Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy określenia zasad: wykonywania zawodu fizjoterapeuty w tym: uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia zawodowego i podyplomowego oraz odpowiedzialności zawodowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3001
- Data wpłynięcia: 2014-07-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3001
- działalność w wolontariacie,
- umiejętnośc organizowania stanowiska pracy
- udział w konferencji naukowej bądź seminarium,
- aktywność w kole naukowym,
- projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych,
- praca w grupie zadaniowej,
- poprawność w wykonywaniu procedur fizjoterapeutycznych,
- ocena sprawności motorycznej i umiejętności za pomocą testów sprawnościowych.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI
- esej refleksyjny,
- ocena postawy i zachowania w stosunku do pacjentów i w grupie zadaniowej
- ocena dotycząca rozwiązywania zadań i ustalania priorytetów
- ocena zabezpieczania stanowiska pracy (BHP)
- przedłużona obserwacja przez opiekuna (nauczyciela prowadzącego),
- ocena 360° (opinie nauczycieli, pacjentów, innych współpracowników),
- ocena przez kolegów,
- samoocena.
POWOŁANIE SIĘ NA WZORCE MIĘDZYNARODOWE i KRAJOWE
W zasadzie istnieje zgodność miedzy ramami kwalifikacji i standardami
międzynarodowymi przy opracowanym opisie efektów kształcenia. Zarówno „Benchmark
Statements” WCPT, jak i „The competence” ENPHE przedstawiają opis efektów kształcenia
poprzez określenie autonomii zawodowej fizjoterapeutów, jako wynik uzyskanej szerokiej
wiedzy, umiejętności i wykonywanej praktyki, a także roli i umiejscowienia fizjoterapeuty w
ochronie zdrowia oraz w społeczeństwie.
Benchmark Statement WCPT nie różnicuje efektów kształcenia dla dwóch stopni kształcenia,
zostawiając wybór i podział dla danego kraju i jego polityki kształcenia. Opisując działalność
fizjoterapeuty przypisuje mu określone oczekiwania, co do jego wiedzy, umiejętności i
kompetencji, które powinien zdobyć w programie szkolenia.
W wykorzystanym materiale fizjoterapia została opisana na trzech poziomach:
A. Postrzeganie fizjoterapeuty jako zarejestrowanego praktyka w ochronie zdrowia:
oczekiwanie środowiska zawodowego, pracodawców i społeczeństwa do fizjoterapeuty
B. Umiejętności fizjoterapeuty i ich zastosowanie w praktyce
C. Znajomość i zrozumienie przedmiotu fizjoterapia oraz pokrewne umiejętności nabyte w
czasie procesu uczenia się.
Benchmark Statement WCPT ma stanowić rekomendacje dla szkół w przygotowaniu
programów i umożliwić porównywanie efektów kształcenia w Europie. Opis kompetencji
(efektów uczenia się, efektów kształcenia ) „The competence”, opracowany na podstawie prac
grup roboczych i koordynujących ENPHE pogrupowany został w kilku jednostkach
opisujących pola na których działa fizjoterapeuta
A. Ocena pacjenta i interpretacja uzyskanych informacji
B. Planowanie fizjoterapii i wprowadzanie do realizacji
C. Ocena postępowania fizjoterapeutycznego
D. Opieka zdrowotna
E. Postępowanie zawodowe
F. Zarządzanie
G. Badania naukowe
Każde z tych pól zostało uszczegółowione poprzez opisanie kompetencji uzyskanych po
ukończeniu programu kształcenia, które dotyczą czterech kategorii:
1. wiedzy i zrozumienia,
2. umiejętności,
3. postawy,
4. kryteria oceny
W przedstawianym materiale zostały uwzględnione niektóre „wzorniki” odpowiednie do
polskich warunków kształcenia i porównywalne z istniejącymi standardami.
Przy opracowaniu przedstawianych efektów kształcenia wykorzystano:
1. Chmielecka E. Opracowanie redakcyjne. Autonomia programowa Uczelni. Ramy
kwalifikacji do szkolnictwa wyższego. Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego „Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie
poprawy jakości kształcenia” Priorytet IV PO KL, Działanie 4.1. Poddziałanie 4.1.3.
2010
2. Śliwiński Z, Wasilewska G, Kiliański M, Woszczak M, Szczegielniak J. Materiały do
programu kształcenia podyplomowego z zakresu fizjoterapii .Opracowane przez Komisje
powołaną przez Ministra Zdrowia, 2010
3. Revised Education Policy Statement zaakceptowany na Walnym Zgromadzeniu
Europejskiego Regionu Światowej Konfederacji Fizjoterapii w 2004, poprawiony na
kolejnych Walnych Zgromadzeniach w roku 2006, następnie 2008 i 2010
4. Ven A, Vyt A. The Competence. Chart of the European Network of Physiotherapy In
Higher Education. Garant Publishers& the authors . 2007
5. Standardy kształcenia obowiązujących w Polsce od 2007 roku i programy kształcenia
fizjoterapii w szkołach o w wieloletniej tradycji;
6. Kiebzak W, Dwornik M .Krajowy standard kwalifikacji zawodowych dla zawodu
fizjoterapeuta. W projekcie Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów
kwalifikacji zawodowych. 2006
7. European Physiotherapy Benchmark Statement zaakceptowany na Walnym
Zgromadzeniu Europejskiego Regionu Światowej Konfederacji Fizjoterapii w 2003 roku
8. European Core standard of Physiotherapy practice. Zatwierdzone na Walnym
Zgromadzeniu Europejskiego Regionu of the Word Confederation for Physical
Therapy.2002
9. Benchmark statement: Health care programmes. Published by Quality Assurance Agency
for Higher Education. 2001
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3001
› Pobierz plik