eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy określenia zasad: wykonywania zawodu fizjoterapeuty w tym: uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia zawodowego i podyplomowego oraz odpowiedzialności zawodowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3001
  • Data wpłynięcia: 2014-07-23
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3001

4. Fizjoterapeuta nie może realizować lub kontynuować szkolenia specjalizacyjnego w
przypadku:
1) zawieszenia prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty albo zakazu wykonywania zawodu
fizjoterapeuty;
2) ograniczenia fizjoterapeuty w wykonywaniu określonych czynności medycznych, objętych
programem specjalizacji;
3) niepodjęcia przez fizjoterapeutę szkolenia specjalizacyjnego w okresie 3 miesięcy od dnia
wskazanego jako dzień rozpoczęcia tego szkolenia na skierowaniu wystawionym przez organ
kierujący do odbycia szkolenia, z przyczyn leżących po stronie fizjoterapeuty;
4) zaprzestania przez okres następujących po sobie 3 miesięcy przez fizjoterapeutę odbywania
szkolenia specjalizacyjnego;
5) upływu okresu, w którym był obowiązany ukończyć szkolenie specjalizacyjne.
Art. 44
1. Ośrodek wojewódzki prowadzi rejestr osób odbywających specjalizację na obszarze danego
województwa, zwany dalej "rejestrem".
2. Rejestr prowadzony jest w systemie ewidencyjno-informatycznym, według niżej
określonego układu danych:
1) numer wpisu do rejestru składający się z ciągu kolejnych znaków:
a) dwucyfrowego symbolu województwa, będącego pierwszym członkiem identyfikatora
jednostek podziału terytorialnego określonego w przepisach dotyczących szczegółowych zasad
prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału
terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i
jednostek samorządu terytorialnego,
b) trzycyfrowego kodu specjalizacji, zgodnie z wykazem kodów specjalizacji w określonych
dziedzinach, stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 14
listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w
dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2008 r. Nr 208, poz. 1312);
c) numeru PESEL lub daty urodzenia dla osoby niebędącej obywatelem polskim;
2) imię i nazwisko osoby odbywającej specjalizację;
3) obywatelstwo;
4) posiadane kwalifikacje zawodowe, w szczególności numer i data wydania dyplomu;
5) nazwa odbywanej specjalizacji;
6) nazwa i adres jednostki szkolącej, w której jest odbywana specjalizacja;
7) imię i nazwisko kierownika specjalizacji;
8) data postępowania kwalifikacyjnego;
9) data rozpoczęcia i zakończenia specjalizacji;
10) data skreślenia z rejestru;
11) data przedłużenia lub skrócenia specjalizacji i okres, o jaki specjalizacja została
przedłużona lub skrócona;
12) sposób odbywania specjalizacji i sposób finansowania specjalizacji;
13) data wydania karty specjalizacji i numer karty specjalizacji.
3. Jednostki szkolące prowadzą dokumentację przebiegu specjalizacji i przekazują ośrodkom
wojewódzkim właściwym ze względu na miejsce prowadzenia specjalizacji na bieżąco
wszelkie informacje niezbędne do prowadzenia rejestru i oceny przebiegu specjalizacji.

Art. 45.
1. Fizjoterapeuta może składać dokumenty do PESF do właściwego ośrodka wojewódzkiego
po uzyskaniu potwierdzenia realizacji programu specjalizacji.
2. Zgłoszenie do PESF jest składane w formie wniosku elektronicznego, generowanego i
pobieranego na stronie internetowej CEM, zwanego dalej „wnioskiem zgłoszeniowym”. CEM
potwierdza elektronicznie zapisanie zgłoszonych na wniosku danych. Fizjoterapeuta po
wypełnieniu i podpisaniu wniosku zgłoszeniowego składa go odpowiednio do właściwego
ośrodka wojewódzkiego. Terminy złożenia wniosku zgłoszeniowego nie podlegają
przywróceniu.
3. Wniosek zgłoszeniowy zawiera następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) miejsce urodzenia;
4) numer PESEL, a w przypadku jego braku - cechy dokumentu potwierdzającego tożsamość:
nazwę i numer dokumentu oraz kraj wydania;
5) obywatelstwo;
6) adres zamieszkania;
7) adres do korespondencji;
8) stopień lub tytuł naukowy oraz imię i nazwisko kierownika specjalizacji;
9) adres do korespondencji kierownika specjalizacji i numer telefonu kontaktowego;
10) wskazanie jednostki, w której fizjoterapeuta odbywał szkolenie i jej adresu;
11) ukończona uczelnia, data wystawienia i numer uzyskanego dyplomu fizjoterapeuty;
12) numer prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty;
13) wskazanie wojewody prowadzącego postępowanie specjalizacyjne,
14) datę i numer potwierdzenia wniesienia opłaty egzaminacyjnej.
4. W przypadku stwierdzenia braków formalnych w złożonej dokumentacji właściwy ośrodek
wojewódzki wzywa fizjoterapeutę do ich usunięcia w terminie 7 dni od doręczenia wezwania.
Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek jest pozostawiany bez rozpoznania.
5. Właściwy ośrodek wojewódzki weryfikuje, czy fizjoterapeuta zrealizował szkolenie
specjalizacyjne zgodnie z jego programem i wydaje decyzję w sprawie dopuszczenia go do
PESF.
6. Od decyzji, o której mowa w ust. 5, przysługuje odwołanie składane do ministra właściwego
do spraw zdrowia.
7. W przypadku wydania decyzji o niedopuszczeniu do PESF, właściwy ośrodek wojewódzki
wskazuje elementy programu szkolenia specjalizacyjnego, które nie zostały zrealizowane i
informuje o tym właściwego organizatora kształcenia w celu skierowania fizjoterapeuty do ich
odbycia.
8. Właściwy ośrodek wojewódzki przekazuje do CEM na co najmniej 30 dni przed daną sesją
egzaminacyjną wniosek zgłoszeniowy fizjoterapeuty, który został dopuszczony do PESF w tej
sesji. Do wniosku zgłoszeniowego właściwy ośrodek wojewódzki dołącza kopię decyzji o
dopuszczeniu fizjoterapeuty do PESF.

Art. 46.
1. PESF jest składany w formie egzaminu teoretycznego i egzaminu praktycznego,
obejmujących zakres odbytego szkolenia specjalizacyjnego. Warunkiem przystąpienia do
egzaminu praktycznego jest złożenie egzaminu teoretycznego.
2. Testy, pytania i zadania egzaminacyjne są opracowywane, przetwarzane, dystrybuowane i
przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich przez osoby inne niż uczestniczące
w ich opracowywaniu, przetwarzaniu, dystrybuowaniu, przechowywaniu, przeprowadzające
PESF lub sprawujące nadzór nad jego prowadzeniem. Zadania testowe nie podlegają
udostępnianiu na zasadach określonych w="http://lex.online.wolterskluwer.pl/WKPLOnline/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.135891&full=1"z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej.
3. Podczas zdawania PESF osoba egzaminowana nie może korzystać z żadnych pomocy
naukowych i dydaktycznych, a także nie może posiadać urządzeń służących do kopiowania,
przekazywania i odbioru informacji. Naruszenie tego zakazu stanowi podstawę
zdyskwalifikowania osoby zdającej egzamin, co jest równoznaczne z uzyskaniem przez nią
wyniku negatywnego. CEM zawiadamia o takim fakcie Rzecznika Dyscyplinarnego.
4. PESF przeprowadza się zgodnie z regulaminem porządkowym ustalonym przez dyrektora
CEM i zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
5. W razie rażących uchybień formalnych w przeprowadzeniu PESF lub nieprzewidzianych
sytuacji mających wpływ na przeprowadzenie PESF dyrektor CEM może unieważnić PESF w
całości albo w części, w danym terminie dla danej dziedziny dla poszczególnych albo
wszystkich zdających.
6. Unieważnienie PESF albo jego części powoduje, że traktuje się odpowiednio PESF albo
jego część jako niebyłą. Unieważniony egzamin jest powtarzany w terminie nie dłuższym niż 3
miesiące od dnia, w którym decyzja o unieważnieniu stała się ostateczna. W przypadku
unieważnienia całości PESF wszystkie jego części odbywają się w terminie nie dłuższym niż 3
miesiące od dnia, w którym decyzja o unieważnieniu stała się ostateczna.
7. Decyzję o unieważnieniu dyrektor CEM podejmuje w terminie 14 dni od dnia powzięcia
informacji o przyczynach uzasadniających unieważnienie PESF albo jego części.
8. Decyzja o unieważnieniu PESF albo jego części jest ogłaszana na stronie internetowej CEM
oraz przesyłana zainteresowanym fizjoterapeutom listem poleconym.
9. Od decyzji o unieważnieniu PESF albo jego części przysługuje odwołanie do ministra
właściwego do spraw zdrowia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, składane za
pośrednictwem dyrektora CEM.

Art. 47.
1. Fizjoterapeuta ponosi opłatę egzaminacyjną w wysokości nie wyższej niż 25% przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły
rok, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w drodze obwieszczenia, do dnia 15 stycznia
każdego roku.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, pobiera dyrektor CEM.
3. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.
4. Fizjoterapeuta, który nie został dopuszczony do PESF może zwrócić się z wnioskiem do
CEM o zwrot opłaty egzaminacyjnej.
5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i sposób
uiszczania opłaty, o której mowa w ust. 1, uwzględniając niezbędne koszty związane z
organizacją i przeprowadzaniem PESF.

Art. 48.
1. PESF jest przeprowadzany przez Państwową Komisję Egzaminacyjną, zwaną dalej "PKE".
2. Przewodniczącego i członków PKE powołuje i odwołuje dyrektor CEM spośród osób
zaproponowanych przez właściwego konsultanta krajowego, właściwe towarzystwo naukowe
lub stowarzyszenie zawodowe oraz Krajową Radę Fizjoterapeutów.
3. W skład PKE wchodzą fizjoterapeuci posiadający tytuł specjalisty:
1) przedstawiciel lub przedstawiciele właściwego konsultanta krajowego;
2) przedstawiciel lub przedstawiciele właściwych towarzystw naukowych lub
stowarzyszeń zawodowych;
3) przedstawiciel lub przedstawiciele Krajowej Rady Fizjoterapeutów.
4. Dyrektor CEM, w celu przeprowadzenia PESF w ustalonych miejscach i terminach,
wyznacza spośród członków PKE Zespoły egzaminacyjne. Zespół egzaminacyjny składa się co
najmniej z trzech członków PKE, z zachowaniem reprezentacji podmiotów wymienionych w
ust. 3.
5. Do członków PKE stosuje się odpowiednio art. 18. ust. 6-9.
6. Członkom Zespołu egzaminacyjnego przeprowadzającego dany PESF przysługuje:
1) wynagrodzenie w wysokości 500 zł dla przewodniczącego oraz 300 zł dla członka
Zespołu egzaminacyjnego za udział w posiedzeniu Zespołu egzaminacyjnego;
2) zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawi="http://lex.online.wolterskluwer.pl/WKPLOnline/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.22144:part=a77%285%29%C2%A72&full=1"odeksu pracy;
3) zwolnienie od pracy w dniu posiedzenia Zespołu egzaminacyjnego, bez zachowania
prawa do wynagrodzenia.
7. Kwoty, o których mowa w ust. 6 pkt 1, podlegają waloryzacji z uwzględnieniem
średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej przyjętego
w ustawie budżetowej.

Art. 49.
1. CEM ustala i ogłasza wyniki PESF. Wynik PESF nie stanowi decyzji w rozumieniu
="http://lex.online.wolterskluwer.pl/WKPLOnline/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.109924&full=1"
2. Fizjoterapeuta uzyskuje wynik negatywny PESF, jeżeli uzyska taki wynik chociażby z jednej
części PESF. W takim przypadku fizjoterapeuta może złożyć do dyrektora CEM zgłoszenie do
kolejnego PESF.
3. Zgłoszenie następuje w formie wniosku elektronicznego, generowanego i pobieranego na
stronie internetowej CEM. CEM potwierdza elektronicznie zapisanie zgłoszonych we wniosku
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: