eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2919
  • Data wpłynięcia: 2014-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rybołówstwie morskim
  • data uchwalenia: 2014-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 222

2919

Projekt
ROZPORZ ŹZźNIź
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia

w sprawie kryteriów, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego
będzie dokonywał oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów Wspólnej Polityki
Rybackiej Unii Europejskiej,
kwalifikuj c je jako poważne naruszenia

Na podstawie art. 86 ust. 7 ustawy z dnia … o rybołówstwie morskim (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa kryteria, na podstawie których okręgowy inspektor
rybołówstwa morskiego będzie dokonywał oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów
Wspólnej Polityki Rybackiej Unii Europejskiej, w celu ustalenia, czy naruszenie ma poważny
charakter.

§ 2. Naruszenie uznaje się za poważne, jeżeli podmiot:
1) prowadził połowy bez ważnej licencji, upoważnienia lub pozwolenia, wydanych przez
państwo bandery lub odpowiednie państwo nadbrzeżne – w każdym przypadku;
2) nie wypełnił, po uwzględnieniu progów tolerancji, swoich zobowiązań dotyczących
rejestracji i zgłaszania połowu lub danych dotyczących połowu lub uprzednich
powiadomień na mocy art. 6 rozporządzenia Rady (Wź) nr 1005/2008 z dnia 29 września
2008 r.,
ustanawiającego
wspólnotowy
system
zapobiegania
nielegalnym,
nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania,
zmieniającego rozporządzenia (źWG) nr 2847/ 93, (WE) nr 1936/2001 i (WE)
nr 601/2004 oraz uchylającego rozporządzenia (Wź) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999
(Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1, z pó n. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem
nr 1005/2008” – w przypadku gdy:
a) wartość niezarejestrowanych lub niezgłoszonych organizmów morskich przekracza
5000 zł – dla gatunków stad objętych planami wieloletnimi,
b) wartość niezarejestrowanych lub niezgłoszonych organizmów morskich przekracza
8000 zł – dla pozostałych gatunków;

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Źz. U. poz. 1261).
2

3) nie wypełnił swoich zobowiązań dotyczących przekazywania danych przez satelitarny
system monitorowania statków (VMS) – w przypadku gdy:
a) świadomie wyszedł z portu bez sprawnie działającego systemu VMS lub
b) wartość uzyskanych w trakcie rejsu organizmów morskich przekracza 5000 zł;
4) prowadził ukierunkowane połowy w granicach strefy zakazanej dla połowów lub podczas
sezonu zamkniętego, lub nie posiadając wymaganej kwoty połowowej – w każdym
przypadku;
5) prowadził ukierunkowane połowy organizmów morskich pochodzących ze stada objętego
moratorium lub zakazem połowów – w każdym przypadku;
6) stosował zakazane narzędzia połowowe lub narzędzia niespełniające kryteriów
określonych w przepisach o rybołówstwie – w każdym przypadku;
7) sfałszował lub ukrył oznakę rybacką swojego statku lub oznaczenia identyfikacyjne
używanych narzędzi połowowych – w każdym przypadku;
8) ukrył dowody związane z dochodzeniem, fałszował je lub je usunął – w każdym
przypadku;
9) utrudniał pracę inspektorów podczas wykonywania ich obowiązków, związanych ze
sprawdzaniem zgodności z obowiązującymi środkami ochrony i zarządzania lub pracę
obserwatorów podczas wykonywania ich obowiązków, związanych ze sprawdzaniem
zgodności z obowiązującymi przepisami Unii źuropejskiej – w każdym przypadku;
10) z naruszeniem obowiązującego prawodawstwa wziął na pokład, dokonywał przeładunku
lub wyładował niewymiarowe ryby, z wyłączeniem organizmów morskich objętych
obowiązkiem wyładunkowym – w każdym przypadku;
11) dokonywał przeładunku lub brał udział we wspólnych operacjach połowowych ze statkami
rybackimi, które zostały zidentyfikowane na podstawie rozporządzenia nr 1005/2008, jako
prowadzące nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy, zwane dalej „połowami
NNN”, zwłaszcza ze statkami umieszczonymi w wykazie statków prowadzących połowy
NNN, prowadzonym przez Unię źuropejską, lub w wykazie statków prowadzących
połowy NNN, prowadzonym przez regionalną organizację zarządzania rybołówstwem,
udzielał wsparcia takim statkom lub je zaopatrywał – w każdym przypadku;
12) prowadził działalność połowową na obszarze regionalnej organizacji zarządzania
rybołówstwem w sposób niezgodny ze środkami ochrony i zarządzania tej organizacji lub
z ich naruszeniem i pływa pod banderą państwa niebędącego stroną tej organizacji lub
niewspółpracującego z tą organizacją w sposób określony przez tę organizację – w każdym
przypadku;
3

13) prowadził połowy statkiem, który nie posiada przynależności państwowej, a zatem jest
statkiem bez przynależności państwowej, zgodnie z prawem międzynarodowym
– w każdym przypadku;
14) prowadził działalność gospodarczą bezpośrednio związaną z połowami NNN, w tym
handel produktami rybołówstwa lub przywóz produktów rybołówstwa – w każdym
przypadku;
15) fałszował dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu nr 1005/2008, lub świadomie
korzystał z takich fałszywych lub nieważnych dokumentów – w każdym przypadku;
16) nie przekazał właściwemu organowi państwa bandery w wymaganym terminie deklaracji
wyładunkowej lub dokumentu sprzedaży, gdy wyładunek połowu nastąpił w porcie
państwa trzeciego – w przypadku gdy złowione ryby pochodzą ze stada objętego
całkowitym zakazem połowów lub ich ogólna kwota połowowa jest wyczerpana;
17) manipulował przy silniku w celu zwiększenia jego mocy ponad maksymalną ciągłą moc
silnika zgodną z certyfikatem silnika – w przypadku gdy zwiększenie przekracza 2%
maksymalnej ciągłej mocy silnika, wpisanej do licencji połowowej;
18) nie wyładował organizmów morskich objętych obowiązkiem wyładunkowym – w każdym
przypadku.

§ 3. Wartość ryb określa się na podstawie średnich cen danego gatunku ryby na dzień
popełnienia naruszenia, wynikających z systemu elektronicznego raportowania działalności
połowowej (źRS) prowadzonego przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa za
pośrednictwem Centrum Monitorowania Rybołówstwa, stanowiącego ośrodek monitorowania
rybołówstwa w rozumieniu rozporządzenia Rady (Wź) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada
2009 r., ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania
przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (Wź) nr 847/96,
(WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE)
nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007,
(Wź) nr 1300/2008, (Wź) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (źWG) nr 2847/93,
(WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1,
z pó n. zm.).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14. dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER
ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
4

UZASADNIENIE

Projekt niniejszego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej, zawartej
w art. 86 ust. 7 ustawy z dnia ... o rybołówstwie morskim (Dz. U. poz. ...), zgodnie z którym
minister właściwy do spraw rybołówstwa, mając na uwadze art. 3 ust. 2 rozporządzenia
nr 1005/2008, powtarzalność naruszeń przepisów WPR, ich wpływ na stan żywych zasobów
morza i ekosystemu morskiego, osiągnięte korzyści finansowe powstałe w wyniku naruszeń
i ich społeczną szkodliwość określi, w drodze rozporządzenia, kryteria, na podstawie których
okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego będzie dokonywał oceny wagi stwierdzonego
naruszenia przepisów WPR, w celu ustalenia, czy naruszenie ma poważny charakter.
Naruszenia przepisów o rybołówstwie, które mogą zostać uznane za poważne, zostały
określone w art. 42 rozporządzenia Rady (Wź) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r.,
ustanawiającego wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym
i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniającego
rozporządzenia (źWG) nr 2847/93, (Wź) nr 1936/2001 i (Wź) nr 601/2004 oraz
uchylającego rozporządzenia (Wź) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286
z 29.10.2008, str. 1, z pó n. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1005/2008”, a także
w art. 90 ust. 1 rozporządzenia Rady (Wź) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r.,
ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów
wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (Wź) nr 847/96, (Wź)
nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE)
nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007,
(Wź) nr 1300/2008, (Wź) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (źWG) nr 2847/93,
(WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. Uź L 343 z 22.12.2009, str. 1, z pó n.
zm.). Zgodnie z ww. przepisami Uź właściwe organy państw członkowskich powinny
każdorazowo oceniać wagę stwierdzonego naruszenia przepisów Wspólnej Polityki
Rybackiej, w celu ustalenia, czy dane naruszenie ma poważny charakter.
Niniejszy projekt rozporządzenia określa kryteria pozwalające uznać poszczególne
z niżej wymienionych i zawartych w powyższych przepisach unijnych naruszeń za poważne.
Przedmiotowe kryteria zostały określone w oparciu o propozycje nadesłane przez
okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego, posiadających wieloletnie doświadczenie
w zakresie sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o rybołówstwie.
Wobec powyższego, waga naruszenia polegającego na niewypełnieniu zobowiązań
dotyczących rejestracji i zgłaszania połowu lub danych dotyczących połowu lub uprzednich
5

powiadomień na mocy art. 6 rozporządzenia nr 1005/2008, uzależniona została od wartości
niezarejesrtowanych lub niezgłoszonych ryb. Wartości ryb określane będą na podstawie
średnich cen danego gatunku ryby na dzień popełnienia naruszenia, wynikających z systemu
elektronicznego raportowania działalności połowowej (źRS). W przypadku gatunków ryb
objętych wieloletnimi planami odbudowy, a więc wymagających większej ochrony, wartość
niezarejesrtowanych lub niezgłoszonych ryb warunkująca uznanie naruszenia za poważne
powinna być mniejsza niż w przypadku gatunków nie objętych takimi planami.
Naruszenie polegające na niewypełnianiu zobowiązań dotyczących przekazywania
danych przez satelitarny system monitorowania statków (VMS), uznano za poważne, kierując
się wartością pozyskanych w trakcie rejsu ryb oraz świadomością podmiotu popełniającego
naruszenie co do sprawności systemu VMS.
Naruszenie polegające na nieprzekazaniu właściwemu organowi państwa bandery
w wymaganym terminie deklaracji wyładunkowej lub dokumentu sprzedaży, gdy wyładunek
połowu nastąpił w porcie państwa trzeciego, należy uznać za poważne, jeżeli złowione ryby
pochodzą ze stada objętego całkowitym zakazem połowów lub ich ogólna kwota połowowa
jest wyczerpana.
Waga naruszenia polegającego na manipulowaniu przy silniku w celu zwiększenia
jego mocy ponad maksymalną ciągłą moc silnika zgodną z certyfikatem silnika, została
uzależniona od wysokości tego zwiększenia. Zgodnie z informacjami podawanymi przez
Polski Rejestr Statków S.A. wydający statkom świadectwa klasy określające moc silnika,
różnica mocy w granicach +/-2% może stanowić błąd pomiaru, w związku z czym różnicy
takiej nie można uznawać za naruszenie. Natomiast każde zwiększenie mocy powyżej 2%
powinno stanowić poważne naruszenie. Naruszenie takie ma bowiem charakter analogiczny
do fałszowania dokumentów.
Natomiast pozostałe naruszenia wymienione w projekcie rozporządzenia stanowią
poważne naruszenia w każdym przypadku ich popełnienia, z uwagi na wyjątkowo szkodliwy
wpływ na stan zasobów, znaczną szkodliwość społeczną naruszenia (kłusownictwo), wysoki
poziom uzyskiwanych korzyści finansowych z tytułu tych naruszeń, a także obniżanie
wizerunku politycznego Polski.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii źuropejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych, przepisów technicznych oraz
przepisów dotyczących usług, w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039, z pó n. zm.), w związku z tym nie będzie
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: