eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3033
  • Data wpłynięcia: 2014-12-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-05-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 933

3033

pojazdu i roku. W tym samym czasie ponowne użycie
za nieosiągnięcie wymaganego poziomu
i recykling będą podniesione co najmniej do 85%
odzysku i
recyklingu odpadów
w odniesieniu do średniej masy pojazdu i roku.
pochodzących z pojazdów wycofanych
Najpóźniej do 31 grudnia 2005 r. Parlament
z eksploatacji powiększone o dochody
Europejski i Rada ponownie przeanalizują cele
z oprocentowania rachunku bankowego
określone w lit. b) na podstawie sprawozdania
w wysokości 5% stanowią dochód
Komisji, któremu towarzyszy wniosek. W swoim
budżetu samorządu województwa.”;
sprawozdaniu Komisja uwzględni postęp w dziedzinie

składu materiałowego pojazdów oraz wszelkie inne
ważne aspekty mające wpływ na środowisko
dotyczące pojazdów.
Ustanawia się szczegółowe zasady niezbędne
do kontroli
przestrzegania
przez
państwa
członkowskie celów określonych w akapicie
pierwszym. Proponując te zasady, Komisja bierze
pod uwagę wszystkie istotne czynniki, między innymi
dostępność danych oraz kwestię wywozu i przywozu
pojazdów wycofanych z eksploatacji. Te szczegółowe
środki, mające na celu zmianę elementów innych
niż istotne niniejszej dyrektywy poprzez
jej uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą
regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa
w art. 11 ust. 3.

Wyszczególnienie przepisów niebędących transpozycją prawa UE



Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 pkt
„16) wprowadzeniu na terytorium kraju – rozumie się przez to wprowadzenie Wprowadzenie tych przepisów jest konieczne w celu zdefiniowania pojęć użytych
2 lit. b
pojazdu po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji.”;
w projekcie ustawy, jak również dokładnego momentu powstawania obowiązków
projektu –
na terenie kraju.
art. 3 pkt
16
ustawy
Art. 1 pkt
1a. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji, stwierdza Zapis odnosi się do uwag zgłaszanych przez resorty o konieczności wskazania organu,
3 projektu
niespełnienie przez pojazd wymagań technicznych, o których mowa w ust. 1.
który będzie wydawał decyzje stwierdzające niezgodność z wymaganiami technicznymi
ustawy –

zapewniającymi ochronę środowiska lub życia lub zdrowia ludzi, które zostaną
art. 3a

określone w Rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw transportu.
ust. 1a

Dotychczas istnieją problemy z ustaleniem, czy niektóre z wprowadzanych na teren
ustawy
kraju pojazdów rzeczywiście spełniają ww. wymagania i mogą być używane zgodnie

z przeznaczeniem, czy ww. wymagań nie spełniają i powinny być klasyfikowane

jako odpady.
WIOŚ została wskazana jako uprawniona do kontroli podmiotów korzystających
13

ze środowiska oraz do podejmowania decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną
z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska. Dotyczy
to np. powszechnych sytuacji, gdy warsztat samochodowy gromadzi pojazdy
pod pozorem dokonywania w nich napraw, podczas gdy w rzeczywistości są to pojazdy
nie kwalifikujące się do naprawy, służące jako magazyn części zamiennych na potrzeby
warsztatu lub sprzedawanych za pośrednictwem aukcji internetowych.


Art. 1 pkt
art. 4 otrzymuje brzmienie:
Wprowadzenie tych przepisów jest konieczne w celu zdefiniowania pojęć użytych
4 projektu
„Art. 4. 1. Wprowadzenie na terytorium kraju następuje z dniem:
w projekcie ustawy, jak również określenia dokładnego momentu powstawania
ustawy –
1)
wydania pojazdu z magazynu lub przekazania innemu podmiotowi – obowiązków na terenie kraju.
art. 4
w przypadku pojazdu wyprodukowanego na terytorium kraju;
ustawy
2)
dopuszczenia pojazdu do obrotu na terytorium kraju – w przypadku
importu;
3)
wystawienia faktury albo przywozu pojazdu na terytorium kraju –
w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.
2. Jeżeli z przepisów ust. 1 wynika, że wprowadzenie na terytorium kraju mogło
nastąpić w różnych terminach, za dzień wprowadzenia na terytorium kraju uważa
się dzień najwcześniejszy.
3. Ciężar udowodnienia, że wprowadzenie na terytorium kraju nie nastąpiło
albo nastąpiło w innym dniu niż określony w ust. 1, spoczywa na wprowadzającym
pojazd.”;
Art. 1pkt
Uchyla się art. 12,
Uchylenie art. 12 i 17a ustawy związane jest z rezygnacją z opłaty w wysokości 500 zł
9 i 12

wnoszonej dotychczas przez wprowadzających, którzy nie zapewniają sieci
projektu
uchyla się art. 17a;
oraz podmioty niebędące przedsiębiorcami, które dokonują wewnątrzwspólnotowego
ustawy –
nabycia lub importu pojazdu. Uchylenie ww. przepisów ma również na celu zakończenie
art. 12
sporu z Komisją Europejską co do zgodności przepisów ustawy dotyczących wyżej
ustawy
wymienionej opłaty z dyrektywą.

Art. 1 pkt.
„Art. 13. Wprowadzający pojazd podlega wpisowi do rejestru, o którym mowa Zmiana art. 13 ustawy o recyklingu pojazdów jest jedynie redakcyjna i polega
10
w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.”;
na usunięciu przywołania adresu publikacyjnego ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
projektu -

o odpadach.
art.13
ustawy
Art. 1
„1. W przypadku stwierdzenia, że wprowadzający pojazd, mimo ciążącego na nim Zmiana art. 17 ust. 1 związana jest ze zmiana art. 17 ust. 2 i polega jedynie na
pkt11
obowiązku, nie uiścił opłaty za brak sieci albo uiścił opłatę w wysokości niższej ujednoliceniu terminologii.
projektu -
od należnej, Główny Inspektor Ochrony Środowiska wydaje decyzję, w której
art. 17
określa wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci.฀
ust. 1
ustawy
Art. 1 pkt
„1a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, w zakresie tablic rejestracyjnych, W art. 24 wprowadzono wyjątek dla pojazdów, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy –
15
nie dotyczy pojazdów, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca Prawo o ruchu drogowym w zakresie unieważnienia tablic rejestracyjnych. Propozycja
projektu
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.”;
wynika z § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
ustawy –

5 października 2007 r. w sprawie rejestracji pojazdów Biura Ochrony Rządu, Policji,
art. 24
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura
ust. 1a
Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej (Dz. U. Nr 195,
ustawy
poz. 1411), które zezwala na ponowne użycie wyróżników, tym samym tablic
14

rejestracyjnych, wydawanych zgodnie z obowiązującymi wzorami, określonymi
w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji
i oznaczenia pojazdów (Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322). Przepisy dyrektywy w art. 5
stanowią o wydawaniu świadectwa złomowania, które jest warunkiem wyrejestrowania
pojazdów wycofanych z eksploatacji, natomiast przepisy dotyczące unieważniania tablic
rejestracyjnych są elementem wydawania zaświadczenia o demontażu
przy przyjmowaniu pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów.
Propozycja wyłączenia w zakresie unieważniania tablic rejestracyjnych dla określonych
pojazdów używanych przez wybrane Służby Państwa znajduje się poza zakresem
przepisów dyrektywy.
Art. 1 pkt
„3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów wydaje Wydanie świadectwa złomowania przez przedsiębiorcę prowadzącego stację
20 lit. b –
zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu demontażu lub punkt zbierania pojazdów jest obowiązkiem wynikającym z art. 5 ust. 3
art. 39
niekompletnego pojazdu, bez przyjęcia pojazdu wycofanego z eksploatacji, dyrektywy. Świadectwo złomowania stanowi podstawę do wyrejestrowania
ust. 3
starosta albo Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska cofa zezwolenie, o którym tego pojazdu. Wprowadzenie przepisu dotyczącego cofania decyzji przedsiębiorcom
ustawy
mowa w ust. 1, w drodze decyzji, bez odszkodowania.”;
prowadzącym stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów, w przypadku, gdy wydają


oni zaświadczenie o demontażu bez przyjmowania pojazdu umożliwi karanie
Art. 1 pkt

w art. 40:
nieprawidłowości w tym zakresie.
21
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
projektu
„3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący stację demontażu wydaje zaświadczenie
ustawy –
o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu,
art. 40
bez przyjęcia pojazdu wycofanego z eksploatacji, marszałek województwa
ust. 3
lub regionalny dyrektor ochrony środowiska cofa pozwolenie lub decyzję,
ustawy.
o których mowa w ust. 1, w drodze decyzji, bez odszkodowania.”;

Art. 1 pkt
ust. 1–5 otrzymują brzmienie:
Przepisy te są zmieniane ze względu na konieczność ujednolicenia terminologi z art. 39
20
„1. Starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska wydaje zezwolenie ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów
projektu
na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów
ustawy –
po:
art. 39
1)
zaopiniowaniu przez:
ust. 2,4 i
a)
marszałka województwa,
5
b)
regionalnego dyrektora ochrony środowiska, o ile nie jest to ten sam organ,

właściwych miejscowo do wydania pozwolenia zintegrowanego lub innej
decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem
stacji demontażu przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu, z którym
przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów zawarł umowę;
2 ) sprawdzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska spełnienia
minimalnych wymagań dla punktów zbierania pojazdów określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 32 ust. 3.
2. W zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1, starosta albo regionalny dyrektor
ochrony środowiska określa przedsiębiorcę lub przedsiębiorców prowadzących
stację demontażu, którym przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów
jest obowiązany przekazywać zebrane pojazdy wycofane z eksploatacji.
3. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów poświadcza
nieprawdę w zaświadczeniu o demontażu pojazdu lub zaświadczeniu o przyjęciu
niekompletnego pojazdu, starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska
cofa zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, w drodze decyzji, bez odszkodowania.
4. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów narusza przepisy
15

ustawy, starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska wzywa go
do niezwłocznego zaniechania naruszeń.
5. Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 4, mimo wezwania nadal narusza
przepisy ustawy, starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska cofa
zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, w drodze decyzji, bez odszkodowania.”,
Art. 1 pkt
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
Podmioty zajmujące się strzępieniem pojazdów są jednym z ogniw w systemie
22 lit. b
„2. Jeżeli przedsiębiorca prowadzący strzępiarkę przekazał informację dotyczącą przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji, mających udział w osiąganiu
projektu
zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych, niezgodną ze stanem poziomów odzysku i recyklingu, które zostały określone w dyrektywie. Próba strzępienia
ustawy –
rzeczywistym, marszałek województwa albo regionalny dyrektor ochrony jest wymagana do określenia zawartości uzyskiwanych frakcji materiałowych.
art. 41
środowiska cofa pozwolenie lub decyzję, o których mowa w ust. 1, w drodze W związku z powyższym prawidłowość przekazywania tych informacji jest niezbędna
ust. 2
decyzji, bez odszkodowania.”;
do obliczenia osiąganych w skali kraju poziomów odzysku i recyklingu, które zostały
ustawy

określone w dyrektywie.
Art. 1 pkt
Uchyla się art. 43;
W przedmiotowym przepisie zaproponowano uchylenie wymogu corocznej kontroli stacji
23
demontażu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Wymóg taki nie jest
projektu
wskazany w dyrektywie. Każda stacja demontażu będzie natomiast kontrolowana
ustawy –
przed rozpoczęciem działalności i wydaniem pozwolenia, ponadto inspektorzy WIOŚ
art. 43
kontrolują stacje demontażu przy każdej informacji o możliwych nieprawidłowościach.
ustawy
Natomiast zniesienie tego obowiązku pozwoli na szersze kontrolowanie nielegalnych
stacji demontażu i ograniczanie ich działalności.
Art. 1 pkt
Uchyla się art. 47
Art. 47 zawiera przepis karny za brak zawiadomienia o podjęciu działalności w zakresie
25
wprowadzania pojazdów lub złożenie zawiadomienia zawierającego fałszywe dane.
projektu
Zostaje on uchylony z dniem utworzenia baz danych o produktach i opakowaniach
ustawy -
oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w art. 79 ustawy o odpadach. Przepis
art. 47
karny zapewnia art. 179 ustawy o odpadach.
ustawy
Art. 1 pkt
art. 53 otrzymuje brzmienie:
Przedmiotowy przepis jest konieczny ze względu na wskazanie trybu wymierzania kar
27
„Art. 53. 1. Orzekanie w sprawach, o których mowa w art. 44 – 49, art. 51 w sprawach wskazanych w art. 44 – 49, art. 51 i art. 52a,
projektu
i art. 52a, następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia
ustawy –
24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U.
art. 53
z 2013 r. poz. 395).
ustawy
2. Za wykroczenia, o których mowa w art. 44 – 49, art. 51 i art. 52a, odpowiada,
jak sprawca, także ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego
organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami
gospodarczymi w zakresie gospodarki odpadami osoby fizycznej, osoby prawnej
albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której odrębne
przepisy przyznają zdolność prawną.”;
Art. 1 pkt
użyte w art. 32 ust. 2, art. 36 ust. 1 i 3 oraz 39 ust. 1 w różnej liczbie i przypadku, Przedmiotowy przepis jest wymagany w związku z wejściem w życie ustawy z dnia
28
wyrazy „zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów” 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
projektu
zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami „zezwolenie Nr 28, poz. 145), która dokonała zmiany nazw zezwoleń w zakresie gospodarowania
ustawy
na zbieranie odpadów”
odpadami. Zaproponowano więc również zmianę nomenklatury w tym zakresie
w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Art. 2
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Zaproponowanie przepisu art. 30a dotyczącego opłaty za nieosiągnięcie wymaganych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w art. 23 w ust. 1 pkt 16b otrzymuje poziomów odzysku i recyklingu wprowadziło konieczność dokonania zmian w ustawie
brzmienie:
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych aby poniesione
„16b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 opłaty mogły stanowić koszt uzyskania przychodów. Nie stanowi kosztu uzyskania
ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych przychodu jedynie połowa kwoty opłaty naliczanej zgodnie z art. 28a ust 4, a zatem
16

z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), z tym że kosztem uzyskania opłaty zwiększonej ze względu na niewywiązywanie się z obowiązku uzyskania
przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 14 ust. 1 oraz art. 28a wymaganych poziomów odzysku i recyklingu w ciągu dwóch kolejnych lat
ust. 1, z wyłączeniem połowy opłaty ustalonej zgodnie z art. 28a ust. 4
tej ustawy;”.
Art. 3
Art. 3. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób Zaproponowanie przepisu art. 30a dotyczącego opłaty za nieosiągnięcie wymaganych
prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) w art. 16 w ust. 1 pkt 19b poziomów odzysku i recyklingu wprowadziło konieczność dokonania zmian w ustawie
otrzymuje brzmienie:
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, aby poniesione
„19b) dodatkowej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów, o której mowa w art. 17 opłaty mogły stanowić koszt uzyskania przychodów. Nie stanowi kosztu uzyskania
ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych przychodu jedynie połowa kwoty opłaty naliczanej zgodnie z art. 28a ust 4, a zatem
z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.), z tym że kosztem uzyskania opłaty zwiększonej ze względu na niewywiązywanie się z obowiązku uzyskania
przychodów są poniesione opłaty, o których mowa w art. 14 ust. 1 oraz art. 28a wymaganych poziomów odzysku i recyklingu w ciągu dwóch kolejnych lat
ust. 1, z wyłączeniem połowy opłaty ustalonej zgodnie z art. 28a ust. 4
tej ustawy;”.

Art. 4
Art. 4. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. W związku z uchyleniem art. 12 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych
z 2012 r. poz. 1137, z późn.zm.) w art. 72 wprowadza się następujące zmiany:
z eksploatacji, co usuwa niezgodność z Dyrektywą 2000/53/WE, wprowadzono również
1)
w ust. 1 uchyla się pkt 9;
zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w zakresie
2)
w ust. 2 uchyla się pkt 6.
uchylenia przepisu stanowiącego o konieczności przedkładania wraz z wnioskiem

o rejestrację pojazdu dowodu wpłaty w wysokości 500 zł lub oświadczenia
o zapewnieniu sieci zbierania pojazdów.
Art.
5 Art. 5. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Zmiany w ustawie – Prawo ochrony środowiska dotyczą kwesti sprawozdawczości
projektu
z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm. )) wprowadza się następujące zmiany:
przekazywanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
ustawy
1)
w art. 400k w ust. 2:
przychodów NFOŚiGW, finansowania przetwarzania pojazdów wycofanych
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
z eksploatacji, w tym rezygnacji z dopłat do demontażu pojazdów i wynikają ze zmian
„3) sporządzanie i przekazywanie Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska wprowadzonych w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
kwartalnych informacji o podmiotach uiszczających opłaty, o których mowa Spowodowane są zniesieniem opłaty recyklingowej – uchyleniem art. 12.
w art. 14 ust. 1 i art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 1162 oraz z 2014 r.
poz. 822), z podaniem nazwy, siedziby i adresu albo imienia, nazwiska i adresu
tych podmiotów, wysokości kwoty wpłaconej z tytułu opłaty oraz daty dokonania
zapłaty w rozumieniu art. 60 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa, w terminie do końca miesiąca po zakończeniu kwartału, którego
dotyczą te informacje;”,
b)
w pkt 4:

lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) zgromadzonych wpływach z tytułu opłat, o których mowa w art. 14 ust. 1
oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji,”,

uchyla się lit. e i f;
2)
w art. 401 w ust. 7:
a)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) wpływy z opłat, o których mowa w art. 14 ust. 1, art. 17 ust. 1 i 2 oraz art. 43a
ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji;”,
b)
uchyla się pkt 11b;
3)
w art. 401c w ust. 9:
a)
w ust. 9:
17

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: