Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3033
- Data wpłynięcia: 2014-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933
3033
aby
zapewnić,
że
dostarczanie
pojazdów
13
brzmienie:
do uprawnionych zakładów przetwarzania zgodnie
projektu
„1. Przedsiębiorca prowadzący stację
z ust. 3 odbywa się bez żadnych kosztów
ustawy –
demontażu jest obowiązany do przyjęcia
obciążających ostatniego posiadacza i/lub właściciela
art. 23
każdego
pojazdu
wycofanego
ze względu na to, że pojazd nie posiada żadnej
ustawy
z eksploatacji, który posiada cechy
wartości rynkowej lub jest ona ujemna.
identyfikacyjne pojazdu, o których mowa
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
w art. 66 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia
aby zapewnić, że producenci pokryją wszystkie
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
lub znaczną
część
kosztów
związanych
drogowym.
z wykonaniem tych środków i/lub będą odbierać
2. Przedsiębiorca prowadzący stację
pojazdy wycofane z eksploatacji na tych samych
demontażu przy przyjmowaniu pojazdu
warunkach, jak określono w akapicie pierwszym.
wycofanego z eksploatacji nie pobiera
Państwa
Członkowskie
mogą
postanowić,
opłaty od właściciela pojazdu.
że dostarczenie pojazdów wycofanych z eksploatacji
3. Przedsiębiorca prowadzący stację
nie jest całkowicie wolne od opłat, jeżeli dostarczane
demontażu przy przyjmowaniu pojazdu
pojazdy nie zawierają istotnych części pojazdu,
wycofanego z eksploatacji może pobrać
w szczególności silnika i nadwozia lub zawierają
opłatę od właściciela pojazdu, jeżeli jest
odpady, które zostały dodane do pojazdu
spełniony
co
najmniej
jeden
wycofanego z eksploatacji.
z następujących warunków:
1)
pojazd wycofany z eksploatacji
nie jest zarejestrowany na terytorium
państwa
członkowskiego Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej
lub
państwa
członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) –
strony umowy
o Europejskim Obszarze
Gospodarczym;
2)
pojazd wycofany z eksploatacji:
a)
jest niekompletny,
b)
zawiera odpady, które zostały
do niego dodane.
4. Za pojazd niekompletny uważa się
pojazd, który nie zawiera co najmniej
jednego istotnego elementu określonego
w przepisach wydanych na podstawie
ust. 8.
5. W
przypadku przyjmowania
niekompletnego pojazdu wycofanego
z eksploatacji opłata, o której mowa
w ust. 3, nie może przekraczać 10 zł
za każdy kilogram brakującej masy
pojazdu.
6. Przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu nie pobiera opłaty, o której
mowa w ust. 3, przy przyjmowaniu
niekompletnego pojazdu wycofanego
3
z eksploatacji
należącego do Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej,
Służby Więziennej, Inspekcji Transportu
Drogowego, Biura Ochrony Rządu,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu
Wojskowego, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, jednostek ochrony
przeciwpożarowej
oraz
kontroli
skarbowej.
7. Przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu może odmówić przyjęcia
pojazdu wycofanego z eksploatacji,
jeżeli właściciel pojazdu nie uiścił opłaty,
o której mowa w ust. 3.
8. Minister właściwy do spraw
transportu, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw środowiska, mając
na uwadze wymogi ochrony środowiska,
potrzebę zapewnienia kompletności
pojazdów w celu uzyskania
odpowiednich poziomów odzysku
i recyklingu
oraz
przeciwdziałanie
niewłaściwemu
zagospodarowaniu
odpadów,
określi,
w
drodze
rozporządzenia,
listę
istotnych
elementów pojazdu kompletnego.”;
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Art. 1 pkt
„1. W przypadku przyjmowania pojazdu
16
niekompletnego
przedsiębiorca
projektu
prowadzący stację demontażu jest
ustawy –
obowiązany do wydania zaświadczenia
art. 25
o przyjęciu niekompletnego pojazdu.
ustawy
Przepisy art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a – 5
stosuje się odpowiednio.”,
b) uchyla się ust. 2;
Art. 5 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
„„Art. 5a. Podmioty zajmujące się
1
w celu zapewnienia, że:
5 projektu
naprawą
pojazdów
gospodarują
— podmioty gospodarcze stworzą systemy zbierania
ustawy -
częściami
będącymi
odpadami,
wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji
art. 5a
usuniętymi
w
trakcie naprawy
oraz, w stopniu technicznie możliwym, części
ustawy
samochodów osobowych w rozumieniu
zużytych usuniętych w trakcie naprawy samochodów
art. 2 pkt 40 ustawy z dnia 20 czerwca
4
osobowych,
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
— punkty zbierania będą w wystarczającym stopniu
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn.
dostępne na ich terytorium.
zm.), zwanych dalej „samochodami
osobowymi”, lub przekazują te części,
uprawnionym posiadaczom odpadów,
w tym prowadzącym stacje demontażu,
na zasadach określonych w art. 27
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21,
z późn. zm.).”;
Art. 1 pkt
„Art. 23a. 1. Przedsiębiorca prowadzący
14
stację demontażu jest obowiązany
projektu
do przyjęcia będącymi odpadami części
ustawy -
samochodów osobowych usuniętych
art. 23a
w trakcie naprawy.
ustawy
2. Przedsiębiorca prowadzący stację
demontażu za przyjęcie będących
odpadami
części
samochodów
osobowych usuniętych w trakcie
naprawy może pobrać opłatę.”;
Art. 5 ust.
2. Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 1 pkt
Art. 35. „1. Przedsiębiorca prowadzący
2
w celu zapewnienia, że wszystkie pojazdy wycofane
18
punkt zbierania pojazdów jest
z eksploatacji będą przekazywane uprawnionym
projektu
obowiązany,
najpóźniej
do
dnia
zakładom przetwarzania.
ustawy –
10 stycznia,
przekazać
wszystkie
art. 35
zebrane w roku poprzednim pojazdy
ust. 1
wycofane z
eksploatacji
ustawy
do przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu, z którym zawarł umowę,
jeżeli
nie
jest
to
ten
sam
przedsiębiorca.”;
Art. 1 pkt
26
„Art. 52a. Kto wbrew przepisowi art. 35
projektu
ust. 1 nie przekazuje najpóźniej do dnia
ustawy –
10 stycznia wszystkich zebranych
art. 52a
w roku poprzednim pojazdów
ustawy
wycofanych z
eksploatacji
do przedsiębiorcy prowadzącego stację
demontażu, z którym zawarł umowę,
jeżeli nie jest to ten sam przedsiębiorca,
podlega karze grzywny.”;
5
Art. 6 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
T
Art. 1 pkt
w art. 39:
2
aby
zapewnić,
że
wszystkie
zakłady
20
a)
ust. 1 – 5 otrzymują brzmienie:
lub przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem
projektu
„1. Starosta albo regionalny dyrektor
pojazdów wycofanych z eksploatacji otrzymają
ustawy –
ochrony środowiska wydaje zezwolenie
zezwolenie
lub
zostaną
zarejestrowane
art. 39
na zbieranie odpadów przedsiębiorcy
przez właściwe władze, zgodnie z art. 9 – 11
ust. 1
prowadzącemu
punkt
zbierania
dyrektywy 75/442/EWG.
ustawy
pojazdów po:
1)
zaopiniowaniu przez:
a)
marszałka województwa,
b)
regionalnego dyrektora ochrony
środowiska, o ile nie jest to ten sam
organ,
–
właściwych miejscowo do wydania
pozwolenia zintegrowanego lub innej
decyzji w zakresie gospodarki odpadami
wymaganej w związku z prowadzeniem
stacji
demontażu
przedsiębiorcy
prowadzącemu
stację
demontażu,
z którym przedsiębiorca prowadzący
punkt zbierania pojazdów zawarł
umowę;
2)
sprawdzeniu przez wojewódzkiego
inspektora
ochrony
środowiska
spełnienia
minimalnych
wymogów
dla punktów zbierania pojazdów
określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 32 ust.3;”
Art. 6 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki,
T
Art. 1 pkt
„1a. Pozwolenie lub decyzja, o których
2
aby
zapewnić,
że
wszystkie
zakłady
22
mowa w ust. 1, są wydawane
lub przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem
projektu
po sprawdzeniu przez wojewódzkiego
pojazdów wycofanych z eksploatacji otrzymają
ustawy –
inspektora
ochrony
środowiska
zezwolenie
lub
zostaną
zarejestrowane
art. 41
spełnienia
minimalnych
wymagań
przez właściwe władze, zgodnie z art. 9 – 11
ust. 1a
dla strzępiarek,
określonych
dyrektywy 75/442/EWG.
ustawy
w przepisach wydanych na podstawie
art. 37 ust. 2.”,
Przepisy stanowiące pośrednią transpozycję przepisów UE
6
Konieczność
Uzasadnienie uwzględnienia w projekcie
Jedn. red.
Treść przepisu UE
wdrożenia
Jedn. red.
Treść przepisu/ów projektu
przepisów poza minimalne wymogi prawa UE
T/N
Art. 2 pkt
"producent" oznacza producenta pojazdów
T
Art. 1 pkt
w art. 3 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
Zmiana dotychczasowego przepisu w taki
3
lub profesjonalnego importera pojazdów do Państwa
2 projektu
„14) wprowadzającym pojazd – rozumie sposób,
aby
nie
obejmował
Definicje
Członkowskiego;
– art. 3
się przez to przedsiębiorcę będącego on przedsiębiorców
(prowadzących
pkt 14
producentem pojazdu lub przedsiębiorcę działalność inną, niż handel samochodami),
ustawy
prowadzącego działalność gospodarczą którzy dokonali wprowadzenia np. jednego
w zakresie wewnątrzwspólnotowego pojazdu na terytorium kraju na użytek
nabycia lub importu pojazdu.”
własnej firmy. Ze względu na fakt,
że głównym źródłem napływu pojazdów
na terytorium kraju jest przywóz używanych
samochodów z państw UE, definicja
w przepisach krajowych obejmuje także
działalność
w
zakresie
wewnątrzwspólnotowego nabycia
Art. 5 ust.
Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki
T
Art. 6 pkt
1)
w art. 49 ust. 7 otrzymuje Przepisy
te
dotyczą
obowiązków
1
w celu zapewnienia, że:
1,2,3
brzmienie:
informacyjnych
przedsiębiorców
— podmioty gospodarcze stworzą systemy zbierania
projektu
„7. Rejestr jest publicznie dostępny, wprowadzających pojazdy. Zmiana art. 52
wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji
ustawy –
z wyłączeniem:
i 53
dotyczy
obowiązku umieszczania
oraz, w stopniu technicznie możliwym, części
art. 49,
1)
informacji o:
w rejestrze informacji o stacjach demontażu
zużytych usuniętych w trakcie naprawy samochodów
52, 53
a)
warunkach
umowy,
jaką pojazdów i punktach zbierania,
osobowych,
ustawy o
wprowadzający
sprzęt
elektryczny funkcjonujących
w
sieci
danego
— punkty zbierania będą w wystarczającym stopniu
odpadach
i elektroniczny zawarł z organizacją wprowadzającego,
oraz przekazywania
dostępne na ich terytorium.
oraz art.
odzysku
sprzętu
elektrycznego do rejestru kopii umów z przedsiębiorcami
13
i elektronicznego,
prowadzącymi stacje demontażu. Nałożenie
projektu
b)
wysokości
wnoszonych
opłat takiego obowiązku pozwoli na kontrolę
ustawy
rejestrowych i rocznych,
wywiązywania
się
przedsiębiorców
c)
rodzaju i
wysokości z obowiązku zapewnienia sieci, który jest
zabezpieczenia finansowego, o którym realizacją przepisów dyrektywy. Ma też
mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia ograniczyć działanie tzw. integratorów sieci,
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie czyli
firm
pośredniczących,
których
elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. działalność oceniana była negatywnie
z 2013 r. poz. 1155 oraz z 2014 r. przez właścicieli stacji.
poz. 822);
2)
dokumentów, o których mowa Zmiana art. 49 jest tu przepisem
w art. 53 ust. 7 pkt 6.”;
pomocniczym, stanowiącym o tym, że kopie
2)
w art. 52 w ust. 1 w pkt 5 w lit. a umów o których mowa powyżej nie są
tiret drugie otrzymuje brzmienie:
publicznie dostępne.
„–
informację o stacjach demontażu
i punktach zbierania pojazdów
działających w ramach sieci zbierania
pojazdów wraz z datą, od której dana Art.
11 stanowi przepis przejściowy
stacja lub punkt funkcjonuje w sieci,”;
zobowiązujący
wprowadzających
3)
w art. 53:
do przekazywania kopii umów
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3033
› Pobierz plik