eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy eliminacji nieefektywnych postępowań przymuszających i wzmocnienia funkcji kontrolnej sądu rejestrowego, rozszerzenia możliwości działania przez sąd rejestrowy z urzędu w odniesieniu do aktualizacji wpisów, wprowadzenia regulacji umożliwiającej rozwiązanie i wykreślenie z rejestru tzw. "martwych podmiotów", uregulowania kwestii dotyczących majątku pozostałego po podmiotach nieprzejerestrowanych do KRS oraz wykreślonych z KRS

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2816
  • Data wpłynięcia: 2014-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-11-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1924

2816


Druk nr 2816


Warszawa, 9 września 2014 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja


Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława Chmielewskiego.


(-) Elżbieta
Achinger;
(-) Małgorzata
Adamczak;
(-) Joanna
Bobowska;
(-) Jerzy Borowczak; (-) Jacek Brzezinka; (-) Borys
Budka;
(-) Bożenna
Bukiewicz; (-) Renata Butryn; (-) Stanisław
Chmielewski;
(-) Piotr Cieśliński; (-) Barbara Czaplicka; (-) Zofia
Czernow; (-) Alicja Dąbrowska; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Elżbieta
Gapińska; (-) Czesław Gluza; (-) Tomasz Głogowski; (-) Rafał
Grupiński; (-) Marek Hok; (-) Renata Janik; (-) Bożena Kamińska; (-) Jan
Kaźmierczak; (-) Krystyna Kłosin; (-) Brygida Kolenda-Łabuś; (-) Sławomir
Kowalski; (-) Jerzy Kozdroń; (-) Ligia Krajewska; (-) Elżbieta Królikowska-
Kińska;
(-) Tomasz Kulesza; (-) Józef Lassota; (-) Zofia
Ławrynowicz; (-) Jagna Marczułajtis-Walczak; (-) Katarzyna Matusik-
Lipiec; (-) Anna Nemś; (-) Małgorzata Niemczyk; (-) Tomasz Piotr
Nowak;
(-) Witold Pahl; (-) Paweł
Papke;
(-) Małgorzata
Pępek; (-) Elżbieta Apolonia Pierzchała; (-) Beata Rusinowska; (-) Dorota
Rutkowska; (-) Marek Rząsa; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Waldemar
Sługocki;
(-) Michał
Stuligrosz;
(-) Paweł
Suski;
(-) Bożena
Szydłowska; (-) Tomasz Szymański; (-) Marcin Święcicki; (-) Teresa
Świło; (-) Norbert Wojnarowski; (-) Ryszard Zawadzki.


projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych
ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym
(Dz. U. z 2013 r., poz. 1203) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 24. otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wpis do Rejestru
lub dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe, nie zostały złożone pomimo
upływu terminu, sąd rejestrowy wzywa obowiązanych do ich złożenia, wyznaczając
dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej

w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych
(postępowanie przymuszające). W przypadku niewykonania obowiązków w tym
terminie, sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych. Przepisów art. 1052 zdanie
drugie i art. 1053 Kodeksu postępowania cywilnego nie stosuje się.
2. Sąd rejestrowy może ponawiać grzywnę, o której mowa w ust. 1.
3. Sąd rejestrowy nie wszczyna postępowania przymuszającego, gdy z danych
zawartych w aktach rejestrowych wynika, że nie doprowadzi ono do złożenia wniosku
o wpis do Rejestru lub dokumentów, których złożenie jest obowiązkowe.
W postanowieniu o odstąpieniu od postępowania przymuszającego, sąd rejestrowy
wskazuje podstawę faktyczną odstąpienia od wszczęcia postępowania przymuszającego.
Postanowienie nie wymaga doręczenia i nie podlega zaskarżeniu.
4. Sąd rejestrowy umarza postępowanie przymuszające, gdy z okoliczności sprawy
wynika, że nie doprowadzi ono do spełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 24.

1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego,
ustawę z dnia z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym,
ustawę z dnia z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze.


www.klub.platforma.org




5. W przypadku odstąpienia od postępowania przymuszającego lub umorzenia
postępowania sąd rejestrowy nie wszczyna postępowania przymuszającego ponownie,
chyba że poweźmie wiadomość, że sytuacja prawna lub faktyczna podmiotu uległa
zmianie w sposób umożliwiający skuteczne jego prowadzenie.
6. W przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem obrotu sąd rejestrowy może
dokonać z urzędu wykreślenia danych niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy lub
wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu stanowi rzeczy, jeżeli dokumenty
stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia znajdują się w aktach rejestrowych, a dane
te są istotne.”;
2)
po art. 25 dodaje się art. 25a - 25j w brzmieniu:
„Art. 25a. 1. Sąd rejestrowy wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w przypadku, gdy:
1)
oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie
upadłościowe sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie materiał
daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego;
2)
oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie
upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza
na zaspokojenie kosztów postępowania;
3)
wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub jego
umorzeniu;
4)
mimo wezwania sądu nie złożono sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata
obrachunkowe;
5)
mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych
obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 1;
2. W toku postępowania o rozwiązanie bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot wpisany do Rejestru posiada
zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.
Art. 25b. 1. Sąd rejestrowy zawiadamia o wszczęciu postępowania o rozwiązanie
bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, wzywając do wykazania
czy podmiot wpisany do Rejestru faktycznie prowadzi działalność i czy posiada majątek
- ze wskazaniem jego składników - w terminie 14 dni, z pouczeniem o skutkach braku
odpowiedzi na wezwanie sądu.

2. Sąd rejestrowy ogłasza o wszczęciu postępowania o rozwiązanie bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. W przypadku braku organu
uprawnionego do reprezentacji lub aktualnego adresu podmiotu wpisanego do Rejestru
ogłoszenie zastępuje zawiadomienie o wszczęciu postępowania.
3. Ogłoszenie o wszczęciu postępowania o rozwiązanie bez przeprowadzania
postępowania likwidacyjnego zawiera:
1)
nazwę sądu rejestrowego prowadzącego postępowanie, nazwę (firmę) podmiotu,
numer podmiotu w Rejestrze, ostatni ujawniony w Rejestrze adres siedziby oraz
informację o celu prowadzonego postępowania;
2)
wezwanie skierowane do wszystkich osób, których uzasadniony interes mógłby
sprzeciwiać się rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzenia postępowania
likwidacyjnego i jego wykreśleniu z Rejestru, do zgłaszania okoliczności
przemawiających przeciwko rozwiązaniu w terminie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia;
3)
pouczenie, że w przypadku stwierdzenia, że podmiot wpisany do Rejestru
nie posiada zbywalnego majątku i nie prowadzi działalności, sąd rejestrowy może
orzec o rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego
i zarządzić jego wykreślenie z Rejestru.
4. W odniesieniu do podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców oraz
podmiotów wpisanych do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych
i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej
ogłoszenie zamieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Sąd rejestrowy
może zarządzić zamieszczenie ogłoszenia w innych jeszcze czasopismach lub pismach
oraz podać je do publicznej wiadomości również w inny sposób, jaki uzna
za odpowiedni.
Art. 25c. W toku postępowania o rozwiązanie bez przeprowadzania postępowania
likwidacyjnego sąd rejestrowy może zwrócić się o udzielenie informacji niezbędnych
do ustalenia, czy podmiot wpisany do Rejestru posiada zbywalny majątek
i czy faktycznie prowadzi działalność do organów podatkowych, rejestrów i ewidencji
publicznych lub innych organów administracji publicznej, oraz do organizacji
społecznych.
Art. 25d. 1. W przypadku ustalenia przez sąd w postępowaniu o rozwiązanie bez
przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, że podmiot wpisany do Rejestru

nie posiada zbywalnego majątku i nie prowadzi faktycznie działalności, sąd rejestrowy
orzeka o rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego
i zarządza jego wykreślenie z Rejestru.
2. Istnienie niezaspokojonych zobowiązań ciążących na podmiocie wpisanym
do Rejestru lub nieściągalnych wierzytelności nie wyłącza możliwości orzeczenia
o rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.
3. Sąd rejestrowy umarza postępowanie o rozwiązanie bez przeprowadzania
postępowania likwidacyjnego w przypadku ustalenia, że podmiot wpisany do Rejestru
posiada zbywalny majątek lub faktycznie prowadzi działalność albo w przypadku,
gdy poweźmie wiadomość, iż zachodzą inne istotne okoliczności przemawiające
przeciwko rozwiązaniu podmiotu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego,
w tym uzasadnione w szczególności interesem wierzyciela.
4. Sąd rejestrowy ogłasza o rozwiązaniu bez przeprowadzenia postępowania
likwidacyjnego i wykreśleniu podmiotu wpisanego wyłącznie do rejestru stowarzyszeń,
innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych
publicznych zakładów opieki zdrowotnej w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Art. 25e. 1. Skarb Państwa nabywa nieodpłatnie z mocy prawa mienie pozostałe
po wykreślonym z Rejestru podmiocie, bez względu na przyczynę wykreślenia, którym
nie rozporządził przed wykreśleniem właściwy organ, z dniem następującym po dniu
wykreślenia z Rejestru.
2. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność z nabytego mienia za zobowiązania
wykreślonych z Rejestru podmiotów.
3. Wspólnicy, członkowie spółdzielni i inne osoby uprawnione do udziału
w majątku likwidacyjnym mogą dochodzić swoich praw, gdy reprezentują łącznie
co najmniej dwie trzecie głosów i wykażą, że wszyscy wierzyciele zostali zaspokojeni
lub zabezpieczeni.
4. Roszczenia wierzycieli oraz osób, o których mowa w ust. 3 wygasają, jeżeli
nie będą dochodzone przeciwko Skarbowi Państwa w ciągu roku od chwili nabycia
mienia przez Skarb Państwa. Jeżeli przed nabyciem mienia przez Skarb Państwa
wierzyciel uzyskał tytuł egzekucyjny przeciwko podmiotowi wykreślonemu z Rejestru,
roszczenie stwierdzone w tym tytule wygasa, jeżeli wierzyciel nie złoży wniosku
o wszczęcie egzekucji w ciągu roku od chwili nabycia mienia przez Skarb Państwa.
Nie uchybia to przepisom o przedawnieniu roszczeń.
strony : [ 1 ] . 2 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: