Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uzasadnienie
Dodatkowo w omawianym tytule dochodowym znajdują się dochody zagraniczne
budżetu państwa, które na 2015Łr. prognozuje sięŁw kwocie 40.945Łtys.Łz , z tego:
− odsetki i op aty od udzielonych przez Polskę kredytów i pożyczek zagranicznych oraz
odsetki od rachunków specjalnych w wysokości 34.901Łtys.Łz ,
− odsetki od Banku Gospodarstwa Krajowego z tytu u udostępnionego kredytu
zagranicznego z Banku Rozwoju Rady Europy w wysokości 6.044Łtys.Łz .
Szczegó owy opis dochodów zawartych w pozycji Dochody państwowych jednostek
budżetowych i inne dochody niepodatkowe przedstawiony jest w opisie stosownych części
budżetowych.
4.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody z tytu u wp at jednostek samorządu terytorialnego
wyniosąŁ 2.010.348Łtys.Łz , co oznacza 19,8% spadek w stosunku do prognozowanego
wykonania w 2014Łr. Relacja dochodów z tego tytu u do PKB w 2015Łr. wyniesie
0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2014Łr.
Wp aty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
zŁmechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
Zasady dokonywania wp at przez gminy i powiaty, a także przeznaczanie środków
podchodzących z tego tytu u, określają przepisy art. 29 i 30Ł ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego.
W odniesieniu do województw zasady dokonywania wp at, a także przeznaczanie
środków podchodzących z tego tytu u, określone zosta y z uwzględnieniem Łprojektu ustawy
o zmianie ustawy oŁdochodach jednostek samorządu terytorialnego przyjętego przez Radę
Ministrów wŁdniu 19 sierpnia 2014 r.
Zmiany polegają głównie na:
− podniesieniu poziomu dochodów, po przekroczeniu których województwa będą
dokonywa y wp at iŁobniżeniu kwoty przekazywanej nadwyżki na rzecz innych
województw. Wp at będą dokonywa y te województwa, w których dochody na jednego
mieszkańca będą wyższe od 125% średnich dochodów, a nie jak obecnie wyższe
odŁ110%. Obniżona zostanie kwota przekazywanej nadwyżki (z 80% do 60% w I progu,
zŁ95% na 85% wŁdrugim progu),
− określeniu maksymalnego poziomu wp at. Wp aty nie mogą być wyższe niż 35%
dochodów podatkowych (PIT i CIT) – z roku n-2.
32
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
Prognozuje się, że w 2015Łr. dochody w tytule środki z UE i z innych źróde
niepodlegające zwrotowi wyniosą 1.547.933Łtys.Łz , co oznacza 6,4% spadek w stosunku
do prognozowanego wykonania w 2014Łr. Relacja dochodów z tego tytu u do PKB w 2014Łr.
wyniesie 0,1%, pozostając na poziomie relacji z 2014Łr.
W projekcie ustawy budżetowej na 2015Łr. ujęto środki europejskie i środki, oŁktórych
mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009Łr. o finansach publicznych,
na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki Norweskiego Mechanizmu
Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
2009-2014, a także środki pozosta ych programów finansowanych z udzia em środków Unii
Europejskiej, nieujętych w budżecie środków europejskich.
Na prognozę takiej kwoty środków z UE i innych źróde niepodlegających zwrotowi
sk adają się wp ywy z:
−
realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz projektów pomocy
technicznej
innych
programów
operacyjnych
w
ramach
NSS
2007-2013
w wysokości 881.240Łtys.Łz ,
−
Szwajcarsko – Polskiego Programu Wspó pracy w wysokości 3.708Łtys.Łz ,
−
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 – 15.158 tys. z ,
−
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014
w wysokości 12.265Łtys.Łz ,
−
realizacji projektów pomocy technicznej Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój
sektora rybo ówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 wŁwysokości
27.294Łtys.Łz ,
−
Programu Operacyjnego Pomoc żywnościowa w ramach Europejskiego Funduszu
Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) – 7.882 tys. z ,
−
Perspektywy Finansowej 2014-2020 – 287.115 tys. z ,
−
pozosta ych programów Unii Europejskiej w wysokości 156.526Łtys.Łz .
33
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2015 r.
1. Omówienie kwoty planowanych wydatków oraz nieprzekraczalnego limitu
wydatków, o których mowa w art. 112aa ustawy o finansach publicznych
Projekt ustawy budżetowej na rok 2015 został przygotowany z zastosowaniem
stabilizującej reguły wydatkowej, wprowadzonej do polskiego porządku prawnego ustawą
z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1646, z późn. zm.). W efekcie, poziom skonsolidowanych
wydatków objętych zakresem stabilizującej reguły wydatkowej z wyłączeniem wydatków
finansowanych z budżetu środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt
2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885,
z późn. zm.) oraz z wyłączeniem wydatków jednostek, które nie mają zdolności
do generowania wysokich deficytów, w 2015 r. po raz pierwszy został określony w oparciu
o kwotę wydatków, obliczoną zgodnie z formułą stabilizującej reguły wydatkowej, opisaną
w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Budżet na rok 2015 będzie pierwszym budżetem, w którym reguła jest stosowana w sposób
wiążący. Planowana kwota wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach
publicznych, na rok 2015 została określona na bazie kwoty startowej, zgodnie
z postanowieniami art. 14 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw. W tym celu obliczono:
1) planowaną skonsolidowaną sumę wydatków w 2013 r. objętych zakresem stabilizującej
reguły wydatkowej, która wyniosła 657.582.426 tys. zł;
2) skonsolidowaną startową kwotę wydatków na 2014 r., która wyniosła 690.629.525 tys. zł,
na podstawie planowanej skonsolidowanej sumy wydatków w 2013 r. z wykorzystaniem
wskaźników i korekty określonych w art. 14 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie
ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, a także prognozowanej
na 2014 r. wartości ogółem działań dyskrecjonalnych w zakresie podatków i składek.
Zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych działania dyskrecjonalne
w zakresie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne są uwzględniane w formule
stabilizującej reguły wydatkowej, o ile wartość każdego z nich przekracza 0,03% wartości
produktu krajowego brutto, prognozowanej w przedłożonym Sejmowi projekcie ustawy
budżetowej na rok n. W związku z tym, na etapie określania kwoty wydatków dla 2014 r.,
stanowiącej startowy poziom dla reguły, uwzględniono następujące działania
dyskrecjonalne:
35
1) zmniejszenie wartości transferu składek emerytalnych do OFE w efekcie wejścia
w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku
z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w Otwartych
Funduszach Emerytalnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1717) – 4.900.000 tys. zł,
2) zwiększenie stawki podatkowej na alkohol etylowy w efekcie wejścia w życie ustawy
z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1645) – 780.000 tys. zł,
3) likwidację zwrotu VAT w budownictwie w efekcie wejścia w życie ustawy z dnia
27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez
młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r., poz. 1304) – 912.000 tys. zł,
4) zmianę zasad odliczania VAT przy nabyciu pojazdów samochodowych oraz przy
ponoszeniu innych wydatków związanych z tymi pojazdami w efekcie wejścia w życie
ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 312) – 842.000 tys. zł.
Kwota planowanych wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach
publicznych, na rok 2015 wynosi 696.735.739 tys. zł. Kwota ta została ustalona w oparciu o:
1) startową kwotę wydatków dla roku 2014;
2) dane i prognozy makroekonomiczne, w tym korektę o błędy w prognozach inflacji
zawartą w formule stabilizującej reguły wydatkowej. Prognozowany wskaźnik cen
towarów i usług konsumpcyjnych na rok 2014 przyjęto na poziomie określonym
w art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw, tj. 1,024. Obecnie przewiduje się, że średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2014 r. ukształtuje się na znacznie
niższym poziomie, tj. 1,001 (por. tabela 1);
3) wartość korekty, o której mowa w art. 112aa ust. 4 ustawy o finansach publicznych,
wynoszącą w 2015 r. (podobnie jak w roku 2014) -2 p.p., ponieważ relacja
nominalnego wyniku sektora instytucji rządowych i samorządowych powiększonego
o koszty reformy emerytalnej do PKB w 2013 r. przekracza wartość referencyjną
wynoszącą 3% PKB;
4) prognozowaną wartość ogółem działań dyskrecjonalnych (por. tabela 1).
Kwota planowanych wydatków na rok 2015 r. uwzględnia następujące działania
dyskrecjonalne:
1) zmniejszenie wartości transferu składek emerytalnych do OFE na skutek wejścia
w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku
36
z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych
funduszach emerytalnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1717) – 6.000.000 tys. zł,
2) zmiany w zakresie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe członków rad
nadzorczych i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia, przewidziane
w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
oraz niektórych innych ustaw – 623.333 tys. zł,
3) wprowadzenie ulgi na dzieci, której skutki szacowane są na – 1.100.000 tys. zł.
Tabela 1. Dane wykorzystane do obliczenia kwoty i limitu wydatków na lata 2014 i 2015
2014
2015
wskaźnik średniookresowej dynamiki PKB
1,0346*
1,0317
inflacja CPI
1,024*
1,012
korekta o błędy w prognozach inflacji
1**
0,9795**
korekta***
-2 p.p.
-2 p.p.
zagregowane działania dyskrecjonalne (tys. zł)
7.434.000
5.523.333
kwota wydatków
690.629.525
696.735.739
*wskaźniki określone w art. 14 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw.
**zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw.
***zgodnie z art. 112aa ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Suma różnic, o której mowa w art. 112aa ust. 5 ustawy o finansach publicznych,
tj. skumulowanych różnic pomiędzy relacją wyniku nominalnego sektora instytucji rządowych
i samorządowych do PKB oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego, zgodnie
z art. 15 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw, w roku 2015 wynosi zero.
Kwota planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach
publicznych, w roku 2015 wynosi 521.037.315 tys. zł. Kwota ta została wyznaczona
w oparciu o:
1) planowaną kwotę wydatków;
2) prognozowany na 2015 rok poziom skonsolidowanych:
a) wydatków jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz samorządowych
jednostek budżetowych z uwzględnieniem m. in. realizacji budżetów jednostek
samorządu terytorialnego i ich związków w ostatnich latach oraz przewidywanego
wykonania roku 2014;
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik