eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011r.

projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Guernsey z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 281
  • Data wpłynięcia: 2012-03-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych, sporządzonej w Londynie dnia 6 grudnia 2011 r.
  • data uchwalenia: 2012-04-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 618

281

Zawarcie umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych stało się
możliwe z uwagi na całkowitą zmianę podejścia administracji Guernsey do kwestii
wymiany informacji podatkowych. Transparentna polityka w zakresie wymiany
informacji spowoduje zmianę statusu Guernsey, tj. wykreślenie tego terytorium
z listy krajów stosujących szkodliwe praktyki podatkowe.
Umowy o wymianie informacji podatkowych zawierane są przez Guernsey na
podstawie upoważnienia udzielonego w tym celu przez Zjednoczone Królestwo
Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Upoważnienie obejmuje przyjęcie
zobowiązań międzynarodowych wyłącznie przez Guernsey, co znajduje
odzwierciedlenie w preambułach zawieranych umów, w brzmieniu:
„Umawiające się Strony uzgodniły zawarcie niniejszej Umowy, nakładającej
zobowiązania wyłącznie na ………….. i Guernsey”.

II. Charakterystyka Guernsey
Informacje ogólne
Baliwat Guernsey to terytorium zależne Wielkiej Brytanii. Obejmuje Guernsey
i pozostałe Wyspy Normandzkie z wyjątkiem Wyspy Jersey. Kwestią obrony oraz
spraw zagranicznych zajmuje się Wielka Brytania, zaś sprawami
administracyjnymi, sądownictwem, gospodarką oraz finansami – lokalne władze.
Guernsey nie należy do Unii Europejskiej.
Gospodarka Guernsey
Struktura PKB:
%
sektor usług finansowych
39,9


administracja publiczna, służba zdrowia i edukacja
14,1


handel detaliczny
6,8


budownictwo
6,6


obsługa prawna
4,8


usługi informacyjne
4,8


hotelarstwo
4,7


przemysł lekki
4,5


pozostałe
13,8



3

W pierwszym kwartale 2011 r. inflacja wyniosła 2,9%.
Na rynku pracy aktywnych jest ponad 70% mieszkańców Guernsey, w tym 9,5%
prowadzi działalność gospodarczą (dane z marca 2010 r.). W 2010 r. największym
pracodawcą był sektor usług finansowych (w I kwartale 2010 r. – 21,1%)
i administracja publiczna.
W grudniu 2010 r. zanotowano 0,9% bezrobocie.
System podatkowy
Podatek od dochodu osób fizycznych wynosi 20%.
Natomiast osoby prawne podlegają trzem stawkom podatku dochodowego:
− 20% – od dochodu osiąganego z posiadanych nieruchomości (obrót, najem,
hotelarstwo itp.) oraz od dochodu z działalności handlowej regulowanej przez
władze,
− 10% – od dochodu instytucji finansowych,
− 0% – od dochodu z pozostałej działalności gospodarczej (głównie usługi).
W Guernsey nie występują podatki od majątku, kapitału, nieruchomości ani
podatek VAT.
Podatek u źródła od dywidend, odsetek, należności licencyjnych, opłat za usługi
techniczne oraz usługi zarządcze wynosi 0%.

III. Krótka charakterystyka przepisów Umowy
Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Guernsey została przygotowana
w oparciu o Modelową Umowę OECD o wymianie informacji w sprawach
podatkowych.
Podatki, których dotyczy Umowa
W przypadku Polski będzie to: podatek dochodowy od osób prawnych, podatek
dochodowy od osób fizycznych, podatek od towarów i usług.

4
W przypadku Guernsey – podatek dochodowy oraz podatek od zysków ze
sprzedaży nieruchomości („dwellings profits tax”).
Właściwość organów
Artykuł 2 wyjaśnia, iż Strona proszona o pomoc nie jest zobowiązana do udzielenia
informacji, które nie znajdują się w posiadaniu jej organów lub też nie znajdują się
w posiadaniu osób pozostających w ich właściwości miejscowej, lub nie są
możliwe do uzyskania przez te osoby.
Obowiązek Strony proszonej o pomoc do dostarczenia informacji nie jest jednakże
ograniczony przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby, której
informacje dotyczą, lub przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo
osoby posiadającej bądź sprawującej nadzór nad informacjami będącymi
przedmiotem wniosku.
Określenie „organy” w powyższym artykule dotyczy wszystkich agencji
rządowych, niemniej jednak Strona proszona o pomoc nie powinna być
zobowiązana do dostarczenia informacji będących w posiadaniu „organów”, jeżeli
miały miejsce okoliczności opisane w artykule 7.
Odesłanie do przepisów wewnętrznych Umawiających się Stron
Treść artykułu 4 ustęp 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno
w Modelowej Umowie OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych,
jak i Modelowej Konwencji OECD w sprawie dochodu i majątku. Artykuł ten
zamieszczany jest w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów
o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższe uregulowanie odnosi się do
ogólnych zasad interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które nie są w niej
zdefiniowane. Z uwagi na fakt, iż umowy podatkowe zawierane są przez
jurysdykcje o różnych systemach podatkowych, ich treść jest swoistym
kompromisem, zawieranym przy uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia.
Konieczność uwzględnienia w umowie podatkowej definicji każdego z terminów
w niej występujących doprowadziłaby prawdopodobnie do braku możliwości jej
zawarcia, właśnie z uwagi na duże różnice w systemach prawnych obu stron



5
umowy. Z tego względu umowy podatkowe delegują definiowanie większości
pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość uwzględnienia jego
specyfiki. Należy również wspomnieć, iż odesłanie w zakresie definicji pojęć do
prawa wewnętrznego obu stron jest uzasadnione długotrwałą procedurą zmiany
umowy międzynarodowej. redni okres funkcjonowania takiej umowy wynosi
ok. 30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, zmiany w prawie
wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego stosowania
umowy międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub różnych
definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem
wewnętrznym, definicja zawarta w umowie, odnosząca się do nieistniejących już
w praktyce rozwiązań, nie spełniłaby zamierzonej funkcji. Zatem międzynarodowe
umowy podatkowe definiują wyłącznie pojęcia o charakterze fundamentalnym,
niezbędne dla ich funkcjonowania i zachowania intencji umawiających się stron.
Wymiana informacji
Artykuł 5 zawiera ogólną zasadę, że właściwy organ Strony proszonej o pomoc na
żądanie Strony wnioskującej udziela informacji dla celów określonych
w artykule 1. Informacje będą wymieniane bez względu na to, czy Strona proszona
o pomoc potrzebuje ich dla własnych celów podatkowych, jak również niezależnie
od tego, czy czyn podlegający dochodzeniu stanowi przestępstwo na podstawie
prawa Strony proszonej o pomoc, która jest zobowiązana do podjęcia wszelkich
starań w celu dostarczenia informacji Stronie wnioskującej. Artykuł ten zawiera
także m.in. uregulowania zobowiązujące Umawiające się Strony do przekazania
żądanych informacji, w formie zeznań świadków i uwierzytelnionych kopii
oryginalnych dokumentów oraz informacji pochodzących z banków, innych
instytucji finansowych oraz od wszelkich osób. Obowiązek uchylenia tajemnicy
bankowej ma szczególnie duże znaczenie.
Artykuł 5 ustęp 2 zobowiązuje Stronę proszoną o pomoc do podjęcia wszelkich
działań mających na celu dostarczenie wnioskowanych informacji. Celem
powyższego przepisu jest zapewnienie, aby Strona proszona o pomoc nie
odmawiała pomocy administracyjnej partnerowi umownemu z uwagi na brak
wewnętrznego interesu w posiadaniu danej kategorii informacji. Ma to przede
wszystkim znaczenie w odniesieniu do tzw. rajów podatkowych, gdzie przy braku

6
podatków dochodowych, informacje dotyczące dochodów rezydentów
i nierezydentów nie są gromadzone przez właściwe organy państwa.
Nie zachodzi również w tym przypadku niebezpieczeństwo wykroczenia poza
zasady obowiązujące w demokratycznym państwie prawa. Określenie „środki
gromadzenia informacji” zostało zdefiniowane w artykule 4 ustęp 1 litera i)
Umowy – są to „przepisy prawa oraz procedury administracyjne lub sądowe
umożliwiające Stronie proszonej o pomoc uzyskiwanie i przekazywanie informacji
będących przedmiotem wniosku”.
Również artykuł 1 Umowy szczegółowo definiuje zakres wymienianych
informacji. Informacje będą wymieniane wyłącznie w celu weryfikacji
i prawidłowego wdrażania obowiązków podatkowych w relacjach Polska –
Guernsey, zatem nie występuje niebezpieczeństwo naruszenia klauzuli porządku
publicznego bądź powołania się na niniejsze zdanie w sposób nieuprawniony.
Obowiązek uchylenia tajemnicy bankowej ma duże znaczenie w procesie
weryfikacji przez organ podatkowy prawidłowości deklarowanej podstawy
opodatkowania, w odniesieniu do dochodów uzyskanych za granicą. Zobowiązanie
do przekazania stosownych informacji przez instytucje bankowe i finansowe
wynika z art. 82 § 3 oraz art. 182 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa. Natomiast wymiana informacji podatkowych z administracjami innych
państw przebiega w oparciu o treść działu VIIA ww. ustawy oraz zawartych umów
międzynarodowych.
Warunki odrzucenia wniosku o dostarczenie informacji
Artykuł 7 Umowy zawiera zwyczajowe powody odmówienia udzielenia
informacji, jakie można znaleźć w innych międzynarodowych aktach dotyczących
wymiany informacji. Ponadto zawiera także kilka ważnych innowacji i bardziej
precyzyjnych sformułowań. Jak wspomniano wyżej, Umowa nie zezwala na
oddalenie prośby tylko dlatego, że Strona proszona o pomoc nie potrzebuje danej
informacji dla własnej praktyki administracyjnej.
Zgodnie z artykułem 5 ustęp 5 litera d) wymagane jest podanie celu podatkowego,
dla którego informacja jest poszukiwana, a artykuł 5 ustęp 5 litery h) i i)
zobowiązują Stronę wnioskującą do oświadczenia, że wniosek jest zgodny z jej

7
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: