Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy określenia zasad: wykonywania zawodu fizjoterapeuty w tym: uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia zawodowego i podyplomowego oraz odpowiedzialności zawodowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3001
- Data wpłynięcia: 2014-07-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3001
9- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie standardów kształcenia specjalizacyjnego
fizjoterapeutów, wzoru certyfikatu akredytacyjnego jednostek prowadzących szkolenia
specjalizacyjne fizjoterapeutów oraz wysokości opłat za przeprowadzenie Państwowego
Egzaminu Specjalizacyjnego Fizjoterapeutów.
Założenia: - opłata egzaminacyjna wyniesie nie więcej niż 25% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w drodze obwieszczenia, do dnia 15 stycznia
każdego roku.
- opłatę pobiera dyrektor CEM.
- opłata stanowi dochód budżetu państwa.
- fizjoterapeuta, który nie został dopuszczony do PESF może zwrócić się z wnioskiem do CEM
o zwrot opłaty egzaminacyjnej.
Podstawa: art. 47. ust. 5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość i sposób uiszczania opłaty, o której mowa w ust. 1, uwzględniając
niezbędne koszty związane z organizacją i przeprowadzaniem PESF.
10- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ramowego programu szkoleń ciągłych
oraz sposobu kształtowania wysokości opłat za szkolenia.
Założenia: ramowy program ciągłych szkoleń obejmuje:
- zakres wiedzy teoretycznej dotyczący zagadnień z zakresu postępu nauk w obszarze
fizjoterapii
- sposób i formy odbywania ciągłych szkoleń
- określenie obowiązującej liczby punktów edukacyjnych
- okresy rozliczeniowe
- sposób dokumentacji i weryfikacji wyników szkoleń
- sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia szkoleń
Podstawa:
art. 50. ust. 3. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady
Fizjoterapeutów oraz towarzystw naukowych właściwych dla fizjoterapii, określi w drodze
rozporządzenia, ramowy program ciągłych szkoleń, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu
oraz form zdobywania wiedzy teoretycznej, sposób odbywania szkoleń z uwzględnieniem
trybu dokumentowania ich przebiegu, standardy kształcenia ciągłego, a także wysokość opłat
za szkolenie.
11- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu specjalizacji szczegółowych
oraz sposób ich odbywania po uzyskaniu specjalizacji podstawowej w dziedzinie
fizjoterapii.
Założenia: określenie standardów kształcenia specjalizacyjnego w zakresie fizjoterapii
obejmuje:
- określenie celu kształcenia i uzyskanych kompetencji zawodowych
- określenie czasu trwania specjalizacji
- ustalenie sposobu organizacji specjalizacji
- wzór wniosku o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego
- określenie postępowania kwalifikacyjnego
- ustalenie zakresu wymaganej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych
- ustalenie planu kształcenia – w tym rodzaju, liczby i czasu trwania staży
specjalizacyjnych, kursów oraz modułów teoretycznych
- określenie metody oceny wiedzy teoretycznej i nabytych umiejętności praktycznych
- ustalenie zakresu Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego
- określenie podmiotów uprawnionych do kształcenia specjalizacyjnego
- określenie kadry i bazy dydaktycznej do zajęć i staży kierunkowych
- sposób weryfikacji wyników kształcenia
- sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia specjalizacji
Podstawa: art. 50. ust. 4. Minister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Krajowej Rady
Fizjoterapeutów, lub towarzystwa naukowego właściwego dla fizjoterapii, może określić w
drodze rozporządzenia, wykaz specjalizacji szczegółowych oraz sposób ich odbywania po
uzyskaniu specjalizacji podstawowej w dziedzinie fizjoterapii.
12- Art. 135 W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym ( Dz. U. Nr
164, poz. 1365, z późn. zm. ) art. 9b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, standardy kształcenia dla
kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i
położnictwa, fizjoterapia uwzględniając wymogi dotyczące kształcenia i szkolenia
przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza-dentysty, farmaceuty, pielęgniarki i
położnej, fizjoterapeuty określone w przepisach Unii Europejskiej.”
13- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie sposobu, trybu i regulaminu działania
Tymczasowej Krajowej Rady Fizjoterapeutów.
Założenia: - pierwszy Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów, nie wcześniej niż w terminie 2 lat, a nie
później niż w terminie 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, zwołuje
Tymczasowa Krajowa Rada Fizjoterapeutów
-skład Tymczasowej Krajowej Radę Fizjoterapeutów: Krajowy Konsultant do spraw
Fizjoterapii, Wojewódzcy Konsultanci do spraw fizjoterapii, 2 przedstawicieli
ogólnopolskich związków zawodowych zrzeszających fizjoterapeutów, 2 przedstawicieli
towarzystw naukowych z dziedziny fizjoterapii.
- do czasu powołania Krajowej Rady Fizjoterapeutów – jej funkcje przewidziane w niniejszej
ustawie pełni Tymczasowa Krajowa Rada Fizjoterapeutów.
-Tymczasowa Krajowa Rada Fizjoterapeutów zobowiązana jest do uchwalenia zasad wyborów
delegatów na pierwszy Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów, liczby delegatów z poszczególnych
województw, a także zasad wyborów członków Krajowej Rady Fizjoterapeutów przez
zgromadzenia wojewódzkie oraz projekt regulaminu pierwszego Krajowego Zjazdu
Fizjoterapeutów.
- koszty funkcjonowania Tymczasowej Krajowej Rady Fizjoterapeutów zostaną pokryte z
części budżetu Państwa pozostającej w dyspozycji ministra do spraw zdrowia.
Podstawa: art. 137. ust. 4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi sposób, tryb i
regulamin działania Tymczasowej Krajowej Rady Fizjoterapeutów. Koszty funkcjonowania
Tymczasowej Krajowej Rady Fizjoterapeutów zostaną pokryte z części budżetu Państwa
pozostającej w dyspozycji ministra do spraw zdrowia.
14 – Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zasad organizacji, trybu
funkcjonowania systemu wizytacji, procedur i czynności wizytacyjnych oraz
postępowanie powizytacyjnego.
Założenia: - wybór przewodniczącego Zespołu Wizytatorów, jego zastępcy i członków należy
do KRF - zględnienie uprawnień konsultantów wojewódzkich w dziedzinie fizjoterapii.
Podstawa: art. 137. ust. 5. Zasady organizacji, tryb funkcjonowania systemu wizytacji,
procedury i czynności wizytacyjne oraz postępowanie powizytacyjne zostaną określone
rozporządzeniem ministra właściwego do spraw zdrowia z zachowaniem przepisu art. 70 pkt
7 oraz z uwzględnieniem uprawnień konsultantów wojewódzkich w dziedzinie
fizjoterapii.
Założenia środowiska do zagadnień kształcenia zawodowego fizjoterapeuty.
A. WZORCOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU STUDIÓW
FIZJOTERAPIA
LICENCJAT (I STOPIEŃ) - PROFIL PRAKTYCZNY
UMIEJSCOWIENIE KIERUNKU FIZJOTERAPIA W OBSZARZE KSZTAŁCENIA
W ZAKRESIE NAUK MEDYCZNYCH, NAUK O ZDROWIU
ORAZ NAUK O KULTURZE FIZYCZNEJ
Uzasadnienie
Fizjoterapia jest integralną częścią obszaru nauk medycznych. Jest to nauka o metodach
leczenia środkami naturalnymi, opartymi na różnych formach energii fizycznej, występującej w
środowisku człowieka, takich jak ruch, bodźce termiczne, kinetyczne, mechaniczne,
elektryczne, świetlne oraz chemiczne. Według definicji Światowej Konfederacji Fizjoterapii
(World Confederation for Physical Therapy – WCPT) ”Fizjoterapia” oznacza świadczenie
usług wobec jednostek i populacji osób, mających na celu rozwijanie, utrzymywanie oraz
przywracanie im maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych. Usługi te mogą być
świadczone tylko przez fizjoterapeutę, lub pod jego kierunkiem i nadzorem. WCPT jasno
określa, że w ramach swoich usług fizjoterapeuta posiada kompetencje do badania, oceniania,
ewaluacji, diagnozy funkcjonalnej, prognozy, programowania postępowania, a także
przeprowadzenia powtórnej oceny pacjenta na potrzeby prowadzonego procesu
terapeutycznego.
Fizjoterapia jako dyscyplina zajmująca się likwidacją skutków lub łagodzeniem
procesów chorobowych i ich następstw, zapobieganiem im oraz przywracaniem sprawności
człowieka w ciągu całego jego życia, umiejscowiona jest w obszarze nauk medycznych. Ze
względu na swój charakter, związany z metodycznie prowadzonym procesem rozwijania,
utrzymywania i przywracania maksymalnych zdolności ruchowych i funkcjonalnych
człowieka, czerpie wiedzę z zakresu nauk medycznych, o zdrowiu oraz nauk o kulturze
fizycznej.
Studia z Fizjoterapii są ściśle związane z samodzielna praktyką, która
wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk podstawowych i klinicznych, na potrzeby tworzenia,
wykonywania oraz weryfikacji i modyfikacji programu rehabilitacji /fizjoterapii osób z
różnymi dysfunkcjami - stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego. Wymaga to
przede wszystkim wiedzy z zakresu nauk z teorii, metodyki i praktyki fizjoterapii oraz
diagnostyki funkcjonalnej, a także umiejętności wykonywania zabiegów z fizykoterapii,
kinezyterapii, procedur terapii manualnej i masażu oraz stosowania środków, zabiegów i metod
specjalnych.
Oferta edukacyjna obejmuje studia I stopnia o profilu praktycznym (Licencjat) to
jest tylko dla I stopnia z zakresu Fizjoterapii - o jednakowym statusie prawnym. Efekty
uczenia się na poziomie I stopnia dotyczą wiedzy z zakresu nauk podstawowych, medycznych,
klinicznych oraz umiejętności zastosowania wyżej wymienionej wiedzy w praktyce,
związanych nieodłącznie z koncepcją atrybutów wynikających z ukończenia studiów na danym
poziomie. Od studentów oczekiwać będzie się określonych kompetencji personalnych i
społecznych. Fizjoterapeuta, który uzyskał tytuł licencjata uprawniony jest do wykonywania
zadań samodzielnie, lub na zlecenie lekarza lub fizjoterapeuty, który uzyskał tytuł magistra i
ukończył specjalizację z zakresu Fizjoterapii zgodnie z kompetencjami określonymi poprzez
uzyskane efekty kształcenia.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA NA STUDIACH I STOPNIA DLA KIERUNKU
FIZJOTERAPIA
1. Przygotowanie zawodowe absolwenta do kształtowania, podtrzymywania i
przywracania sprawności oraz wydolności osób w różnym wieku, utraconej lub
obniżonej wskutek różnych chorób bądź urazów.
2. Przygotowanie absolwenta do rozwiązywania problemów, stosowania praktyki opartej
na dowodach naukowych.
3. Zdobycie umiejętności nienagannego wykonywania zabiegów fizjoterapeutycznych i
metod fizjoterapeutycznych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3001
› Pobierz plik