eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011r.

projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Guernsey z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 281
  • Data wpłynięcia: 2012-03-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-04-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 618

281


Druk nr 281

Warszawa, 29 marca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-22-12



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem
Guernsey o wymianie informacji w
sprawach podatkowych, sporządzonej
w Londynie dnia 6 grudnia 2011 r.


W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych i Minister Finansów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 6 grudnia 2011 r. została sporządzona w Londynie Umowa między
Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach
podatkowych, w następującym brzmieniu:

Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
– została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych,
– jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
– będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.

Dano w Warszawie dnia


PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ


PREZES RADY MINISTRÓW


8-03-dg
Projekt


U S T A W A
z dnia

o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey
o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie
dnia 6 grudnia 2011 r.

Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey
o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia
6 grudnia 2011 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.





















7-03-dg
UZASADNIENIE
I. Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Do końca lat dziewięćdziesiątych międzynarodowa wymiana informacji
przebiegała zasadniczo na podstawie dwustronnych umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Na podstawie artykułu 26 Modelowej Konwencji Podatkowej
OECD i ONZ właściwe organy podatkowe Umawiających się Państw mogły
wymieniać informacje konieczne dla poprawnego stosowania umowy podatkowej
lub ustawodawstwa wewnętrznego Umawiających się Państw. Do 1999 r. wymiana
była ograniczona jedynie do podatków objętych Konwencją. Następnie ustęp 1
został rozszerzony na podatki „bez względu na ich rodzaj i nazwę nakładanych
przez Umawiające się Państwa lub ich jednostki terytorialne albo organy lokalne
(…)”. System ten zawierał pewne ograniczenia, do których zalicza się bez
wątpienia fakt, iż obejmuje on wyłącznie państwa związane ze sobą siecią umów
podatkowych i nie dotyczy krajów (głównie rajów podatkowych), które nie zawarły
takich umów.
W 1996 r. OECD podjęła działania na rzecz wypracowania środków
ograniczających zakłócenia wywołane przez szkodliwą konkurencję podatkową
o negatywnych
skutkach
dla
decyzji inwestycyjnych i finansowych,
a w konsekwencji dla krajowych podstaw opodatkowania. Działania te
doprowadziły do opracowania w 1998 r. raportu, który ustalił trzy grupy krajów:
1) państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się do wyeliminowania
istniejących szkodliwych praktyk podatkowych,
2) raje podatkowe wymienione przez OECD, wobec których mogą być podjęte
środki obronne (za definicje „raju podatkowego” podano brak podatków albo
jedynie podatki nominalne oraz inne kluczowe czynniki, tj. brak skutecznej
wymiany informacji, brak przejrzystości przepisów, brak faktycznej
działalności),
3) państwa nieczłonkowskie, z którymi będzie podjęty dialog w celu zbliżenia ich
do projektu.

Kolejne działania podjęte przez OECD doprowadziły do powstania listy krajów
uznanych za raje podatkowe. Lista ta została sporządzona po wzajemnej wymianie
opinii i po przyznaniu danym terytoriom możliwości podjęcia zobowiązania wobec
OECD do zaniechania praktyk podatkowych określonych jako szkodliwe.
Akceptując powyższe warunki, obszary te musiały zobowiązać się do
wprowadzenia przejrzystości przepisów i skutecznej wymiany informacji.
W kwietniu 2002 r. został zredagowany, przy pełnej współpracy terytoriów, które
zobowiązały się do współpracy z OECD, ostateczny tekst modelowej umowy
stanowiącej wzorzec OECD dla skutecznej wymiany informacji, która ma na celu
wzmocnienie międzynarodowej współpracy w celu ograniczenia unikania
opodatkowania i tym samym ograniczenia skali nadużyć podatkowych.
W kwietniu 2009 r. OECD opublikowało 3 listy krajów: „białą”, do której
zaliczono państwa przestrzegające zasad współpracy podatkowej, „szarą”,
obejmującą kraje i
regiony, które zobowiązały się do przestrzegania
międzynarodowych norm w dziedzinie wymiany informacji, ale ich jeszcze w pełni
nie zrealizowały, oraz „czarną”, obejmującą państwa odmawiające współpracy
w dziedzinie fiskalnej. Wymienione wyżej listy są na bieżąco aktualizowane.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe w 2009 r. OECD umieściła
Guernsey na tzw. białej liście krajów, które wdrożyły międzynarodowo uzgodnione
standardy w zakresie opodatkowania.
Dotychczas Guernsey zawarła umowy o wymianie informacji w sprawach
podatkowych z ponad 20 państwami, m.in. umowę z: (i) Indonezją, Rumunią, RPA
(2011 r.); (ii) Chinami, Grecją, Kanadą, Portugalią (2010 r.); Australią, Francją,
Irlandią, Niemcami, Nową Zelandią, Wielką Brytanią; (iii) Danią, Finlandią,
Holandią, Islandią, Norwegią, Szwecją, Wyspami Faroe (2008 r.); (iv) USA
(2002 r.).
Polska nie zawarła dotychczas z Guernsey umowy o wymianie informacji
w sprawach podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
16 maja 2005 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą
konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osób prawnych
(Dz. U. Nr 94, poz. 791), Guernsey znajduje się na liście krajów oraz terytoriów
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

2
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: