eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
Funkcja obejmuje swoim zakresem sprawy związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa, w tym
komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa, jak również
ochroną interesów Skarbu Państwa. W ramach tej funkcji prowadzone są procesy przekształceń własnościowych
majątku państwowego, nadzorowana jest działalność spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz gospodarowanie
mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych i spółkach z udziałem
Skarbu Państwa oraz z innych tytułów. Jednym z ogólnych celów zadań i podzadań realizowanych w ramach
funkcji 5. jest zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury własnościowej.
Stopień realizacji tego celu jest monitorowany wartością planowanych przychodów z prywatyzacji,
kształtujących się na poziomie 1,2 mld zł w 2015 r. oraz po 1,0 mld w latach 2016-2017.
Zadanie 5.1.W Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Celami zadania są zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury
własnościowej oraz efektywne gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa – władze publiczne realizują
Z
a

procesy i projekty prywatyzacyjne, a także przedsięwzięcia związane z promocją prywatyzacji oraz edukacją
d
a

ekonomiczną dotyczącą własności prywatnej i prywatyzacji. Ich celem jest wzrost zainteresowania
n
ie

potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną, zwiększenie świadomości i wiedzy partnerów krajowych
pr
i zagranicznych z zakresu prywatyzacji i istniejących możliwości inwestycyjnych w Polsce oraz zwiększenie
ior
społecznego zrozumienia dla zachodzących przemian. W ramach zadania udzielane jest wsparcie w celu
y
te

ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, a także sprawowany jest nadzór nad spółkami z udziałem
tow
Skarbu Państwa oraz nad gospodarowaniem mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych
e
przedsiębiorstwach państwowych i spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zadanie obejmuje także
gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb
Państwa.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,00 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba spółek objętych przekształceniami własnościowymi, w których nastąpi zmiana udziału
Skarbu Państwa w kapitale zakładowym podmiotów (w szt.)

Opis miernika:
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji procesów
90
przekształceń własnościowych. Po ponad dwudziestu latach
81
78
79
od rozpoczęcia transformacji ustrojowej w Polsce, liczba
80
podmiotów pozostających w zasobie Skarbu Państwa jest
67
coraz mniejsza. Dlatego też obecne działania Ministra Skarbu
70
Państwa koncentrują się na szerokorozumianym budowaniu
60
wartości ww. zasobu, a także jego optymalizacji (przy czym
prywatyzacja jest traktowana jako jedno z równorzędnych
50
narzędzi obok innych rodzajów zmian właścicielskich).
Zastosowanie miernika pozwoli na lepsze odzwierciedlanie
40
efektów realizacji przekształceń własnościowych, a także na
30
prowadzenie analiz porównawczych w ujęciu wieloletnim.
Informacje dodatkowe:
20
11
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
10
poziomie zadania wpisują się również wydatki finansowane
ze środków dwóch państwowych funduszy celowych,
0
których dysponentem jest Minister Skarbu Państwa, tj.:
2013
2014
2015
2016
2017
Funduszu Skarbu Państwa oraz Funduszu Restrukturyzacji
Przedsiębiorców.


37
Ryzyka:
Realizacja miernika na zakładanym poziomie uzależniona jest m.in. od rozwoju sytuacji gospodarczej w Polsce i na
rynkach zagranicznych, który może skutkować np. ograniczonym zainteresowaniem inwestorów ofertą MSP lub też
ograniczonymi możliwościami pozyskania przez nich niezbędnego finansowania. Sytuacja gospodarcza ma również wpływ
na kondycję ekonomiczno-finansową podmiotów, które mają zostać objęte przekształceniami własnościowymi,
i konieczność przeprowadzenia ich uprzedniej restrukturyzacji. W sytuacji potencjalnie niesatysfakcjonujących warunków
oferowanych przez inwestorów, w uzasadnionych przypadkach może to wiązać się z koniecznością przełożenia procesów
przekształceń własnościowych określonych podmiotów na bardziej sprzyjający okres. Istotnym czynnikiem, uzależnionym
od rozwoju sytuacji rynkowej, jest również konieczność uzyskania zgód na realizację przyjętych wariantów przekształceń
własnościowych od właściwych organów publicznych (np. UOKiK).

Miernik 2: Koszty gospodarowania mieniem (bez dotacji budżetowej) w stosunku do uzyskanych
przychodów (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
efektywność
kosztową

gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym
Bazowa
PW
Planowane
Agencji Mienia Wojskowego (AMW) oraz Wojskowej
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Agencji Mieszkaniowej (WAM) – określa on udział kosztów
gospodarowania
mieniem
(bez
dotacji
budżetowej)
AMW
55,50
59,40
61,80
61,20
59,5
w uzyskanych przychodach, stanowiąc istotną informację
wykorzystywaną w procesach zarządczych w/w jednostek.
WAM
59,98
58,54
37,30
67,30
73,17
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Prognozowane wartości mierników mogą ulegać zmianom
Miernik wykorzystywany jest w ujęciu skonsolidowanym
w zależności od zakresu i rodzaju zadań, które realizowane są
zarówno przez Ministra Obrony Narodowej (jako
w poszczególnych latach, sytuacji rynkowej i innych
dysponenta części budżetowej 29), jak i podległe mu
czynników mających bezpośredni wpływ na poziom
AMW i WAM.
przychodów lub kosztów AMW i WAM.

Miernik 3: Stosunek kosztów gospodarowania mieniem do osiągniętych dochodów (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na dokonanie oceny efektywności
Bazowa
PW
Planowane
podmiotów zarządzających majątkiem Skarbu Państwa przez
porównanie kosztów gospodarowania mieniem do dochodów
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
uzyskanych z mienia. Miernik odnosi się do działalności
Wojewodów.
5,04
4,59
4,52
4,58
4,55
Ryzyka:
Ryzyko
polega
m.in.
na
możliwości
wystąpienia
Informacje dodatkowe:
nieoczekiwanych wydatków związanych z utrzymaniem
Wzrost wartości miernika w kolejnych latach, przy
nieruchomości (np. nieplanowanych remontów) lub spadku
utrzymaniu stabilnego poziomu kosztów, wynika przede
dochodów
z
mienia
wywołanego
obiektywnymi
wszystkim ze zmian poziomu uzyskiwanych dochodów, co
uwarunkowaniami rynkowymi, np. spadku dochodów
związane jest m.in. ze strategią zarządzania mieniem
z tytułu czynszów dzierżawnych będącego pochodną sytuacji
Skarbu Państwa (np. sprzedażą mienia).
na rynku najmu (chłonność rynku wpływa na poziom
przychodów).

Zadanie 5.1.W realizowane jest również przez Agencję Nieruchomości Rolnych, która gospodaruje Zasobem
Własności Rolnej Skarbu Państwa. Dla działalności Agencji przyjęto miernik pn. „Udział powierzchni
sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych w danym roku w powierzchni gruntów Zasobu na początku roku
(w %)”. Planowane wartości miernika w latach 2015-2017 wynoszą (odpowiednio): 7,4%, 7,5% oraz 7,7%.
Zadanie 5.2.W Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa i JST
W ramach zadania realizowane są działania umożliwiające wywiązanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa
w stosunku do obywateli. Środki publiczne przeznaczane są w szczególności na zaspokajanie roszczeń byłych
właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa z naruszeniem prawa, na podstawie ustaw i dekretów
nacjonalizacyjnych, roszczenia z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP, jak również
na wypłaty odszkodowań z tytułu przepadku/utraty mienia osobom represjonowanym za działalność na rzecz
niepodległego bytu Państwa Polskiego. W zadaniu tym ujmuje się ponadto wydatki związane z regulowaniem
38
zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z prawomocnych wyroków sądowych oraz decyzji
administracyjnych, a w przypadku zajęcia nieruchomości pod inwestycje publiczne (np. drogi publiczne lub linie
kolejowe) wypłacane są odszkodowania. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb Państwa.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,96 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba zrealizowanych wypłat w stosunku do liczby uprawnionych, których dane zostały
przekazane do realizacji przez MSP (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik przedstawia sprawność realizacji prawa do
rekompensaty oraz stopień zaspokojenia zasadnych roszczeń
majątkowych obywateli (dotyczących m.in. właścicieli
Bazowa
PW
Planowane
mienia przejętego przez Skarb Państwa z naruszeniem prawa,
na podstawie ustaw i dekretów nacjonalizacyjnych, a także
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
roszczeń z tytułu pozostawienia nieruchomości poza
obecnymi granicami RP) – w zakresie, w jakim procesy te są
100
100
100
100
100
prowadzone przez Ministerstwo Skarbu Państwa.
Informacje dodatkowe:
Ryzyka:
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
Wpływ na wartość miernika mogą mieć m.in. braki formalne
poziomie
zadania
wpisują
się
również
wydatki
we wnioskach o wypłatę (np. niekompletność) lub ich
finansowane ze środków trzech państwowych funduszy
wyjątkowa złożoność. Ryzyko techniczne związane jest
celowych, których dysponentem jest Minister Skarbu
z prawidłowym funkcjonowaniem Systemu Informatycznego
Państwa, tj.: Funduszu Skarbu Państwa, Funduszu
Rejestrów.
Rekompensacyjnego oraz Funduszu Reprywatyzacji.

Miernik 2: Stosunek liczby zakończonych spraw dotyczących roszczeń majątkowych wobec Skarbu
Państwa, wszczętych z urzędu i na wniosek, do ogólnej liczby tych spraw (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność realizacji prawa do
Bazowa
PW
Planowane
rekompensaty oraz zaspokojenie zasadnych roszczeń
majątkowych
obywateli
przez
organy
administracji
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
publicznej. Miernik odnosi się do działalności Wojewodów.
37,48
42,16
42,25
42,45
44,02
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Przyczyny
ewentualnego
braku
osiągnięcia
wartości
Miernik obejmuje swoim zakresem sprawy wszczęte
docelowej miernika mają przede wszystkim charakter
z urzędu
dotyczące
ustalenia
odszkodowań
za
zewnętrzny, np. niekompletność lub wyjątkowa złożoność
nieruchomości nabyte pod drogi krajowe i wojewódzkie
wniosku, czy nagły, nieprzewidziany wzrost liczby
oraz sprawy wszczęte na wniosek strony dotyczące
rozpatrywanych spraw (w szczególności prowadzonych na
potwierdzania przez Wojewodę prawa do rekompensaty za
wniosek strony), wynikających np. z nowych wyroków
mienie pozostawione poza granicami RP.
sądowych.

Zadanie 5.3.W Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna obejmuje działalność dotyczącą właściwej
reprezentacji Skarbu Państwa przed sądami krajowymi oraz sądami polubownymi, a także przed trybunałami
i innymi organami orzekającymi. Prowadzone są sprawy związane z zaskarżeniem aktów administracyjnych oraz
bezczynności do sądów administracyjnych wraz z zastępstwem prawnym przed tymi sądami. Celem zadania jest
ochrona praw i interesów Skarbu Państwa w ramach postępowań prowadzonych przez Prokuratorię
Generalną Skarbu Państwa, a także przez Wojewodów. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Skarb państwa.

39
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,06 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba spraw zakończonych prawomocnie minus liczba spraw przegranych z powodu błędów
formalnych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa do liczby spraw zakończonych
prawomocnie (w %)

Opis miernika:
Miernik w sposób optymalny umożliwia ocenę realizacji
Wartości miernika
zadań Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (PG SP),
związanych z wykonywaniem zastępstwa procesowego
Bazowa
PW
Planowane
Skarbu Państwa, umożliwiającego zapewnienie adekwatnej
ochrony praw i interesów Skarbu Państwa. Odzwierciedla on
zarówno jakość pracy całej jednostki, jak i poszczególnych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
radców PG SP, gdyż pomiarowi podlega liczba spraw
zakończonych prawomocnie, w których nie popełnili błędów
100
99
99
99
99
formalnych skutkujących przegraną.
Ryzyka:
Ryzyko wykonania wartości miernika na poziomie niższym od zakładanego może zaistnieć w przypadku nieoczekiwanego
wzrostu liczby nowych spraw, skutkującego okresowym nadmiernym obciążeniem radców liczbą prowadzonych spraw.

Miernik 2: Stosunek liczby spraw zakończonych w danym roku do wszystkich spraw prowadzonych
w danym roku (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę działalności wojewody związanej
z reprezentowaniem
Skarbu
Państwa
przed
sądami
Bazowa
PW
Planowane
powszechnymi oraz administracyjnymi. Miernik odnosi się
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
do działalności Wojewodów i odzwierciedla odsetek spraw
zakończonych prawomocnie.
83,66
85,19
84,00
84,11
84,16
Ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania na zakładanym poziomie może wynikać z nie przewidywanego nagłego wzrostu
liczby spraw sądowych dotyczących Skarbu Państwa, długiego okresu oczekiwania na załatwienie sprawy przed sądem –
wynikającego ze stopnia złożoności spraw i zmian prawnych oraz niejednolitego orzecznictwa.

40
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja obejmuje zadania, których realizacja zapewnia stały wzrost gospodarczy, postęp społeczno-
ekonomiczny oraz rozwój gospodarki krajowej. W ramach tej funkcji realizowane są inicjatywy związane
z współpracą gospodarczą z zagranicą, polityką energetyczną i własnością przemysłową. Zadania państwa
obejmują umacnianie konkurencyjności oraz innowacyjności, zapewniają tworzenie optymalnych warunków
prawnych i organizacyjnych dla gospodarki. Zadania dotyczą nadzoru nad rynkiem energetycznym,
bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną, jak też zapewnienia stabilnych dostaw paliw i energii oraz
zwiększeniu efektywności ich wykorzystania m.in. dzięki niezawodnej infrastrukturze. Podstawowy cel funkcji
6., jakim jest stabilny i zrównoważony rozwój gospodarki polskiej, mierzony jest m.in. za pomocą PKB per
capita w relacji do UE-28, którego planowana wartość ma zmienić się z 71% w 2015 r. do 75% w 2017 r.1
Zadanie 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
Z
Głównym celem zadania jest zrównoważony rozwój polskiej gospodarki. W zadaniu tym kreowane są
a
d

efektywne, stabilne i sprzyjające rozwojowi warunki prawno-organizacyjne dla przedsiębiorców, jak również
a
n

wdrażane są inicjatywy, których celem jest m.in. zwiększenie dostępu przedsiębiorców do kapitału, pobudzanie
ie p
konkurencyjności i przedsiębiorczości, jak też zapewnienie warunków do tworzenia nowych miejsc pracy.
rio
Ponadto, podejmowane są czynności mające na celu wzmocnienie pozytywnego wizerunku Polski za granicą
ry
oraz pozycji polskich interesów gospodarczych, ochronę unijnego rynku przed nieuczciwymi praktykami
teto
handlowymi, zrównoważenie wymiany oraz wzrost polskiego eksportu. Zadanie zawiera się w dziale
w
e

administracji rządowej Gospodarka.

Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,28 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
PKB per capita (w relacji do UE-28, w %)
Opis miernika:
Miernik jest jednym z najważniejszych wskaźników
80
skuteczności polityki gospodarczej państwa, której celami –
zgodnie z założeniami Długookresowej Strategii Rozwoju
75
Kraju. Polska 2030 oraz Strategii Rozwoju Kraju 2020 – są
75
73
w
szczególności
zapewnienie
stabilności
71
makroekonomicznej, zabezpieczenie źródeł finansowania
70
modernizacji kraju i tworzenie podstaw wzrostu. Analiza
70
68
trendu miernika pozwala wnioskować o stabilności
i zrównoważonym rozwoju gospodarki, ogólnej efektywności
koordynacji polityki gospodarczej, a także intensywności
65
procesu konwergencji gospodarek państw członkowskich.
60
Ryzyka:
Ryzykiem, które skutkować może osiągnięciem niższej od
zakładanej wartości miernika jest niestabilna sytuacja
55
zewnętrzna oraz duża niepewność co do kształtowania się
sytuacji gospodarczej na świecie, szczególnie w krajach,
z którymi prowadzona jest wymiana handlowa na dużą skalę.
50
Odchylenia od wartości miernika mogą również wynikać ze
2013
2014
2015
2016
2017
zmian nominalnych wielkości PKB oraz korekt liczby
ludności w Polsce i krajach UE (wynikających m.in.
z publikacji danych ze spisów powszechnych).
Źródło: Dane Ministerstwa Finansów



1 Dane Ministerstwa Finansów.

41
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: