eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji ujęte są działania służb państwowych na rzecz zapobiegania i zmniejszania przestępczości
i zagrożeń terrorystycznych, zapewnienia bezpieczeństwa granicy zewnętrznej Unii Europejskiej i terytorium
RP, a także zapobiegania i łagodzenia skutków katastrof naturalnych oraz spowodowanych działalnością
człowieka. Jednym z celów zadań tej funkcji jest zapewnienie nienaruszalności granicy przy jednoczesnym
stworzeniu optymalnych warunków dla sprawnego przekraczania granic. W ramach działań podejmowane są
także czynności weryfikacyjne wobec cudzoziemców związane z polityką migracyjną. Celami innych zadań
realizowanych w ramach funkcji jest zapewnienie bezpieczeństwa obywateli, zwiększenie sprawności
interwencji podmiotów Krajowego sytemu Ratowniczo-Gaśniczego, a także zapewnienie spójnego obiegu
informacji, planowania i koordynacji działań w zakresie zarządzania kryzysowego. Miernikami
odzwierciedlającymi stopień realizacji tych celów są: wskaźnik sprawności funkcjonowania systemu
zintegrowanego zarządzania granicą, wskaźnik wykrywalności przestępstw, średni czas oczekiwania na
podjęcie interwencji podmiotów ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, a także stopień
wdrożenia systemu zarządzania kryzysowego do działań administracji rządowej.
Zadanie 2.1.W Ochrona porządku publicznego oraz zwalczanie przestępczości
Zadanie obejmuje szerokie spektrum przedsięwzięć, których celami są zapewnienie bezpieczeństwa obywateli
oraz realizacja zadań wynikających z ustawy o CBA.W zakres tego zadania wchodzi: ochrona życia i zdrowia
ludzi oraz mienia przed bezprawnymi działaniami naruszającymi te dobra; ochrona bezpieczeństwa i porządku
publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu,
w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania; inicjowanie i organizowanie
działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym
i współdziałanie z policjami innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, w tym z organami
i instytucjami Unii Europejskiej; nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi; kontrola
przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub
obowiązujących w miejscach publicznych; gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji
kryminalnych. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania usługowe na rzecz Policji. Zadanie obejmuje
także wykrywanie, zwalczanie i zapobieganie przestępczości i korupcji, w tym przestępczości zorganizowanej
o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz zagrożeń terrorystycznych. W zakresie powyższego zadania
wykonywane są czynności: operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe.
Zadanie to zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
9,70 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:







17
Miernik 1: Średniookresowy wskaźnik zagrożenia (średnia (w danym okresie) liczba przestępstw na 100
tys. ludności)

Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie skuteczności czynności
Wartości miernika
administracyjno-porządkowych, operacyjno-rozpoznawczych
i dochodzeniowo-śledczych
Policji,
związanych
Bazowa
PW
Planowane
z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości oraz zjawisk
kryminogennych. Analiza wartości miernika oraz struktury
stwierdzonych przestępstw i podejmowanych przez Policję
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
działań stanowi istotne wsparcie w procesach decyzyjnych
dotyczących
działań
niezbędnych
do
zapewnienia
230,1
229
228
228
228
bezpieczeństwa obywatelom.
Ryzyka:
Do głównych czynników mających wpływ na poziom
Informacje dodatkowe:
wykonania wartości miernika zalicza się:
Miernik wskazuje na liczbę przestępstw stwierdzonych,

przypadających na 100 tys. mieszkańców Polski.
uwarunkowania
społeczno-ekonomiczne,
Średniookresowość miernika minimalizuje wpływ wahań
w szczególności zmiany społeczne o charakterze
krótkoterminowych i sposobu naliczania przestępstw
strukturalnym, kulturowym i behawioralnym,

stwierdzonych na wielkość wskaźnika. Miernik jest
zmiany demograficzne (w liczebności i strukturze
monitorowany zarówno na poziomie całego kraju, jak
społeczeństwa),

i w podziale na województwa. W ujęciu skonsolidowanym
zmiany organizacyjne w Policji, w tym fluktuacja
w realizację miernika na poziomie zadania wpisują się
zatrudnienia w służbach: prewencyjnej i kryminalnej
również wydatki finansowane ze środków Centrum Usług
Policji,

Logistycznych, Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa
zmiany legislacyjne, w tym zmiany o charakterze
Publicznego, a także Funduszu Wsparcia Policji.
dekryminalizacyjnym.

Miernik 2: Bieżące monitorowanie i reagowanie na zagrożenia mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa
obywateli (wartość logiczna: tak-1/nie-0)

Opis miernika: Miernik dotyczy realizacji zadania przez
Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego – ze względu na
Wartości miernika
bezpieczeństwo
państwa
i
konieczność
zachowania
w tajemnicy informacji niejawnych ma on charakter
logiczny, zgodnie z ust. 79 pkt 9 i ust. 82 załącznika nr 71 do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2014 r.
Bazowa
PW
Planowane
w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów
opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na
rok 2015. Jednocześnie, Agencja prowadzi wewnętrzne
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
statystyki umożliwiające ocenę efektywności i skuteczności
jej funkcjonowania, a także – na podstawie art. 7 ust. 3
ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz
Agencji Wywiadu – corocznie przedstawia sprawozdanie ze
1
1
1
1
1
swojej działalności Prezesowi Rady Ministrów.

Miernik 3: Przyjęcie sprawozdania z działalności CBA przez organ nadrzędny (wartość logiczna: tak-1/nie-0)
Opis miernika: Miernik odnosi się do realizacji zadania
przez Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) – ze względu
Wartości miernika
na konieczność ochrony informacji niejawnych ma on
charakter logiczny – zgodnie z ust. 79 pkt 9 i ust. 82
załącznika nr 71 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
17 czerwca 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
Bazowa
PW
Planowane
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy
budżetowej na rok 2015. Jednocześnie, Szef CBA, zgodnie
z art. 12 ust. 3 i 4 ustawy o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym, przedstawia co roku sprawozdanie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
z działalności CBA – Prezesowi Rady Ministrów oraz
Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych, a także
informację o wynikach działalności CBA – Sejmowi oraz
Senatowi. W oparciu o te dokumenty dokonywana może być
1
1
1
1
1
ocena stopnia realizacji zadań CBA.

18
Miernik 4: Liczba osób objętych programami w zakresie bezpieczeństwa (w os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do realizacji przez Wojewodów
działalności zorientowanej na poprawę bezpieczeństwa,
Bazowa
PW
Planowane
wykonywanych w ramach programów Rządowego programu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
ograniczania
przestępczości
i aspołecznych
zachowań
„Razem Bezpieczniej”.
1.102.942
515.805
326.400
324.500
340.000
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości może być
związane z małą liczbą złożonych wniosków, jak również
Informacje dodatkowe:
rezygnacją z projektów w trakcie ich realizacji, a także ze
Wartość miernika jest obliczana na podstawie sumy liczby
sposobem wywiązywania się przez zewnętrzne podmioty
osób
objętych
programami
bezpieczeństwa
z realizacji zleceń (jst, organizacje pozarządowe). Wpływ na
w poszczególnych województwach (w danym roku), przez
ostateczną wartość miernika ma także zróżnicowany
co uwzględnia się tym samym odmienne uwarunkowania
charakter
realizowanych
w
ramach
programu
realizacji tych programów.
w poszczególnych latach projektów, adresowanych do
odmiennych grup odbiorców.

Zadanie 2.2. Strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw przez prokuraturę
W ramach zadania, którego celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa państwa i obywateli, nadzorowanie
lub prowadzone są postępowania przygotowawczego w sprawach karnych, w tym zwalczanie przestępczości
zorganizowanej, a także sprawowana jest funkcja oskarżyciela publicznego przed sądami. W wypadkach
określonych w ustawach inicjowany jest udział prokuratora w postępowaniach cywilnych i administracyjnych.
Realizowane są również zadania Prokuratora Generalnego, w tym udział w postępowaniu przed Trybunałem
Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Sprawiedliwość
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,43 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wskaźnik pozostałości spraw karnych
Opis miernika:
Miernik odnoszący się do pozostałości spraw karnych
Wartości miernika
stanowi jeden z kluczowych mierników umożliwiających
monitorowanie
sprawności
i
efektywności
działania
prokuratury, odzwierciedla on bowiem relację liczby spraw
Bazowa
PW
Planowane
karnych pozostających do załatwienia na następny okres
sprawozdawczy do przeciętnego wpływu spraw karnych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w danym okresie sprawozdawczym. Utrzymane wartości
miernika na stabilnym poziomie oznacza więc opanowanie
wpływu spraw i brak wzrostu zaległości w prowadzonych
0,93
0,90
0,95
0,95
0,95
postępowaniach.
Ryzyka: Na wykonanie planowanej wartości miernika wpływ może mieć w szczególności ponadprzeciętny napływ spraw
o szczególnej złożoności i czasochłonności, wymagających długotrwałego postępowania przygotowawczego. Obserwacja
miernika pozwala na podejmowanie działań kontrolnych i nadzorczych zmierzających do poprawy sprawności
prowadzonych postępowań przygotowawczych, wpływając bezpośrednio na sprawność i efektywność realizowanych przez
prokuraturę działań.

Miernik 2: Procent spraw zakończonych przez prokuraturę wojskową w terminie nieprzekraczającym
90 dni w stosunku do ogólnej liczby spraw w roku

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę sprawności i efektywności pracy
organów prokuratury wojskowej – w szczególności jest on
Bazowa
PW
Planowane
użyteczny
w
procesach
zarządzania
jednostkami
organizacyjnymi prokuratury wojskowej, sygnalizując np.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
możliwość wystąpienia szczególnie złożonych postępowań
przygotowawczych,
wymagających
większego
74,8
75,3
75,3
75,3
75,3
zaangażowania i czasu procedowania.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika związane jest ze zróżnicowaną
złożonością, specyfiką, a co za tym idzie pracochłonnością poszczególnych spraw, jak również uwarunkowaną czynnikami
zewnętrznymi możliwością występowania okresowych kumulacji liczby prowadzonych spraw.


19
Zadanie 2.3.W System ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa oraz ochrona ludności
Zadanie realizowane jest przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej oraz organizacje społeczne działające na
podstawie ustawy o stowarzyszeniach (np. jednostki OSP, TOPR, GOPR, WOPR itp.) W ramach zadania
realizowane są działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz działania ratownicze na terenie całego
kraju, w tym też działania ratownicze na wodzie i w terenie górskim. W zadaniu finansuje się też organizację
i funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG). Prowadzone są działania związane z:
zapobieganiem zagrożeniom pożarowym i innym, przeciwdziałaniem awariom przemysłowym oraz
prowadzeniem kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Finansowane są także przedsięwzięcia
mające na celu poprawę bazy i wyposażenia sprzętowego niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania
jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej i Państwowej Straży Pożarnej, szkolenia i doskonalenie ratowników,
prowadzenie i organizowanie ćwiczeń. Celem zadania jest zwiększenie sprawności interwencji podmiotów
ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Zadanie zawiera się w dziale administracji
rządowej Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,57 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Procent interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego dotarła
na miejsce zdarzenia w czasie krótszym niż 15 minut, w stosunku do ogółu interwencji (w %)

Opis miernika:
Miernik
pozwala
na
monitorowanie
skuteczności
Wartości miernika
funkcjonowania
Krajowego
Systemu
Ratowniczo-
Gaśniczego, której jednym z najważniejszych parametrów
Bazowa
PW
Planowane
jest szybkość dotarcia na miejsce zdarzenia i podjęcia
działań umożliwiających ograniczenie skutków pożarów
i innych zagrożeń. Miernik wykorzystywany jest zarówno do
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
oceny stanu organizacyjno-technicznego jednostek KSRG,
jak i adekwatności rozmieszczenia jednostek wchodzących
86,71
87,69
87,70
87,72
87,75
w jego skład.
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Wpływ na wykonanie wartości miernika mają m.in. stopień
1.
Analogicznym miernikiem, pn. „Stosunek liczby
urbanizacji terenu, liczba interwencji wymagających
interwencji, w których jednostka Krajowego Systemu
jednoczesnego zaangażowania większych sił jednostek
Ratowniczo-Gaśniczego dotarła na miejsce zdarzenia
straży pożarnej, nieprzewidziane utrudnienia w ruchu
w czasie krótszym niż 15 minut do ogółu interwencji
drogowym, ewentualne awarie pojazdów lub sprzętu
(w %)”, posługują się również Wojewodowie.
gaśniczego, jak również gęstość rozmieszczenia i liczebność
2.
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
jednostek ratowniczo-gaśniczych PSP i sieci ochotniczych
poziomie zadania wpisują się również wydatki
straży pożarnych w stosunku do rozmiarów chronionego
finansowane ze środków Funduszu Wsparcia
obszaru.
Państwowej Straży Pożarnej.

Miernik 2: Udział liczby poszukiwań zakończonych wynikiem pozytywnym w ogólnej liczbie
zakończonych poszukiwań, prowadzonych przez Krajowe Biuro Informacji i Poszukiwań PCK (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
monitorować
skuteczność
działań
prowadzonych przez Biuro Informacji i Poszukiwań PCK
w zakresie powierzonych i finansowanych ze środków
Bazowa
PW
Planowane
publicznych zadań, dotyczących m.in. poszukiwania osób
zaginionych podczas wojen, konfliktów zbrojnych i klęsk
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
żywiołowych, poszukiwania mogił wojennych w kraju i za
granicą,
poszukiwań
ze
względów
humanitarnych,
44
44
44
44
44
prowadzonych na wniosek najbliższych członków rodziny.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika związane jest przede wszystkim z poziomem skomplikowania
spraw, wymagających długookresowych wyjaśnień i współpracy z krajami o trudnej wewnętrznej sytuacji politycznej.

20
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
-
Liczba (suma) przeprowadzonych szkoleń i ćwiczeń w danym roku (w szt.),
-
Procent realizacji przedsięwzięć określonych w Programie Doskonalenia Obrony Cywilnej (PDOC)
w danym roku kalendarzowym (w %).
Mierniki te przedstawiają stopień realizacji zadań planowanych w zakresie obrony cywilnej. Ich wykonanie
stwarza warunki do właściwego przygotowania urzędów do skutecznego działania w tym obszarze. Wartości
mierników zostały zaprezentowane w aneksie tabelarycznym. W kolejnych latach mają one charakter stabilny,
pozytywny z punktu widzenia realizacji zadania.
Zadanie 2.4.W Zarządzanie kryzysowe oraz przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych
W ramach zadania prowadzone są działania mające na celu zapewnienie spójnego obiegu informacji,
planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym i wojewódzkim w zakresie zarządzania
kryzysowego, jak również usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz zrealizowanie do 2020 roku
programów mających na celu zapobieganie ich wystąpieniu. W ramach tego zadania podejmowane są
przedsięwzięcia mające na celu stworzenie szczegółowej siatki bezpieczeństwa, spójnego obiegu informacji,
planowania i koordynacji działań na poziomie krajowym oraz wojewódzkim w zakresie zarządzania
kryzysowego. Ponadto, wykonywane są działania mające na celu usprawnienie łączności służb ratowniczych
poprzez zapewnienie optymalnych warunków technicznych, organizacyjnych związanych z eksploatacją sieci
komunikacyjnych służb ratowniczych. Działania administracji publicznej ukierunkowane są również na
przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz na odbudowę, modernizację i remont komunalnej
infrastruktury technicznej zniszczonej lub uszkodzonej w wyniku klęsk żywiołowych. W zadaniu finansuje się
też funkcjonowanie i rozwój systemu powiadamiania ratunkowego (numer alarmowy 112). Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,21 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

Miernik 1: Stopień wdrożenia systemu zarządzania kryzysowego do działań administracji rządowej (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę stopnia wdrożenia systemu
Wartości miernika
zarządzania kryzysowego, zdefiniowanego w ustawie
o zarządzaniu
kryzysowym,
którego
zadaniem
jest
monitorowanie, zapobieganie i usuwanie zagrożeń dla
Bazowa
PW
Planowane
bezpieczeństwa powszechnego. W zakres działalności
objętej pomiarem wchodzą w szczególności działania
dotyczące: szkolenia i ćwiczeń administracji publicznej,
komunikacji kryzysowej, utrzymania centrum zarządzania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
kryzysowego i systemu monitoringu zdarzeń, zapewnienia
procedur zarządzania kryzysowego, ochrony infrastruktury
krytycznej oraz współpraca międzynarodowa w obszarze
16
28
40
52
64
zarządzania kryzysowego.
Ryzyka:

System zarządzania kryzysowego wymaga zapewnienia
Informacje dodatkowe:
ciągłej
harmonizacji
z
analogicznymi
systemami
Wartość
miernika
prezentowana
jest
narastająco
wykorzystywanymi
przez
państwa
NATO
i
UE.
w perspektywie do 2020 r., w ramach której przewiduje
W uzasadnionych okolicznościach czynniki zewnętrzne
się pełne wdrożenie wszystkich elementów systemu
mogą więc rodzić konieczność dodatkowego zaostrzenia
zarządzania kryzysowego.
standardów funkcjonowania systemu w stosunku do których
ocenia się stopień wdrożenia systemu.


21
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: