eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego

projekt dotyczy przekazania podległości ośrodków doradztwa rolniczego (ODR) zarządowi województwa, czyli dostosowania do rozwiązań stosowanych przy innych wojewódzkich jednostkach organizacyjnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 297
  • Data wpłynięcia: 2012-02-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1414

297


Druk nr 297
Warszawa,
10
stycznia
2012
r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o jednostkach
doradztwa rolniczego.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mirosława Maliszewskiego.

(-) Edmund
Borawski;
(-) Marek
Gos;
(-) Jarosław Górczyński;
(-) Eugeniusz Tomasz Grzeszczak; (-) Mieczysław Kasprzak;
(-)


Jan
Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-)
Mirosław Maliszewski;
(-) Mirosław Pawlak; (-) Marek Sawicki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew
Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa
Tokarska; (-) Zbigniew Włodkowski; (-) Piotr Zgorzelski; (-) Józef Zych.
Projekt
Ustawa

z dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego

Art. 1. W ustawie z dnia 22 października 2004 roku o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.
U. Nr 251, poz. 2507, z późn. zm. 1 ) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Ośrodek wojewódzki podlega właściwemu zarządowi województwa.",

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Właściwy miejscowo zarząd województwa nadaje statut ośrodkowi
wojewódzkiemu.";

2) w art. 9 w ust. 5 w pkt 2:
a) lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) 1 przedstawiciel sejmiku województwa i 1 przedstawiciel zarządu województwa,",

b) lit. c otrzymuje brzmienie:
"c) 4 przedstawicieli zgłoszonych przez właściwe miejscowo związki zawodowe
rolników,",

c) lit. d otrzymuje brzmienie:
"d) 1 przedstawiciel zgłoszony przez właściwe miejscowo szkoły wyższe oraz jednostki
badawczo – rozwojowe, kształcące i realizujące działania dla potrzeb rolnictwa i
rozwoju obszarów wiejskich,",

d) lit. e otrzymuje brzmienie:
"e) 2 przedstawicieli właściwych miejscowo szkół ponadgimnazjalnych kształącących
dla potrzeb rolnictwa,";

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i Nr
123, poz. 847, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 92, poz.753 oraz z 2010 r. Nr 257, poz.1726.


3) w art. 11 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego mogą otrzymywać dotacje z budżetów
jednostek samorządów terytorialnych na wykonywanie zadań z zakresu doradztwa
rolniczego, o któym mowa w art. 4 ust. 2, w tym na wynagrodzenia dla pracowników,
utrzymanie ośrodka oraz wydatki inwestycyjne";

4) w art. 12:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) sprawozdanie z realizacji rocznego programu działalności jednostki doradztwa
rolniczego, o któym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 – w terminie do dnia 28 lutego roku
następującego po roku, który sprawozdanie obejmuje.",

b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
"1b. Zarząd województwa przedkłada sejmikowi województwa informację z działalności
jednostki doradztwa rolniczego w terminie do 30 kwietnia następującego po roku, który
informacja obejmuje.".

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt
4 a i b , które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku.















Uzasadnienie

Cel i potrzeba uchwalenia ustawy
Celem uchwalenia ustawy o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego
jest doprowadzenie do zgodności z rozwiązaniami ustawy o samorządzie
województwa. Sejm ustawą z dnia 23 stycznia 2009 roku przekazał samorządowi
województwa prowadzenie wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego określając
dla ODR jako organ nadzorujący sejmik województwa. Zgodnie z ustawą o
samorządzie województwa wszystkie samorządowe wojewódzkie jednostki
organizacyjne podlegają zarządowi województwa zaś zarząd województwa
przedkłada sprawozdanie z działalności tych jednostek sejmikowi województwa. W
obecnym stanie prawnym sejmikowi nadano uprawnienia których nie jest w stanie
wykonać inaczej niż przy pomocy urzędu marszałkowskiego, który podlega
zarządowi województwa, a sam zarząd wybierany jest przez sejmik. W związku z
tym nastąpiło powierzenie kompetencji nadzoru nad ODR -ami zarówno sejmikowi
jak i zarządowi. W ustawie o samorządzie terytorialnym szczególnie w ustawie o
samorządzie województwa rozdział tych kompetencji został wyraźnie ustalony.
Sejmik wojewódzki nie posiada innych własnych mechanizmów kontroli, które mogą
realizować kontrolę ODR, poza urzędem marszałkowskim podlegającym zarządowi
województwa praktycznie więc ODR-y pozostają poza kontrolą samorządu
województwa. Najbardziej kuriozalnym rozwiązaniem jest fakt, że dyrektora ODR
powołuje zarząd organ wykonawczy a wicedyrektorów sejmik organ uchwałodawczy,
czyli wyższy rangą.
Projektowane rozwiązanie przekazuje podległość ODR zarządowi
województwa. Czyli dostosowuje do rozwiązań stosowanych przy innych
wojewódzkich jednostkach organizacyjnych.

Zmiana przepisów zaproponowana w art. 1 w pkt 2 dotyczy składu Rady
Społecznej Doradztwa Rolniczego działającej przy ośrodkach wojewódzkich.
Wnioskodawcy proponują aby 4 przedstawicieli zgłoszonych przez związki
zawodowe rolników pochodziły z właściwych miejscowo związków zawodowych
oraz 2 przedstawicieli właściwych miejscowo szkół ponadgimnazjalnych
kształącących dla potrzeb rolnictwa.
Zmiana określona w art. 1 pkt 3 daje możliwości, ale nie obowiązkowe
zadanie, dofinansowania działalności ODR w zakresie działalności merytorycznej
świadczonej przez ODR-y nieodpłatnie w tym wynagrodzeń pracowników,
utrzymania ośrodka i działalności inwestycyjnej. Ma to szczególne uzasadnienie w
związku z małymi środkami przekazywanymi przez niektórych wojewodów, jak
również faktem, że ODR-y wykonują część zadań wynikających ze „strategii
województwa”.
Zmiany zawarte w art. 1 pkt 4 dostosowują zasady sprawozdawczości do rozwiązań i
terminów stosowanych w ustawie o samorządzie województwa co porządkuje i
urealnia terminy, nie będzie powodowało potrzeby dodatkowych działań organów
samorządu województwa, jak dotąd.
Skutki społeczne uchwalenia ustawy
Przyjęcie proponowanych rozwiązań porządkuje działanie ODR poddaje je
rzeczywistej kontroli organów samorządu województwa i daje realny wpływ
społeczeństwa danego województwa na działania ODR. Ponadto zmiany te
spowodują lepsze dostosowanie działań ODR do potrzeb społecznych i
gospodarczych terenu na którym działają.
Skutki finansowe i gospodarcze przyjęcia nowelizacji
Proponowana nowelizacja nie powoduje zmiany wydatków budżetu państwa, ani nie
niesie za sobą dodatkowych wydatków samorządów. Proponowana nowelizacja daje
fakultatywną możliwość samorządom włączenia się finansowo w działania ODR, ale
na zasadzie dobrowolności. Projekt niesie więc za sobą pozytywne skutki
gospodarcze.

Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: