Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy określenia zasad: wykonywania zawodu fizjoterapeuty w tym: uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia zawodowego i podyplomowego oraz odpowiedzialności zawodowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3001
- Data wpłynięcia: 2014-07-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3001
- prezentacje ustne oparte o przygotowane materiały wizualne z wykorzystaniem
multimediów,
- wypowiedzi ustne w powiązaniu z analizowaną literaturą (także w języku obcym) czy
aktami prawnymi
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI
Egzamin:
- Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa),
- Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny (OSCE),
- Mini-CEX (mini – clinical examination),
- Realizacja zleconego zadania,
- Projekt programu usprawniającego
Ocena działań praktycznych, takich jak:
- udział w dyskusji, panelu dyskusyjnym, debacie, „burzy mózgów”,
- odgrywanie ról,
- hospitacje zajęć prowadzonych przez studenta w ramach praktyk,
- aktywność w czasie zajęć praktycznych,
- działalność w wolontariacie,
- udział w konferencji naukowej bądź seminarium,
- aktywność w kole naukowym, ,
- praca w grupie zadaniowej,
- poprawność w wykonywaniu procedur fizjoterapeutycznych,
- ocena sprawności motorycznej i umiejętności za pomocą testów sprawnościowych.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI
- ocena postawy i zachowania w stosunku do pacjentów i w grupie zadaniowej
- ocena dotyczaca rozwiazywania zadań ,
- przedłużona obserwacja przez opiekuna (nauczyciela prowadzącego),
- ocena 360° (opinie nauczycieli, pacjentów, innych współpracowników),
- ocena przez kolegów,
- samoocena.
POWOŁANIE SIĘ NA WZORCE MIĘDZYNARODOWE i KRAJOWE
W zasadzie istnieje zgodność miedzy ramami kwalifikacji i standardami
międzynarodowymi przy opracowanym opisie efektów kształcenia. Zarówno „Benchmark
Statements” WCPT, jak i „The competence” ENPHE przedstawiają opis efektów kształcenia
poprzez określenie autonomii zawodowej fizjoterapeutów, jako wynik uzyskanej szerokiej
wiedzy, umiejętności i wykonywanej praktyki, a także roli i umiejscowienia fizjoterapeuty w
ochronie zdrowia oraz w społeczeństwie.
Benchmark Statement WCPT nie różnicuje efektów kształcenia dla dwóch stopni kształcenia,
zostawiając wybór i podział dla danego kraju i jego polityki kształcenia. Opisując działalność
fizjoterapeuty przypisuje mu określone oczekiwania, co do jego wiedzy, umiejętności i
kompetencji, które powinien zdobyć w programie szkolenia.
W wykorzystanym materiale fizjoterapia została opisana na trzech poziomach:
1. Postrzeganie fizjoterapeuty jako zarejestrowanego praktyka w ochronie zdrowia:
oczekiwania środowiska zawodowego, pracodawców, społeczeństwa
2. Umiejętności fizjoterapeuty i ich zastosowanie w praktyce
3. Znajomość i zrozumienie przedmiotu fizjoterapia oraz pokrewne umiejętności nabyte w
czasie procesu uczenia się.
Benchmark Statement WCPT ma stanowić rekomendacje dla szkół w przygotowaniu
programów i umożliwić porównywanie efektów kształcenia w Europie. Opis kompetencji
(efektów uczenia się, efektów kształcenia ) „The competence”, opracowany na podstawie prac
grup roboczych i koordynujących ENPHE pogrupowany został w kilku jednostkach
opisujących pola na których działa fizjoterapeuta
A. Ocena pacjenta i interpretacja uzyskanych informacji
B. Planowanie fizjoterapii i wprowadzanie do realizacji
C. Ocena postępowania fizjoterapeutycznego
D. Opieka zdrowotna
E. Postępowanie zawodowe
F. Zarządzanie
G. Badania naukowe
Każde z tych pól zostało uszczegółowione poprzez opisanie kompetencji uzyskanych po
ukończeniu programu kształcenia, które dotyczą czterech kategorii:
1. wiedzy i zrozumienia,
2. umiejętności,
3. postawy,
4. kryteria oceny
W przedstawianym materiale zostały uwzględnione niektóre „wzorniki” odpowiednie do
polskich warunków kształcenia i porównywalne z istniejącymi standardami.
Przy opracowaniu przedstawianych efektów kształcenia wykorzystano:
1. Chmielecka E. Opracowanie redakcyjne. Autonomia programowa Uczelni. Ramy
kwalifikacji do szkolnictwa wyższego. Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego „Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie
poprawy jakości kształcenia” Priorytet IV PO KL, Działanie 4.1. Poddziałanie 4.1.3.
2010
2.
Śliwiński Z, Wasilewska G, Kiliański M, Woszczak M, Szczegielniak J. Materiały
do programu kształcenia podyplomowego z zakresu fizjoterapii .Opracowane przez
Komisje powołaną przez Ministra Zdrowia, 2010
3.
Revised Education Policy Statement zaakceptowany na Walnym Zgromadzeniu
Europejskiego Regionu Światowej Konfederacji Fizjoterapii w 2004, poprawiony na
kolejnych Walnych Zgromadzeniach w roku 2006, następnie 2008 i 2010
4.
Ven A, Vyt A. The Competence. Chart of the European Network of Physiotherapy
In Higher Education. Garant Publishers& the authors . 2007
5.
Standardy kształcenia obowiązujących w Polsce od 2007 roku i programy
kształcenia fizjoterapii w szkołach o w wieloletniej tradycji;
6.
Kiebzak W, Dwornik M .Krajowy standard kwalifikacji zawodowych dla zawodu
fizjoterapeuta. W projekcie Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów
kwalifikacji zawodowych. 2006
7.
European Physiotherapy Benchmark Statement zaakceptowany na Walnym
Zgromadzeniu Europejskiego Regionu Światowej Konfederacji Fizjoterapii w 2003 roku
8.
European Core standard of Physiotherapy practice. Zatwierdzone na Walnym
Zgromadzeniu Europejskiego Regionu of the Word Confederation for Physical
Therapy.2002
9.
Benchmark statement: Health care programmes. Published by Quality Assurance
Agency for Higher Education. 2001
B. WZORCOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW
FIZJOTERAPIA
MAGISTER (II STOPIEŃ) - PROFIL OGÓLNOAKADEMICKI
UMIEJSCOWIENIE KIERUNKU FIZJOTERAPIA W OBSZARZE MEDYCZNYM
z uzasadnieniem
Fizjoterapia jest integralną częścią obszaru nauk medycznych. Jest to nauka o metodach
leczenia środkami naturalnymi, opartymi na różnych formach energii fizycznej, występującej w
środowisku człowieka, takich jak ruch, bodźce termiczne, kinetyczne, mechaniczne,
elektryczne, świetlne oraz chemiczne. Według definicji Światowej Konfederacji Fizjoterapii
(World Confederation for Physical Therapy – WCPT) ”Fizjoterapia” oznacza świadczenie
usług wobec jednostek i populacji osób, mających na celu rozwijanie, utrzymywanie oraz
przywracanie im maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych. Usługi te mogą być
świadczone tylko przez fizjoterapeutę, lub pod jego kierunkiem i nadzorem. WCPT jasno
określa, że w ramach swoich usług fizjoterapeuta posiada kompetencje do badania, oceniania,
ewaluacji, diagnozy funkcjonalnej, prognozy, programowania postępowania, a także
przeprowadzenia powtórnej oceny pacjenta na potrzeby prowadzonego procesu
terapeutycznego.
Fizjoterapia jako dyscyplina zajmująca się likwidacją skutków lub łagodzeniem
procesów chorobowych i ich następstw, zapobieganiem im oraz przywracaniem sprawności
człowieka w ciągu całego jego życia, umiejscowiona jest w obszarze nauk medycznych. Ze
względu na swój charakter, związany z metodycznie prowadzonym procesem rozwijania,
utrzymywania i przywracania maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych
człowieka, czerpie wiedzę z zakresu nauk medycznych, o kulturze fizycznej oraz nauk o
zdrowiu
Studia z Fizjoterapii są ściśle związane z samodzielna praktyką, która
wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk podstawowych i klinicznych, na potrzeby tworzenia,
wykonywania oraz weryfikacji i modyfikacji programu rehabilitacji /fizjoterapii osób z
różnymi dysfunkcjami - stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego. Wymaga to
przede wszystkim wiedzy z zakresu nauk z teorii, metodyki i praktyki fizjoterapii oraz
diagnostyki funkcjonalnej, a także umiejętności wykonywania zabiegów z fizykoterapii,
kinezyterapii, procedur terapii manualnej i masażu oraz stosowania środków, zabiegów i metod
specjalnych.
Oferta edukacyjna obejmuje studia I stopnia o profilu praktycznym (Licencjat) i II
stopnia o profilu ogólnoakademickim (Magister) z zakresu Fizjoterapii - o jednakowym
statusie prawnym.* Efekty uczenia się na poziomie I i II stopnia dotyczą wiedzy z zakresu
nauk podstawowych, medycznych, klinicznych oraz umiejętności zastosowania wyżej
wymienionej wiedzy w praktyce, związanych nieodłącznie z koncepcją atrybutów
wynikających z ukończenia studiów na danym poziomie. Od studentów oczekiwać będzie się
określonych kompetencji personalnych i społecznych.
*
Rozpoczęcie studiów II stopnia o profilu ogólnoakademickim (Magister) z zakresu
Fizjoterapii jest możliwe tylko i wyłącznie po ukończeniu studia I stopnia o profilu
praktycznym (Licencjat) z zakresu Fizjoterapii.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA NA STUDIACH II STOPNIA DLA KIERUNKU
FIZJOTERAPIA
o
umożliwienie absolwentom zdobycia przygotowania zawodowego poprzez uzyskanie
wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania diagnostyki funkcjonalnej
i obrazowej z zakresu fizjoterapii, teorii, wykonywania zabiegów i stosowania metod
fizjoterapii, a także programowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz
kontrolowania jego efektów.
o
kształtowanie umiejętności prowadzenia szkolenia zawodowego w zakresie procedur
fizjoterapeutycznych i nauczania przedmiotów zawodowych oraz prowadzenia badań
i włączania się w pracę zespołów badawczych,
o
umożliwienie nabywania umiejętności samodzielnej pracy w jednostkach ochrony
zdrowia, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, ośrodkach sportowych, jednostkach
naukowych, administracji państwowej i samorządowej oraz szkolnictwie.
o
umożliwienie uzyskania wiedzy i umiejętności do kierowania zespołem terapeutycznym,
organizacji i zarządzania placówkami prowadzącym działalność fizjoterapeutyczną,
pełnienia funkcji kierowniczych i nadzorujących w placówkach Ochrony Zdrowia.
o
kształtowanie umiejętności uczenia się i doskonalenia swojej wiedzy, umiejętności
i kompetencji z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania,
organizowania i przetwarzania informacji i materiałów.
o
umożliwienie nabywania umiejętności komunikowania się zarówno ze specjalistami, jak
i z osobami spoza grona specjalistów przy użyciu różnych kanałów i technik
o
kształtowanie umiejętności programowania badań naukowych i rozwiązywania
problemów badawczych.
o
uczestniczenie w procesie doskonalenia zawodowego przygotowanie publikacji
naukowych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3001
› Pobierz plik