eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny

Rządowy projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny

projekt dotyczy kompleksowego uregulowania rozwiązania dotyczącego uprawnień przyznawanych rodzinom wielodzietnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2923
  • Data wpłynięcia: 2014-11-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1863

2923

Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów
technicznych.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Żaden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.

8
Nazwa projektu:
Data sporządzenia
Ustawa o Karcie Dużej Rodziny
25 listopada 2014 r.


Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Wiodące: MPiPS,

Współpracujące: MŚ, MSW, MIiR
Nr w wykazie prac Rady Ministrów

UD 185
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,

Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Małgorzata Marcińska – Podsekretarz Stanu w MPiPS
Piotr Otawski– Główny Konserwator Przyrody w MŚ
Tomasz Szubiela – Podsekretarz Stanu w MSW
Zbigniew Klepacki – Podsekretarz Stanu MIiR

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Departament Prawny MPiPS
Karolina Grenda, Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich
MSW – tel. 60 28 450
Barbara Kaczmarek, Naczelnik Wydziału Paszportów DSO
MSW – tel. 60 28 590;
Anna Mielcuch – główny specjalista w Wydziale Paszportowym
DSO MSW – tel. 22 60 28 310
Katarzyna Karpińska – radca ministra, tel. 22 579-28-27 (MŚ)
Maciej Łapiński – 22 630 13 67 (Departament Budżetu
Infrastruktury MIiR)
Jan Wojtyński – 22 630-14-17 (Departament Transportu
Kolejowego MIiR)
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projektowana ustawa o Karcie Dużej Rodziny stanowi kompleksowe rozwiązanie prawne dotyczące uprawnień
przyznawanych rodzinom wielodzietnym przez podmioty publiczne i niepubliczne w dostępie do oferowanych
przez nie dóbr i usług. Ustawa ma na celu wsparcie rodzin wielodzietnych i promowanie rozwoju takiego
modelu rodzicielstwa. Oprócz bezpośredniego wsparcia rodzin, które wyraża się między innymi w zmniejszeniu
wydatków rodzin wielodzietnych, legitymujących się Kartą Dużej Rodziny, istotne jest również kreowanie
pozytywnego wizerunku wielodzietności. Podejmowane działania mają na celu umacnianie oraz wspieranie
funkcji rodziny wielodzietnej oraz zwiększenie szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży z rodzin
wielodzietnych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Obecnie uprawnienia dla rodzin wielodzietnych uregulowane są w rządowym programie dla rodzin
wielodzietnych, który został przyjęty uchwałą nr 85 Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie
ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (M.P. poz. 430) oraz w akcie wykonawczym
określającym sposób realizacji tego programu, tj. w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r.
w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych (Dz. U. poz. 755
i 836). Na mocy tych aktów prawnych rodzinom wielodzietnym przyznawane są uprawnienia przez instytucje
podległe właściwym ministrom oraz inne podmioty publiczne i niepubliczne (funkcjonujące na rynku
komercyjnym podmioty z różnych branż, np. spożywczych, odzieżowych, bankowych, ubezpieczeniowych, czy
paliwowych). Uprawnienia przyznawane są głównie poprzez podpisanie umowy z ministrem właściwym do spraw
rodziny. Obecnie rodzinom wielodzietnym przyznane zostały uprawnienia przez blisko sto podmiotów
oferujących zniżki na towary i usługi w różnych branżach – m.in. spożywczej, bankowej, ubezpieczeniowej,
telekomunikacyjnej, odzieżowej, medycznej, sportowej czy kulturowej. Projekt ustawy przewiduje
przeniesienie tych rozwiązań funkcjonujących dotychczas na poziomie uchwały i rozporządzenia Rady
Ministrów, na grunt ustawy.

Wydawana na podstawie projektowanych przepisów Karta Dużej Rodziny, zwana dalej „Kartą”, będzie (tak jak
dotychczas w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków
realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych) dokumentem identyfikującym członka rodziny
9
wielodzietnej, poświadczającym jego prawo do zwolnień, ulg, zniżek i innych uprawnień w dostępie do
towarów lub usług, ustalonych w trybie określonym w ustawie lub przyznanych przepisem innej ustawy.
Ustawa określa zasady przyznawania Karty, przyznawania uprawnień osobom posiadającym Kartę i korzystania
z tych uprawnień oraz sposób realizacji i finansowania zadań wynikających z ustawy.
Nowymi rozwiązaniami wprowadzanymi przez projektowaną ustawę jest przyznanie rodzicom oraz
małżonkom rodziców z rodzin wielodzietnych ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu
zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów
jednorazowych oraz ulgi 49% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów miesięcznych. Dla członków rodzin
wielodzietnych wprowadza się zwolnienie z opłaty za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary.
Dodatkowo rodzinom wielodzietnym przyznana zostanie ulga w opłacie paszportowej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
We Francji tego typu mechanizm funkcjonuje już od 1921 r. i najpierw przyznawał rodzinom wielodzietnym
zniżki na bilety kolejowe. Obecnie karta jest ważna przez trzy lata. Rząd francuski jedynie częściowo finansuje
koszty związane z udzielaniem zniżek rodzinom wielodzietnym. Na skutek zaangażowania rządu francuskiego
nastąpiło duże zaangażowanie sektora komercyjnego. Za okazaniem wskazanej karty przysługują ulgi i zniżki,
w tym m.in. na bilety w transporcie kolejowym. Zniżka przysługuje każdemu członkowi rodziny wielodzietnej,
jednak jest uzależniona od liczby dzieci będących na utrzymaniu. W przypadku trójki dzieci zniżka wynosi 30%,
czwórki – 40%, piątki – 50%, a w przypadku szóstki nawet 75% (źródło: http://vosdroits.service-
public.fr/particuliers/F15292.xhtml).
Zniżki w publicznym transporcie kolejowym w ramach programu wsparcia dla rodzin wielodzietnych funkcjonują
również w Hiszpanii. W przypadku członków rodziny wielodzietnej, która posiada nie więcej niż czwórkę dzieci
zniżka wynosi 20%, natomiast dla członków rodziny wielodzietnej z piątką i więcej dzieci zniżka wynosi 50%
(źródło: http://www.renfe.com/viajeros/tarifas/familia_numerosa.html).
Wyjątkowo atrakcyjna oferta dla rodzin, które posiadają więcej niż trójkę dzieci, funkcjonuje w transporcie
kolejowym w Belgii. W drugiej klasie pociągów dorośli i dzieci powyżej 12. roku życia mają prawo do zniżki
50%, natomiast dzieci do 12. roku życia jeżdżą za darmo. W przypadku pierwszej klasy pociągów wszyscy
członkowie rodziny wielodzietnej mają prawo do zniżki 50% (źródło: http://www.belgianrail.be/en/travel-
tickets/tickets/families-ticket-040.aspx).
Dodatkowe ulgi czy też zwolnienia z opłat za wydanie paszportu dla członków rodzin wielodzietnych nie zostały
przewidziane w porządku prawnym przeanalizowanych państw europejskich, tj. Wielkiej Brytanii, Włoch, Czech,
Słowacji, Litwy, Szwecji, Danii i Francji. W Niemczech opłata paszportowa może być obniżona lub można
odstąpić od jej pobrania, jeżeli osoba zobowiązana do jej uiszczenia „jest w potrzebie”. Jako „osobę będącą
w potrzebie” uważa się taką osobę, która ma prawo do pomocy społecznej, albo do zabezpieczenia podstawowego
dla poszukujących pracy. Wnioskujący o paszport jest obowiązany do przedłożenia dokumentów
potwierdzających jego szczególną sytuację. Możliwość przyznania ulgi lub zwolnienia z opłaty paszportowej nie
jest w Niemczech precyzyjnie uregulowana w przepisach i jest w dużej mierze zależna od uznania urzędnika
realizującego sprawę.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Rodziny wielodzietne
3,4 mln osób
GUS-NSP 2011
Umożliwienie korzystania
626,8 tys. rodzin
z uprawnień (zniżek oraz
z 3 i więcej dzieci do
ulg w cenach innych dóbr
24 r.ż. na
i usług) na poziomie
utrzymaniu, w tym
ogólnokrajowym
1,2 mln rodziców
oferowanych przez
instytucje podległe
właściwym ministrom
oraz przez podmioty inne
niż instytucje podległe
właściwym ministrom.
Wykazy z uprawnieniami
prowadził będzie minister
właściwy do spraw
rodziny.
10
Organy paszportowe
16 urzędów
Dane MSW
Realizacja wniosków
w kraju
wojewódzkich
o wydanie paszportu
składanych przez
członków rodzin
wielodzietnych
legitymujących się Kartą
Dużej Rodziny za
obniżoną opłatą
paszportową.
Parki narodowe
23 parki
Dane MŚ
Zmniejszenie
przychodów parków.
Jednostki
samorządu 2479 gmin, 314

Pozyskanie dotacji
terytorialnego
powiatów ziemskich
i realizacja wydatków
i 16 województw
w zakresie ustawy.
Przewoźnicy kolejowi
12 przewoźników
Dane MIiR (stan na 31 lipca Honorowanie uprawnień
2014 r.)
do ulgowych przejazdów
środkami publicznego
transportu zbiorowego
kolejowego oraz
rozliczanie dotacji
przedmiotowej
do krajowych przewozów
pasażerskich.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy został przesłany na podstawie art. 8 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii
Europejskiej (Dz. U. Nr 90, poz. 759) do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego, a także do konsultacji z następującymi partnerami społecznymi:
1) na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167)
do:
a) Forum Związków Zawodowych,
b) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
c) NSZZ ,,Solidarność”;
2) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55,
poz. 235, z późn. zm.) do:
a) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Konfederacji Lewiatan,
c) Związku Rzemiosła Polskiego,
d) Związku Pracodawców Business Centre Club.
Ponadto projekt został przesłany do wojewodów, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, PKP
Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o., Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska
w Trójmieście sp. z o.o., Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o., Arriva RP sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie
sp. z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje Dolnośląskie S.A., Łódzka Kolej Aglomeracyjna
sp. z o.o., SKPL Cargo Sp. z o.o., oraz Pomorskiego Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, a także do
Związku Dużych Rodzin Trzy Plus.
11
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
z …… r.)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie
(0-10)
Dochody
-4,68
1,76
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
1,49
10,49
ogółem
budżet
-4,28
2,04
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
1,77
13,69
państwa
JST
0
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
1,2
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-4,4
pozostałe
jednostki
(oddzielnie)
Wydatki
72,49
62,89
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
641,63
ogółem
budżet
72,49
62,89
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
56,25
641,63
państwa
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
jednostki
(oddzielnie)
Saldo
-77,17
-61,13
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-54,76
-631,14
ogółem
budżet
-76,77
-60,85
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-54,48
-627,94
państwa
JST
0
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
1,2
pozostałe
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-4,4
jednostki
(oddzielnie)
WYDATKI

Założenia:

MPiPS

Wydatki wynikające z centralnego wydruku Kart, a także koszt koordynacji programu i zawierania
umów z podmiotami przystępującymi do programu będą kształtowały się na takim samym
poziomie, jaki został określony dotychczas za ten okres w uchwale Rady Ministrów z dnia 27 maja
2014 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych oraz
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków
realizacji rządowego programu dla rodzin wielodzietnych. Natomiast skutki finansowe realizacji
Źródła
zadania w zakresie obsługi przez gminy wniosków o wydanie Kart oraz sprawozdawczości
z realizacji ustawy planuje się podwyższyć o 50%.
finanso-

wania
Planuje się, że zadania realizowane przez gminy (obsługa wniosków o wydanie Karty,
sprawozdawczość z realizacji ustawy o Karcie Dużej Rodziny), będą finansowane ze środków
budżetu państwa. Do szacunku wydatków w gminach przyjęto następujące założenia:
– obsługa wniosku – proponowany wzrost kosztów dla gmin w związku z realizacją zadań
związanych z przyjmowaniem wniosku o wydanie Karty Dużej Rodziny i wydawaniem tych Kart
z kwoty 8,93 zł do 13,40 zł (tj. z 45 min. do 68 min. czasu pracy) wynika z dodatkowych
obowiązków dla realizatorów, takich jak: rozszerzenie zakresu obowiązków dotyczących
postępowania administracyjnego kończącego się wydaniem decyzji administracyjnej,
rozszerzenia obowiązków sprawozdawczych (dwa sprawozdania półroczne z realizacji ustawy
o rozszerzonym zakresie oraz sporządzane co najmniej raz w miesiącu sprawozdania na potrzeby
wojewodów w zakresie monitorowania wydatków związanych z realizacją ustawy.
– koszt osobowy obsługi jednego wniosku – 13,40 zł (2 000 zł brutto /168 h/ 60 min. x 68 min.),
12
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: