eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

projekt nowelizuje niektóre ustaw w celu zapewnienia stabilności finansów publicznych i umożliwienia zahamowania szybkiego wzrostu długu publicznego; - dotyczy m.in. zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, sędziów i prokuratorów oraz podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2011 roku), wykluczenia możliwości omijania tzw. podatku Belki, podwyższenia akcyzy na olej napędowy, biokomponenty i wyroby tytoniowe oraz ograniczenia wysokości dotacji z budżetu państwa dla PFRON do wysokości 30 proc. wydatków Funduszu przeznaczonych na dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 29
  • Data wpłynięcia: 2011-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2011-12-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 291, poz. 1707

29

ustalania wynagrodzenia zasadniczego sędziów i prokuratorów w oparciu o przeciętne
wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego ogłaszanego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego. Przepisy niniejszej ustawy spowodują „zamrożenie” systemowej
waloryzacji wynagrodzeń sędziów i prokuratorów tylko w roku 2012 w związku z trudną
sytuacją finansów publicznych. Powyższa propozycja mie ci się w ramach cało ci zmian
związanych z „zamrożeniem” wielko ci wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych
w celu zapewnienia równowagi budżetowej stanowiącej warto ć konstytucyjną, od której
zależy zdolno ć państwa do działania i wypełniania jego zadań.
Zaproponowane zmiany będą miały wpływ na wysoko ć wynagrodzeń sędziów Sądu
Najwyższego, sędziów Trybunału Konstytucyjnego, sędziów sądów powszechnych, sędziów
Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych, prokuratorów Prokuratury
Generalnej, prokuratorów i asesorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury,
Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji cigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu
oraz na wysoko ć uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku.
Skutkiem zamrożenia wynagrodzeń sędziów będzie zamrożenie innych wynagrodzeń wprost
relacjonowanych do tych wynagrodzeń, np. wysoko ć wynagrodzenia asesora
prokuratorskiego, referendarza sądowego, wysoko ć wynagrodzenia ustalanego na podstawie
zasad okre lonych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwo ci z dnia 11 maja 2009 r.
w sprawie wysoko ci wynagrodzenia członków zespołu konkursowego i zespołu
egzaminacyjnego oraz komisji konkursowej i komisji egzaminacyjnej (Dz. U. Nr 75,
poz. 640), czy wysoko ć wynagrodzenia okre lonego w rozporządzeniu Ministra
Sprawiedliwo ci z dnia 13 lutego 2008 r. w sprawie wynagrodzenia członków komisji
egzaminacyjnej do spraw przeprowadzenia egzaminów konkursowego i komorniczego oraz
zespołu egzaminacyjnego do przygotowania pytań na egzaminy konkursowy i komorniczy
(Dz. U. Nr 30, poz. 184).
Zamrożeniu podlegać będą również diety, dodatki lub inne wiadczenia ustalane w oparciu
o podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego, o której mowa w art. 91 § 1c
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98,
poz. 1070, z późn. zm.) lub w oparciu o podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego
prokuratora, o której mowa w art. 61a ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze
(Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 39, z późn. zm.). Przykładowo zamrożeniu podlegać będzie
wysoko ćŚ diet członków Krajowej Rady Sądownictwa, rekompensaty przysługującej
ławnikom biorącym udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych
oraz wynagrodzeń członków Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego i Komisji
Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego.

4
Oszczędno ci z tytułu „zamrożenia” wynagrodzeń i uposażeń osób w stanie spoczynku
szacuje się na kwotę ok. 140 mln zł w czę ciach budżetu państwa, z których finansowane są
wynagrodzenia i uposażenia sędziów i prokuratorów.

III. Blok zmian związany z Żunduszem Pracy
(art. 5, art. 13, art. 20 i art. 32)

Zgodnie z art. 108 ust. 1c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) – staże
podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek
i położnych w roku 2011 finansowane są ze rodków Żunduszu Pracy (analogicznie jak
w roku 2009 i 2010). W celu umożliwienia kontynuowania ww. staży i szkoleń oraz
finansowania ich ze rodków Żunduszu Pracy w 2012 r. należało wprowadzić zmiany
w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w ustawie z dnia 15 lipca
2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039) oraz w ustawie
z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136,
poz. 857, z późn. zm.). W roku 2011 w planie finansowym Żunduszu Pracy przeznaczono
na ten cel kwotę 717,6 mln zł.
Tryb przekazywania rodków Żunduszu Pracy z przeznaczeniem na staże podyplomowe,
szkolenia specjalizacyjne lekarzy i lekarzy dentystów oraz specjalizacje pielęgniarek
i położnych będzie regulował przepis art. 32 projektu ustawy.

IV. Blok zmian związanych z PŻRON-em
(art. 7)

Przewidywana w art. 7 zmiana art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wprowadza stały mechanizm
finansowania wydatków PŻRON na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych, począwszy od 2012 r., dotacją z budżetu państwa w wysoko ci do 30 %
wydatków PŻRON zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok.
Wydatki na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w 2012 r.
wyniosą 2 886 512 tys. zł, natomiast dotacja z budżetu państwa dla PŻRON na to zadanie
wyniesie 722 686 tys. zł (25,04 % wydatków Żunduszu na to zadanie). Należy też zauważyć,

5
że kwoty te odpowiadają kwotom przedstawionym przez PŻRON w planie finansowym
włączonym do projektu ustawy budżetowej na 2012 r.

V. Blok zmian związanych ze zmianami w Ordynacji podatkowej
(art. 8)

Projektowana zmiana ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) obejmuje regulację art. 63 § 1 ww. ustawy,
w zakresie odnoszącym się do zaokrąglania podstaw opodatkowania, o których mowa
w art. 30a ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o PIT, oraz
kwot podatków od nich pobieranych.
Zgodnie z art. 63 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa podstawy opodatkowania, kwoty
podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz
wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten
sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot
wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. W wietle art. 63 § 2 ustawy
– Ordynacja podatkowa zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się
do opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. Przepisy ustawy
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają
szczegółowych regulacji dotyczących zaokrąglania podstaw opodatkowania oraz podatku
z tytułu przychodów z kapitałów pieniężnych, w tym odsetek. W związku z tym zasadę
zaokrąglania wynikającą z art. 63 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stosuje się
do przychodów i pobieranego od tych przychodów 19% zryczałtowanego podatku, o których
mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy o PIT, tj.:
– odsetek od pożyczek (z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalno ci
gospodarczej),
– odsetek i dyskonta od papierów warto ciowych,
– odsetek lub innych przychodów od rodków pieniężnych zgromadzonych na rachunku
podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,
prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów
(z wyjątkiem rodków pieniężnych związanych z wykonywaną działalno cią gospodarczą).
Zasadę zaokrąglania przewidzianą w ustawie – Ordynacja podatkowa stosuje się ze względu
na ekonomikę poboru podatku, w tym przede wszystkim eliminowanie ryzyka błędów

6
popełnianych przy rozliczeniach podatków. Zastosowanie tej zasady w praktyce powoduje, że
podstawa opodatkowania dla przychodu z odsetek w kwocie 2,60 zł jest równa 3 zł,
a obliczony według zryczałtowanej stawki 19 % podatek, który wynosi 0,57 zł, zaokrąglany
jest do 1 zł. Natomiast w przypadku naliczenia (wypłaty) skapitalizowanych odsetek
w maksymalnej kwocie 2,49 zł nie powstaje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
W efekcie lokata o warto ci do 18 000 zł (przy założeniu rocznego oprocentowania na
poziomie 5 %) jest wolna od podatku. Podmioty wiadczące usługi finansowe oferują przy
tym możliwo ć zakładania wielu lokat (dzielenie inwestowanych rodków na kilka lokat), co
powoduje, że bez względu na wielko ć lokowanych rodków, nie są one opodatkowane. Tak
ukształtowana optymalizacja podatkowa proponowana klientom instytucji finansowych
powoduje znaczny wzrost zainteresowania tego typu produktami. Osoby, które ulokowały
rodki na lokatach z jednodniową kapitalizacją odsetek nie płacą podatku w ogóle, natomiast
osoby deponujące rodki na „zwykłych” lokatach lub rachunkach uiszczają podatek.
Intencją ustawodawcy wyrażoną w ustawach podatkowych było przede wszystkim jednolite
opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu odsetek kapitałowych bez względu
na kwotę zdeponowanych rodków finansowych i uzyskiwanych odsetek. Tworzenie
jednakże przez sektor finansowy (przede wszystkim przez banki) w ramach optymalizacji
podatkowej produktów „antypodatkowych” (w szczególno ci lokat) prowadzi
do zróżnicowania opodatkowania wyłącznie w zależno ci od ustalonego w umowie terminu
kapitalizacji odsetek. Udział „lokat antypodatkowych” w ogólnej sumie depozytów
gospodarstw domowych kształtuje się na poziomie 13 %. Biorąc pod uwagę intensywną
kampanię reklamową tego typu produktów można zakładać, że w przyszło ci nadal by
wzrastał.
W celu pełnej realizacji zasady równo ci podatników w odniesieniu do przychodów
z tytułu odsetek, które w istocie w ujęciu dziennym są niewielkimi kwotami, proponuje się
zaokrąglanie podstaw opodatkowania, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy
o PIT, oraz kwot podatku od tych przychodów pobieranych, do pełnych groszy w górę.
Rozwiązanie takie wydaje się najbardziej sprawiedliwe dla podatników. Rozwiązanie to
pozwoli na pobór podatku w wysoko ci zbliżonej do nominalnej oraz wykluczy możliwo ć
optymalizacji podatkowej przez podmioty wiadczące usługi finansowe. Przyjęcie reguły
zaokrąglania w górę wyeliminuje sytuacje, w których odsetki kapitałowe naliczane byłyby
od niewielkich kwot lub w interwałach krótszych jak jeden dzień.
Przepisy
dotyczące
zasady zaokrąglania wykorzystywane są jak dotychczas
w celu optymalizacji podatkowej w zakresie wypłacanych odsetek od rodków pieniężnych
zdeponowanych na rachunkach bankowych. Z uwagi na fakt, że 19-procentowa stawka

7
zryczałtowanego podatku dochodowego jest stosowana również do przychodów
uzyskiwanych z tytułu odsetek od pożyczek oraz odsetek i dyskonta od papierów
warto ciowych, zasadne jest objęcie przedmiotową nowelizacją również tych tytułów (art.
30a ust. 1 pkt 1 – 2 ustawy o PIT).
Podkre lić należy, że obecna reguła zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatku
do pełnych złotych jest wła ciwa oraz racjonalna. Niewielkie błędy rachunkowe
są korygowane przez mechanizm zaokrąglania. Podatnik nie musi nanosić ewentualnych
poprawek lub składać korekty deklaracji. Zatem w zakresie, w jakim mechanizm ten nie jest
wykorzystywany do optymalizacji podatkowej (tj. w przypadkach okre lonych w art. 30a
ust. 1 pkt 4 – 12 oraz art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT) zasadne jest stosowanie metody
zaokrąglania okre lonej w art. 63 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.
Proponuje się, aby projektowane w ustawie – Ordynacja podatkowa zmiany dotyczące
zaokrąglania podstawy opodatkowania i podatku od przychodów z kapitałów pieniężnych
okre lonych w art. 30a ust. 1 pkt 1 – 3 ustawy o PIT weszły w życie z zachowaniem
3-miesięcznego vacatio legis. Okres ten pozwoli płatnikom dostosować systemy
informatyczne związane z poborem podatku.
Wpływy z podatku dochodowego od rodków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach
podatników powinny zwiększyć się, począwszy od 2012 r. o około 380 mln zł rocznie.

VI. Blok zmian związanych z terminami składania wniosków i zwrotu podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego
(art. 14 i art. 34)

Proponowana zmiana ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego
zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52,
poz. 379, z późn. zm.) dotyczy korekty terminów składania przez producentów rolnych
do gmin wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
oraz terminu wypłaty tych rodków. Zmiana ta ma na celu zapewnienie spójno ci procesu
zwrotu podatku z postanowieniami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
zgodnie z którą (art. 154 ust. 2), wnioski do Ministra Żinansów o podział rezerwy celowej
powinny być składane do dnia 30 wrze nia danego roku.
W tym zakresie należy wskazać, że obecnie, zgodnie z ww. ustawą z dnia 10 marca 2006 r.
– zwrot podatku następuje w okresach półrocznych na podstawie wniosków składanych przez
producentów rolnych do wła ciwych gmin od dnia 1 marca do dnia 31 marca (dla pierwszego

8
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: