wytwarzanych odpadach
ponowne użycie i odzyskiwanie będzie podniesione
pochodzących z pojazdów wycofanych i gospodarowaniu odpadami, o którym
co najmniej do 95% w odniesieniu do średniej masy
z eksploatacji.
mowa w art. 75 ustawy o odpadach.
pojazdu i roku. W tym samym czasie ponowne użycie
3. Stawka opłaty za nieosiągnięcie
9
i recykling będą podniesione co najmniej do 85%
wymaganego poziomu odzysku
w odniesieniu do średniej masy pojazdu i roku.
i recyklingu odpadów pochodzących
Najpóźniej do 31 grudnia 2005 r. Parlament
z pojazdów wycofanych z eksploatacji
Europejski i Rada ponownie przeanalizują cele
wynosi:
określone w lit. b) na podstawie sprawozdania
1)
0,1 zł za każdy kilogram brakującej
Komisji, któremu towarzyszy wniosek. W swoim
masy
odpadów
niezbędnej
sprawozdaniu Komisja uwzględni postęp w dziedzinie
do osiągnięcia wymaganego poziomu
składu materiałowego pojazdów oraz wszelkie inne
odzysku lub recyklingu odpadów
ważne aspekty mające wpływ na środowisko
pochodzących z pojazdów wycofanych
dotyczące pojazdów.
z eksploatacji, w
przypadku gdy
Ustanawia się szczegółowe zasady niezbędne
do osiągnięcia wymaganego poziomu
do kontroli
przestrzegania
przez
państwa
brakuje nie więcej niż 5%;
członkowskie celów określonych w akapicie
2)
0,2 zł za każdy kilogram brakującej
pierwszym. Proponując te zasady, Komisja bierze
masy
odpadów
niezbędnej
pod uwagę wszystkie istotne czynniki, między innymi
do osiągnięcia wymaganego poziomu
dostępność danych oraz kwestię wywozu i przywozu
odzysku lub recyklingu odpadów
pojazdów wycofanych z eksploatacji. Te szczegółowe
pochodzących z pojazdów wycofanych
środki, mające na celu zmianę elementów innych
z eksploatacji, w
przypadku gdy
niż istotne niniejszej dyrektywy poprzez jej
do osiągnięcia wymaganego poziomu
uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą
brakuje więcej niż 5%.
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa
4. W
przypadku
nieosiągnięcia
w art. 11 ust. 3.
wymaganego poziomu odzysku
lub recyklingu odpadów pochodzących
Art. 6 pkt
z pojazdów wycofanych z eksploatacji
4 lit. a
przez co najmniej dwa kolejne lata,
projektu
stawka
opłaty
za
nieosiągnięcie
ustawy
wymaganego poziomu odzysku
i recyklingu
odpadów pochodzących
z pojazdów wycofanych z eksploatacji
do obliczenia opłaty należnej za drugi
i każdy
kolejny rok nieosiągnięcia
wymaganego poziomu stanowi
dwukrotność stawki określonej zgodnie
z ust. 3.
5.
Opłata
za
nieosiągnięcie
wymaganego poziomu odzysku
i recyklingu odpadów pochodzących
z pojazdów wycofanych z eksploatacji
jest uiszczana na odrębny rachunek
bankowy urzędu marszałkowskiego,
w terminie do dnia 15 marca roku
następującego po roku, którego opłata
dotyczy.
6. W
przypadku stwierdzenia,
że przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu, mimo ciążącego na nim
obowiązku,
nie
uiścił
opłaty
10
za nieosiągnięcie wymaganego poziomu
odzysku i
recyklingu odpadów
pochodzących z pojazdów wycofanych
z eksploatacji
albo
uiścił
opłatę
w wysokości
niższej od należnej,
marszałek
województwa
wydaje
decyzję, w której określa wysokość tej
opłaty.
7. Do należności z tytułu opłaty
za nieosiągnięcie wymaganego poziomu
odzysku i
recyklingu odpadów
pochodzących z pojazdów wycofanych
z eksploatacji stosuje się odpowiednio
przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997
r.
–
Ordynacja
podatkowa, z tym że uprawnienia
organów
podatkowych
przysługują
marszałkowi województwa.”;
1) w art. 75 w ust 2:
a)
w pkt 4 w lit. f średnik zastępuje się
przecinkiem i dodaje się lit. g
w brzmieniu:
„g)
wysokości
należnej
opłaty
za nieosiągnięcie wymaganego poziomu
odzysku i recyklingu;”;
Art. 7 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
19) w art. 38:
Na podstawie art. 7 ust. 2 wydana została
2
w celu zapewnienia, że podmioty gospodarcze
19
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
decyzja Komisji (2005/293/WE) z dnia
osiągną następujące cele:
projektu
„1. Przedsiębiorca
prowadzący 1 kwietnia 2005 r. określająca szczegółowe
a) nie później niż 1 stycznia 2006 r., w odniesieniu
ustawy -
strzępiarkę jest obowiązany wykonać zasady dotyczące kontroli celów ponownego
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
art. 38
raz na 5 lat próbę strzępienia pojazdów użycia/odzysku
i
ponownego
ponowne użycie i odzysk będą podniesione
ustawy
wycofanych z eksploatacji w celu użycia/recyklingu określonych w dyrektywie
co najmniej do poziomu 85% w odniesieniu
określenia zawartości uzyskiwanych 2000/53/WE,
zawierająca formularz
do średniej masy pojazdu i roku. W tym samym
frakcji materiałowych.”,
sprawozdania z realizacji celów określonych
czasie ponowne użycie i recykling będą podniesione
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b dyrektywą. W formularzu należy podać ilość
co najmniej do 80% w odniesieniu do średniej masy
w brzmieniu:
materiałów pochodzących ze strzępienia
pojazdu oraz roku; w odniesieniu do pojazdów
„1a.
Przedsiębiorca
prowadzący (wydajność strumieni strzępienia pojazdów),
wyprodukowanych przed 1 stycznia 1980 r., Państwa
strzępiarkę wykonuje po raz pierwszy które
oblicza
się
na
podstawie
Członkowskie mogą ustanowić niższe poziomy,
próbę strzępienia pojazdów wycofanych przeprowadzanych prób strzępienia.
ale nie niższe niż 75% dla ponownego użycia
z eksploatacji w terminie 30 dni od dnia Informacja o wynikach próby strzępienia
i odzysku oraz nie niższe niż 70% dla ponownego
rozpoczęcia działalności w tym zakresie. będzie elementem rocznego sprawozdania
użycia i recyklingu. Państwa Członkowskie stosujące
1b. W przypadku dokonania zmian o wytwarzanych odpadach
niniejszy akapit poinformują Komisję i inne Państwa
konstrukcyjnych lub technologicznych i gospodarowaniu odpadami, o którym
Członkowskie o przyczynach takiej decyzji;
strzępiarki, skutkujących zmianą składu mowa w art. 75 ustawy o odpadach.
b) nie później niż 1 stycznia 2015 r. w odniesieniu
materiałowego
rozdrobnionych
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
odpadów, przedsiębiorca prowadzący
11
ponowne użycie i odzyskiwanie będzie podniesione
strzępiarkę
jest
obowiązany
co najmniej do 95% w odniesieniu do średniej masy
do przeprowadzenia próby strzępienia
pojazdu i roku. W tym samym czasie ponowne użycie
pojazdów wycofanych z eksploatacji
i recykling będą podniesione co najmniej do 85%
w terminie 30 dni od dnia dokonania
w odniesieniu do średniej masy pojazdu i roku.
tych zmian.”,
Najpóźniej do 31 grudnia 2005 r. Parlament
c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Europejski i Rada ponownie przeanalizują cele
„2.
Przedsiębiorca
prowadzący
określone w lit. b) na podstawie sprawozdania
strzępiarkę przekazuje przedsiębiorcom
Komisji, któremu towarzyszy wniosek. W swoim
prowadzącym
stacje
demontażu,
sprawozdaniu Komisja uwzględni postęp w dziedzinie
od których przyjmuje odpady
składu materiałowego pojazdów oraz wszelkie inne
do strzępienia, informację dotyczącą
ważne aspekty mające wpływ na środowisko
zawartości
uzyskiwanych
frakcji
dotyczące pojazdów.
materiałowych określonej w wyniku
Ustanawia się szczegółowe zasady niezbędne
przeprowadzenia
próby strzępienia
do kontroli
przestrzegania
przez
państwa
pojazdów wycofanych z eksploatacji,
członkowskie celów określonych w akapicie
w ciągu
miesiąca
od
jej
pierwszym. Proponując te zasady, Komisja bierze
przeprowadzenia.”;
pod uwagę wszystkie istotne czynniki, między innymi
dostępność danych oraz kwestię wywozu i przywozu
Art. 6 pkt
b)
w pkt 5 lit. a otrzymuje brzmienie:
pojazdów wycofanych z eksploatacji. Te szczegółowe
4 lit. b
„a) wynikach próby strzępienia, jeżeli
środki, mające na celu zmianę elementów innych
projektu
w roku, którego dotyczy sprawozdanie
niż istotne niniejszej dyrektywy poprzez
ustawy
przeprowadzono próbę strzępienia,”;
jej uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa
w art. 11 ust. 3.
Art. 7 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
„Art. 43a. 1. Marszałek województwa Osiąganie poziomów odzysku i recyklingu
2
w celu zapewnienia, że podmioty gospodarcze
24
prowadzi odrębny rachunek bankowy pojazdów wycofanych z eksploatacji, jest
osiągną następujące cele:
projektu
w celu gromadzenia i przekazywania
wymogiem
nałożonym
na
Państwa
a) nie później niż 1 stycznia 2006 r., w odniesieniu
ustawy -
wpływów z tytułu opłat za nieosiągnięcie członkowskie przepisami art. 7 dyrektywy
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
art. 43a
wymaganego poziomu odzysku
2000/53/WE. W Polsce za osiąganie
ponowne użycie i odzysk będą podniesione
ustawy
i recyklingu odpadów pochodzących poziomów odzysku i recyklingu pojazdów
co najmniej do poziomu 85% w odniesieniu
z pojazdów wycofanych z eksploatacji.
wycofanych z eksploatacji odpowiedzialni
do średniej masy pojazdu i roku. W tym samym
2.
Wpływy
z
tytułu
opłat są przedsiębiorcy
prowadzący
stacje
czasie ponowne użycie i recykling będą podniesione
za nieosiągnięcie wymaganego poziomu demontażu. W związku z powyższym
co najmniej do 80% w odniesieniu do średniej masy
odzysku i recyklingu odpadów
przepisy dotyczące opłaty za nieosiągnięcie
pojazdu oraz roku; w odniesieniu do pojazdów
pochodzących z pojazdów wycofanych poziomów odzysku i recyklingu służą
wyprodukowanych przed 1 stycznia 1980 r., Państwa
z eksploatacji powiększone o dochody osiąganiu celu zawartego w art. 7
Członkowskie mogą ustanowić niższe poziomy,
z oprocentowania rachunku bankowego dyrektywy, a art. 43a wskazuje, że opłaty
ale nie niższe niż 75% dla ponownego użycia
i pomniejszone o dochód budżetu wpłacane są do Marszałka Województwa.
i odzysku oraz nie niższe niż 70% dla ponownego
samorządu województwa, o którym
użycia i recyklingu. Państwa Członkowskie stosujące
mowa w ust. 3, marszałek województwa
niniejszy akapit poinformują Komisję i inne Państwa
przekazuje w terminie do dnia 30 maja
Członkowskie o przyczynach takiej decyzji;
roku następującego po roku, którego
b) nie później niż 1 stycznia 2015 r. w odniesieniu
opłaty dotyczą, na rachunek bankowy
do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji,
Narodowego Funduszu Ochrony
ponowne użycie i odzyskiwanie będzie podniesione
Środowiska i Gospodarki Wodnej.
co najmniej do 95% w odniesieniu do średniej masy
3.
Wpływy
z
tytułu
opłat
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3033
› Pobierz plik