Poselski projekt ustawy o zawodzie fizjoterapeuty oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy określenia zasad: wykonywania zawodu fizjoterapeuty w tym: uzyskiwania prawa wykonywania zawodu, kształcenia zawodowego i podyplomowego oraz odpowiedzialności zawodowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3001
- Data wpłynięcia: 2014-07-23
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3001
współdziałania i komunikacji w pracach zespołu leczącego.
5. Zdobycie umiejętności oceny i wpisu w dokumentacji medycznej postępowania
fizjoterapeutycznego
6. Zdobycie umiejętności organizacji miejsca do zabiegów terapeutycznych
7. Przygotowanie absolwenta do kierowania zespołem techników fizjoterapii i
masażystów
8. Przygotowanie absolwenta do współpracy z rodzina lub opiekunem prawnym pacjenta
oraz środowiskiem, w którym przebywa pacjent.
SZCZEGÓLNE WYMAGANIA DLA STUDIÓW I STOPNIA
1. Zalecana jest realizacja 180 punktów ECTS (po 30 ECTS w semestrze), przy
umożliwieniu studentowi udziału w dodatkowych zajęciach do wyboru oraz realizacji
dodatkowej formy praktyki, ocenianej wg. zasad dotyczących obligatoryjnych form
praktyki zawodowej (np. na turnusie rehabilitacyjnym, lub wolontariacie). Stworzyłoby
to absolwentowi możliwość uzyskanie dodatkowych punktów ECTS na studiach I
stopnia Fizjoterapii, nie więcej jednak niż 30% ogólnej ilości ECTS, tj. maksymalnie 30
ECTS.
2. Wymagana praktyka zawodowa w liczbie, co najmniej 1200 godzin (zgodne z
rekomendacja WCPT) w tym: praktyka w pracowni fizykoterapii - co najmniej 300
godzin, praktyka w zakresie fizjoterapii klinicznej - co najmniej 520 godzin oraz
praktyka w zakresie kinezyterapii - pozostałe 380 godzin.
3. Zalecany egzamin dyplomowy w formie Obiektywnego Strukturyzowanego Egzaminu
Klinicznego (OSCE).
4. Wymagane napisanie i obrona pracy dyplomowej.
* PUNKTACJA ECTS
System kredytów sprowadza się do oceny nakładu pracy, związanej z osiągnięciem efektów
kształcenia, przy czym 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzin pracy studenta (kontaktowych
plus bez nauczyciela), co daje w efekcie około 1500-1800 godzin w roku akademickim,
odpowiadającym 60 punktom ECTS. Przyjęty program jest zgodny z założeniami i
rekomendacją Światowej Konfederacji Fizjoterapii (WCPT) i Europejskiego Regionu WCPT
oraz Deklaracją Bolońska
Specyfika studiów i fakt, że około 85% Szkół Fizjoterapii w Europie kształci w systemie 4
letnim lub 3,5 letnim o podwyższonej pkt ECTS sugeruje przyjęcie wymienionej liczby pkt, co
umożliwia poprawniejsze porównanie efektów kształcenia z innymi programami kształcenia w
Europie.
Europejski Region Światowej Konfederacji Fizjoterapii (WCPT) i Europejskiej Sieci
Wyższych Szkół Fizjoterapii (ENPHE) dla I stopnia kształcenia fizjoterapii rekomenduje studia
stacjonarne obejmujący czas trwania studiów (3,5+1,5 lub 4+1, …). Bolońska Deklaracja
określa jedynie minimum lat dla studiów licencjackich (nie mniej niż 3) i nie zamyka
możliwości przedłużenia studiów.
Rozporządzenie Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w
sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia Dz. U.
243,poz.1445
Rozporządzenie Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie
Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego DZ.U. 253 poz.1520
SZCZEGÓŁOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA KIERUNKU I ICH ODNIESIENIE
DO EFEKTÓW DLA OBSZARU KSZTAŁCENIA
Objaśnienie oznaczeń w symbolach
K – (przed podkreślnikiem) kierunkowe efekty kształcenia
W– kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – (po podkreślniku) – kategoria kompetencji społecznych
M1 – efekty kształcenia w obszarze studiów medycznych nauk medycznych, nauk o
zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej dla kierunku - fizjoterapia dla I stopnia
01,02,03 i kolejne – numery efektu kształcenia
Wydział prowadzący kierunek studiów:
NAUK O ZDROWIU / FIZJOTERAPIA /
REHABILITACJA
Kierunek stadiów:
FIZJOTERAPIA
(nazwa kierunku musi być odebrania do zawartości programu
kształcenia a zwłaszcza do zakładanych efektów kształcenia)
Poziom kształcenia:
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
(studia pierwszego, drugiego stopnia, jednolite studia
magisterskie)
Profil kształcenia:
P R A K T Y C Z NY
(ogólnoakademicki, praktyczny)
Umiejscowienie kierunku w obszarze (obszarach)
Nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz
kształcenia:
nauk o kulturze fizycznej
(1) Symbol
(2) Efekty kształcenia dla (3) Odniesienie do efektów
K – (przed podkreślnikiem)
kierunku studiów fizjoterapia
kształcenia
w obszarze
kierunkowe efekty kształcenia
kształcenia (symbole)\
W
–
kategoria wiedzy Po ukończeniu studiów I stopnia
U – kategoria umiejętności
Kierunku: Fizjoterapia
M – obszar kształcenia w zakresie
K – ( po podkreślniku)
Profilu: praktycznym,
nauk medycznych, nauk o zdrowiu
kategoria kompetencji
absolwent osiąga następujące efekty oraz nauk o kulturze fizycznej
społecznych
kształcenia:
1 – studia pierwszego stopnia
01, 02, 03 i kolejne – numer
A – profil ogólnoakademicki
efektu kształcenia
P – profil praktyczny
WIEDZA
zna i rozumie podstawowe procesy metaboliczne na poziomie
K_W01
komórkowym, narządowym, ustrojowym, w tym zjawiska regulacji
M1P_W01
hormonalnej, reprodukcji i procesów starzenia się ustroju oraz ich zmian
pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych schorzeń na
potrzeby fizjoterapii – zostawić
K_W02
zna teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy fizjoterapii
M1P_W01
zna i potrafi opisać oraz zinterpretować analizę kinezjologiczna i
K_W03
biomechaniczną z zakresu prostych i złożonych ruchów człowieka w
warunkach prawidłowych iw różnych zaburzeniach układu ruchu oraz w M1P_W02
warunkach obciążeń wewnętrznych i zewnętrznych organizmu
zna podstawy funkcjonowania organizmów żywych, podstaw
K_W04
dziedziczenia, rozrodu oraz prawidłowego i zaburzonego rozwoju
M1P_W02
zarodkowego
posiada ogólną znajomość budowy anatomicznej i czynności
K_W05
poszczególnych układów człowieka, takich jak: aparat ruchu człowieka,
M1P_W02
układ nerwowy układ krążenia, oddychania, wydalniczy,
wewnątrzwydzielniczy oraz narządów zmysłów
zna i interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i
K_W06
głównych zmian patofizjologicznych w różnych schorzeniach oraz
M1P_W03
zaburzeniach strukturalnych wywołanych chorobą, urazem, lub inną
formą niepełnosprawności
zna i potrafi opisać oraz zinterpretować podstawowe jednostki i zespoły
K_W07
chorobowe w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków
M1P_W03
fizjoterapii i planowania procesu rehabilitacji w dysfunkcjach narządu
ruchu oraz w chorobach wewnętrznych
zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii ogólnej oraz rozwoju
K_W08
psychomotorycznego oraz potrafi wyjaśnić podstawowe reakcje
M1P_W04
człowieka na choroby
zna podstawowe pojęcia z zakresu uczenia się i nauczania oraz potrafi
K_W09
wyjaśnić psychospołeczne i psychopedagogiczne aspekty pracy
M1P_W04
fizjoterapeuty, jako osoby nauczającej w kontekście podstawowych
składowych procesu nauczania
zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii zdrowia, choroby
K_W10
i niepełnosprawności oraz socjologii zawodów medycznych, potrafi
M1P_W05
wyjaśnić znaczenie wsparcia społecznego w zdrowiu, chorobie i
niepełnosprawności oraz wskazać źródła wsparcia społecznego
zna i rozpoznaje kulturowe oraz religijne normy i tradycje różnych
K_W11
społeczności, które mogą wpływać na nieporozumienie i sytuacje
M1P_W05
problemowe w opiece nad pacjentem
zna i potrafi wymienić oraz wyjaśnić czynniki decydujące o zdrowi i
K_W12
zagrożeniu zdrowia, zasady promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej i
M1P_W06
profilaktyki niepełnosprawności , zna różne formy aktywności dla osób
ze specjalnymi potrzebami
zna wskazania, przeciwwskazania oraz skutki uboczne środków i
K_W13
zabiegów fizjoterapeutycznych oraz potrafi opisać i wyjaśnić mechanizm M1P_W07
ich oddziaływania
zna i potrafi wyjaśnić zasady działania przedmiotów zaopatrzenia
K_W14
ortopedycznego stosowanych w rehabilitacji
M1P_W07
zna i interpretuje zasady prawne i organizacyjne obowiązujące w
K_W15
placówkach zajmujących się fizjoterapią i rehabilitacją osób
M1P_W08
niepełnosprawnych w kontekście prawa cywilnego, prawa pracy i bhp
zna i potrafi wymienić oraz wyjaśnić zasady etyczne obowiązujące w
M1P_W08
K_W16
pracy z pacjentem
ma wiedzę ogólna z zakresu historii rehabilitacji i fizjoterapii, potrafi
K_W17
wskazać umiejscowienie fizjoterapii w krajowych strukturach ochrony
M1P_W09
zdrowia
zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące całokształtu
K_W18
rehabilitacji medycznej, fizjoterapii, kultury fizycznej oraz
M1P_W10
niepełnosprawności
zna i opisuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności
K_W19
intelektualnej i prawa autorskiego
M1P_W11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3001
› Pobierz plik